Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:41

ON --> PP.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:48

Wat een verschil in reacties in vergelijking met het topic van P&P en hoe voospelbaar.

Blijkbaar maken dingen als: ze doet dit maar even (heb zelf bij het losrijden gezien dat ze het minimaal een half uur volhield in deze houding), doen ze bij springpaarden al 400 jaar etc. etc. het gewoon weer allemaal goed.

Zolang ze maar gouden medailles binnenhalen maakt het blijkbaar weinig uit hoe de paarden getraind worden en mag je er vooral niets van zeggen anders ben je penny of ondeskundig. Clown

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:50

Ik heb overigens nog nooit een springpaard zo gereden zien worden maar misschien let ik gewoon niet goed op.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:50

kennelijk vinden mensen dat ze zo goed bezig zijn met hun paarden en ze weten altijd weer wat te verzinnen om het goed te praten.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 20:54

Op Indoor Brabant heb ik een tijd bij de spring losrij-ring gestaan maar ik heb dit soort vertoningen niet gezien.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:54

ThePast03 schreef:
Wat een verschil in reacties in vergelijking met het topic van P&P en hoe voospelbaar.

Blijkbaar maken dingen als: ze doet dit maar even (heb zelf bij het losrijden gezien dat ze het minimaal een half uur volhield in deze houding), doen ze bij springpaarden al 400 jaar etc. etc. het gewoon weer allemaal goed.

Zolang ze maar gouden medailles binnenhalen maakt het blijkbaar weinig uit hoe de paarden getraind worden en mag je er vooral niets van zeggen anders ben je penny of ondeskundig. Clown

Nou, ik vind het wel een verschil wanneer iemand op het paard zit zonder bijzet en wanneer een paard met bijzet (op die manier) wordt gelongeerd. Bij het longeren weet je gewoon dat het niet iets is van een paar seconden, maar de foto's van Anky kunnen gewoon een momentopname zijn. Zonder bijzet kun je ieder moment loslaten en met longeren niet.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:55

Winddancer schreef:
Nou, ik vind het wel een verschil wanneer iemand op het paard zit zonder bijzet en wanneer een paard met bijzet (op die manier) wordt gelongeerd. Bij het longeren weet je gewoon dat het niet iets is van een paar seconden, maar de foto's van Anky kunnen gewoon een momentopname zijn. Zonder bijzet kun je ieder moment loslaten en met longeren niet.

Misschien is het bij het longeren wel 1 rondje om de reactie te testen en vervolgens weer langer maken. En misschien doet Anky d it wel rondjes lang?

Denk dat je daar weinig over kan zeggen.
(dat wil overigens niet zeggen dat ik beide foto's goed keur)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:57

Heb je enig idee hoe een stang en trens in kan werken en ik vind dat Anky wel altijd met bijzonder veel stang rijdt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:57

Winddancer schreef:

Bewegende beelden dan maar weer en dus geen momentopname en wel met hulpteugel:

http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fu ... ge_id=2151

Die foto's van P&P waren ook momentopnames volgens CvB wat zeker niet lang heeft geduurd.
En nogmaals ik heb Anky vaker zien losrijden en ook gezien dat ze het rijden in deze houding een half uur volhield.

Op de een of andere manier telt de ruiter die er opzit zwaarder dan de paarden hier op bokt.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 29-09-07 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 20:58

Winddancer heb jij wel eens een losrij-sessie gezien. Denk het niet. Als je daar meerdere keren geweest bent dan zie je steeds hetzelfde, duur ongeveer 40 minuten, halverwege wordt de kinketting bijgesteld. Ik kan het plaatje onderhand dromen.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:59

IS echt niet normaal.
Waar het heen moet met de paardenwereld weet ik niet.

Toen ik in frankrijk stage liep zie je ook verschillende dingen op concours.
EEntje had knvelbit erin hangen met martingaal op het strakst.
en dan nog een slofteugel eraan vast. en paard liep helemaal met zijn kin op zijn borst. pas toen hij de ring in mocht ging de slogteugel eraf.
ja dan wilt het paard wel gassen over de hindernissen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:02

ThePast03 schreef:
Op de een of andere manier telt de ruiter die er opzit zwaarder dan de paarden hier op bokt.

Ik ben bang dat het niet alleen voor Bokt geldt maar ook voor de meeste bezoekers van de grote concoursen die Anky komen aangapen zonder verdere kennis en de media.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:05

Sjoert schreef:
Zodra je he_le_maal niks meer mag (nou ja.. met +100 kilo bitloos, boomloos, ijzerloos etc-loos), dan wordt de paardensport weer interessant *LOL*

Tussen helemaal niks mogen en dit....(op een clinic notabene) is een erg groot verschil.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:34

Ruk pluk
Nog ff en dan gaat-ie stuk.
(Ze kan de teugels eventueel ook aan haar boezem vastknopen en dan links en dan weer echts draaien; zo krijgt ze zelf ook vast een heel soepel ruggetje.) Knipoog

Waar kan ik beeldmateriaal vinden over die clinic?

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:30

Ulissa schreef:
Winddancer heb jij wel eens een losrij-sessie gezien. Denk het niet. Als je daar meerdere keren geweest bent dan zie je steeds hetzelfde, duur ongeveer 40 minuten, halverwege wordt de kinketting bijgesteld. Ik kan het plaatje onderhand dromen.

Dat is mij ook bij de verschillende evenementen opgevallen en niet alleen Anky doet dit maar ook heb ik MvB herhaaldelijk voor lange tijd op deze manier zien rijden.
Ik vind dit absoluut niet kunnen net als het P&P verhaal, ook hier moet wat aan gedaan worden, al dan niet als wetenschappelijk onderzoek waar uit nu duidelijkheid kan komen tegen over iedereen hoe schadelijk (of niet wat me sterk lijkt, maar dat is mijn mening) deze manier van rijden is. Dan kan er ook serieuzer tegen opgetreden worden.

Ben benieuwd of hier ook zo'n heisa over word gemaakt, zal wel niet omdat iedereen nu al zegt dat het een moment opname is, wat dat betreft zouden videobeelden beter zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:32

Volgens mij word er veel ophef gemaakt over iets wat niet langer dan 5 sec geduurd heeft. (Aan de achtergrond te zien zijn de foto's gemaakt in een serie.)

Ik denk, nouja, weet gewoon zeker dat A en S echt wel weten waar ze mee bezig zijn. Ik heb meerdere keren trainingen en clinics bijgewoond, en als je dan ze uitleg erbij hoort weet je ook waarom ze iets doen.

Sowiso is dit al vriendelijker dan bij P&P aangezien P&P echt "vastgeknoopt" werd en dit paard nog de mogelijk heeft om, als het hem echt dwars zit, de amazone, eraf te gooien en/of uit het zadel te trekken.

Kom maar op met alle commentaar op deze reactie... Knipoog

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:43

Afschuwlijk

Dat zou ik nooit voor elkaar krijgen. Ik snap niet dat zo paard niet in opstand komt. Mijn hafje had allang een grote bok gegeven. MAar ag die krijg ik niet eens op een normale manier aan de teugel.

Nou ik rij liever niet aan de teugel. Dan dat ik mijn haf zo moet rijden echt niet. Dan is het maar lekker neusje naar voren. Pff dat is gewoon zielig

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:50

jah ach, zo worden er wel meer los gereden Ja

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:06

Die van jou toch ook Corien? Haha!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:23

Ik vraag me af wat de KNHS hier aan zou moeten doen? Er is een groot FEI-congres over LDR geweest en de uitkomst daarvan was dat deze manier van trainen, mits goed toegepast niet paardonvriendelijk was.

Los van het feit of je het met die uitkomsten eens of oneens bent, het lijkt me voor de KNHS toch moeilijk om een totaal verschillend standpunt van de overkoepelende internationale bond in te nemen.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:27

Zou z'n kin ook door z'n borst heen kunnen Clown
Het is echt niet mijn manier van trainen, maar ik neem aan dat ze bij DvB wel weten wat ze aan het doen zijn.

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:31

ik vind dit gewoon echt geen paardvriendelijke manier. je paard moet er toch ook plezier in houden? Maarja, als A. van Grunsven straks weer een gouden plak binnen heeft is ze weer goed. ik heb al vaker filmpjes van haar gezien tijdens het losrijden waarbij zij de stang behoorlijk strak vast had. die stang is toch een verfijning van de hulpen, hoe kan dat als je hem heel de tijd strak vast hebt?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:31

terorita schreef:
vind het enigs jammer dat er zo over gezemelt word..

als ze straks weer een groot evenment wint b.v de spelen
is iedereen oooo zzooo trots op mevr, en dan hoor je bijna niemand over haar rijstijl

Ik ben dan niet trots hoor... Vind deze trainingsmethode ronduit walgelijk. Of ze de spelen nou winnen of niet... Ik denk dat ik de belgen maar aan ga moedigen, de nederlandse top vind ik matennaaiers ten opzichte van hun paard.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:34

Karl66 schreef:
Ik vraag me af wat de KNHS hier aan zou moeten doen? Er is een groot FEI-congres over LDR geweest en de uitkomst daarvan was dat deze manier van trainen, mits goed toegepast niet paardonvriendelijk was.

Het enige wat ze hebben aangetoond is dat de door hun (nou ja degene die het onderzoek hebben verricht) onderzochte paarden welke LDR getraind waren geen afwijkende gezondheidsklachten hadden.
Niet bepaald een keihard bewijs, daarvoor heb je veel meer tijd en veel meer paarden nodig en ook de paarden die niet in het systeem paste en dus door de achterdeur zijn verdwenen en de paarden die vroegtijdig overleden zijn.

Paaronvriendelijk is ook best een vage term. Is het paardvriendelijk om een paard zijn hoofd zo strak op zijn borst te knuppen of te trekken?
Is er iemand die van de foto's van P&P en de foto's van de recente clinic van Anky echt vrolijk wordt?

Zelfs de mensen die het proberen te verdedigen komen nog met argumenten als: maar dit is maar een momentopname en heeft misschien maar 1 seconde geduurd.

Wat de KNHS voor een standpunt inneemt is niet eens zo belangrijk. Wat wel belangrijk is voor het voortbestaan van de topdressuursport is het standpunt van het publiek.
Blijven die weg dan zijn er weinig wedstrijden meer en dan houden de sponsors het ook voor gezien.
Het publiek kan dus het verschil maken en voor ieder de keuze of hij dit soort praktijken wil steunen of niet.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:36

Voor mij is de lol van het kijken naar dressuurwedstrijden nu wel weg............kreeg al een beetje een naar gevoel nadat Honza Blaha(misschien niet helemaal goed geschreven) eens in de pauze een demonstratie gaf....dat was toen een verademing.....maar niet zo positief voor de kur op muziek die daarna weer verder ging. Bloos