SmithsGirl schreef:En over het zonder zadel rijden: Ik wou dat ze het mij hadden geleerd....
weet iemand misschien of er ergens nog zonder zadel-lessen gegeven worden in de buurt van Schiedam/Rotterdam/Vlaardingen?
Ik doe het nogal eens na het longeren (in de longeerbak) of grondwerk (in de roundpen) da's nl afhankelijk van waar ik ben. Dan is het paard al lekker warm en is de meeste energie kwijt. Gewoon om lekker uit te stappen met alleen het halster en het halstertouw, begin daar maar eens mee, dan zul je merken hoe dat voelt en als je meer vertrouwen krijgt, probeer je toch gewoon een versnellig hoger.
Doe het voor de lol want trainen doe je toch met zadel. Misschien is je paard het helemaal niet gewend en zul je het eerst op moeten bouwen, net zoals met zadelmak maken.
"Vroeger"

(kben al oud

) heb ik in de ponylessen maandenlang zonder zadel gereden omdat die pony (Roeska, een zwart bonte merrie op Reyerbos in Ridderkerk, is er vast al lang niet meer) drukplekken had en er geen reserve pony was. Daar heb ik dus werkelijk alles mee gedaan, dressuur (inclusief lichtrijden: alleen met druk van de knieën), springen, buitenritten dus die gymkhana was kaassie

Leuk om aan terug te denken, maar ik denk niet dat er te veel waarde aan gehecht moet worden in de zin van prestaties, wel wat plezier, heel nauw contact met en gevoel voor je paard betreft.
Have fun!
leuk dat je op Roeska hebt gereden. Wij hebben Roeska ooit in 1993 overgenomen van Dhr. Visser voor mijn dochter die hem gereden heeft tot hij op 37 jarige leeftijd is ingeslapen. Mijn dochter reed ook zonder zadel met alleen een halster door Reijerpark. Zo'n top lieve leerpony
=^.,.^=