Hebben sommige mensen dan helemaal geen fatsoen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dniesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 17:47

Ow wat zonde
Het is helemaal niet gek hoor dat je boos bent op ze, en ik zou ze flink de waarheid veretellen Boos!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:24

Mocht je interesse hebben... Mijn Sanne van 4 jaar en 3 maanden zoekt nog een speel/ leer pony voor bij ons op stal. Wij hebben alleen sportpaarden en da ga nie goe met kleuter. We hebben ook land en ruime boxen, je pony kan de jonkies gezelschap houden in de paddoc. Het gaat erom dat Sanne een beetje leert met ponys om te gaan en om haar iets anders te doen te geven dan vegen.............(rijden mag ze nog niet van mij)

Liesje4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 21:30

Ah wat zonde.... tsja, waarschijnlijk snappen niet-paarden-mensen (om het zo maar even te zeggen Knipoog ) niet dat het vaak de trots is van de eigenaren waarop is gespaard, en voorzichtig mee is gedaan...

Maar dan nog, je laat je kinderen iemand anders z'n hond toch ook niet zomaar knippen Verward
Je kan het nog bij onze stal proberen Anneke Knipoog Schijnheilig Lips are sealed

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 01:21

gefeliciteerd, welkom in de wereld van de kids.....

De meeste kinderen gaan af en toe naar de kapper, om hun pony (voorlok bij kids) te laten kortwieken.....hun kruinkapsel (manen) bij te laten knippen om hun dode punten te verwijderen, en hun paardestaart te laten bijknippen. 2 van mijn 3 kids hebben zich zelf ook eens voorzien van een nieuw kapsel: mijn antwoord: (behalve het gemopper) het groeit wel weer aan.....
Verdorie ze hebben de benen van de pony toch niet geamputeerd...... Ga je er mee naar de keuring? Schots en scheef is bij te werken... Ja het is jammer, je kunt ja, maar alsen tot je een ons weegt, het veranderd de zaak niet......

Je kunt je pony overal neerzetten en toch zullen er kindertjes komen die goedwillend je pony voorzien van een ander kapsel.... (uit ervaring, heb zelf kids...en voor je het weet hebben ze een schaar bij de hand...kapper is toch ook niet gevaarlijk?)

Ik keur het gedrag niet goed (kon wel janken toen ik 1 van mijn pony's zag die kidsproffesioneel was gekortwiekt......)
Vertellen wat ze wel en niet mogen en vooral waarom niet.....

Ik zou het juist prettig vinden dat mijn pony aandacht kreeg...
Een prof.stal kost meer geld dan een weide bij "stadsen", helaas ben ik ook niet geboren met de kennis die ik nu heb (jullie waarschijnlijk ook niet..) vertel het ze, leer ze het hoe en waarom.....en vooral dat een pony/paard een levendwezen is die andere onwelwillend zou kunnen verwonden....
Wat is er op tegen dat die kids (onder toezicht) die pony een keer borstelen/aaien/wandelen?

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 08:59

Alane schreef:
Verdorie ze hebben de benen van de pony toch niet geamputeerd...... Ga je er mee naar de keuring? Schots en scheef is bij te werken... Ja het is jammer, je kunt ja, maar alsen tot je een ons weegt, het veranderd de zaak niet......

Een prof.stal kost meer geld dan een weide bij "stadsen", helaas ben ik ook niet geboren met de kennis die ik nu heb (jullie waarschijnlijk ook niet..) vertel het ze, leer ze het hoe en waarom.....en vooral dat een pony/paard een levendwezen is die andere onwelwillend zou kunnen verwonden....
Wat is er op tegen dat die kids (onder toezicht) die pony een keer borstelen/aaien/wandelen?

Je kunt kinderen toch niet zomaar een "vreemde" pony laten poetsen?? Sorry maar dat vind ik echt nergens op slaan. Laten die mensen dan zelf lekker een pony kopen waar ze naar hartelust aan mogen poetsen en knippen. Nee, ik zou ook woedend zijn.
Glory staat op een manege en de kinderen daar moesten het eens wagen in de box te komen, laat staan poetsen...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 09:06

Mijn jongste heeft mij toen ze twee was een keer gekortwiekt, dat was pas erg Boos! Haha!
Ik werd wakker van een raar geluid, ze bleek de schaar gepakt te hebben door op het aanrecht te klimmen en was vervolgens bij mij in bed gaan zitten knippen. Toen ik wakker werd en opveerde bleef een deel van mijn kapsel liggen, ik ben toen een beetje boos geworden

Een meisje van 16 heeft mijn Shetlander een keer gekortwiekt toen wij een dagje weg waren. Alle manen, inclusief voorpluk waren op handbreedte getrokken, oh wat was ik woest Boos!
Een sportpaard met manen op handbreedte is normaal maar bij een Shetlander is het echt geen gezicht. Het is nu 2,5 jaar geleden en eindelijk zijn zijn manen weer een beetje toonbaar.

Ik weet niet hoe oud deze kinderen zijn maar boven de drie, vier jaar kan je ze toch echt wel duidelijk maken dat ze met hun vingertjes van andermans dieren af moeten blijven (behalve als ze 16 zijn Lips are sealed ) en onder die leeftijd horen ze er al helemaal niet bij te komen.

Maar misschien hoef je niet acuut weg als je goed duidelijk maakt dat het niet de bedoeling is dat ze jouw pony als hun "verzorgpony" zien.
Maar tussen de regels door krijg ik wel de indruk dat je deze mensen wel dat idee hebt gegeven toen je de pony daar neerzette (misschien zit ik er wel naast hoor).

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 09:32

Ludo"]
[quote="Alane schreef:

Je kunt kinderen toch niet zomaar een "vreemde" pony laten poetsen?? Sorry maar dat vind ik echt nergens op slaan. Laten die mensen dan zelf lekker een pony kopen waar ze naar hartelust aan mogen poetsen en knippen. Nee, ik zou ook woedend zijn.
Glory staat op een manege en de kinderen daar moesten het eens wagen in de box te komen, laat staan poetsen...
[/quote]
Inderdaad ja. Nu komen andersmans kinderen aan je pony. Laten we het nu eens omdraaien; de kinderen komen aan de pony en de pony bijt ze eens een keer flink hard. Wat dan? Wat zal hun mamsie dan tegen je komen zeggen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 09:40

En wat hebben jouw ouders gezegd toen je voor de eerste keer gebeten/gevallen/geschopt bent?

Die vreemde tekens in mijn berichtje zijn letters, in een bepaalde combinatie vormen deze woorden, en die vormen weer zinnen.......

Onder toezicht......

Onder toezicht vallen ze ook van een schommel......

levendwezen.......

Andere kids schoppen, bijten, krabben ook......

Vraag me af hoe jullie zijn begonnen???????????
Nooit iets verkeerd gedaan????????
nooit de pony of paard van iemand anders geaaid?

Als niemand kinderen zou toelaten bij zijn/haar pony's/paarden hoe moeten die kids dan iets leren?
Hoe komen dan die bijrijdsters/verzorgers (m/v) aan hun kennis en wijsheid?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 10:15

Het ging er hier niet om of iemand wel of geen kids bij zijn/haar paard/pony wil toelaten maar om het feit dat kinderen zonder toestemming met een pony in de weer zijn geweest en dat vind ik ook niet kunnen.

Ik heb ook weer een verzorgster voor een van de pony's. Een meisje van elf, schat van een kind en ik besteed er best wat tijd aan om haar te leren om met pony's om te gaan. Daar heb ik ook lol in en ze zal heus wel fouten maken, dat geeft niet.
Maar ze moet toch niet spontaan een van mijn paarden gaan kortwieken of iets dergelijks want dan word ik echt wel een beetje heel erg boos.
Ze weet dat ze alles mag vragen en dat doet ze dan ook.

Mijn eigen dochters blijven met hun vingers van andersmans paarden, honden en andere dieren af. Als ze willen aaien of wat dan ook vragen ze het eerst. Dat heb ik ze geleerd en ik ben niet superstreng maar ik vind wel dat kinderen moeten luisteren, zeker als er dieren in het spel zijn, ook voor hun eigen veiligheid.

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 10:21

Alane schreef:
En wat hebben jouw ouders gezegd toen je voor de eerste keer gebeten/gevallen/geschopt bent?

Die vreemde tekens in mijn berichtje zijn letters, in een bepaalde combinatie vormen deze woorden, en die vormen weer zinnen.......

Onder toezicht......

levendwezen.......

Als niemand kinderen zou toelaten bij zijn/haar pony's/paarden hoe moeten die kids dan iets leren?

Ik moest het vroeger eens wagen om een vreemde hond o.i.d. te gaan aaien..
Dat hebben mijn ouders er al vroeg ingeprend hoor. Ik moest afblijven van dingen/beesten die niet van mij waren. Eerst vragen, dan aankomen.. Vingers aflikken

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 10:29

Bij ons op de manege staat een half arabiertje. Ze is van een meisje van een jaar of elf. Die was heel trots op de merrie haar staart. Op een wedstrijd waren de manen van Brenda (de ponnie) heel mooi ingevlochten. Dus ik vroeg haar waarom ze de staart niet had gedaan. Ze draaide Brenda om en toen zag ik dat dat niet eens meer kon! De stagiare op de manege had haar staart "bijgeknipt"... De manegeeigenaar had gezegd dat ze van de pensionsponnies af moest blijven. Maar de haren van bijna de hele staartwortel stonden recht omhoog. Niks meer mee te beginnen. De stagiare heeft zich de hele stage ziek gemeld. Later bleek ze ook nog bij mij op school te zitten!!!! (paardenhouderij)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 10:34

Alane schreef:

Onder toezicht......

levendwezen.......

Natuurlijk heb ik verkeerde dingen gedaan als kind. Maar mijn ouders riepen mij tot de orde en dat doen veel andere ouders niet. Het is zelfs zo dat als de leraar op school hun lieve schatje een fikse reprimande geeft, de ouders op hoge poten naar school toe komen. Ik wil er maar mee aangeven dat hun lieve schatjes bij anderen vaak alles maar kunnen flikken zonder dat ze voor de gevolgen in staan, maar wat als het andersom is, iemand komt aan hun schatje en het is diens eigen schuld?

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 11:32

Citaat:
Verdorie ze hebben de benen van de pony toch niet geamputeerd

Nee, lijkt me wat overdreven, maar ze hebben er absoluut af te blijven! Als je ouders je een beetje fatsoen hadden bijgebracht hadden ze dit niet zonder vragen gedaan.

Citaat:
Onder toezicht......

Je slaat de spijker op z'n kop, dat is daar dus niet. Die vrouw is er nooit bij, die laat ze lekker ongestoord de hele dag alleen op stal rommelen. Als ze Tamaartje pakken, gaan ze dus (zonderhalster!!!!!!!!!!!!!!) met haar de weg op. Wie heeft gezged dat dat mag? Ik niet. Vraag me dus echt werkelijk af waar die kinderen het lef vandaan halen. En het zijn geen kleintjes hoor, ze zullen een jaar of 12 zijn.

Citaat:

Omdat het niet gevraagd wordt. En er dus misbruik van gemaakt wordt, en ze veel verder gaan. En toezicht is er niet. Boos!

Ik haal haar voor het weekend weg (in het weekend komen die kids nl logeren daar), en ze gaat terug naar Max hier op Bokt, waar ik haar vandaan heb.

Die vrouw zal ik zeker even vertellen waar het op staat, want ik vind het absoluut geen stijl.
Het ergste is, dat ze mij eigenlijk zowat de schuld ervan ging geven, 'ik moet ook vaker komen' 'die pony krijgt anders helemaal geen aandacht' 'juist shetlanders moet veel aandacht hebben' etc etc.
Waar haalt ze het vandaan? Ik doe altijd mijn uiterste best om langs te komen, ik heb het heel druk, werk fulltime, heb 2 paarden om 2 verschillende paarden staan etc. dat weet ze dondersgoed.

Bah, vreselijk om je op te moeten winden over dit soort dingen.

Het is toch heel logisch dat je van andersmans eigendom af dient te blijven?

Naomi_Youri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 12:20

SJEZUSS
wat zei die vrouw daarvan ik weet echt niet wat ik gedaan zou hebben
wij hebben dat ook eens gehad met onzo haflingers had iemand verzorgt en toen had hij opeens korte manen "ja was mooier"
maar ik hoop dat het snl weer aangroeit
groetjezz *LOL*

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 12:21

Ik zou volgens mij ontzettend boos zijn geworden, ze hebben maar van je pony af te blijven.

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 12:27

Percy schreef:
Het ging er hier niet om of iemand wel of geen kids bij zijn/haar paard/pony wil toelaten maar om het feit dat kinderen zonder toestemming met een pony in de weer zijn geweest en dat vind ik ook niet kunnen.

Ik heb ook weer een verzorgster voor een van de pony's. Een meisje van elf, schat van een kind en ik besteed er best wat tijd aan om haar te leren om met pony's om te gaan. Daar heb ik ook lol in en ze zal heus wel fouten maken, dat geeft niet.
Maar ze moet toch niet spontaan een van mijn paarden gaan kortwieken of iets dergelijks want dan word ik echt wel een beetje heel erg boos.
Ze weet dat ze alles mag vragen en dat doet ze dan ook.

Mijn eigen dochters blijven met hun vingers van andersmans paarden, honden en andere dieren af. Als ze willen aaien of wat dan ook vragen ze het eerst. Dat heb ik ze geleerd en ik ben niet superstreng maar ik vind wel dat kinderen moeten luisteren, zeker als er dieren in het spel zijn, ook voor hun eigen veiligheid.

Je hebt wel gelijk percy, maar kinderen zijn zich vaak van geen kwaad bewust. Toen ik kappertje had gespeeld met mijn vriendinnetje waren mijn ouders verre van blij en heb het ook geen moment meer in mijn hoofd gehaald om nog eens zoiets te doen. Maar toen was het leed al geschied. Je kunt sommige kinderacties gewoonweg niet altijd voor zijn, je kunt ze moeilijk een hele waslijst meegeven wat wel en niet mag als ze bij een vriendje/vriendinnetje gaan spelen. Kinderen leren door fouten te maken, en als ouder kun je die fouten niet altijd voor zijn.
Wat ik wel kwalijk vind is als ouders hun kinderen vervolgens niet toespreken en vertellen dat zoiets niet mag.

Maar in dit specifieke geval lijkt het te gaan om ouders die waarschijnlijk het niet zo nauw nemen met de opvoeding van hun kinderen, een 12 jarige zou toch verstandiger moeten zijn. Ik vind het alleen zo sneu dat vaak de kinderen erop worden aangekeken, het zijn de ouders die verantwoordelijk zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 12:33

Zoals eerder geegd keur ik het gedrag absoluut niet goed....

Maar wat je zelf vertelde, die mevrouw wist het niet.........en zou de kinderen vertellen dat dat absoluut niet meer mag.

Dat je je pony daar weg haalt kan ik me voorstellen en ik had het ook gedaan als ik er geen vertrouwen in zou hebben dat alles volgens regels zou gebeuren. Maar wie garandeerd jou dan dat het op de nieuwe locatie niet gebeurd?
Als je kinderen 24 uur per dag in de gaten zou kunnen houden, gebeurden er geen ongelukken meer (onder de auto komen, verdrinken etc)

Wij hebben ook een minishethengst gehad en weggeven aan een kennis als maatje voor zijn pony, hij heeft ook verzorgers die Chester hebben kortgewiekt, doodzonde...... niet terug te draaien, hij heeft de dames vertelt dat dat niet de bedoeling was van het verzorgen en dat ze dat dan ook nooit weer mochten doen, zij hebben geleerd.....

Als je nooit geen fouten maakt, leer je weinig tot niets....

Van een hond van een ander blijf je af of je moet toestemming hebben, nooit ongevraagd een pony van iemand anders geaaid? Honden met paarden vergelijken is als appels en peren.....
Niet iedereen is in de gelukkige omstandigheid om een eigen paard/pony te bezitten, niet iedereen kan het bekostigen om op een manege te gaan rijden....zijn die mensen dan al bij voorbaat gedoemd om met een boog om paarden en pony's te lopen? Hoe zouden die mensen dan iets kunnen leren (praktijk)van en over paarden?

Ik heb vroeger ook van mijn ouders geleerd om van de spullen en dieren van een ander af te blijven, en leer mijn kids dat ook, maar toch kan ik niet garanderen dat niet 1 van hen ooit de schaar ter hand zou nemen om een "aandenken" van een pony mee te nemen.... wat 1 van hen dan ook al gedaan heeft bij 1 van onze eigen pony's......
Ik kan mijn kids niet 24 uur per dag "bewaken"
en om dan gelijk te zeggen dat wanneer een kind iets verkeerd doet, het schatjes zijn die volgens hun ouders nooit iets verkeerd doen......
De koetjes zijn vergeten dat ze zelf ooit kalfjes zijn geweest.......

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 12:45

Alane, ik snap jouw standpunt best, maar snap de woede ook van mijn kant. Je probeert zelf je paarden zo goed mogelijk te verzorgen, en dankzij andermans opvoedkundige fouten wordt mijn pony gemolesteerd...
Het is een kroonmerrie, met goede nakomelingen etc. Je zou er idd nog keuringen mee kunnen lopen. Dit is dan eeuwig zonde. Verdrietig

Ik vind het gewoon echt een teken van toaal geen fatsoen hebben, en geen respect hebben voor andersmans eigendom.

Ik heb ook nog een Shire ruin, met erg goede papieren, en een prachtige bos manen, vooral die voorpluk is werkelijk machtig. Ook 4 mooie witte sokken, en een heel dikke lange staart.
Als iemand het lef zou hebben daar wat vanaf te knippen, nou dan breekt de hel los.
Daar willen we mee keuringen lopen, en we zijn ontzettend trots erop.
Maar goed, op de stal waar hij nu staat, hoef ik daar helemaal niet bang over te zijn. Ten eerste er lopen daar geen op hol geslagen kinderen, en ten tweede, het toezicht is gewoon goed.
Gewoon proffesioneel.

Maar goed, ik vind het gewoon meer dan logisch dat je met je t*kken van andersmans paard afblijft.
Of dat nou een shetlandpony is, of een rijpaard.
Ze hebben er gewoon af te blijven, punt uit.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 13:54

Alane schreef:
Zoals eerder geegd keur ik het gedrag absoluut niet goed....

Maar wat je zelf vertelde, die mevrouw wist het niet.........en zou de kinderen vertellen dat dat absoluut niet meer mag.

.....

als je het niet weet dan VRAAG je het eerst. Je kunt er toch niet zomaar vanuit gaan dat je aan dieren van andere mensen kunt komen zonder te vragen?
En ponies en honden kunnen best vergeleken worden met elkaar, het omgaan met beiden houdt bepaalde risico's in, zeker als het in onwetendheid gebeurt. paarden kunnen hard meppen, honden kunnen bijten dus met lichamelijk letsel tot gevolg.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 14:01

Precies Desiree, dat is waar het mij ook om gaat.
Ik zou het lef niet hebben andersmans paardje eens even onder handen te nemen. Dat doe je toch gewoon niet?
Vroeger toen ík een jaar of 12 was, zou ik dat al helemaál niet doen.
Gewoon respect hebben noem ik dat.

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:30

Alane schreef:
Van een hond van een ander blijf je af of je moet toestemming hebben, nooit ongevraagd een pony van iemand anders geaaid? Honden met paarden vergelijken is als appels en peren.....
Niet iedereen is in de gelukkige omstandigheid om een eigen paard/pony te bezitten, niet iedereen kan het bekostigen om op een manege te gaan rijden....zijn die mensen dan al bij voorbaat gedoemd om met een boog om paarden en pony's te lopen? Hoe zouden die mensen dan iets kunnen leren (praktijk)van en over paarden?

Ik vind dat je honden en paarden best met elkaar kunt vergelijken. Toen ik nog niet reed ging ik met een vriendin mee, als ik een paard wilde aaien vroeg ik dat aan degene waarvan het paard was. Zoniet, dan aaide ik ook niet. Mijn ouders hebben mij dat geleerd omdat honden kunnen bijten, maar ook paarden kunnen bijten/trappen etc. Gelukkig was ik een beetje bang vroeger, dus zou ik het nooit in mijn hoofd halen om zomaar een stal of een weiland in te gaan.
Ook nu doe ik dat nog niet. Ik ga niet aan iedereen vragen of dat paard toevallig trapt of bijt, maar nu heb ik zelf het inzicht om het aan te zien komen.
Laatst hielp ik op de manege even om de paarden uit de wei te halen. Ik kende de paarden niet en was nog nooit in de wei geweest. Ik pakte twee pony's om mee te nemen. Die pony's hadden een beetje Schijnheilig een hekel aan elkaar en begonnen dus naar elkaar te trappen. Ik weet dat dat kan gebeuren, dus ik stond al veilig, maar 10 jaar geleden had ik dat niet geweten en had ik er dus tussen kunnen zitten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 17:38

Ik vind dat alane ook gelijk heeft. ik weet nog toen ik 9 ofzo was en geen pony had, hoe jaloers ik toen was op alle meisjes die wel een pony hadden en dat ik door de stallen liep en elk paard dat met zijn neus over de boxdeur hing aaide en in mijn dromen voorstelde dat hij van mij was... Dat kunnen de meeste van jullie je toch ook wel herinneren.... Ik kan me niet voorstellen dat jullie nooit andermans paarden hebben geaaid zonder eerst toestemming te vragen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 19:06

Er zit een heel verschil tussen aaien zonder te vragen, en in manen en staart knippen zonder te vragen...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 19:13

gelukkig hebben wij nooit aan de manegepony's bij martine gezeten he annek, ik denk dat ze ons ook meteen meegekortwiekt had, want zo was ze wel!! Irish haar manen hangen nu bijna op de knieen en ik heb idd nachtmerries over scharen!!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 20:52

*LOL* Precies Lonneke, Martine had ons dan ook even mooi bijgepunt! }>
Ik vind dat je van andermans 'spullen'moet afblijven, ook andersmans pony. En er is idd een heeeeel groot verschil tussen aaien en knippen. Lips are sealed
Het is gewoon doodzonde.
Morgenmiddag haal ik Tamaartje weg, en zal zeggen dat ik enorm teleurgesteld en erg boos ben.