Snowdon te koop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 21:44

Nou zeg vind wel dat iedereen beetje overdreven over Snowdon heen valt. Vooral SP. Ik begrijp dat je het er niet mee eens bent, maar als die persoon zelf al aangeeft zich schuldig te voelen hoef je niet nog een "denkbeelde" trap na te geven. Grappige woordspeling eigenlijk hahaha

Ik denk dat Snow even in de pubertijd zit, voor de kar gaat het iig super, dat heb ik zaterdag mogen zien! Ik kan je helaas niet helpen, je rijdt beter dan ik! Maar voor mentale steun mag je natuurlijk altijd bij mij aankloppen!
Laatst bijgewerkt door Nuage op 04-11-02 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 21:45

Je rijdT beter DAN IK, ooooooh, dit doet zeer hoor Lachen Lachen

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 21:48

ach de boodschap was duidelijk toch?

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 22:00

Kom op Leon, ik ken het probleem helemaal. Ik heb ook altijd sterk de neiging af te reageren op mijn paard. Maar je moet dit wel doorzetten. Ik heb ook hard les nodig en heb er ook geen geld voor. Ik probeerde een keer in de maand te lessen, maar ondertussen heb ik vanaf januari misschien vier keer gelest.... Boos! Kop op, doorzetten! Niets aantrekken van wat anderen zeggen!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 22:06

Doorzetten? Wat bedoel je nou, ondanks geïrriteerdheid en bijbehorende klappen?? IK heb ook niet altijd geld om te lessen maar als ik mijn dag niet heb kap ik met rijden als ik mijn ongeduld verlies. Een paard is snel verpest hoor. Vergeet niet dat het onze hobby is en dat het paard er ook nog een beetje lol in moet houden! Als hij het echt niet kan of pijn heeft of weet ik veel: de rem erop. Morgen is er weer een dag en anders een andere oplossing zoeken. Boksen of zo.

lein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 22:08

Nou zo te lezen weet Leon ook wel dat hij niet juist gehandeld heeft, dus om daar elke keer op terug te komen lijkt me niet erg nuttig. Het is gewoon belangrijk dat jullie goeie hulp krijgen en waardoor het langzaam beter gaat. Ik heb ook een tijdje gehad dat ik niet op mijn tinker kon stappen, hij ging van voor, naar achter, van links, naar rechts Lachen. Toen ben ik een hele tijd met behulp van mensen opgestapt, en de eerste paar keer heeft hij een flinke tik op zijn kont gekregen. En wonder boven wonder kan ik nu opstappen zonder hulp en blijft hij net zolang stil staan als IK wil. Wat ik dus wil zeggen Leon, hou moedt want het komt allemaal wel weer goed ookal kost het soms heel veel tijd en energie. En ik denk dat het probleem ook niet zo zeer alleen ligt bij het rijden alswel in de hele omgang met snowdon? Maar daar weet ik weinig van dus daar kan ik niet overoordelen. Heel veel sterkte in ieder geval en jullie komen er wel!!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-02 22:18

--
Laatst bijgewerkt door snowdon op 11-11-02 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 22:21

Ik heb ook erge problemen gehad met mijn paard, mar dat ging wel wat verder als dit.
Ik stond ook op het punt hem te verkopen, maar bedacht me toen deze zin:

"Het is beter vol te houden en te pronken met wat je bereikt hebt, dan een paard weg te doen uit machteloosheid."

En nu gaat het al STUKKEN beter.. Volhouden zou ik zeggen...

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 22:40

esme, ik geef alleen mijn mening. ik ben er niet bij gebaat SD "een trap na te geven", integendeel. ik wil hem erop attenderen dat wat voorgevallen is niet kan, dat hij daarover na denkt en zich in het vervolg zal beheersen.

pubertijd mag overigens geen excuus zijn.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 22:48

pubertijd van het paard he SP, dat is geen excuus maar een eventuele reden van het gedrag van Snow, anderen uitproberen. Daar moet toch een verklaring voor zijn? Ik weet zelf dat Leon fantastisch met zijn paard omgaat.

Hij schreef dit bericht juist omdat ie zich hier zo ellendig om voelde, dus een wijze les van SP was denk ik niet nodig. Maar je bedoelde het vast goed.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 22:58

tja wat zal ik zeggen, iedereen heeft nu al gezegd dat je niet juist hebt gehandelt omdat je haar naderhand een schop onder zijn kont hebt verkocht. Helaas heb ik in de afgelopen 2 maanden ook nogal eens agressief op mijn paard gezeten en ben ik al jankend de bak doorgegaan.
Naderhand voelde ik me nog veel erger en had ik ongelovelijke spijt
dat ik haar klappen had verkocht (dit is 2x voorgevallen) dus je bent gerust niet de enige die zoiets is overkomen.

Ik hoop dat je snel iemand vindt die je op de juiste manier kan
helpen. veel succes...
Laatst bijgewerkt door Barb op 05-11-02 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 23:20

Ik weet wel een instructrice die jou zeer waarschijnlijk vooruit kan helpen, maar zij woont in Enschede. Ze komt geloof ik tot in Arnhem en omstreken. Als je zelf vervoer hebt is het wel heel erg de moeite om een keer naar haar toe te gaan.

Zij rijdt zelf in de Californische rijstijl, een aan western gerelateerde stijl, maar zij geeft zowel aan Engels geschoolde als western ruiters les. Zij is net als ik lid van de NVVR (Ned. Vereniging voor de Vrijruiter) en ik heb verschillende keren les van haar gehad waarbij ze mij, en tig anderen, enorm vooruit geholpen heeft.

Ze kijkt naar wat voor hulp jij nodig hebt en wat je paard voor mogelijkheden heeft en ze zal altijd overal het goede uit halen.

Ik heb geen idee wat een les kost, maar het zal niet heel goedkoop zijn. Staat tegenover dat je een hele tijd vooruit kunt met een les. "ikke" (Gery) kent haar trouwens ook goed.

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 00:10

Het lijkt wel of het niet wil lukken met de bokttinkers...

Jordy die verkocht word, snowdon die zich niet helemaal gedraagt zo als het moet, Tiek en ik met dominantie probleem, en...wie was het...gammon ofzo, die ook even niet mee wilde werken onder hetrijden!

Kijk, als je het zo leest klinkt het misschien heel fout, maar ik denk dat er vele mensen zijn geweest die ook wel eens hun geduld zij nverloren en iets vergelijkbaars hebben gedaan. Dat leon nou zo eerlijk is om dat te zeggen, betekent nog niet dat hij kilos commentaar hoeft te krijgen.
Zelf geeft hij al aan dat dat niet zijn normale manier van doen is, en iedereen doet toch wel eens iets ondoordachts, of iets waar die later spijt van heeft??

IIG heel veel succes Leon...echt waar, ik heb ook tijden gehad dat ik Tiek echt niet meer hoefde. Nu gaat het nog steeds niet echt super tussen ons, maar ik ben zo ver dat ik er alles voor over heb hem te houden, en ons doel, een goede band, een goede dominantie verhouding en alles te verkrijgen.

Begin toch ook wel benieuwd te worden naar jouw en Snow!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 01:01

Gelukkig is er nog een bokt-tinker met wie het wel goed gaaat. Nee in ieder geval twee: die van mij.... Haha!

Ik denk dat Leon ondertussen wel weet dat boosheid de slechtste raadgever is, maar hij is wel zo ontzettend eerlijk geweest om dat op te schrijven (en dat geldt ook voor Barb trouwens). Ik denk wel zeker dat zij niet de enigen hier op Bokt zijn die dit is overkomen, dus wat dat betreft...

Leon, ga morgen naar die witte van je toe en stap erop met de gedachte dat niets vanzelfsprekend is. Wees blij met iedere stap die hij goed zet en beloon hem Ga het conflict niet aan als je weet dat hij op bepaalde plekken wegrent, de bocht omgaat of stil gaat staan en je zeker weet dat je het niet van hem kunt winnen. Vermijd die plekken dan gewoon. Rij zo een minuut of twintig door de bak en ga dan lekker naar buiten.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 08:45

snowdon"]
[quote="lein schreef:
En ik denk dat het probleem ook niet zo zeer alleen ligt bij het rijden alswel in de hele omgang met snowdon?

Het ligt dus grotendeels wel bij het rijden, in de omgang had ik zo mn problemen, daar wist ik zelf wel uit te komen, hoe moeilijk t ook was. Met mennen en buitenrijden is btw heel braaf etc. Maar dat vindt ie allemaal wel best en ziet ie misschien geen reden om baas boven baas te zijn.
[/quote]

Leon,
Snow is toch best nog jong? Hij heeft net als ieder ander jong paard het hekjes syndroom, oftewel buitenspelen (ongeacht OHZ of aangespannen) is véééééél leuker dan tussen 4 muren of hekjes rijden, wat is daar nou voor lol aan?
Dat het voor hun eigen bestwil is zien ze nog niet. Jij komt tenminste nog vooruit met Snow. Ik heb met tjo een periode gehad dat ze in een hoek ging staan en er met geen mogelijkheid meer uit te krijgen was, wat ik ook probeerde.
Op een gegeven moment was ik het zat en reed haar zelf de hoek in en ze mocht van mij geen stap verzetten, toen was de lol eraf.
En ik weet, het IS frustrerend, je wordt er kwaad van, je kunt het wel uitschreeuwen. Maar geloof me, die periode gaat over.
Ook ik heb op het punt van verkoop gestaan, maar omdat ze het zo lekker buiten deed toch niet gedaan en geen moment spijt van gehad.

Maak het leuk voor hem in de bak, piponnetjesrace (zal in het begin niet hard gaan), voetballen, tikkertje spelen met iemand die door de bak rent (soort cutting maar dan met mensjes), balkjes lopen enz enz.
Je kunt er best dressuur naast pakken en lessen kun je zo duur maken als je zelf wilt.

geef hem de tijd om te groeien, lichamelijk en geestelijk. In je achterhoofd voorzie je al problemen voor je er nog maar opstapt. laat hem eens een maand rijden door iemand die je vertrouwd. Dat doe ik ook als ik een langslepend probleem heb. Als ik denk dat het aan mijn hulpen ligt laat ik iemand anders rijden en als die hetzelfde probleem heeft weet ik dat Tjo nog niet klaar is voor wat ik wil. Lukt het die ander wel, dan weet ik dat het probleem bij mij ligt en dat IK eraan moet werken.

veel succes en laat je niet kisten, jullie komen er echt wel saampies uit, geloof me.

Viv

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 09:52

Het is het gevoel van onmacht dat je hebt, je wilt het beste voor je paardje en dan werkt hij/zij niet mee.
Ik heb ook zo'n dip gehad met Mega, met rijden lukte niks, ik werd alleen maar boos. Hij is tussendoor slecht in orde geweest waardoor ik niet kon rijden, ik heb toen veel met hem gewandeld, geprobeerd hem allerlei dingen te leren. Dat meelopen gebeurde wel in een tempo wat ik wilde,en ook waar ik heen wilde. Toen ik weer ging rijden merkte ik dat Mega moeilijk kon ontspannen, ben toen weer veel buiten met hem wezen rijden, voornamelijk in stap.
En ik moet zeggen, op het moment gaat het goed, hij durft zich weer te ontspannen, hij voelde gewoon de boosheid als het weer eens niet lukte en spande zich daardoor.

Misschien een goede tip om eens niet aan het rijden te denken, ga lekker met hem buiten stappen, laat hem op jou letten. Als jij stil gaat staan moet hij dat ook, als jij achteruit loopt moet hij dat ook volgen enz. Het is goed voor de band tussen jullie, en probeer daarna vanuit de ontspanning weer verder te gaan. Lukt het rijden niet, ga een stukje buiten stappen, probeer het positief af te sluiten.

Succes ermee. Ik vind jullie goed bij elkaar passen, voor zover je dat vanaf foto's kunt beoordelen, om Snowdon nu te verkopen.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 10:27

Hey Leo,

Klote jonge... ik kan me wel voorstellen ja hoe je je dan voelt en dat je agressief wordt Knipoog
Ik zou echt zeggen ga gewoon verder met waar je mee bezig bent! Je hebt dat pakket niet voor niets gekocht en ik zou zeggen dit is het juiste moment om te beginnen toch? Niet om iets te promoten hoor. Bij mij ging het ook niet goed in het begin.. dat weet je toch..
Ik vind het het echt rot voor je. Jammer dat ik niet in de buurt ben. Want weetje, het ligt niet alleen aan jou heb ik het idee. Toen ik hem zag toen hij nog in Etten stond had ik het idee dat hij helemaal niet zo dominant was, maar dat er ook andere dingen meespeelden. Misschien zit Snow wel helemaal niet zo goed in zn vel? Hij is een paar keer verhuisd, telkens andere voeding, een andere omgeving. Hij heeft een schimmelinfectie gehad en een hoefprobleem, twee dingen die toch op een verminderde weerstand duiden!
Ik zou gewoon rustig doorgaan met de games. En maak gewoon alleen rustige buitenritjes in stap zodat je geen protest oproept waar je nu toch geen raad mee weet. Zorg dat dat beesie zich wat beter gaat voelen en ik denk dat je al een heel stuk verder bent dan.
Het zal vast niet makkelijk zijn, dat vond ik het ook niet.. Als je het echt wilt komt het goed hoor, maar niet binnen een week.
En als je maar 1 ding niet doet, val niet terug op al die 'normals'... je weet dat dat toch niet werkt dus pls...
Succes!!! Party!!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 11:04

Elise schreef
Citaat:
En als je maar 1 ding niet doet, val niet terug op al die 'normals'... je weet dat dat toch niet werkt dus pls...

als ik 'normals' interpreteer als zijnde niet-NHS-mensen dan vind ik dat je weinig respectvol bent en ook bijzonder kort door de bocht.

NHS is prima, maar eigenlijk niets nieuws onder de zon. Ook zonder het NHS te noemen, kun je een paard goed opvoeden, de verhoudingen duidelijk maken, dapperder maken en vertrouwen geven. Een goed paardenmens werkt immers met zijn paarden op basis van vertrouwen en respect, maar gebruikt dan geen carrot-stick, geleidetouw of friendly-games. Vergeet niet dat een slecht uitgevoerde friendly-game ook ellende met zich meebrengt. Sterker nog, doordat je je probeert te gedragen als paard, maar dat dus niet goed doet in zo'n geval, zou je de verhoudingen nog weleens meer uit evenwicht kunnen brengen dan dat ze al waren. Bovendien is imo een goede verhouding vanaf de grond geen garantie voor een evenwichtige relatie onder de man.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 11:11

Leon, het maakt niet zoveel uit je besluit te doen, je moet alleen 1 ding goed in de gaten houden en dat is dat je je bewust bent van de mogelijkheden van je paard. Als je paard nog jong is, dan kan hij nog niet alles weten, maar wel nog alles leren, neem daar de tijd voor. Tinkers hebben hun karakteristieke eigenschappen, zorg dat hetgeen je van je paard vraagt ook past bij wat het dier je te bieden heeft. Tinkers zijn geweldige fijne gebruikspaarden, maar ze hebben wel hun beperkingen en die mag je niet ontkennen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-02 13:00

--
Laatst bijgewerkt door snowdon op 11-11-02 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis v m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 14:08

Wooow ik schrok al joh! Ik dacht al zo'n mooi paard kun je toch niet weg doen. Voor mij is snowdon nog altijd het mooiste paard van bokt!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 14:19

niet opgeven hoor!ik heb hetzelfde met Quentin, wil ik aandraven gaat ie doodleuk op zn achterbenen staan, en met zn voorbenen over de bakrand heenhangen, ik kan je verzekeren dat je dan best l*llig hangt hoor!

maar tegen alle verwachtingen in kan ik nu al 2 dagen totaal onverwacht zonder sporen, zonder zweep in de bak rijden, stap draf&galop terwijl het hek van de bak ook nog open is!(normaal zou ie dan in n noodgang de bak uitrennen en mij tegen het hek van de wei voor de stal eraf gooien...)

neem les, en blijf geduldig, hou veel afwisseling!en zeker een jong paard kan ineens een veel mindere periode hebben, waarin er ineens niets meer lukt!

blijf volhouden! geduldig&consequent blijven! en niet opgeven hoor!!

ik heb Quentin in gedachten al 100x verkocht, 1000x zn nek omgedraait en heb nog veel meer slechte gedachtes gehad, maar t gaat nu weer goed!
dus niet opegeven!

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:03

Citaat:
-als ik 'normals' interpreteer als zijnde niet-NHS-mensen dan vind ik dat je weinig respectvol bent en ook bijzonder kort door de bocht.-

Nee hoor, dat bedoel ik er niet mee. Ik bedoel er mensen mee die niet nadenken over de aard van hun probleem maar altijd de schuld aan het paard geven en het oplossen mbv een harde, onterechte hand.
Toen ik mijn eigen paardje net had ging het ook niet goed tussen ons. Ik weet dus uit ervaring wat voor adviezen je vanuit alle hoeken naar je hoofd geslingerd krijgt en hoe je daarvan in de war kunt raken. Je weet dat je niet de weg wilt bewandelen van geweld, zoals Leon al aangaf, maar als jij wel steeds het advies krijgt je paard gewoon hard aan te pakken kan je op een gegeven moment de indruk krijgen dat het misschien toch de enige manier is. Gelukkig heb ik op dat moment de juiste keuze gemaakt en er de juiste persoon voor ingeschakeld. Ik ken Leon een beetje en hoop dus echt dat het goed komt en dat hij er hulp bij vindt.. en waarschuw alleen, hoop dat hij de juiste weg bewandeld, al is dat niet de makkelijkste.
Ik ben naar mijn idee absoluut niet kort door de bocht en onrespectvol. Sommige mensen alleen wel tegenover paarden en zichzelf. En adviezen van mensen die hun paard zelf niet onder controle hebben (ja wat is controle vraag je je dan af, je paard bij elkaar houden mbv een stang of hulpteugel noem ik geen controle) zou ik dus negeren.
Hoop dat dit wat verduidelijkt en is sprak toch niemand persoonlijk aan?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:20

snowdon schreef:
Ik heb veel met hem buitengereden, en nog veel vaker wandel ik met hem, ik rijd misschien 1 x in de week, de laatste tijd zelfs 1 x in de 2 weken. Het is al helemaal lang geleden dat ie in de bak had moeten werken, maar zelfs dat ging de vorige keer goed voor zijn doen.

Je rijdt hem 1 x in de twee weken, zeg je. En de rest van de tijd loopt ie dan voor de kar en wandel/longeer je hem, ofzo? Je moet een paard niet overvragen als ie zo jong is, maar er zo weinig mee doen, schiet ook niet op, denk ik.
Als jij er een rijpaard van wilt maken zal je er echt wat meer op moeten gaan zitten, lijkt me. Het is niet zo dat ie vergeet wat ie geleerd heeft, maar hij zal het sneller gaan snappen als hij wat vaker bereden wordt.
Dat je daar misschien geen zin in hebt, vanwege de problemen kan ik heel goed inkomen. Misschien moet je een ander vragen om hem ook een paar x in de week te rijden. Hij mag toch wel zeker 3 a 4 x in de week iemand op zijn rug hebben, volgens mij.

Geef de moed niet op. Het kan alleen maar beter worden Lachen

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:23

Hoi Snowdon, ik weet hoe je je voelt, hoor! Ik weet niet waar je woont, maar ik zou best eens willen komen kijken of ik je kan helpen. Ik heb mijn instructiepapieren voor "Engels" en heb al een aantal malen probleempaarden aan de hand gehad.