De geschikte dekhengst voor Sunny gevonden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 19:02

Whaaaaaa! Alexander is wel heel gaaf!!!!!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 19:07

Okay, maar dit fokbeleid in nederland slaat dus in werkelijkheid nergens op als je zomaar elke willekeurige hengst kan gebruiken. Straks is het hulpstamboek groter dan het gewone stamboek.
Ik pleit vooor strenge fokregels, niks geen hulpboek, gewoon raszuiver!

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 19:52

als ze al niet terug mailen denk ik dat je dr maar niet veel van moet verwachten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 20:27

Ik vind een dekgeld van f.250,- ook veel te hoog voor en dergelijke hengst. Ik zou eerder op zoek gaan naar iemand die zijn hengst gratis ter dekking wil stellen.
Want laten we eerlijk zijn, het veulen zal in zijn eerste levensjaar zeer waarschijnlijk niet meer opbrengen dan f.150,-. En dan hoop ik dat je een probleemloze bevalling hebt gehad en dat je veulen geen mankementjes heeft of een keer in het draad blijft hangen.
Als je het leuk vind om een veulen te fokken moet je dat maar doen maar vraag jezelf eerst wel heel goed af waar je mee bezig bent en wat je denkt te bereiken.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 21:13

Hoi Shalane,

hier nog wat antwoordjes op je 5 punten:

1. Ik denk niet dat je je veulentje gaat verkopen, maar het is altijd wijs om te zorgen dat je een mooi resultaat op de wereld zet, onafhankelijk van of je verkoopt of niet.

2.Heel verstandig, je bent nooit te oud om te leren, na 32 jaar met ponies leer ik nog steeds heel veel.

3.Een jaarling hengst kan in principe al wel veulens verwekken, maar dat is dan meestal wel een ongelukje. Kijk nog even na of hij daadwerkelijk een nakomeling heeft. Op zich is dat geen indikator of dat de hengst ook wel goed zal fokken bij Sunny.

4.Daar kom je vanzelf wel achter. In ieder geval goed te vragen, je moet ook een dekbewijs van de hengst vragen natuurlijk!

5.Hoezo heeft Sunny het lijf van een Shet? Ik zou dat wel eens uitgelegd willen zien... Ze is helemaal niet zo zwaar gebouwd, denk ik zo, als je dat bedoelt. Als je haar croupe vorm bedoelt, die komt ook bij Welshes voor. Overigens is het volgens mij onzin dat rank gebouwde ponies betere rijponies zijn. Onze Tina was een hele beste en een van de zwaarder gebouwde rijponies in het land.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 21:21

He sunnylover!
Ik heb aan doorgegeven dat je op een foto wacht (dacht ik te lezen toch?). Een foto zou vandaag nog worden opgestuurd (er was iets met de scanner).
Mijn kwpn'er staat daar.
Dit jaar heeft ze ook een veulen gehad, van een andere NRPS hengst (ook niet gekeurd).
Is een heel mooi veulen geworden, ben erg benieuwd naar het veulen van volgend jaar.
Die twee hengsten waren namelijk wel verwant aan elkaar, alleen is de ene helaas verkocht en door de nieuwe eigenaar geruind!! (Zonde!)
Ik hoop dat het wat wordt
groetjes

Sunnylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-01 16:30

Even antwoord van die meneer die welshes fokt 2 reacties hierboven:
Ik zeg helemaal niet dat "stevige" pony's niets kunnen...ik rijd zelf ook op die "stevige" weidemaat van Sunny en op fjorden...dat rijd harstikke Haha! niets mis mee...
Sunny heeft de "vormen/rondingen" van een shetlander of misschien van een welshje want ze heeft een beetje Lachen een dik buikje,dikke billetjes :p en tja...het karakter heeft ze zeker van een welsh-arabiertje (errug vurig duz)

De hengst bestaat wel aldus dit bericht/reactie wat hierboven is geplaatst...
misschien jong maar als ie 3 is wordt ie gekeurd en zal het dekgeld waarschijnlijk nog hoger zijn... Boos!

Dus...................
Liefs,
Shalane & Sunny

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 20:06

Maar je zei toch dat Sunny rank gebouwd is? Verder geen kritiek hoor Haha! . Je zei ook erges dat je ze allebei noooit zou verkopen, maar dat kan je natuurlijk niet zeggen }> Snap wat je bedoelt hoor: je zal ze als het moet alleen aan een geod huis en met goede reden verkopen,maar het viel me gewoon ff op.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 22:34

Je moet totaal zelf weten wat je ermee doet. Al gooi je d'r 10 keer een Shire hengst op ofzo.. Gaaaap

Dus dat 'duss...' mag je van mij weglaten. Maar als je hier iets neerzet kan je verwachten dat er reacties komen. Als je die niet wenst, moet je niks plaatsen.
Frusty

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 16:04

Hier is al een voorbeeld van een wat zwaardere welsh:

Afbeelding

en zijn broertje:

Afbeelding

Shetlanders zijn wat gemakkelijker te herkennen door meestal een minder mooi hoofd en dan ook een iets andere croupe vorm..

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 16:05

hier het broertje nog een keer:

Afbeelding

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 16:08

wat is een croupe?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 17:49

croupe = het kruis van het paard. Niet hetgene dat onderaan hangt, maar de bovenkant van z'n kont!!!