discussie: je paard een dag op stal laten staan...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 01:28

Paarden die koliek gevoelig zijn moet je zeker niet laten staan. Na 10 minuten stappen komt de darmactiviteit weer goed op gang en daarom is beweging erg belangrijk.
Denk er ook aan dat je je paard terug zet in het voer wanneer je een dag niet traint. Te veel voeren met weinig beweging kan ook tot koliek leiden.

Camelanz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 10:43

Ik ken nogal veel mensen die hun paard heel vaak een dag in hun box laten staan. Soms wel 4 of 5 dagen in de week (echt zielig) Alleen in de winter dan, want in de zomer gaan ze allemaal in de wei. Komt omdat veel een vriendje hebben, of hun werk/ studie, enz. Maarr gelukkig zijn er ook een heleboel mensen die er anders over denken!!! Sommigen komen wel 3 keer op een dag! Doordeweeks kom ik echt iedere dag zo ruim 2 uur, daarbij wordt hij iedere ochtend voor me losgegooid. Een dag in het weekend kom ik 3 a 4uur. Maar het kan ook zeker geen kwaad om je paard een dag in z'n box te laten staan, alhoewel m'n paard de volgende dag volgens mij echt chago en energiek zal zijn, maarja.. Haha!

Kizzezz CC

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 11:24

Vorige week met de storm mochten ze hun stal niet uit, maar Sheril komt er iedere dag uit. Met ijzel zal het misschien ook wat moeilijker worden, maar als ik weinig tijd heb vraag ik een ander en met Kerst kom ik ook gewoon.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 12:59

Fleur komt er elke dag uit! Vaak ook 2 keer. `s ochtends in de stapmolen een uur, en dan `s middags wordt ze of gereden of je longeert ofzo. Fleur krijgt van mij niet vaak meer een dag "echt vrij'. Dan heb ik de dag erna een stijf paard.

Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 13:07

1 keer per jaar, 1 dag van 365 dagen is heus geen ramp.
Maar als je het zelf gewoon een fijner idee vindt om hem even de stal uit te halen, doe je dat toch gewoon? Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 20:10

Citaat:
maar als je een box met een wc gaat vergelijken is er toch iets mis met de huisvesting van je paard

Volgens mij moet het kwa verhouding wel kloppen hoor. Wij zijn vele malen kleiner als een paard dus onze box moet dat ook zijn. Ik denk dat het pleehokje wel een goede vergelijking is.
We kunnen er immers liggen als die pispot eruit is en we het fonteintje gebruiken als waterbak. Haha!

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 21:24

Haal hem er maar lekker uit hoor dat zou ik ook doen. Een hele dag op stal kan wel maar het lijkt me beter dat hij eruit komt. Paarden hebben beweging nodig.
Als hij dus die dag niets doet moet je ook minder voer geven.

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 21:30

ik haal em er iedere dag eruit, aleen 1e kerstdag is de stal de hele dag dicht en dus blijft hij op stal.
Daar gaat hij echt niet dood van hoor! Ik maak er geen gewoonte van, maar 1 keer per jaar lig ik niet wakker van!

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 21:37

Een dagje is echt geen ramp hoor. Maar zelf laat ik sher nooit een hele dag op stal staan, ik vind het gewoon geen lekker idee dat ze de hele dag op stal staat. Ik haal haar er elke dag minstens 3 kwartier uit, meestal langer, ligt eraan hoeveel tijd ik heb.
En die wc........hoe kom je erop Haha! maar de vergelijking klopt wel idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 21:42

[quote="Laura"]Wanneer je je paarden een dag stil wilt zetten, moet je daar rekening mee houden in je training. De dag ervoor rustig ritje met veel stapwerk ofzo of weinig inspannend longeren. Dan kan een dagje stilstaan echt weinig kwaad. De dag erna weer rustig oppakken.quote]

Als je op topnivo traint, moet je inderdaad opbouwen en afbouwen. Maar op ons nivo, hoeven we ons daar niet al te druk om te maken.De helft van zijn krachtvoer geven. En verder niet druk om maken.

Merk hier dat veel mensen hun paarden snel zielig vinden. Maar hoe denk je dat ze er zelf over denken!

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 22:26

Je hebt stilstaan en stilstaan. Rust is bij ons de hele dag buiten lopen. Als ik dat 2x per week doe voel ik me al giga schuldig, ik probeer hem elke dag te rijden, soms kort soms lang. Hij hoeft zeker niet elke dag onder het zadel, maar 24 uur in 3x3 m? No way! Een paard loopt in de natuur (dat is bij gedomesticeerde paarden al heel anders) zo'n 20-40 km per dag. Ik train hem 3x per week in het bos, 1x 30-40 km en de andere keren 10-20 km en daarnaast staat hij de rest van de dag (tenzij het stormt, dat vond ik een beetje eng zo onder de bomen) los met 2 maatjes zodat ze lekker gaan stappen. Op stal krijgt hij last van z'n longen en is heel slecht voor z'n hoeven (hko 3), dus die gaat er élke dag toch een uur of 6 uit. Als hij stilstaat krijgt hij bovendien al snel spierbevangenheid, en dat is echt heel zielig om te zien.
Ik kan het best begrijpen dat ze je dan liever vroeg hebben, maar hij gaat dan zeker lopen, de rest van de dag staatie binnen, da's niks voor hem (gebeurt soms wel, bijv. met de storm laatst en als het super gesneeuwd heeft oid).

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 23:12

Het liefst haal ik hem er iedere dag uit, even longeren, even wandelen, wat dan ook. Als hij over een tijdje ingereden is wil ik hem ook gewoon minimaal 4 dagen rijden, de rest van de dagen wissel ik het af, even longeren, even los, of iets in die geest. Maar als hij een dagje stil moet staan vind ik het ook geen drama, hij gaat er niet dood van. De dag erna rustig opbouwen en het is geen probleem.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 23:20

Mijn paard komt er echt iedere dag uit en als ik zelf niet kan,wat bijna nooit gebeurd, dan vraag ik het aan iemand anders. Jolynn loop iedere dag de hele middag op een landje maar buiten dat zorgen we echt wel dat ze voldoende beweging en niet te vergeten haar aandacht krijgt. In de natuur staan ze toch ook gee 24 uur stil, Ik vind het niets die zogenaamde boxrust!!!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 23:57

Kan absoluut geen kwaad,
voor het paard dan...

Ik kijg altijd pijn in m'n pens en heb de hele dag een onrustig gevoel in mijn lijf als mijn paard op stal zou blijven staan!

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 00:32

Ik hou er ook niet van. Bij mij komen ze er minstens 2x per dag uit, tenzij het weer het echt niet toe laat (dus bijv. in de winter als het buiten spekglad is).

Imposante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 01:42

Ik vind dat een paard elke dag de stal uit moet. Het liefste een paar uur maar in zo'n geval dan in iedergeval dat ie even de aandacht heeft gehad. En gewoon even z'n benen kan strekken. Sommige mensen zeggen wel dat ze hun paard een dag vij geven maar ik vraag me af of alle paarden dat wel leuk vinden? Want ik denk als ze 24 uur op stal staan ze liever er lekker even uit worden gehaald?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 08:45

De paarden staan soms wel 2 weken op stal, komen alleen buiten met rijden. Het is niet anders, het land is gewoon te nat.
worden wel geborsteld en gereden, dus komen er vaak wel elke dag even uit, maar niet los.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 10:01

Ik haal absoluut mijn paard elke dag van stal, tenzij de veearts zegt dat het niet mag. Al moet ik er om 6 uur s'ochtends zijn, hij komt eruit. Liefst zelfs twee keer op een dag.

Een manege in Zoetermeer deed ook de deuren twee maal per jaar voor een dag dicht. Met als gevolg dat de veearts dezelfde dag of al de volgende dag meestal minimaal 10 paarden mocht behandelen voor koliek.

Nee, mij niet gezien, die van mij komt er altijd uit. Dan maar vroeg op met kerst, heb je nog een hele dag voor je met de familie (tenzij je die niet leuk vindt Verward ).

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 10:13

Citaat:
Laura schreef:
Wanneer je je paarden een dag stil wilt zetten, moet je daar rekening mee houden in je training. De dag ervoor rustig ritje met veel stapwerk ofzo of weinig inspannend longeren. Dan kan een dagje stilstaan echt weinig kwaad. De dag erna weer rustig oppakken.
Citaat:

Als je op topnivo traint, moet je inderdaad opbouwen en afbouwen. Maar op ons nivo, hoeven we ons daar niet al te druk om te maken.De helft van zijn krachtvoer geven. En verder niet druk om maken.

Pipo, ik train niet op 'topiniveau' maar wel behoorlijk inspannend soms. Dwz dat ik naar de hei ga om voor dejacht te trainen of Iwaldo gaat naar de jacht. Als hij daar 4 uur vnl galopwerk aan het doen is, wilde je me toch niet vertellen dat ik hem de dag erna gewoon weg kan zetten aangezien ik niet op topniveau rijdt? In iedere training zit een regelmaat (althans dat hoop ik dan Knipoog ) en ieder paard heeft het nodig om na iets inspannends het af te bouwen en de spieren de kans te geven om zich volledig te herstellen.Als je hem dan stil zet zullen de spieren verzure en heb je kans op de zgn maandagsziekte. Same thing met oppakken na het stilzetten; ik neem niet aan dat er mensen zijn die 3 uur gaan rijden na een dag boxrust? En daar is niets zieligs aan maar gewoon de basisbeginselen van goed omgaan met je paard imo!
Laatst bijgewerkt door Laura op 04-11-02 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 10:27

Hier komen ze bijna iedere dag buiten. Los in de bak of in het land.
Maar als het erg slecht weer is, lopen ze alleen maar te zeuren bij het hek met de kont naar de regen.
Dan staan ze liever op stal met een extra plak hooi.
Wel zijn dan alle deuren open voor voldoende frisse lucht en alle paarden hebben de mogelijkheid om echt contact met een ander te hebben.
Ook hebben ze hier ruime boxen met veel licht.
Dus zielig? Nee hoor...
Ik merk ook niet dat ze er lastig van worden als ze de volgende dag weer naar buiten gaan. Zelfs de jonge hengst niet.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 10:30

In mijn geval komen ze ook niet elke dag in de wei, als het heel nat is blijven ze soms 's "binnen", maar ze hebben wel een uitloopje aan de stal van 4x8 of zoiets, da's nodig ook, het zijn nog jonge dieren en ze moeten 's kunnen bokken. Hoe klein dat ook is, het is beter dan niets, en dat zie ik ook als ik met heel slecht weer de boel volledig afsluit ... staat m'n oudste veulen zowat terplaatste te bokken.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 11:02

Ze zullen er niet direct last van krijgen, maar goed is een ander verhaal. Ik zorg dat mijn paarden er elke dag uitkomen. Als het door weersomstandigheden niet mogelijk is om ze buiten te zetten, zal ik ze in ieder geval 2 x daags aan de hand proberen te stappen. Als dat door gladheid ook niet mogelijk is, zit er niks anders op dan stappen in het gangpad....

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 11:15

Ik laat mijn paard niet 1 dag zomaar op stal staan. Als het echt niet anders kan (zoals bij die storm van vorige week zondag) en ik heb weinig tijd (wat niet vaak voor komt) dan ga ik even met hem wandelen zodat hij toch even lekker zijn benen kan strekken.

In de zomer staat hij de hele dag in de wei dus als ik dan een keer niet ga rijden voel ik me minder schuldig. In de winter als hij niet meer de wei in kan dan kan ik het niet over mijn hart krijgen om hem de hele dag op stal te laten staan want dat vind ik echt zielig. Ik vind niet dat een paard daarvoor gemaakt is. Zelf lijkt het me ook niet leuk om 24 uur opgesloten te zijn.

Mijn paard is dus super sjachrijnig als hij te lang op stal heeft gestaan en is dan met rijden behoorlijk dwars Extreme duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 11:20

Ik denk dat het geen kwaad kan, maar wat vind je er zelf van. Wat is je paard gewent. Ik ken een merrie die vind het na 4 uur wel welletjes en gaat dan graag naar stal. Mijn paard heeft na een paar uurtjes zo iets van, waarom kom je me halen en blijft als een stier staan. Ik rijd altijd s'morgens of aan het eind van de middag. Zo is hij dat gewend, dus als ik hem halverwege de dag kom halen, wil hij niet mee.

Ikzelf heb er een rotgevoel over als hij een dag niet uit het hok is geweest. Ook is hij dat niet gewend. Voor mijn eigen gevoel zou ik dus ook gaan en hem even losgooien of wandelen en laten grazen en daarna lekker poetsen. Mocht ik vroeg op zijn, hem gewoon gaan rijden.

Ze zullen er niets van krijgen, maar beter zal hij er niet van worden, misschien wat frisser maar wellicht ook stijfer, althans mijn paard. Mijn paard wordt snel stijf en krijgt snel stalbenen, dus vanuit dat oogpunt zou ik hem ook die dag beweging geven.

maar zo kunnen er nog vele discussies gevoerd worden. Zoals ooit eens iemand beweerde dat paarden graag in hun eigen stront liggen. Ja daar ging ik dus niet op in.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 11:22

Ik heb ze er liever wel ff uit. Maar als het echt niet kan hebben ze een dagje pech. Ze smelten er niet van.
Je hebt toch tot 11 uur? Je kan dan wel niet uitslapen als je heen wil maar dat is dan jammer.