Het behoud van je paard in eigen hand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 18:33

Wat ik raar vind is dat blijkbaar bij vele een 3 jarige ineens vanuit het land, 24/7 op stal komt te staan.
Gelukkig is dat bij mij beesie niet het geval.
En bij mensen bij mij in de omgeving ook niet.
Als ze bereden worden komen ze wel snachts op stal, maar overdag niet.
En op alle plaatsen waar ik heb gereden, stonden paarden die niet gereden werden allemaal 24/7 buiten, ook in de winter.
Dus verder terug naar de natuur kan hier niet lijkt me zo.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 18:42

Ik vraag mij ook af waar 3 jarige ineens 24/7 op stal komen die van mij lopen nu nog overdag buiten en ind e zomer 24/7
overgens begin ik heel veel met wandelen op de harde weg etc als ze 2.5 zijn.
en daarna fietsen aan de hand

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 18:46

XoNo schreef:
Dat hoop ik ook Dorine! Je hebt in ieder geval een geweldige instelling! *Baahaaaaart, wanneer domt die duim omhoog smiley? Knipoog*

De bloossmiley is er al in ieder geval: Bloos Bloos Bloos Thanks Xono!

Maar ik vind dat je ook kunt overdrijven. Paarden pas met zijn 5e jaar inrijden. Vaak rijden mensen gewoon wat jonger in omdat paarden dan leergieriger zijn, en het beter oppakken. Dat doe ik ook.

Een paard pas met 5e jaar inrijden, zolang wachten HOEFT niet. Ik vind inderdaad net als Xono dat het ook eerder kan, maar dan wel als het paard er klaar voor is (geestelijk ook!).

En dan niet meteen zo gauw mogelijk doorstomen en 'een doorgereden paard rond M niveau van maken' zodat-ie goed verkocht wordt... zoiets zie je vaak bij handelaren die een onbereden beestje in de vingers krijgen. Boos!

Dus een paardje die rond 3 jr. wordt ingereden: geweldig. Maar hou het leuk, en ideetje:

Ruk zo'n lieverd niet meteen uit zijn jeugd weg.
Want die jeugd duurt nog een paar jaar, ondanks het feit dat JIJ er al op zit.
Onze jeugd is toch ook niet afgelopen vanaf het moment dat we naar de kleuterschool gaan?

Klim op dat paard en sla samen een weg in.
En dan wel zo van: we zien wel waar het eindigt, alle tijd. Lachen

Dat onbekommerde gelukzalige gevoel...
In Godsnaam geef dat beest wat ik soms niet heb?
Oeps.
Gevoelig snaartje sorry. Haha! }>

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 19:14

Het ene paard is het andere niet...De een is met 3jaar "rijp" om te rijden, de andere pas met 5...Ik ben het wel met je eens dat er mensen zijn die "soft" met hun dieren om gaan, maar dat wil toch niet zeggen dat juist al die paarden wat mankeren? Mijn paarden komen min 10u per dag buiten (swinters) en zomers het liefst dag en nacht. De enige reden wanneer ik ze binnen hou, is als het land zeik en zeik en zeik nat is (tis niet de bedoeling dat ze alles vertrappen) of het waait met snelheden van 120km per uur. Doordat ik ze veel buiten heb (en neen niet op zachte weide) hebben ze een bikkel hard beenwerk, goede harde hoeven, en wat voor mij een groot voordeel is, en gunstig voor de portomonee...ze zijn nooit ziek. Ik ben echt een voorstander van veel bewegen (voor mijn dieren dan, ahum...hahaha). Jong spul veel en lang naar buiten, gooi ze op een stuk land met een schuilstal...als je er elke dag bij komt vervreemden ze ook niet...maar dan nog, ieder heeft zijn eigen voorkeur en niet iedereen is in de mogelijkheid het zo te doen...

Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 00:00

Kijk naar het paard. Het ene paard is sneller volwassen (zowel lichamelijk als geestelijk) dan de ander. Bepaalde, klein blijvende rassen zijn ook snel volgroeit, zijn beresterk en hebben van nature al een ijzeren gestel en staalhard beenwerk. Dus ook al begin je jong, zo tussen 2,5 en 3 jaar, een kwartiertje tot een half uurtje, 2 a 3 keer per week moet kunnen. Als je het maar met beleid doet en vooral met mate en niet gelijk dagelijks een vol uur gaat dressuren. En naast die paar keer per week spelenderwijs wat licht werk blijft er nog tijd genoeg over om lekker van zijn/haar jeugd te kunnen genieten. Zoals iemand hierboven al schreef, vergelijk het met onze kleuterschooltijd of de eerste jaren lagere school. Ook wij mensen krijgen op zeer jonge leeftijd al bepaalde taken en verplichtingen toebedeeld, dat vormt je tot wat je nu bent, en van je jeugd heb je evengoed kunnen genieten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 09:44

Ik denk dat je er niet zomaar een leeftijd op moet plakken wanneer je een paard in kunt rijden of niet. Je moet goed naar het paard kijken, en ook naar het ras. Op een IJslander moet je niet gaan zitten voordat hij 5 jaar is. En een ander paard kan met 2,5 of drie makkelijke het gewicht van een ruiter hebben. En weer een ander paard van hetzelfde ras is er met 4 jaar nog niet klaar voor.

Maar aangezien alles op geld draait willen de sommige fokkers en trainers/ruiters hun paarden zo snel mogelijk in de top zien. Met goede winst verkopen en dan aan de volgende beginnen. En iedereen doet er aan mee.

Petje af voor degenen die het anders doen. Maar jullie zijn helaas alleen een druppel op een gloeiende plaat....

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 19:31

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar Pril heeft IMO wel gelijk..
Ik ga een paar keer per week met mijn twenter de weg over, de Shetlanderjaarling gaat tegenwoordig ook vaak even een rondje mee om over de dijk (met asfalt)

Wel vind ik dat een jong paard (overigens alle paarden) vaak buiten moet zijn, met ander(e) paardenvriend(jes).. Maar daarnaast dus ook veel op verharde weg moet lopen, natuurlijk moet je dit geleidelijk opvoeren.

Ijzers gooi ik er verlopig niet onder, als jij je paard geleidelijk laat wennen aan een verharde weg, kun je super sterk beenwerk stimuleren.

Veel mensen denken dat het heel slecht is als je paard geen ijzers heeft.
Daar ben ik het 50% mee eens, als je een paard van een hele zachte bodem, opeens op een hele harde bodem laat lopen dan is het slecht!

Overigens vind ik het bull- oliebol als je een jong paard gelijk ver naar de M rijd. Je kunt gerust na loop van de tijd wat moeilijkere oefeningen gaan doen. Maar waarom zo overhaast?
Die M kun je altijd nog halen, zorg eerst maar eens dat de basis er fantastisch in zit! En doe ook eens wat anders, na een paar keer erop gezeten te hebben, weer eens een stukje wandelen over straat. En ook bij het inrijden, veel afwisseling! Ik ken een paard van 3 die nu al een M proef kan lopen.. Dan doe je toch niets anders als trainen, trainen en nog eens trainen!

Lijkt me dat het paard er ook nog eens geestelijk niet goed aan doet..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 23:30

Of er nu 2,5 jaar op het papier staat, of 5 jaar. Daar gaat het eigenlijk helemaal niet om. Maar mocht je wel een paard met een uitgesproken character tegenkomen, dan is de leeftijd waar je op begint wel belangrijk. Een paard heeft nu eenmaal meer gewicht in de strijd te gooien als hij wat ouder is. Begin je op een jongere leeftijd, laat hij of zij zich makkelijker overbluffen. Dit is van paard tot paard verschillend, dus het is absoluut niet als richtlijn op te vatten. Maar een feit blijft dat, als je jong met een paard begint, hij leniger is dan dat je later begint.

Vergelijk het met de turnstertjes of de ballerina's die met 4 jaar beginnen. Geen enkele ballerina die aan de top staat is daar gekomen omdat ze met 30 jaar de beslissing heeft genomen: laat ik ballerina worden. Daar is van hele jonge leeftijd naartoe gewerkt. De spieren zijn soepel gemaakt , het hele lichaam is ernaar gevormd.

Hetzelfde gebeurt als je met een ouder paard aan de slag gaat. Misschien komt hij er wel. Maar misschien ook niet. En dat is nou juist de reden dat er mensen wat eerder beginnen. DAt is een keuze waar je achter staat of niet. Voor allebeide kanten is wat voor te zeggen...

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 14:23

Dat een paard de oefeningen tot het M kent betekent niet dat hij een M proef kan lopen. Ik zie wel weer dat Mdressuur weer eens heel erg overschat wordt, ik zeg niet dat ik makkelijk een M proef kan rondsturen, maar volgens mij is het niet overdreven zwaar werk.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 15:05

Ben het he-le-maal met Pril eens! Goed dat dit eens gezegd wordt. De argumenten die veelal worden gebruikt om opfok in een stal te rechtvaardigen, deugen volgens mij niet. Zompige grond? Dan leg je toch een gedeeltelijk verharde paddock aan! En je kunt de zaak ook draineren. Kost wat, maar dat geldt ook voor al die luxe stallen met afspuitplaats, solarium en weet ik wat. Ik vind het aan dierenmishandeling grenzen om een dier dat ingesteld is op 24/7 in beweging zijn (grazen, trekken, spelen, vluchten) van jongs af aan in een hok op te sluiten. Niet alleen lichamelijk maar ook psychisch is dat funest voor de ontwikkeling van het dier. Ook grote dure KWPN'ers kun je in een loopstalsysteem houden. Desnoods met tien dekens op als je de vacht per se dun wilt houden, desnoods in een overdekte loopstal. In Nederland is het inderdaad vanwege het gebrek aan ruimte meestal niet mogelijk het paard in volledig natuurlijke omstandigheden op te laten groeien, maar met een beetje inzet en creativiteit kan de natuur best voor een deel nagebootst worden. En heb je daar de ruimte niet voor ... pech, dan moet je gewoon niet aan paarden beginnen. Ik gruwel van die stalletjes die ergens tussen de huizen zijn neergeplempt en waar nog geen mini-paddockje te vinden is om de paarden buiten dat ene uurtje rijden nog wat beweging te geven.
Geen wonder dat er zo veel paarden zijn met lichamelijke en psychische problemen Boos!

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 18:08

Steef schreef:
Dat een paard de oefeningen tot het M kent betekent niet dat hij een M proef kan lopen. Ik zie wel weer dat Mdressuur weer eens heel erg overschat wordt, ik zeg niet dat ik makkelijk een M proef kan rondsturen, maar volgens mij is het niet overdreven zwaar werk.

Ik bedoel dus dat hij gewoon zo een M-proef kan lopen, dus ook met M-oefeningen Knipoog

Ik overschat de M niet, ik vind de M ook geen makkie hoor. En overschatten doe ik dus ook niet...

Omdat ik een heel jong paard ken die het loopt, gebruikte ik het dus even als voorbeeld.
Maar dan nog is de M voor een jong slungelig paard, dat even uit de wei geplukt word gewoon té.
En dan heb ik het nog niet eens alleen over het rijden, maar veel paarden worden gelijk hardstikke lang binnen gezet.
Denk eens aan de geestelijke/lichamelijke aandoeningen over zoiets..
Over 10 jaar zijn sommige paarden totaal versleten. En niet alleen door de dingen die ik hier boven noemde, maar ookhet rijden zélf, op welke manier. Ik ken zat mensen die hun paarden niet eens in/uit rijden.

Zo ken ik ook meisjes die op een jaarling rond crossen, dat is toch gewoon te gek voor woorden!!