Vandaag heerlijk een eind gewandeld met halster en halstertouw, moet wel zeggen dat het touw wat kort was toen ze op het strandje onderweg ging rollen
samantha5
Geplaatst: 29-10-02 15:28
met mystery loop ik liever met touwhalster en leadrope buiten dan met een hoofdstel met het touw heb ik toch meer controle over hem, met het touw kan zwaaien en hem op de goede plaats houden (dus niet dat hij voor mijn voeten schiet )
maar ik ben ook niet met dat weer gaan rijden hoor op Zamantha, dan kon ik beter maar gelijk mijn doodvonis tekenen
Pellie
Geplaatst: 29-10-02 20:59
Waarvoor is een halster dan? toch om er o.a. mee te kunnen wandelen???? Ik ga juist wandelen met halster, vind ik véééél gemakkelijker dan met een hoofdstel.
KiWiKo
Geplaatst: 29-10-02 21:10
Iedereen die gewoon aan een halster naar buiten gaat om te wandelen is zich er niet van bewust dat hij/zij met een paard bezig is... een paard luistert tot op zekere hoogte naar zijn begeleider maar als het weg wil gaat het weg en wie houd het dan tegen. Met een hoofdstel heb je op dat moment nog wel iets te zeggen maar ook niet alles!!!!!! 650 kilo ga JIJ dat tegenhouden, zo ja HOE DAN. Ik heb een regel dat is "met je paard buiten wandelen is Hoofdstel om, ketting onderlangs en zweep mee.
xXIreenXx
Geplaatst: 29-10-02 21:17
Onzin, gijsenkim als jij met een hoofdstel,ketting en zweep buiten gaat WANDELEN vraag ik me af of het aan het paard of de ruiter ligt.
Of je buiten met halster kunt wandelen, ligt natuurlijk aan je paardje, Bokai ken ik en ik kan haar 100% vertrouwen ik reed buiten met halster en halstertouw, lekker ontspannen. Als je paardje respect voor jou heeft, en naar je luistert moet wandelen met een halster geen probleem zijn.
Maaike
Geplaatst: 29-10-02 21:25
gijsenkim schreef:
Iedereen die gewoon aan een halster naar buiten gaat om te wandelen is zich er niet van bewust dat hij/zij met een paard bezig is...
Maar toch weet diegene denk ik wel dat ie met een paard gaat wandelen. Dus zal diegene er ook wel van bewust zijn dat ie met een paard bezig is. Of denk ik nu zo onlogisch???
Cody
Geplaatst: 29-10-02 21:27
Klopt hoor Maaike.
Gijsenkim, als een paard zich echt los wil trekken lukt hem dat met hoofdstel ook wel, al ga je er met 4 mensen aan hangen.
KiWiKo
Geplaatst: 29-10-02 21:38
Mijn hemel, misschien moeten jullie allemaal nog wat meer ervaring opdoen om te begrijpen wat ik zeg. Met een hond ga je wandelen, met een paard niet. Over een paard heb je alleen wat te vertellen als je erop zit niet ernaast. Het is dom en onverantwoord zowel richting jezelf, je paard als je medeweggebruikers om problemen niet te voorkomen. Ik zou het verschrikkelijk vinden als het een keer bij een van jullie mis zou gaan omdat jij denkt dat jouw paard wel naar je luistert, met alle gevolgen van dien. Helaas loop ik al lang genoeg mee om het geregeld verkeerd te hebben zien gaan met mensen die hetzelfde dachten als jullie. Denk er over na... het hoeft maar een keer verkeerd te gaan en je vergeeft het jezelf nooit, dan is het had ik maar....
Cody
Geplaatst: 29-10-02 21:40
Misschien moet je dan een keer langskomen om te zien dat Tinka zo mak als een lammetje is, zowel als ik erop zit als dat ik ernaast loop. (nee dit is geen eigenwijze praat) Waarom kan je met een paard niet wandelen???
Maaike
Geplaatst: 29-10-02 21:40
andersgezegd wij zijn allemaal pennymeisjes die nergens wat vanaf weten?? jeetje wel cool Ben benieuwd hoeveel jij dan wel niet weet
KiWiKo
Geplaatst: 29-10-02 21:42
Kijk naar mijn profiel
Maaike
Geplaatst: 29-10-02 21:44
Heb ik idd naar gekeken, erg boeiend allemaal. Ik snap nog steeds niet goed waar jij vandaan haalt dat een paard niet onder controle kan staan als je ernaast loopt, ik ben echt van mening dat het heel goed kan. leg ns uit waarom jij er zo over denkt?
Cody
Geplaatst: 29-10-02 21:44
Klinkt wel erg professioneel allemaal wat er in je profiel staat... Maar als ik kon kiezen tussen bij Nadine Capellman en Bob Rademakers rijden of doodnormaal met een paard aan een halster en halstertouw kunnen wandelen zou ik toch voor het laatste gaan
KiWiKo
Geplaatst: 29-10-02 21:45
Goed toen ik 14 was deed ik ook dat soort dingen, Sorrie ik wist toen ook niet beter
Maaike
Geplaatst: 29-10-02 21:47
hm nu ik 18 ben loop ik ook wel eens een flink stuk met een hengst aan de hand. Ik weet ook wel beter dan toen ik 14 was, ook hengsten kunnen braaf zijn aan de hand en op je letten zodat ze bij je blijven
Cody
Geplaatst: 29-10-02 21:49
Ik ben 23 maar kennelijk nog steeds een groentje vergeleken bij jouw ervaring. Maar kan je nou ook met argumenten komen waarom je niet met een paard kunt wandelen? (dan hebben we het niet eens over met halster of met hoofdstel) Je kunt alles wel op je ervaring gooien en ons afdoen als naieve pennymeisjes die nog niks van de wereld gezien hebben, maar dan wil ik graag horen wat jouw ervaringen zijn.
Cassidy
Geplaatst: 29-10-02 21:52
gijsenkim schreef:
Kijk naar mijn profiel
Iemand kan een heleboel ervaring hebben in het omgaan met paarden.
en het al die tijd fout doen...
xXIreenXx
Geplaatst: 29-10-02 21:52
Wie zegt er hier dat iedereen die anders van mening is dan jou meteen 14 is ?? sorry maar dat vind IK kinderachtig... En ik vind: Je hebt alleen wat over een paard te zeggen als je erop zit echt niet waar!! mijn paardje luistert naar mij, als ik haar uit de wei haal ik loop eerst door de deur en dan zij das een teken van respect, en in een zekere zin ook vriendschap. En met mijn paardje wandel ik even graag als met mijn hond of watdanook, zelfs liever!
Nuage
Geplaatst: 29-10-02 21:55
Ik gebruik altijd een hoofdstel als ik buiten ga wandelen, en dan echt de weg op bedoel ik. Mijn paard trekt niet ofzo, maar ik vind het toch fijner, zo'n hoofdstel zit gewoon ff wat strakker en beter dan een halster. Maar mijn paard is ook nog niet 100% verkeersmak, dus vind ik het zelf ook onverantwoordelijk om met halster te gaan, ze schrikt eigenlijk nooit, maar dan nog..
Cassidy
Geplaatst: 29-10-02 21:56
Ik denk dat een professioneel iemand misschien wat minder vertrouwd op de band met zijn paard?
Of misschien heb je als iemand die professioneel met paarden bezig is wat andere characters in je stal staan dan die huis-tuin-en keuken pony's van de Pennymeisjes?
Kytha
Geplaatst: 29-10-02 21:57
Met Shakyra hebben wij laatst ook aan het halster gewandeld over straat, geen enkel probleem mee gehad..
Maaike
euhhhh cassi dan ben ik best een beetje professioneel bezig op mn werk maar ook een pennymeisje dat wandelt met een KWPN hengst aan een halster naast zich....... ben ik nu heel erg fout
Laatst bijgewerkt door Maaike op 29-10-02 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt
KiWiKo
Ik denk er zo over omdat een paard een paard is. Een paard denkt als paard niet als mens. Wij mensen hebben de eigenschap een paard menselijke trekken toe te kennen. Paard houd van mij en blijft wel bij mij. Gaat nergens over, paarden kunnen niet houden van, paarden hebben wel voorkeuren (hebben ze onderling ook) paarden zullen in de natuur ook niet aan een ander paard hangen (wel uit gewoonte) Kijk maar eens in een opfok kudde. Natuurlijk heb je paarden die flegmatieker zijn in de omgang maar daar mag je niet op vertrouwen. Je kan simpelweg niet zeggen "mijn paard is zo zoet die doet nooit iets" Ik heb zelf meegemaakt met een meisje dat vroeger bij mij op school zat, die had een super brave kruising tussen een fjord en shet (hoe verzin je het, maar zo grappig diertje) Het beessie was zo super koel in zijn koppetje die kon er echt alles mee, ze gaat wandelen komt een hond aan die bijna net zo groot was en weg pony en dan bedoel ik ook echt weg bovenop een auto.... sta je dan. Ga het mij maar uitleggen dat dit jou niet overkomt (oja ze had heb beessie als veulen gekregen en het was inmiddels een pony van 14)
Buitenzorg
Geplaatst: 29-10-02 21:59
Wat ben ik dan? Als ik mijn ponys in en uit de wei haal doe ik dat zelfs ZONDER halster!
*foei Esther toch*
Cody
Geplaatst: 29-10-02 22:00
Maar dat kan toch net zo goed gebeuren als je erop zit?
Ik beweer ook niet dat mijn paard 100% te vertrouwen is, maar wel dat ze doorgaans verschrikkelijk braaf is en ik het daarom vertrouw om met een halster om naar buiten te gaan, als ze in een situatie terechtkomt die jij beschrijft, dat ze gaat panieken, dan hou ik haar met hoofdstel ook niet, dus wat maakt het dan uit?
Hoe doen jullie dat met rijden dan, met buitenrijden neem je toch net zo'n risico?