Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Askja schreef:Dit is echt aso-gedrag. Waarschijnlijk denkt dit paard momenteel dat de wereld om hem draait. Dat hij op andere momenten lief is tegen jou of tegen andere paarden, zegt niets. Schuldig hoef je je over het gebeurde misschien niet te voelen, maar je bent wel verantwoordelijk! Het is immers jouw paard. De volgende keer richt hij misschien wel echt grote schade aan, en dan ben jij aansprakelijk. Hier is sprake van een behoorlijk uit de hand gelopen dominantieprobleem. Je moet het zo snel mogelijk aanpakken (heel consequent zijn en geen millimeter toegeven: niet uit de hand voeren, niet over je heen laten lopen of tegen je aan laten duwen, steeds zijn aandacht vasthouden, hem achter je aan laten lopen i.p.v. naast je, stilstaan is stilstaan, hem eens achteruit laten lopen / opzijzetten / van je wegjagen etc), en als je dat zelf niet lukt moet je echt een expert inschakelen, voordat er nog meer vervelende en gevaarlijke dingen gebeuren. Veel succes!
Wat ik nog even kwijt wil: het ergert mij persoonlijk mateloos als mensen over het etterige gedrag van hun paard praten met een soort verborgen trots. Zo van: kijk mijn paard eens wild, woest, ontembaar en dominant zijn. Ik bedoel hier niet Tiko, hoor. Die ziet het probleem wel in, lijkt me.
Tiko schreef:Wat ik me eigenlijk afvraag, mogen wij gedrag tegen paarden onderling wel afstraffen, of zijn dat de wetten van de natuur om het zo maar te zeggen?? Natuurlijk wil ik het allerliefst kost wat het kost voorkomen dat zoiets nog eens gebeurt, maar verschillende mensen hebben gezegd dat paarden zoiets onderling moeten uitmaken.
Het probleem is dat Tiko op het eerste gezicht zo onderdanig lijkt. Hij wil bijv. alleen maar achter me lopen, nooit naast me. Maar gister bijv. ik loop met hem, en hij sleep mij zo mee, rent de wei, dwars door een draadje heen.
Hij heeft ook totaal geen ontzag voor draadjes en hekken. Als hij geen zin heeft om nog in de wei te staan, maakt hij het open (daar is hij heel handig in) en als het niet lukt, denderd hij gewoon dwars door een houten hek of stroomdraadje heen.....
Mirte schreef:Nog een paar vragen, is zijn gedrag verslechterd? Kon hij eerst wel normaal met soortgenoten overweg?
Lisette"]
[quote="Askja schreef:Dit is echt aso-gedrag. Waarschijnlijk denkt dit paard momenteel dat de wereld om hem draait. Dat hij op andere momenten lief is tegen jou of tegen andere paarden, zegt niets. Schuldig hoef je je over het gebeurde misschien niet te voelen, maar je bent wel verantwoordelijk! Het is immers jouw paard. De volgende keer richt hij misschien wel echt grote schade aan, en dan ben jij aansprakelijk. Hier is sprake van een behoorlijk uit de hand gelopen dominantieprobleem. Je moet het zo snel mogelijk aanpakken (heel consequent zijn en geen millimeter toegeven: niet uit de hand voeren, niet over je heen laten lopen of tegen je aan laten duwen, steeds zijn aandacht vasthouden, hem achter je aan laten lopen i.p.v. naast je, stilstaan is stilstaan, hem eens achteruit laten lopen / opzijzetten / van je wegjagen etc), en als je dat zelf niet lukt moet je echt een expert inschakelen, voordat er nog meer vervelende en gevaarlijke dingen gebeuren. Veel succes!
Wat ik nog even kwijt wil: het ergert mij persoonlijk mateloos als mensen over het etterige gedrag van hun paard praten met een soort verborgen trots. Zo van: kijk mijn paard eens wild, woest, ontembaar en dominant zijn. Ik bedoel hier niet Tiko, hoor. Die ziet het probleem wel in, lijkt me.