Voel me zo schuldig ;')

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 13:53

Wat ik me eigenlijk afvraag, mogen wij gedrag tegen paarden onderling wel afstraffen, of zijn dat de wetten van de natuur om het zo maar te zeggen?? Natuurlijk wil ik het allerliefst kost wat het kost voorkomen dat zoiets nog eens gebeurt, maar verschillende mensen hebben gezegd dat paarden zoiets onderling moeten uitmaken.

Het probleem is dat Tiko op het eerste gezicht zo onderdanig lijkt. Hij wil bijv. alleen maar achter me lopen, nooit naast me. Maar gister bijv. ik loop met hem, en hij sleep mij zo mee, rent de wei, dwars door een draadje heen.
Hij heeft ook totaal geen ontzag voor draadjes en hekken. Als hij geen zin heeft om nog in de wei te staan, maakt hij het open (daar is hij heel handig in) en als het niet lukt, denderd hij gewoon dwars door een houten hek of stroomdraadje heen.....

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 13:57

Askja schreef:
Dit is echt aso-gedrag. Waarschijnlijk denkt dit paard momenteel dat de wereld om hem draait. Dat hij op andere momenten lief is tegen jou of tegen andere paarden, zegt niets. Schuldig hoef je je over het gebeurde misschien niet te voelen, maar je bent wel verantwoordelijk! Het is immers jouw paard. De volgende keer richt hij misschien wel echt grote schade aan, en dan ben jij aansprakelijk. Hier is sprake van een behoorlijk uit de hand gelopen dominantieprobleem. Je moet het zo snel mogelijk aanpakken (heel consequent zijn en geen millimeter toegeven: niet uit de hand voeren, niet over je heen laten lopen of tegen je aan laten duwen, steeds zijn aandacht vasthouden, hem achter je aan laten lopen i.p.v. naast je, stilstaan is stilstaan, hem eens achteruit laten lopen / opzijzetten / van je wegjagen etc), en als je dat zelf niet lukt moet je echt een expert inschakelen, voordat er nog meer vervelende en gevaarlijke dingen gebeuren. Veel succes!
Wat ik nog even kwijt wil: het ergert mij persoonlijk mateloos als mensen over het etterige gedrag van hun paard praten met een soort verborgen trots. Zo van: kijk mijn paard eens wild, woest, ontembaar en dominant zijn. Ik bedoel hier niet Tiko, hoor. Die ziet het probleem wel in, lijkt me.

Wie en wat bedoel je precies??

yreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:05

misschien toch eens naar de paardenfluisteraar... Lachen

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 14:41

Zou het trouwens kunnen dat Tiko bijv. laat geruind is, en dat dat en reden is voor zijn gedrag.
- hij bespringt nog wel eens hengstige merries
- steigert (speelt???) altijd met andere ruinen
- vrij dominant
-trots
- ook wil hij alleen maar achter je lopen, en de hengst loopt toch ook achteraan de kudde, en een oude merrie voorop??

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:50

Volgensmij vind hij zichzelf (tiko) nog al geweldig! En als je iets niet moet hebben...... Sorry, maar dit werkt toch niet meer??? Je moet echt niets meer toestaan, anders wordt hij binnenkort levensgevaarlijk, en niet alleen jou leven, maar ook die van anderen!!!!! En ook van andere dieren!

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 15:00

Tiko schreef:
Wat ik me eigenlijk afvraag, mogen wij gedrag tegen paarden onderling wel afstraffen, of zijn dat de wetten van de natuur om het zo maar te zeggen?? Natuurlijk wil ik het allerliefst kost wat het kost voorkomen dat zoiets nog eens gebeurt, maar verschillende mensen hebben gezegd dat paarden zoiets onderling moeten uitmaken.

Het probleem is dat Tiko op het eerste gezicht zo onderdanig lijkt. Hij wil bijv. alleen maar achter me lopen, nooit naast me. Maar gister bijv. ik loop met hem, en hij sleep mij zo mee, rent de wei, dwars door een draadje heen.
Hij heeft ook totaal geen ontzag voor draadjes en hekken. Als hij geen zin heeft om nog in de wei te staan, maakt hij het open (daar is hij heel handig in) en als het niet lukt, denderd hij gewoon dwars door een houten hek of stroomdraadje heen.....

Nee, gedrag afstraffen onder soortgenoten is niet zinvol en zal ook niet werken. Wat ik echter wel heb gemerkt bij paarden is dat leiderschap van de eigenaar het dominantiegedrag reguleert. Als jij streng voor hem bent en een duidelijk de leidende rol vervult, zal dit in zekere mate doorwerken op de rest van zijn gedrag.
Nog een paar vragen, is zijn gedrag verslechterd? Kon hij eerst wel normaal met soortgenoten overweg?
Het zal waarschijnlijk wel een klus worden om respect van hem af te dwingen, omdat hij waarschijnlijk (zoals ik het begrijp) boven jou staat. Maar dit is niet onmogelijk, probeer vanaf nu er bewust mee bezig te zijn, zeer consequent en bij intolerant gedrag meteen hard afstraffen. Niet te vergeten, goed gedrag belonen is net zo belangrijk. Een schouderklopje of een lief woordje is daarbij voldoende, aan snoepjes en die onzin zou ik niet beginnen.

Schuldgevoel heeft weinig zin, dit heb je absoluut niet zo gewild en ik begrijp dat het heel naar is als je paard een ander paard zo toetakeld. Maar probeer dit als een les te zien, het is nog een jong paard en je kunt hem nog een hoop leren. Wel zou ik de eerste tijd zeker standaard een zweep bij de hand houden, een paard wat je meesleept kán niet.

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 15:05

Mirte schreef:
Nog een paar vragen, is zijn gedrag verslechterd? Kon hij eerst wel normaal met soortgenoten overweg?

Tja....zijn gedrag is tijden, toen ik hem net had, veel erger geweest. Ik kon nauwelijks met hem lopen, hij liep constant te staken, en als ik kwaadwerd, ging hij steigeren. Dat is nu over.
Ik heb het gevoel dat het erger is dan een paar maanden geleden, maar dat kan ook zijn omdat ik me bewuster ermee bezig houd.

Hij kan nog steeds in principe goed met soortgenoten overweg. Ik heb hem gister en vandaag gewoon met andere paarden in de wei geahd (niet met die merrie), en het ging prima, gewoon, als normaal.

Nou is het ook zo dat toen het gebeurde ze bij het hek stonden, en er waarschijnlijk allebei uit wilde. Misschien heeft het daar wat mee te maken??

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 15:27

Het is moeilijk misschien omdat bij jezelf na te gaan, maar in de 'betere' tijden, werd jij toen soepeler of bleef je aanpak hetzelfde? Veel mensen hebben vaak de neiging wat zachter te worden en meer door de vingers te zien als het paard braver wordt in de omgang. Hierdoor kan een paard oud gedrag weer oppakken, wat dus niet de bedoeling is. Daarom is consequentie zo belangrijk, zelfs mijn goedzakpaard kan slecht tegen inconsequentie.
Het zou een uitlokkende factor geweest kunnen zijn dat Tiko haar aanviel, als ze allebei uit de wei wilde. De oorzaak is echter dan weer dominantie. Zolang het bij de andere paarden goed gaat zou ik mij daar niet zo druk om maken, maar meer met de omgang met jou. Hij is namelijk behoorlijk respectloos en ik ben erg benieuwd waar dat nou vandaan komt. Mijn gevoel gaat toch nog steeds uit naar een opvoedingsprobleem, maar het kunnen ook meer factoren zijn.

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 15:34

Ik denk ook dat dat het idd een opvoedings probleem is, kijk bijv. maar in dit topic: [PP] Tevreden over verleden??

Ik weet niet of ik soepeler werd. Het is iig zo, dat ik eigenlijk juist de laatse maanden probeer strenger en concenquenter te zijn. Misschien vallen zulke problemen mij ook wel meer op, en zijn ze er gewoon altijd geweest.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 18:16

Nou lekker zeg! Ik kan begrijpen dat je je schuldig voelt. Nu voel je je nog slechter natuurlijk. Sterkte.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 18:35

Hey Myrthe echt klote wat er gebeurd is tussen olossa en tiek maar iks nap het niet helemaal want tussen jordy en tiek is alles oke misschien toch omdat olossa een makkelijk slachtoffer was maarja wat zet tiko er toe om te gaan vechten ?? niets toch die lieve tiko?! nouja hopelijk kom je er uit en doet tiko heet nooit weer!
groetjes simone

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 18:53

Tiko hapt wel vaker, maar meer om te spelen. Dan krijgt ie een trap terug en is het over. Maar Olossa deed niets terug, en waarom Tiko door ging, geen idee.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 21:25

Ai, je treft het niet Myrth..

Allereerst vraag ik me nog steeds af waarom velen toch een bepaald vooroordeel hebben t.o.v bepaalde rassen? Heb je een Fjord/Tinker/Haflinger? O, stevig aanpakken hoor!! Hiermee doel ik niet op eerdere reactie´s, maar het valt me gewoon op.

Over dat laat geruint zijn heb ik nog een hele tijd nagedacht, dat weet jij ook nog wel, Myrthe, onder andere door zijn gedrag buiten, en respect en dominantie. Vertrouwen heeft hij wel in je, ik weet nog goed hoe heerlijk ik het altijd vond om jullie samen te zien kroelen, Tiko zijn koppie helemaal laag, en jij maar kriebelen in die manen.. Of hoe jullie in de bak waren als hij achter je aanliep (praat erover alsof het tig jaar geleden is..).. Het vreemde is echter dat een hengst in de natuur niet een merrie kiest om mee te vechten, maar een andere (al dan niet dominante) hengst. En hier lijkt Tiko wel respect voor te hebben (althans, toen ik nog bij Jannie stond), zoals Richtje ook al zei, even klieren maar op een gegeven moment had hij wel door waar hij stond.
Misschien dat hij zich toch ergens machteloos voelt, en zo meer macht wil uitoefenen? Geen idee of dit kan, beredeneer nu alsof hij een mens is..
Je ziet het namelijk ook met mannen die hun vrouw slaan en mishandelen. Dit komt vaak ook voort uit machteloos voelen en op die manier toch macht verkrijgen.

Ik denk in elk geval wel dat dit een dominantieprobleem te noemen is. Het laaghouden van de merrie duidt ook op machtiger zijn. Hoe hoger jij bent, hoe meer macht. Toch vind ik het raar dat dit opeens opduikt. Hij was altijd bij veel paarden het paardje dat wou kroelen en spelen, en ik neem niet aan dat dit voor hem als spel gezien werd.

Of harder aanpakken de oplossing is, ik weet het niet. Misschien dat dit frustratie´s oplevert, die hij uit door macht te verkrijgen, misschien dat het inderdaad de juiste manier is. God, wat zou het makkelijk zijn als we maar een uurtje met ze konden praten..

In elk geval, heel veel succes, sterkte ermee, en het komt wel goed!
Groetjes Mandy
(of mist hij Navy gewoon.. Haha! Knipoog )

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 22:29

Ik zou toch even een bloedproef laten doen, dan kan je hem eventueel medicijnen of gewoon kruiden geven tegen dat hengstengedrag, mits hij een klophengst is. Pas wel goed op meid, ik heb zelf een tinkerklophengst gehad, Royal Jacky Boy, en die was echt gevaarlijk. Hij wilde precies hetzelfde als wat jij omschreef, alleen dan bij mijn shetlandmerrie. Hij deed het ook alleen bij merries.
Bij mij is het dus uiteindelijk misgegaan en viel hij mij ook aan. Ik wil je niet bang maken maar hou er rekening mee. Als ik ging longeren kwam hij recht op mij af gegaloppeerd met wijdopen mond, ik moest echt rennen. Hij heeft me uiteindelijk keihard gebeten in mijn bovenarm (en dan bedoel ik echt keihard het vel sprong open) en mijn vinger gebroken.
Pas alsjeblieft op en negeer dit niet, probeer er achter te komen of hij klophengst is en voorkom verdere ongelukken..

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 22:48

Maar hij heeft iig geen ingedaalde bal, om het zo maar te zeggen. Bij mijn eerste (huur)ponietje, kwam op eens op zijn zevende alsnog een bal omlaag zetten, maar tiko hangt er niks, kan hijdan toch een klophengst zijn, dat diebal niet is ingedaald zegmaar.

Hij is zelden agressief richting mij, en ook niet eensvaak tegen andere paarden. Alleen als ik hem echt sla, wil hij nog eens dreigen, maar ook nietaltijd,en hij heeft ook nog nooit echt wat gedaan. Het is meer dat hij compleet zijn eigen zin doordrijft (en dat het nog lukt ook Verdrietig) en ik dan weinig meer over hem te zeggen heb.

Ja, en idd, die dingen die ik daarnet opnoemde, als 'hengsten gedrag'datblijft staan, dat is gewoon een feit.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 22:52

Je hoeft helemaal niks te zien aan een klophengst, de bal kan gewoon binnenin zitten en inderdaad nooit ingedaald zijn, of hij is slecht gecastreerd, iets wat helaas nogal vaak voorkomt bij tinkers. Je kan het hoe dan ook niet meer laten weghalen, alleen door een erg risicovolle operatie. Je hebt het over dat hij zijn zin doordrijft en die krijgt, dit kan uiteindelijk steeds erger worden, dus je moet het stoppen voordat het doorzet. Doe je weleens The Friendly Game? (NHS Emiel Voest wijze)

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 22:56

Ik doe weinigtot niks omtrent NH. Ben wel wat aanhet klooien geweest een halfjaartje geleden maarzondere begeleiding, en zonder dat ik echt wist waar ik mee bezig was. Ik probeer het wel voor elkaar te krijgen dat hij zijn zin niet krijgt, maar dat lukt gewoon niet.

Hoe kan je BTW laten onderzoeken of je paard al dan niet een klophengst is?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 22:59

Dan raad ik je aan je er een beetje in te verdiepen, eventueel een cursus doen of een boek bestellen of videoband. Je kan er echt heel veel mee, vooral voor dominante paarden. Misschien kan iemand in de buurt het?

Je kan met een bloedproef laten nakijken of hij klophengst is.

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 23:06

Owkee, thnx!

Tja, wat omtrent NH, ik en mandy waren er best een beetje overaan het denken, en hebben ook gekeken naar cursussen in de buurt. Toen had ik alleen een geprek met wat mensen op stal,die mij echtaan het denken hebben gezet. Ze zeiden dingen waar ik het niet mee eens was, maar ook dingen waar wel wat inzit. BIjv dit: "NH, dus op een natuurlijke manier met paarden omgaan, ja, dat vind ik goed. Maar de manier waarop personen als Emiel dat verwoorden vind ik niet goed. Geweldloos, nou paarden gaan alles behalve geweldloos met elkaar om! Die gaan ook krachtmetingen (dominantie gevechten) met elkaar aan dmv geweld."

Tja...dat heeft me toch wel aan het dneken gezet, omtrent NH. ZE zei hetrouwens misschien iets anders, maar daar kwam het op neer.

Bovendien wil ik met ontzettend graag dat het dominantie probleem ogelost wordt, maar heb ook financiele beperkingen. En, hoe goed, fantastisch en slim die mensen ook mogen zijn, goedkoop zijn ze niet!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 23:11

Het is geweldloos in de zin dat je je paard niet slaat nee, behalve als hij jou zou slaan of bijten. Maar de dominantiestrijd kan je op hele andere manieren winnen, als het namelijk zo was dat je die alleen kon winnen door te gaan vechten, dan was niemand de baas over zijn paard want dat verlies je altijd. Het uiteindelijke doel is een paard wat voor je werkt omdat hij dat wilt, en niet omdat hij bang voor je is. Een paard africhten met angst is niet zo moeilijk, een paard africhten met wederzijds respect, dat is wel moeilijk, en ook precies wat NHS inhoud. Kom anders een keertje langs met Tiko of zonder.

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 23:19

Waar ligt assendelft ongeveer o:) ??

Nee, vind het echt heel aardig aangeboden, vind ook super leuk om een keer langs te komen, en het liefst met Tiek dan Haha!
Ook bedankt voor je uitleg trouwens over NH (angst ofrespect) door die paar zinnetje heb je toch weer een groot deel van mijn twijfels tegenover NH wegenomen.

En sowieso, jullie allemaal harstikke bedankt voor het meedenken, en voor ook voor de verscheidene aanbodden van mensen dat ze langs willen komen om me te hlepen!
Echt, dat waarder ik zo erg, op stal, mensen die ik dagelijks zie, begrijpt haast niemand wat ik echt bedoel. Alles wat ze zeggen is: je paard luistert niet, maar daar is het een tinekr voor (:() Of: Meppen maar (:r)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 23:23

Assendelft ligt vlakbij Zaandam en Amsterdam, denk een uurtje rijden vanaf jullie. Je bent welkom hoor, gaan we eens flink NHS-en! Heb hier een bak, stallen en weide dus plek zat!

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 23:25

Keej! Hartsikke lief van je!

Amsterdamis nog wel te doen ja....kan je meteen helpen om Tiko op een NHs manier weer de trailer in te krijgen Schijnheilig

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 23:27

Lisette"]
[quote="Askja schreef:
Dit is echt aso-gedrag. Waarschijnlijk denkt dit paard momenteel dat de wereld om hem draait. Dat hij op andere momenten lief is tegen jou of tegen andere paarden, zegt niets. Schuldig hoef je je over het gebeurde misschien niet te voelen, maar je bent wel verantwoordelijk! Het is immers jouw paard. De volgende keer richt hij misschien wel echt grote schade aan, en dan ben jij aansprakelijk. Hier is sprake van een behoorlijk uit de hand gelopen dominantieprobleem. Je moet het zo snel mogelijk aanpakken (heel consequent zijn en geen millimeter toegeven: niet uit de hand voeren, niet over je heen laten lopen of tegen je aan laten duwen, steeds zijn aandacht vasthouden, hem achter je aan laten lopen i.p.v. naast je, stilstaan is stilstaan, hem eens achteruit laten lopen / opzijzetten / van je wegjagen etc), en als je dat zelf niet lukt moet je echt een expert inschakelen, voordat er nog meer vervelende en gevaarlijke dingen gebeuren. Veel succes!
Wat ik nog even kwijt wil: het ergert mij persoonlijk mateloos als mensen over het etterige gedrag van hun paard praten met een soort verborgen trots. Zo van: kijk mijn paard eens wild, woest, ontembaar en dominant zijn. Ik bedoel hier niet Tiko, hoor. Die ziet het probleem wel in, lijkt me.

Wie en wat bedoel je precies??
[/quote]

ja ik vraag me eigenlijk ook wel af wie je hiermee bedoelt?
want heb ff beetje rondgekeken hier op bokt, maar ik ben een van de weinige anderen die het heeft over dat ik problemen heb met mn paard, dat ie steigert en dominant is enz

en denk maar niet dat ik daar trots op ben of blij mee ben!!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 23:27

Whahahahaha is goed! Ik hoor wel wanneer je komt!