Ik ken het ras criollo wel, maar vind dat geen reden om te zeggen dat ze niet gelongeerd kunnen worden!! Het is net wat CCCCorine zei, Citaat:
:Je was toch niet serieus van plan om er op een dag spontaan weer op te gaan zitten en zo weer de weg op te rijden? Ik denk dat je juist aan tips als longeren/band opbouwen heel veel hebt. Op die manier kun je een tweede rottige situatie voorkomen en is de kans veel groter dat je in plaats van nog angstiger wordt, juist meer vertrouwen krijgt.
Een manier om er na de val weer op te stappen, is zorgen dat het veilig is. Ik vind het in dit geval niet veilig om er straks zo weer op te stappen, zonder eerst wat grondwerk te doen.
Ijslanders zijn bijvoorbeeld ook echte buitenrijpony's. Daarvan heb ik er ook meerdere onder handen gehad die wel bereden, maar niet gelongeerd waren. Geloof me, binnen tien minuten hadden ze het echt allemaal door hoor! En juist voor jou vertrouwen om er straks weer op te stappen is het van het allergrootste belang dat er wat voorwerk gedaan word.
Dus de beste tip om je vertrouwen terug te krijgen: bouw een band op met je pony, dooor middel van longeren en grondwerk.