n.a.v discussie hengsten: brááf....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 11:20

Erg jammer dat je hiervoor Roel moet bellen en niet mij, Roel heeft er niets mee te maken heb liever dat je mij belt. Wat ik net heb gezegt was mijn mening. Wij leven in een vrij land en iedereen mag zeggen wat hij denkt. Ook al is er in het verleden hier wat met mij op Bokt gebeurd. Ik ben terug en ik laat mij niet meer vertellen wat ik wel en niet moet doen. Verder ben ik uit gepraat. Mijn meningen ga ik niet weg halen want dan zou Bokt niet meer bestaan. Dag Annelies have a nice life verder....

Groetjes

eveline_B dat was een reactie naar PrimaDonnan toe snap je het nu? Verder reageer ik niet meer.

knabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 11:24

PrimaDonna schreef:
Het is ieder zijn eigen keus en verantwoordelijkheid dat hij of zij een hengst rijd en daar mag van twee kanten rekening mee gehouden worden het kan net zo gevaarlijk zijn als een zure pismerrie die met de oren in de nek de andere paardjes aan kan vallen in de bak!!!

Uhmmm een zure pismerrie bevruchtt een ander paard niet en zal dan ook niet een paard zolang achterna blivjen jagen tot hij het gedekt heeft. En of een hengst nu wel of niet ooit gedekt heeft, het zit er gewoon in.

En het is indeed jou eigen keus maar jij moet je meer aanpassen dan iemand met een merrie.

Ben jij je er wel van bewust wie er verantwoordelijk is als jouw hengst iemand anders of een ander paard ongelukkig springt? En of je nou extra voorzichtig bent of niet een ongeluk zit in een klein hoekje alleen de gevolgen van een klein ongelukje met een hengst zijn groter.

Vraag maar eens na bij hengstenhouders, die hebben een verzekering voor ongevallen met hun hengsten waarbij ze schaden aanrichten aan anderen. En de meeste hengstenhouders hebben de hengsten bij goede ruiters staan en toch nog zo'n verzekering.

PrimaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 11:46

Op dit moment staat mijn hengst ook tussen ruinen en merries in het weiland en dat is ook geen enkel probleem.

Hij is als kind op stal en heeft op dit moment ook geen hengsten streken.

Wat ik al zei, mocht hij nou inderdaad gevaarlijk worden dan nemen we als nog maatregelen.
Maar ook merries kunnen eveneens gevaarlijk zijn niet alleen hengsten!

Laatst bijgewerkt door PrimaDonna op 22-10-02 14:15, in het totaal 2 keer bewerkt

knabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 11:50

Uhmmm Primadonna, ik denk dat je je persoonlijk 'stal'vetes beter niet via bokt kan oplossen. En op bokt mag iedereen een mening hebben hoor of jij nou denkt dat iemand het wel of niet bij rechte eind heeft. En ervaring is niet altijd vereist hoor het gaat vaak ook over kennis.

PrimaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 12:02

Iedereen mag een mening hebben het is maar net hoe je dit over brengt denk ik. Lips are sealed
Maar een hengst hoeft gewoon niet perse gevaarlijk te zijn! Schijnheilig

Laatst bijgewerkt door PrimaDonna op 22-10-02 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 12:11

Iemand met een stal aan eigen huis heeft het recht om een hengst te houden, ook al staan er pensiongasten. Bij ons op stal staan er trouwens ook 2 met een hengst en dat gaat goed. Die risico's vallen wel mee. En als er een veulentje komt....... nou, dan komt er een veulentje, grinnik! Is weer mooi meegenomen. Deze hengsten zijn trouwens nog niet zo seksueel actief hoor, ze zijn nog jong. Maar de eigenaresses zijn overigens wel van plan ze op den duur te castreren. Ook vanwege hun eigen veiligheid. Het is nu eenmaal zo dat je een hengst korter moet houden dan andere paarden. en dat kost energie, dat moet je op kunnen brengen. Ik zou het niet kunnen.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 12:27

Het heeft ook geen enkele nut om een hengst, hengst te houden als je er geen fok bedoelingen bij hebt. Zo`n paard is veel beter af als hij ruin is.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 12:30

Dat is wel zo ja. Die hengsten bij ons op stal staan altijd binnen, op die ene na dan. Die mensen laten hem 2x per dag er uit, een keer om te rijden, wandelen, longeren, whatever, en de andere keer in de paddock. MAar die andere hengst mag soms hooguit alleen maar 10 minuutjes los in de bak. Dat is niets op een hele dag he.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 13:01

knabbel"]
[quote="Sjuimpje schreef:
maar aangezien je nog niet al te lange tijd op Bokt vertoeft zal je dat nog wel niet hebben meegekregen.

groetjes.

Beetje banketstaaflige opmerking, ik snap Monty's reactie wel.
[/quote]
Zo banketstaaf is het anders niet bedoeld,
als Monty hier namelijk al langer op Bokt was geweest had ze geweten dat Zep al een (AES goedgekeurde) hengst verloren heeft aan een ongelukje op stal, Monty kon dat echter niet weten.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 13:10

DinkeyGirl"]
[quote="knabbel schreef:
klikt hard maar het is wel zo, mensen kunnen niet altijd rekening met hengsten houden.

Nee je hoeft geen rekening met elkaar te houden speciaal omdat het een hengst is, maar je hoort vind ik gewoon rekening met elkaar te houden, met elkaars PAARDEN. Als het een dominante merrie was geweest die daar helemaal over de zeik ging dan had dat niets uitgemaakt. Een paard kan zichzelf in de box makkelijk verwonden dus dan ga ja als het even kan ergens anders staan, of je wacht even tot er ergens anders wel plaats is.

Ik had ook zo'n "vriendin" die lekker even kwam bijkletsen, dr hengstige merrie meenam en die vlak voor mijn hengstje z'n neus parkeerde. paardje helemaal over de zeik, pislucht everywhere en ja dan ben ik best wel ff geirriteerd dat ze daar niet even over nadenkt. Maar ja dat weet je als je hengsten houd dus dan probeer ik hem kalm te krijgen en af te leiden. Toch blijft het niet leuk als mensen het al dan niet met opzet uitlokken.
[/quote]

100% mee eens. Toch fijn als mede stal genoten rekening met elkaar gaan houden.
Het maakt niet uit of het een hengst is of niet als iemand iets stoms doet en geen rekening met jou houd zodat je paard over de zeik gaat baal je toch.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 16:52

sorry maar met de hengsten die ik ken is dus echt helemaal niets mis mee! zijn allemaal goed opgevoed, ken een meisje dat met een E-pony hengst bij de ponyclub meereed, naast mijn hengstige merrie!oke hij hinnikte wat, maar hij bleef normaal lopen, mijn merrie draaide zich steeds om en ging steeds stilstaan enz!
maar oke, dat was een ponyhengst.

Ik werk bij een springstal, die hebben 2 bedrijven in Hoogeloon, de ene is de veulenstal met merries&veulens
aan de andere kant van t dorp bij hun andere bedrijf staan de sportpaarden vanaf 3 jaar, daar werk ik, een 3 jarige hengst die poets ik gerust in zijn stal als ie losstaat, er tegenover staan merries, die ook wel ns hengstig zijn, nogsteeds staat ie braaf in zn stal, kan hem aan n simpel halstertje+touwtje meenemen naar de stapmolen, onderweg kom ik wel ns merries tegen die dan op 2 meter afstand mij passeren, hengst doet NIETS!

Andere stal waar ik rij komt altijd een hengst voor les, loopt door de stal langs merries&veulens, hij kijkt wat, hinnikt wat maar meer niet!

dus je moet bij een hengst wel weten waar je mee bezig bent, maar hengsten zijn niet per definitie slecht of gevaarlijk!!!