Middagje Zuidlaardermarkt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:29

Leuk is dat he, op zo'n markt! en als iemand er door wil, door de massa en het schiet niet op, roepen ze gewoon heel hard "HENGST, PAS OP, HENGST!" en dan gaat iedereen op zij en komen ze voorbij.......
met hun shetlandpony. Iedereen moet dan lachen.

wazzup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:38

hmpfff ik ga dr niet heen !! als ik daar naar toe ga mag mn vader me vastbinden !! en mn portenee heeeeeeel goed verstoppen !! al die zielige paardjes Boos!

ik heb ooit iets op tv gezien waar bij ze 30 paarden in een vrachtwagen deden waar er maar 15 in mochten/konden !! met het gevolg dat ze mekaar doodtrappen .. en onder lopen !! toen ik dat zag wist ik genoeg .. ik ga nooit naar die markt !! alleen van het idee al krijg ik kippevel

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 12:24

Ik zie zeer zelden zielige paarden op de markt. Gelukkig, want anders ging ik er ook niet naartoe hoor!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:29

Niets zieligs hoor. Wat je op TV ziet geloof ik echt niet allemaal. Zoiets heb ik namelijk nog nooit op de markt gezien. Tuurlijk moet je de realiteit onder ogen kunnen zien. Veel van die harige shetlanderhengstjes zonder papieren gaan naar de slacht, maar je kunt immers niet alles in leven houden ten koste van alles.
Tuurlijk slaan paarden wel eens naar elkaar, maar meestal is er wel iemand die de paarden dan weer uit elkaar haalt. En met een stok op een paard tikken (dus niet slaan zoals sommigen er al snel van maken) door een koopman, dat hoort er gewoon bij. Over het algemeen wordt er echt wel goed naar de paarden omgekeken.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:56

Ik was er ook geweest, ik vond het ook wel meevallen met die "mishandelingen". Ik heb maar eentje gezien die zijn pony ging schoppen. Dat vond ik minder...
Er waren hele mooie paardjes, ik was helemaal gek van een bruin veulen met een paars halster.
Ik heb ook nog een paard gezien met een groot gat in z`n kin, en natuurlijk de tafelkleed-paardjes. Haha! En de Fjorden waren natuurlijk ook te gek, al was er wel eentje bij die er helemaal niet goed uit zag.

Daarna waren we nog langs Divoza geweest, ik wou alles wel kopen maar ik heb alleen maar paardensnoepjes gekocht en haarontklitter.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:56

Die belgische paardenmarkten schijnen wel erg te zijn. Maar hier in nederland moet je neit met magere paarden aankomen, dan kun je op zo'n markt commentaar verwachten hoor!

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:58

Gistermorgen al om 4 uur vanuit alkmaar vertrokken Slapen .
Om 7 uur waren we op de paardenmarkt. Er stonden echt leuke paardjes bij vooral hele leuke en apart getekende shetlanders. Ook heb ik 1 hele mooie fries gezien met veel behang en een mooie voorpluk. Tinkers waren er ook best wel veel. 1 mooie zwart, wit,bruin getekende hengst gezien super beesie.
Wat mij op viel was dat alle merries drachtig waren jaja tuurlijk een mooi verkoop praatje zal dat wel zijn. Er waren niet al te veel fjorden paarden waar ik wel voor ging kijken. 1 fjorden veulen zag er eigenlijk niet uit en wij gewoon even vragen wat ze moest kosten €500 euro met papieren alleen die had hij nog thuis,maar kon ze altijd opsturen jaja tuurlijk ,daar trappen we niet in. Verder net als alle anderen hier best wel veel magere paarden gezien en het wel bekende pas d'r op om een paardje te showen. ook een hele zielige oude fjord die amper kon lopen v/d pijn in z'n benen gezien. Verder hoorde ik van evelien(evy) dat als ze een L op hun rug hadden ze naar de slacht toe gaan(snik). Wel veel bekenden gezien en een gezellige dag gehad met als afsluiting naar divoza en uit eten.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 14:34

Desiree schreef:
Die belgische paardenmarkten schijnen wel erg te zijn. Maar hier in nederland moet je neit met magere paarden aankomen, dan kun je op zo'n markt commentaar verwachten hoor!

Da's heel goed mogelijk, ik ben dus één keer op de paardenmarkt in Anderlecht geweest, wat ik daar heb gezien heeft me echt maanden lang nachtmerries gegeven. Ik was toen iets van 14-15 jaar ... dieren met vreselijke open wonden, slaan op de dieren (en niet tikken hoor, MEPPEN) - sjorren aan hoofdstellen en meesleuren, schoppen in de buik, hengsten en merrie's naast mekaar gebonden, zonder drinken ... veulens gewoon superkort gebonden - paardje gezien met gapende wonde aan 'r kaak, de pus liep er in beekjes uit. Echt onnoemelijk ... we waren met vrienden mee, en die wilden er een paardje kopen - toen ging die handelaar zo meppen om te laten zien hoeveel "pit" het diertje wel niet had ... we zijn toen gewoon allemaal weggegaan - zag er extreem zielig uit, en het dier kromp compleet ineen van de pijn ... t'ja ... ik had wat anders verwacht van een fijne dag ... Er is trouwens een proces van gekomen in België ook er waren foto's van mishandelingen, en er zit een site op het internet erover ook van GAIA. Ik hoop echt dat dit ooit kan verboden worden zo'n toestanden - als die dieren voor de slacht zijn, dan is het niet nodig ze nog 's goed te mishandelen en te laten afzien ook ... Nog over de wandelende skelleten gezwegen.

Voor er nu commentaar komt van waarom heb je niet dit paard gekocht en zo ... ik had twee paarden dan, en het waren vrienden die een paardje wilden "redden" - ze waren echter zo onder de indruk van de verkoopstechniek dat ze het niet konden aanzien ... en ik was een kind zelf - wat heeft die te piepen hé? Niets dus!

annemieke21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 18:10

Was er al voor 6 uur...gaap. was pike donker.....snap niet hoe je dan een paard moet kopen, meet een zaklamp die je nog niks maar ja....

Ik ben heel blij dat ik geen paard ben die daar moet staan.
De waterbakken voor de paarden waren gevult met patatbakjes......gelukkig kregen ze wel hooi.
Zeer veel friese veulens op een rij, de beenstanden waren bij de meeste paarden erg slecht en de hoeven van de paarden zagen er niet uit.
Er zat wel wat beters tussen maar daar moet je wel echt naar zoeken.
En ze belazeren je waar je bij staat, dat weet je van te voren....paarden net fake papieren enzo.
De prijzen die ze voor de paarden vroegen waren 3 a 4 keer te veel....belachelijk.

Vond de veulentjes van die ukkies zo aandoenlijk, wilde er wel eentje meenemen in mn binnenjas!!

Wat ik het ergste vond was....er liep een man met een pony, zag er niet uit, kom niet meer op zn bene staat en liep op zn knieen....en een andere man duwde de kont...pony viel achterover over de kop tegen een container aan en die mannen maar trekken! Echt schandalig!

En dat prikken met de stokken vind ik ook niet normaal hoor..ja als een paard raar doet ofzo? Maar niet bij een paardje die geen stap verkeerd doet, want dat was voorla het geval!

Was een hele belevenis weer, volgend jaar neem ik zo`n ukkie mee! hihi

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 20:29

Ik heb ook geen slaan gezien, er zal best wel eens een mep uitgedeeld worden maar ik denk dat er bij mishandeling teveel commentaar van het publiek komt. Haha, ik hoorde ook nog de kreet "Ik houd hem niet, ik houd hem niet" dus iedereen week als een gek opzij, kwam er ook zo'n klein ding aan een touwtje voorbij draven. Dat zijn wel de leuke dingen hoor. Ook de opmerkingen van de handelaren onderling. Als je ze kunt verstaan dan Lachen. In de krant stond vandaag dat de handel pas laat op gang kwam, veel kijkers maar niet te veel kopers. De prijzen lagen volgens sommigen nogal hoog. Hebben jullie die Lippizanerhengst niet gezien? Met die enorme brandmerken en ontstoken koten? Echt zo'n oostblokpaard. De appaloosa heb ik ook gezien, prachtig. Een stalgenote van mij heeft een paar jaar geleden een haffie daar gekocht maar naderhand bleek dat ze hoefbevangen is. Je moet dus wel goede kijk op paarden hebben of geluk hoor als je er een op de markt koopt. Je hebt immers geen "omruilgarantie" of proeftijd.

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 20:30

Was het een Lipizzaner?? Wat een raar brandmerk had hij dan!
Heb 'm inderdaad gezien, lange voorpluk, beestje viel wel op.
Maar had idd onwijze mok aan zijn voorbenen, zag d'r niet best uit!

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 20:31

Evy schreef:
Ik heb ook nog een paard gezien met een groot gat in z`n kin

Was het geen droes? Kwam er derrie uit?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 20:34

Ik dacht dat die witte hengst een Lippizaner was. Maar ik kan er naast zitten hoor, wat dacht jij dan dat het was Cody? Ik ken geen een ras dat zo achterlijk gebrandmerkt wordt.

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 21:40

Lipizzaner heeft een heel ander brandmerk.
Dit was een soort grote S ofzo toch?
Lusitano? Andalusiër?

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 10:19

Krant al gelezen?

Zoektocht naar dolle paarden levert niks op
Drie van de acht gewonden nog in ziekenhuis
ZUIDLAREN-De politie is op zoek naar de eigenaren van drie paarden die acht mensen hebben verwond tijdens de Zuidlaardermarkt. De dieren sloegen afgelopen woensdag op hol. De slachtoffers werden onder de voet gelopen en enkele van hen liepen boktbreuken op. Drie van hen liggen nog in het ziekenhuis.

Een dag na de markt is nog steeds niet duidelijk wat er precies is gebeurd. "Omstanders hebben zich gericht op de gewonden. In alle tumult zijn de paarden en de mensen die daar bij hoorden verdwenen. Wij weten niet waar we moeten beginnen," zegt Roel Hallink. "Die dieren zijn misschien wel direct in een wagen gezet, en hup: het spul is weg."

De gewonden zijn naar een EHBO-post gebracht. Vijf van hen konden daarna weer naar huis. De drie anderen hebben een gebroken enkel, een gebroken heup en een gebroken bovenbeen.

Het voorval met de paarden vormt de enige smet op een verder rustig verlopen Zuidlaardermarkt. Marktmeester Jaap Mellema noemt het voorval uitzonderlijk. "Met paarden gebeuren haast nooit ongelukken. Koeien zijn wat dat betreft wat onberekenbaarder," zegt hij.
"Maar bij de meeste ongelukken op de markt ligt de oorzaak bij de mensen zelf. Met een hoop drank op van een stoepje struikelen, is er zo eentje. Uit voorzorg verwijderen wij van tevoren alle kleine paaltjes rond het marktterrein. Dan kunnen daar in ieder geval geen ongelukken meer mee gebeuren."

Ondanks het ongeluk spreekt Mellema van een "formidabel" verlopen marktdag. Met 180.000 bezoekers boekte het evenement opnieuw een record. "De Zuidlaardermarkt staat als een huis," aldus Mellema.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 10:45

Ja zulke dingen zijn altijd op eigen risico. Als je naar zoiets toegaat, weet je dat zoiets kan gebeuren

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 11:50

Meestal gebeurt er niets. Maar dan nog, je ziet moeder met kinderwagen pal achter de paardne langslopen, WIE DOET NU ZOIETS? totaal onnadenkend vind ik dat.

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 11:54

Klopt.
Mijn vriendin en ik letten al steeds op dat we steeds een 'vluchtweg' hadden als we tussen de paarden liepen.
Maar idd die moeders die met buggy's tussen de paarden doorlopen denken totaal niet na. Wij zagen er eentje de buggy vooruitduwen onder de touwen door, moeder bukte om er ook onderdoor te gaan, aan die touwen stonden dus de paarden vastgebonden, terwijl ze onder het touw doorliep drukte ze de Fjord die daar stond in de flank. Hij moest aan de kant. Beest deed alleen de oren in de nek maar voor hetzelfde geld haalt ie uit en vliegt je kind met buggy en al door de lucht.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 12:16

Yootha"]
[quote="Evy schreef:
Ik heb ook nog een paard gezien met een groot gat in z`n kin

Was het geen droes? Kwam er derrie uit?
[/quote]

Er kwam geen derrie uit. Maar volgens mij was het gewoon een grote wond...

annemieke21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 12:45

De prijzen van de paarden lager veel te hoog dit jaar stond ik in de krant!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 13:38

Het "showen" van de paarden in draf moet ook niet tussen de mensen op straat eigenlijk. Ik ben ook een paar keer opzij moeten springen terwijl er van voren en achteren "pas op, pas op" geroepen werd en er paarden aan een touwtje voorbij stoven. Vind het niks raar dat er dus ongelukken gebeurd zijn.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 22:09

nou bennie heeft daar ook een paard gekocht
leuk beesteje om te zien
11 jaar oud gelderse type
ze wouden er van daag op het was net een spring bok
helemaal in paniek was die
werd er op de markt verteld van
is super berden kun je een l proef mee rijden
is ook super onder het tuig

nou je had hem moeten zien springen
maar ze gaan er nu elke dag op en dan moet het wat beter worden!!