discussie: hengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 10:35

Cassidy schreef:
En in de L rijden betekend niet dat je de hengst onder controle hebt hoor....

En in de L rijden betekent ook niet dat je een hengst niet onder controle kan houden....

Trouwens, ik vind het altijd een beetje raar dat mensen altijd meteen zeggen dat als een hengst niet voor het dekken gebruikt wordt, maar beter gecastreerd kan worden. Net of dat de graadmeter is om een paard maar te castreren.
Ooit wel eens gehoord van een paard in z'n waarde laten? En dan heb ik het niet over hengsten die echt heel moeilijk zijn en zelfs gevaarlijk. Maar gewoon hengsten die goed hanteerbaar zijn en in handen zijn van kundige mensen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 10:40

Ik zou persoonlijk geen hengst willen omdat ik niet iedere keer dat gevecht om het leiderschap aan wil gaan. Ze blijven je uitproberen. Ik ben beslist konsekwent, maar ik hou er ook van om eens lekker te knuffelen. En na een hard dag op het werk en het geknok met klanten en sommige collega's wil ik af en toe wel eens ontspannen met mijn paard bezig zijn...

Voor de rest moet iedereen voor zichzelf weten wat hij doet. Zolang het maar veilig is voor een ander. Als hij zelf het slachtoffer wordt van zijn eigen hengst is dat zijn probleem.
Helaas is de veiligheid van een ander niet te garanderen als de eigenaar de hengst niet onder controle heeft.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 10:57

germie schreef:
Citaat:
Een L ruiter op een hengst op een regionale wedstrijd, vind ik niet kunnen. Immers, daar rijden ook echte beginnende B-ruiters met hengstige merries....het is vragen om moeilijkheden.
Een jonge ruiter op een pony hengst naar de verenigingsles, ik vind het niet kunnen.

Je mag toch hengsen starten als je ooit L+1 geweest bent? Nou, dan mag een L ruiter ook een hengst starten. Wat een onzin zeg. ik ga er van uit dat een ruiter z'n paard onder controle kan houden. Of ie nu B is of Z, dat maakt niets uit. Als je je paard niet onder controle kunt houden, dan moet je niet naar een wedstrijd gaan. Dan maakt het niet uit of je een hengst of een merrie hebt. Een ruiter moet ook z'n hengstige merrie onder controle kunnen houden.

Inderdaad, het maakt niets uit of je nou een ruin, merrie of hengst meeneemt. Ze moeten gecontroleerd kunnen worden en waarom zou een L ruiter dat niet kunnen en Anky wel?????? Verward
Ik heb in mijn leven al veel hengsten gereden, ook dekhengsten voorgesteld op hengstenshows. Ik reed in die tijd totaal geen wedstrijden. Ben 4 maanden geleden begonnen met wedstrijden en ben nu L1+2 met mijn ruin en nu mag ik dus ook mijn hengst starten. Ik zou het een beetje triest vinden als ik hem nu niet zou mogen starten. Ik kan van mezelf wel zeggen dat ik mijn hengst op concours netjes onder controle heb, al ben ik maar een L ruiter. Ik wel eens mensen gezien die pretenderen M te rijden en hun merrie nog niet eens in de hand kunnen houden.
Dus ik denk niet dat je dit te kort door de bocht moet nemen. En er zijn inderdaad mensen waarbij het niet verantwoord is dat ze een hengst starten. Maar dat geldt dan vaak niet alleen voor een hengst, een merrie of ruin zou hetzelfde probleem opleveren.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 11:07

Ik ben in de B begonnen met "mijn" hengst. Gelukkig was ik toen nog niet op de hoogte van die regel. Geen mens heeft me er ook ooit naar gevraagd.

Alvaron

Re: discussie: hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 11:22

Ik ben er ook geen voorstander van om te zeggen, hij is geen dekhengst DUS ballen eraf! Als ze ze niet in de weg zitten, lekker laten zitten. Bij de mijne hangen ze ook al 14 jaar Haha!. En in die 14 jaar heeft hij ook een aantal keer gedekt. Hij wordt er niet gekker van, 't is juist alsof de "spanning" van 'm afvalt.

Tot en met zijn 4e jaar heeft ie met een vriendje samen gestaan maar op een gegeven moment gingen ze mekaar zo toetakelen dat we ze uit elkaar hebben gehaald. Nu staat ie alleen in een wei, met een dubbel draadje naast 4 merries. Hij kan ermee neuzen maar verder niet en raakt er niet gefrustreerd van.

Verder rij ik met hem in de verenigingsles, heeft ie gekoerst en rij ik tegenwoordig (weer) endurance met hem.

Gedrag van de hengst? Is inderdaad 9 van de 10 keer opvoeding. Maar er zitten er bij... Ik ken dus 2 hengsten (beide afstamming van Dosator) en dat zijn me darmen! Niet normaal meer. Die waren dus echt niet op te voeden. Een is er gecastreerd en dat is nu een hardstikke leuk paard geworden. De ander is overleden. Zielig voor het paard, maar een zegen voor de mensheid. Was geen fokmateriaal. Slechte rug, te korte hals, alleen een bloedmooi koppie en daarom wilde de eigenaar 'm niet laten castreren.

Kortom, als je hengst zich happy voelt en jij hebt er geen problemen mee, waarom dan castreren? Eenmaal eraf kan je ze d'r nooit meer aanhangen.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 11:38

Cassidy schreef:
Ik zou persoonlijk geen hengst willen omdat ik niet iedere keer dat gevecht om het leiderschap aan wil gaan. Ze blijven je uitproberen. Ik ben beslist konsekwent, maar ik hou er ook van om eens lekker te knuffelen. En na een hard dag op het werk en het geknok met klanten en sommige collega's wil ik af en toe wel eens ontspannen met mijn paard bezig zijn...

Tja, niet elke hengst is zo moeilijk dat je niet lekker ontspannen kan rijden. Natuurlijk moet je altijd alert blijven en hem elke keer op jouw richten, maar dat vind ik bij merries en ruinen ook vaak gelden.

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 11:59

Cassidy schreef:

Voor de rest moet iedereen voor zichzelf weten wat hij doet. Zolang het maar veilig is voor een ander. Als hij zelf het slachtoffer wordt van zijn eigen hengst is dat zijn probleem.
Helaas is de veiligheid van een ander niet te garanderen als de eigenaar de hengst niet onder controle heeft.

Ik denk dat er een veel te negatief beeld is over hengsten. Ik kan echt úren knuffelen en ben toch echt niet in gevecht tijdens het rijden. Het is jammer dat sommige hengsten in handen komen van mensen die te weinig opvoedkundig bezig zijn, en daardoor het beeld schetsen van onhandelbaar en lastig dier.
Wat betreft de veiligheid, dat geldt natuurlijk net zo goed voor ruinen en merries. Hoeveel paarden walsen wel niet over hun eigenaar heen? Dat zijn echt niet alleen hengsten.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 12:10

Cassidy schreef:
Ik zou persoonlijk geen hengst willen omdat ik niet iedere keer dat gevecht om het leiderschap aan wil gaan.

Grappig is, dat in het wild een merrie meestal de leiding heeft over de kudde en de hengst de kudde beschermd.
Maar het nadeel van het hebben van een hengst is ook, dat de eigenaar misschien wel weet hoe ie er mee om moet gaan, maar de mensen erom heen niet.

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 12:16

Cassidy schreef:

Tja,
laat ik het zo zeggen:
dit kan ik met onze arab-hengst beter dan met onze wpn-ruin!
Daarom is de ruin op 2-jarige leeftijd ook ruin geworden en is de hengt op 7-jarige leeftijd nog steeds helmaal intact Haha!

Maar goed, wij zijn in de luxe positie dat we de bollies aan huis hebben, dus ook de hengst loopt alle dagen hele dagen buiten. In het weilnad naast de merries met 2 draadje met een meter of 3 grond ertussen.

Hij is geen statussymbool, en als ik met hem ga starten ga ik ook zejer niet van andere mensen verwachten dat ze rekening met ons gaan houden, nee, mijn keuze, dus mijn verantwoordelijkheid. En ik verwacht ook geen grote problemen.

Verder merk ik eigenlijk zelden iets van zijn hengst zijn: alleen als hij als laatste op stal komt, dan moet hij tussen onze eigen merries door, dat vindt 'ie wel leuk Pling
Op les heb ik geen problemen met hem en op buitenritten ook niet.

Hij is gewoon het ideale paard voor mij Lovers

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 12:24

eveline_B"]
[quote="Cassidy schreef:
Ik zou persoonlijk geen hengst willen omdat ik niet iedere keer dat gevecht om het leiderschap aan wil gaan.

Grappig is, dat in het wild een merrie meestal de leiding heeft over de kudde en de hengst de kudde beschermd.
Maar het nadeel van het hebben van een hengst is ook, dat de eigenaar misschien wel weet hoe ie er mee om moet gaan, maar de mensen erom heen niet.
[/quote]

Eh... kleine denkfout hier.

Als een hengst een andere hengst tegen komt zal hij altijd willen meten wie de sterkste is.

In dit geval ziet hij mij niet als leidende merrie aan wie hij respect verschuldigd is, hij ziet mij als concurrerende hengst en zal altijd willen proberen in onze kudde van 2 de baas te zijn. En dat geknok en gevecht, daar heb ik nu even niet altijd zin in. Maar geef hem een keer toe, en je bent je positie kwijt, en misschien wel voor altijd....

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 12:26

Ik heb ook het idee dat de WPN hengsten gemiddeld meer problemen geven dan Friese en andere barokke rassen en arabieren.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 12:39

Ik kies wat het beste is voor mijn paard,
mijn 2,5 jarige komt deze maand van het land af en die houd ik voorlopig nog hengst, ik heb genoeg paarden gezien met het formaat en exterieur van de mijne die na een castratie compleet in elkaar klappen.
Voordat ze dan de castratie weer te boven zijn ben je 3 jaar verder.

Daarom probeer ik hem hengst te houden tot zijn 4e als hij dan sterk genoeg is gaat hij onder het mes.
Normaal gesproken zou ik ze in het voorjaar dat ze drie worden castreren, als ze uit de opfok met leeftijdsgenoten komen.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 12:42

Tegen mij is juist altijd gezegd dat ze groter worden als je ze castreerd. Maar misschien moet je ze dan jong castreren?

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 12:47

De ballen eraf.
Dat is voor het paard veel fijner ze kunnen fijn het land in met andere paarden.
Onze hengsten (goedgekeurde) gaan ook wel het land in maar alleen als er iemand is en in hun eentje.
Ze zijn verder goed opgevoed hoor de 1 liep tot een half jaar terug gewoon bij de drachtige merrie's en ruinen in het land maar sinds ie dekt is hij van mening dat ruinen ook best drachtig moeten worden en daar zijn zowel de ruinen als hun eigenaars het niet mee eens Haha!

Met rijden is er weinig aan te merken.
Hooguit dat ze eens brullen als er 1 echt te dichtbij komt maar dat is alles.
Tja het blijft een hengst voor een jaar terug is er 1 losgekomen nadat de ruiter eraf viel (afgeveegd door een dikke tak)Kijk dan loopt er wel een hengst los in het bos.
Ik zou 'm niet graag zijn tegen gekomen en wat denk je van een groep met een manege oid?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 12:57

Ik heb nu diverse hengsten gereden waarvan er 2 gekeurd waren. Degene die niet gekeurd was was Insulation, hij was 9 toen ik hem kreeg en gewoon braaf te hanteren als hengst.

Ok, het is altijd uitkijken met een hengst, als je langs andere paarden komt, op concours, als het voorjaar begint, geen weidegang...
Op wedstrijd zadelde ik altijd in de wagen of achter een grote vrachtwagen ofzo. En ik vind best dat ander mensen met losrijden rekening kunnen houden dat jij een hengst bij je hebt. Jij houdt toch ook rekening met hun....dus niet dat ze ineens met hun merrie gaan halthouden voor jouw neus... Frusty . Dit is bij de ZZGP heel gewoon maar bij de basis is daar weinig begrip voor.

Maar ik heb gewoon het liefste een hengst, als je hem baas bent heeft ie heel veel voor op een ruin of een merrie. Meer uitstraling vooral en ik vind ze gewoon fijn in het werk. Wel plakken ze vaak aan je been en laten ze zich niet onderdrukken, je moet ze respect bijbrengen maar ze toch in hun waarde laten. Ze moeten zich wel stoer kunnen blijven voelen. Maar in de omgang ben ik echt heel streng voor ze, geen been wordt opgetild zonder dat ik het zeg.

Maar ik vind castreren niet altijd nodig. Behalve als de hengsten niet eerlijk zijn, dus gewoon vuile geintjes uithalen, dan mogen ze van mij gecastreerd maar ik heb liever een hengst dan een ruin.....*watjes*... Knipoog

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 13:07

tja moeilijk. er zijn zoveel mensen met een hengst, die hem gewoon niet aankunnen. bij die mensen zou ik zeggen ga hulp zoeken of castreer het dier. verkopen mag ook, maar bij mensen die hun hengst prima aan kunnen zie ik geen probleem. ja veel mensen hebben een hengst als status symbool. gaat dus ook meestal fout.
ik zou een hengst, hengst laten omdat hij zo is. ik hou niet van dat haal er maar af da's makkelijker. tja word hij echt te veel voor me heb ik geen keus, maar zal er gewoon zorg voor moeten dragen dat, dat niet zover komt. en tja als hij alleen als ruin de wei in kan dan is het niet anders.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 13:23

Mijn pony is gecastreerd toen hij net een jaar oud was.
Hij was best te hanteren maar kreeg wel echte hengstenstreken. Dan kwam je de stal in en dan kwam hij omhoog.
Ook begon hij met z'n voorbenen te slaan.
Nou toen was de keus heel simpel: ballen eraf!

Hij is nog net zo ondeugend als daarvoor en hij kan echt nog steeds een duiveltje zijn maar hij geeft wat makkelijker toe.
Nu heb ik van die dagen erbij zitten dat hij gewoon lekker makkelijk is en gewoon lekker geknuffeld wil worden verder niets.
Toen hij nog niet gecastreerd was moest ik gewoon veel meer op mijn hoede zijn.
Dan was hij ook weleens in een lieve bui maar dat kon van de ene op de andere seconde over zijn en ik moest dus altijd zorgen dat ik ogen in mijn rug had.

En tja ik wilde een rijpony dus dan is het zowiezo makkelijker om een ruin te hebben. Het is dus niet alleen een kwestie van niet aankunnen!
Het ging prima toen ie nog hengst was maar de voordelen van het hengst zijn wogen niet op tegen de nadelen.
Ik wil gewoon een leuke pony en hengstenstreken stelde ik niet op prijs.
Nu heeft ie ook nog een consequente aanpak nodig maar ik hoef niet meer zo op mijn hoede te zijn als voorheen.

Sibold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 13:24

eveline_B schreef:
Ik heb ook het idee dat de WPN hengsten gemiddeld meer problemen geven dan Friese en andere barokke rassen en arabieren.

Misschien sla je daar wel de spijker op de kop Haha!

Ik denk zelf dat veel (voor)oordelen voortkomen door het "rottige" karakter van veel hengsten. Rottig karakter betekend vaak ellende en geen respect. Dat kan mijzelf dan niet zoveel bommen of hij last heeft van zijn hormonen or whatever, respect is respect. (Dominante) merries kunnen ook goed last hebben van hun hormonen... alleen gaan we daar "anders" mee om en blijken die ineens "minder gevaarlijk".

Ik heb zelf alleen ervaring met ijslander hengsten en heb mijn ruin ooit als hengstje gekocht. Is een karakter van een hengst niet goed, dan word er niet -of heel weinig- mee gefokt of geruind (of zelfs de worst in). Misschien zou men dat in NL ook eens in moeten voeren. Zou een hoop vooroordelen schelen...

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-02 13:33

Jopie was als 1-jarige al gecastreerd, en dat is echt zo'n mietje.
Voltrack kwam als hengst op stal en brak de boel af, hij schopte mensen in elkaar en was op de keuring (waar wij besloten hem te castreren) echt helemaal gek. De DA zei toen dat als we hem castreerden (hij was 3,5) hij iets meer zou groeien, bespiering zou wat tegenvallen, maar dat komt vanzelf. De vraag was of wij die tijd hadden en namen. Ja dus, liever een gekke ruin dan een onhandelbare hengst. Hij was echt gek, en nog steeds zal hij altijd proberen om iets te doen waar je ECHT NIET op zit te wachten. Ik prijs me dan ook heel gelukkig dat hij ruin is.
Maar toen kwam Patent een maandje geleden. Natuurlijk is een maand niets, maar van te voren stond al vast dat MR. Patentius gecastreerd zou worden, want wat mot je met zo'n bebald beest? Beest komt van de trailer, schopt tegen het tussenschot, bijt Joop en gaat eten. Rondje wandelen in de bak: eerste 3 meter leek het net een dekhengst, één keer op z'n lazer en hij heeft het daarna niet meer gedaan. Met twee paarden naar achteren lopen? Geen probleem, Patent kort, Joop erachter. Natuurlijk probeert hij wat, en hij tolereert het niet dat Joop inhaalt, of als hij achterloopt dat de ander gaat sloffen. Ik had ook zó'n vooroordeel over hengsten, dat kón niet goed zijn, maar ik moet zeggen: Patent is echt een schatje. Iedereen die hem ziet (instructeur, verscheidene DA's, hoefsmeden, ruiters etc) moet echt even onder z'n buik kijken. Ja hij is behoorlijk dominant, maar verder? Voltrack waagt het niet met hem te vechten, Joop kan het best met hem vinden en met z'n drietjes lopen ze zonder hekkies los. In het bos gilt hij één keer naar een wei met paarden, maar als duidelijk is dat we geen kennis gaan maken doet hij het ook niet meer.
Hij heeft gekoerst (5 jaar) en weet ik het wat allemaal, maar hij is zo ontzettend braaf. Kwamen we laatst een meisje in het bos tegen: "hij trapt hoor", mijn zusje: "dit is een hengst". Beetje stangerig misschien, maar mijn zusje houdt hem met gemak onder controle (eerste wedstrijd gaat mijn vader of misschien ik hem rijden). En zo hoort het ook: dat hij hengst is (en voorlopig blijft) is onze keuze, en dus onze verantwoordelijkheid en evt. ons probleem. Uitzonderingspositie? Nee, een trappend paard is ook niet mijn probleem maar dat van de eigenaar/berijder. Tuurlijk pleur ik hem niet lukraak in een wei, hij moet nl wel zijn territorium verdedigen, de baas spelen etc. Maar om nou te zeggen dat hij minder gelukkig is dan de anderen? Als hij niet met 2 ruinen in 1 wei kan dan staat hij de hele dag binnen, en dat weet hij best.
Hoe het in het voorjaar gaat is nog afwachten, maar hij blijft gewoon hengst totdat het mis gaat. Hengstige merries heeft hij al meegemaakt en dat was errug lachen, er gebeurde niets. Ja, hij was wat opgewonden, maar we hadden hem toen net 1 dag ofzo. Als het misgaat is het wel al te laat, maar omdat het een beest is met een gigantisch goed, leuk, lief etc. karakter verdiend hij de kans. Voorlopig moet hij in de endurance presteren. Als hij braaf blijft en dus zijn zaakje mag houden, dan gaan we daarna wsch wel een veulen fokken (mijn vader wil NIET fokken, maar voor Patent maakt hij een uitzondering), maar we gaan hem niet laten dekken als hij nog op wedstrijd moet. Dat is vragen om moeilijkheden. We hebben hem gekocht voor de wedstrijden, niet als fok/dek hengst. Hij is ook nog niet goedgekeurd en zal dat wsch nooit worden vanwege zijn pigmentvlekken.
Waarom dan hengst laten? Heel simpel: als hij onder het mes gaat willen we dat onder volledige narcose hebben (goeie ervaring), de risico's die dat met zich meebrengt zijn legio, en zo lang het beest hoogstens iets drukker/dominanter is dan de ruinen, maar wel honderd keer zo eerlijk laten wij hem lekker hengst.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 14:20

Nou, om te beginnen ben ik niet van mening dat alles wat niet dekt maar "geholpen" moet worden.
Hengsten kunnen heus een sociaal leven hebben, zo denk ik aan een vriendin van me waar 3 hengsten en een ruin naast elkaar in loopstallen staan en ze heeft er nog nooit last mee gehad. Deze reden van castreren valt voor mij dus ook al af.
Hengsten hoeven per definitie ook niet gevaarlijk te zijn. Zo heb ik een tijd een Arabisch volbloedje gereden (hengst natuurlijk) van Karim Rhodan. Nou kun je je onmogelijk een braver beest voorstellen dan hem. Je reed hem zo tussen de merries en hij bleef met z'n hoofd bij het werk, als hij in de stal stond en er kwam een (hengstige) merrie voorbij kon hij wel eens luidkeels brullen, maar daar hield het dan ook wel mee op. (sexueel stond dat beest maar op een laag pitje, heb hem nooit veel interesse weten tonen)
Zo een hengsten hoeven voor mij dus niet gecastereerd worden helemaal niet als je weet dat die hengst na zijn castratie (nieuwe eigenaars) compleet omsloeg, vals werd en naar alles beet en trapte...had je hem beter hengst gelaten, toen was ie braver...
Je kon er uren mee in de stal staan, uitproberen of ij het leiderschap niet kon overnemen heb ik hem niet echt weten doen...
Om het kort even uit te leggen, als je met hem bezig was was hij ook enkel met jou bezig (in een goede manier) hij luisterde dan naar jou (werk dus) en wat hij in z'n vrije tijd deed moest ie zelf maar uitzoeken. In de omgang dus een hengst uit duizenden als ik het zo mag noemen, heb er echt nooit last mee gehad.

Ikzelf ben persoonlijk niet zo voor castreren, ik vindt het wel toepasselijk voor onhandelbare hengsten maar zo een extreem brave zoals ik heb gekend vond ik gewoon zonde.
Natuurlijk moet je bij een hengst altijd opletten, hij kan het altijd in z'n bol krijgen als hij zin krijgt in wat hij nog kan. Maar das bij alle mannen zo Knipoog

Uiteindelijk doet iedereen wat hij wil, maar ik stel het castreren graag zo lang mogelijk uit en doe het het liefst al helemaal niet.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 15:04

Ik heb heel veel hengsten meegemaakt die ik met liefde zelf had gecastreerd, levensgevaarlijk en voornamelijk KWPN'rs ook hadden we dravers hengsten staan, allemaal bijzonder braaf trouwens en behoorlijk aan het werk.
Ik heb zelf ook een hengst, 9 jaar oud en bijzonder vriendelijk, rustig en braaf maar bovenal opgevoed! hij heeft als veulen en jongpaard tussen de andere paarden gelopen, nu niet meer.
Hij staat tussen de andere paarden en ik rijd met andere paarden, ja ook over de weg en op het strand, zelfs op wedstrijden! geen gegil en gekrijs ja tuurlijk doet hij dat wel eens, maar over het algemeen nix loos.
En wat ik dus echt bijzonder grote onzin vind is dat men L1 moet zijn geweest om een hengst te starten, ik zie vaak genoeg ruiters die zogenaamd meer ervaring hebben (op papier) hun paarden (ruinen en merries) niet in de hand hebben.
Ik loop met met hengst aan een halster en touw, terwijl ik menig ruin met een hengstenketting zie lopen.
En een gevecht om leiderschap? nee die hoef ik niet elke dag te voeren, eigenlijk nooit, ik vind het onzin om aan te nemen dat je dit bij alle hengsten zou moeten doen.
Niet alle hengsten zijn dominant!
Mijn buuf heeft een zeer dominante ruin en die moet wel met grote regelmaat een gevecht voeren.
Ik denk gewoon niet dat je alle hengsten over 1 kam kan gaan scheren hier, er zit gewoon verschil in! elke hengst is weer anders.
Ik vind dus niet dat alle hengsten gecastreerd moeten worden als ze niet dekken.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 17:06

ik heb ook een tijdje op een stal gelopen en daar hadden ze een
friese hengst suoer mooi beestje en nog zeer handebaar
je liep langs de merrie's nik saan de hand moets wel alleen in de bak
omdat hij nog erg speels was ik heb er als eerste op gezeten en hij
is gewoon super op dit moment is hij nog steeds hengst en gaat het goed!
ik vind alleen casteren als het dier levensgaverlaak wordt!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 17:53

Citaat:

Een van de redenen waarom ik mijn fjord heb laten castreren.
De pensionhouder van mijn vorige stal ging er erg laks mee om, nam hem zo mee aan een pluk manen of aan het halster zonder touw.
Daar ging mijn opvoeding, doordat hij daar veel mocht en bij mij niet werd hij behoorlijk lastig.
Ik had geen zin in ongelukken dus heb ik hem laten castreren.
Danno is nu een oud wijf, waar ik lekker wat mee kan doen en hij is verder super gelukkig.
Vorige week nog heeft hij het er nog eens lekker van genomen(stond een hengstige merrie in de wei.) Hoezo een ruin komt iets te kort Haha!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 17:53

Volgensmij moet je zelfs m hebben, voor je met een hengst mag rijden. En ja, ik vind een hengst meer voor status. En ja, alleen denkhengst met ballen graag, gebeuren er ook niet van die 'ongelukjes'! En ja, ik heb zelf een hengst. En die wordt volgende week gecastreerd! Maar ik ga zelf nooit met een hengst rijden, omdat je volgensmij gewoon het risico niet mag nemen, die van mij is super braaf, reageert niet eens op merrie's. Maar toch, je weet het nooit!!!!!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 17:56

oja, hengsten zijn wel de allereerlijksten onder de paarden!!!!!!!!!!!!!!!