wat kun je op een paardenmarkt doen/krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

visje

Re: wat kun je op een paardenmarkt doen/krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:20

@ barbara1970: ik vind het mooi dat je er zo open in bent. En ergens proef ik ook wel de sfeer en de folklore in je verhaal.

Maar ik zou er dus geen paard kunnen kopen. En nu ik er verder over nadenk, vraag ik me af of het niet ergens ook tegen mijn waarden ingaat om daar een paard te kopen. Ik koop wel groenten en fruit op een markt, maar geen paarden. Ik koop ook geen honden en katten in een dierenwinkel (gelukkig in België verboden vanaf 2009), maar enkel in vertrouwen of bij een (particuliere) fokker. Ja, ze zijn echt wel 'handelswaar', die paarden op de markt. Ik denk dat ik het daar ook wat moeilijk mee heb.

@ dravergekkie: ik hoop dat je in mijn vorige berichtje toch enige nuance bespeurd hebt.

Ik denk eigenlijk dat het fundamentele probleem in de paardenhandel is dat de meeste mensen niet opzoek zijn naar een ziek of chronisch kreupel of extreem miskweekt paard. Laten we zeggen dat 90% van de kopers een degelijk rijpaard zoeken. Toch zal minder dan 90% van de paarden in omloop kerngezond zijn. Ik denk dat er best wel wat ongezonde paarden zijn die voortdurend van eigenaar naar eigenaar gaan, wat ze zelf niet verdiend hebben. En zoals babara zegt komen dit soort miseriepaarden van de particulieren (slecht opgevoedde paarden, slecht verzorgde paarden, ...) en worden de handelaars vaak onterecht met de vinger gewezen. Maar het fenomeen wordt ook wel deels in stand gehouden door paardenmarkten die vaak ondeskundige mensen aantrekken die impulsaankopen doen.

Ik zal voor de duidelijkheid/veiligheid nogmaals zeggen dat niet elk paard op een markt een slecht paard is en dat niet elke verkoper een oplichter is.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:39

ik kom al 4 jaar zo"n 5 keer per jaar op de paardenmarkt met mijn verzorgpony's en vind het erg gezellig,
er word inderdaad wel gerotzooid(met papieren enzo)
en idd zie je ook veel magere paarden en paarden met andere problemen,
er zijn wel kraampjes met paardenspullen maar vaak is het ook in combinatie met wat anders.
de vraagprijs valt mee maar er is wel meer risico dat er iets niet klopt dan als je bijv. bij een particulier koopt.
het enige stomme vind ik dat ze van handelaar naar handelaar worden gesleept, als wij een pony hebben verkocht komen we die vaak op de volgende paardenmarkt weer tegen. maar ze worden soms ook wel gewoon aan mensen met kinderen verkocht.

xx_kendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:42

zijn de paarden spullen op zo'n markt goedkoper dan in de winkel of ongeveer het zelfde?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:35

soms hebben ze wel leuke aanbiedingen maar verder is de prijs aardig hetzelfde volgens mij

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 01:24

dravergekkie schreef:
gaan we weer.. sommige mensen bestempelen de paardenmarkt alsof het de ergste marteling is..
op de meeste markten word er tegenwoordig ook gecontroleerd..!! voordat ze de markt op mogen.
gister hebben we hier ook paardenmarkt gehad en moet zeggen dat nou niks gezine heb waarvan ik dacht dat het niet kwam..
tuurlijk zijn ze niet in topconditie.. maar soms kan jeer nog best een leuke pony uit halen.. vaak staan er veel shetlanders.
veder vaak kraampjes met van alles voor paarden..!! kan je vaak leuke halster bij halen enzo.

Over welke markt heb je het dravergekkie,toch niet voorschoten hé?
Want dan ben ik het niet met je eens!
Heb nog nooit zo'n hap ellende bij elkaar gezien
En ik ga al vanaf klein meisje met m'n vader mee