wanhoop nabij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:22

ja en dan is er ook nog klinische hoefkatrol. Daar sta je dan met je foto's......

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:27

een goed sportpaard hoeft geen duizende guldens te kosten..
Wanneer je een gezond paard hebt, en wanneer de combinatie klopt, hoef je echt geen paard van een duizend 15000 te kopen hoor. Daar zou ik niet eens aan beginnen, ten eerste zou ik bang zijn dat er wat mee zou gebeuren. ten 2de, waar zit het hem in Verward papierwerk ?? of wat ie gepresteerd heeft ? heeft het paard al op hoog niveau gereden wil het niet zeggen dat jij daar mee overweg kunt.

Ik zou gewoon een leuk paardje zoeken, wat imo betaalbaar is ( kan natuurlijk niet in jou portommonaie kijken ) en ja gewoon goed gekeurd is.
Wil je hem ook ront doen, dan zou ik afspreken ront voor jou, de rest voor de eigenaar, of zo iets in die trant.
veel succes er mee, maar ik vind dus wel dat je gelijk hebt,
wanneer je zeker weet dat het paard wat je verkoopt niets mankeert, laat hem maar lekker keuren op de koperskosten Lachen

gr Lara

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:33

wjerdo schreef:

Wil je hem ook ront doen, dan zou ik afspreken ront voor jou, de rest voor de eigenaar, of zo iets in die trant.
veel succes er mee, maar ik vind dus wel dat je gelijk hebt,
wanneer je zeker weet dat het paard wat je verkoopt niets mankeert, laat hem maar lekker keuren op de koperskosten Lachen

gr Lara

Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Als je een paard rontg. wil laten keuren, gaan eigenaars daar meestal alleen mee acoord vanaf een bepaald aankoop bedrag. de vraag is of Dolce vita er onder zit of er boven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:35

ladolcevita schreef:
Ik ben wel een slecht mens hè?!als ik jullie zo hoor en dat terwijl ik alleen maar een goed paard zoek.

Gut LDV, je bent geen slecht mens omdat jij het nu eenmaal op die manier wilt aanpakken. Nee hoor, maar wat jij wilt is niet zo heel erg gebruikelijk. Dat verander jij alleen niet zomaar, dus je kan nu wel een hele grote groep aanklagen dat die allemaal te kwader trouw jouw een afgekeurd paard in de maag willen splitsen, tenzij ze met je voorwaarden akkoord gaan...maar je kan je ok bij de gebruikelijke gang van zaken neerleggen.
De voorwaarden die jij wenst horen bij een paard van 7.000 euro en hoger, dus als je het echt zo wilt, zoek dan in die prijsklasse.

En eh...ik val misschien in herhaling, maar eh...lang niet alle paarden die niet op jouw voorwaarden te koop zijn, zijn slechte paarden. Net zoals de verkopers die niet met jou toch niet zo gebruikelijke verwachtingspatroon instemmen, alleen maar slechte paarden verkopen. Je hebt je eisen niet in overeenstemming met het segment van de markt waarin jij zoekt.
Besteedt meer dan 5.000 euro en je zult zien, je word op je wenken bedient.
Zo is het, en hoe je daar verder mee omgaat is jouw probleem.
Dat ik je dat meedeel is helemaal verder niet persoonlijk, jij was degene die in het eerste bericht zich afvroeg waarom je je zin niet krijgt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:58

Dees haalt me weer de woorden uit de mond. Vandaar ook die vraag van mij in welke prijsklasse jij ook zoekende was. WAarschijnlijk in een prijsklasse die heel wat lager is. Jij hebt te veel eisen voor hetgeen dat jij biedt. Dat is naar de verkoper toe ook niet eerlijk. Alles moet wel in verhouding zijn.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 16:49

Op kalverhoek staat een paard te koop, best leuk beestje, kwpn geloof ik. Ik weet er verder niets van (dressuur/spring of allebei, prijs, enz.) ze staat er nog niet zolang (ze is gekocht voor de doorverkoop). Ik weet wel dat de eigenaar toen ik mijn paard kocht (ook bij hun) ons juist aanraadde om foto's te laten maken.
Anders moet je daar maar eens informeren (adres staat op http://www.kalverhoek-quarterhorses.nl )

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 17:45

wjerdo schreef:
een goed sportpaard hoeft geen duizende guldens te kosten..
Wanneer je een gezond paard hebt, en wanneer de combinatie klopt, hoef je echt geen paard van een duizend 15000 te kopen hoor. Daar zou ik niet eens aan beginnen, ten eerste zou ik bang zijn dat er wat mee zou gebeuren.

Je haalt 2 dingen door elkaar!

Een goed sportpaard kost TIENduizenden guldens! Een fijn basis/recreatie paard zoals nagenoeg iedereen hier op Bokt heeft die kan je voor minder krijgen...

Verder maakt het echt geen r**t uit of je op een paard van 3 duizend gulden zit of op een paard van driehonderdduizend gulden...
Ik heb in beide prijsklassen meerdere paarden gereden en been is vooruit en hand is ho om het maar even simpel te stellen...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 18:33

Heb je begeleiding mee als je gaat kijken(instructeur of iets dergelijks). Die zien het vaak ook wel als een dier niet helemaal rad is. Ik laat zelf als ik een paard koop de eigenaar ook altijd even heen en weer rennen over het harde. Nog even links en rechts aan de longe(hard en zacht) en als er dan echt iets niet in orde is dan zie je het al en ga je dus weg. Andere problemen merk je onder het zadel ook wel trouwens als je een beetje ervaring hebt. Als dit al niet goed is hoef je het beestje al niet te laten keuren en als je er een goed gevoel over hebt(en je instructeur) is de kans groot dat de keuring ook goed uitpakt...
Op deze manier kun je misschien een keer pech hebben op de foto(maar die zijn ook niet heilig), maar zal het over het algemeen niet zo vaak tegenvallen. En anders misschien toch de regeling die ik eerder voorstelde proberen Verward
(ik heb het trouwens nog nooit meegemaakt dat een paard dat ik op het oog had afgekeurd werd hoor *LOL* De meeste problemen pik je er op deze manier zelf al uit en wat Dees al zegt: op een keuring kijken ze ook niet verder! Haha! )

Succes nog en als je hulp nodig hebt pb je maar *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 19:49

Teneerste, Dees en Desiree, ben het absoluut niet met jullie eens dat een paard onder een bepaalt bedrag niet gekeurd hoeft te worden of dat de koper zelf de keuringskosten moet betalen. Belachelijk, als ik in de winkel iets koop wat niet goed is, hoef ik het toch ook niet te betalen.

Dat is iets wat het risico is van paarden verkopen, als je dat risico niet aankunt, dan moet je geen paarden gaan verkopen. Verder is de discussie over goede paarden. Toevallig weet ik wat ladolcevita zoekt, en dat is een fijn paard, geen apart paard, maar een braaf makkelijk in omgang zijnde paard die gewoon een keer een M proefje kan lopen.

Ik verkoop al heel lang paarden, en bij mij is het heel normaal dat als het paard afgekeurd word, dat de kosten voor mij zijn. Bij mij worden alle paarden klinisch en rontgenologisch gekeurd. Ook de paarden in de lagere prijsklasses.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 20:06

Nounou, iemand die commentaar heeft op iets vind je niet gelijk een slecht mens hoor. Het is toch gewoon een feit dat minder dure paarden minder snel rontgenologisch gekeurd worden? En als jij dat toch wilt, iemand die een normaal paard aanbied zal daar geen moeite mee hebben, maar zal het ook niet willen betalen... vrij logisch lijkt me. Overigens, verzekeringen doen het ook niet onder een bepaald bedrag hoor. Bij mijn verzekering was het pas nodig vanaf 8500 gulden.
Dus als jij het zo wilt hebben... zul je een goedgelovige of gulle paardeneigenaar moeten vinden! Maar succes!

merelberfe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 20:15

Pipo schreef:
Teneerste, Dees en Desiree, ben het absoluut niet met jullie eens dat een paard onder een bepaalt bedrag niet gekeurd hoeft te worden of dat de koper zelf de keuringskosten moet betalen.

Dat is ook niet wat hun zeggen. Dees en Desiree zeggen dat paarden onder een bepaalt bedrag niet RONTGENOLOGISCH gekeurd hoeven worden. En dat als de koper dit wel wilt hij/zij deze kosten zelf maken en dus ook zelf zal moeten betalen. Hier ben ik ook volkomen mee eens. Alle paarden die je koopt zal je klinisch moeten laten keuren maar Ront. keuren zou ik ook pas doen bij paarden boven een bepaald bedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 21:25

Merelberfe, ik zeg ook dat de koper de keuringskosten zelf moet betalen.

Iedereen wil toch een gezond paard, waarom moet je dat zelf voor dat geld opdraaien als iemand anders een verrotte bok wil verkopen?

Daarbij, ik snap niet dat jullie je zo druk maken, iedereen verkoopt toch een goed en gezond paard? dus kun je die rustig laten keuren, als je je druk maakt over de keuringskosten, dan geloof je zelf ook niet helemaal in het paard of wel?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 22:47

Pipo schreef:
Iedereen wil toch een gezond paard, waarom moet je dat zelf voor dat geld opdraaien als iemand anders een verrotte bok wil verkopen?
hier sta ik 4kant achter. je kan het beste zoveel mogelijk info krijgen over iets waar je veel tijd, liefde en energie in gaat steken. daarom niet alleen klinisch maar ook röntgenologisch laten keuren, ongeacht de koopprijs. gewoon, om je zelf te beschermen. je kan dan nooit terugkijken en zeggen: "had ik maar...".

wat die kosten betreft: als iemand die het paard verkoopt die kosten op zich neemt, dan sta je natuurlijk wel voor 100% achter je verkoop. dat vind ik echt een prachtig stukje service. dat het lang niet overal gebeurt, dat is jammer, maar het zou wel moeten.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 00:07

Nu ben ik weliswaar niet iemand die regelmatig paarden verkoopt maar wanneer rontgenologisch keuren min of meer standaard op rekening van de verkoper zou komen dan zou ik daar mijn vraagprijs ook op afstemmen. Aan het eind van het verhaal betaald de koper dan nog steeds de keuring en heeft de verkoper meer winst wanneer de koper niet rontgenologisch laat keuren.

Stel dat je over een paard van 5000,- gulden praat dan is 800,- voor foto's een behoorlijke mindering op de vraagprijs nietwaar? Als verkoper hou je dan nog maar 4200,- over aan een paard waar je 5000 voor wilde hebben (even gesteld dat vraagprijs vaste prijs is).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:16

Gut, toch nog even reageren...

Pipo, verkoop jij dan wel eens paarden onder de 5.000 euro? Ik meende laatst ergens te lezen, dat je daarvoor de boxdeur niet eens wilde openen.... Verward
Ik vind dat dit soort dure service weldegelijk hoort bij paarden boven een bepaalde prijsklasse, maar in de lagere prijsklasse vind ik het gewoon een zaak die niet automatisch voor de rekening van de verkoper hoort te komen.

En Percy, daar heb je een punt...
Ik denk overigens dat bij die paarden boven de 5.000 euro de kosten al ingecalculeerd zijn, maar misschien moeten verkopers van beestjes onder de 3.000 euro ook zo gaan rekenen...
Overigens; een klinische keuring , daar hecht ik wel veel waarde aan, daarbij gaat zo'n regeling vind ik wel op (goedgekeurd, koper betaald en afgekeurd, verkoper betaald).
Maar het prijsverschil tussen klinisch en rontgen is gewoon erg groot (zeg maar 300 tot 350 euro) en die kosten zijn op een paard dat laag geprijsd is gewoon belachelijk. Vind ik dan..... en een groot deel van de praktijk met mij, kennelijk....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:27

Nog iets, ik denk inderdaad dat aan elk laag geprijsd paard wel een minpuntje zit... en het is aan de koper om het minpuntje te beoordelen en te zien of hij de prijs in verhouding vind staan tot de kwaliteit. En of hij dat paard met die gebruikseigenschappen uberhaupt wil hebben.

Zet een 2.000 euro paard op de foto's en laat hem keuren als sportpaard en hij wordt afgekeurd. Allemaal.
Maar, daar is de prijs immers ook naar? WAt wil je nou?
Je vind geen sportpaard onder de 3.000 euro, en eentje die echt wat gaat kunnen/kan kost al gauw het dubbele. En aan zo'n hoger geprijsd paard mag je gewoon meer eisen stellen. En je mag dan ook meer eisen stellen aan de verkoper.

Een paard is niet verrot. Een paard past bij je doel of niet. Maar verrot? Het paard waar jij je neus voor ophaalt is wellicht het droompaard van je buurman. Wie ben jij dan om zo'n paard als verrot te verklaren?
En een paard waar wat aan mankeert waardoor hij bijvoorbeeld niet echt meer geschikt is voor de sport kan een ander persoon nog jaren van plezier brengen. Dat zijn de goedkopere paarden. Maar ga daar dan niet een sportpaard tussen zoeken.
Als jij als koper voor jezelf wil weten wat je koopt en je wil niet het geld uitgeven wat past bij het paard wat je zoekt, tja, betaal de kosten van je stukje zekerheid dan ook zelf, ook als de uitkomst niet goed is. Dat is volgens mij dan ook jouw risico, omdat jij in de lagere prijsklasse wilt zoeken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:33

Dees een paard van 2000 euro kan toch ook gewoon gezond zijn? Waarom zouden die standaard afgekeurd worden? Een paard van die prijsklasse zal misschien niet zo mooi bewegen, maar hij mag wel correct en zuiver gaan toch? Volgens mij gaat het erom dat de kosten voor de foto's en dus de gehele keuring betaald worden wanneer het paard afgekeurd wordt. Als ie goedgekeurd wordt, is er niks aan de hand dan betaalt de koper.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:43

ER zijn hier een aantal mensen die behoorlijk veel waarde hechten aan de kwalitatief slechte maar dure rontgenologische keuring. Hebben jullie wel eens gedacht dat als iedereen zo redeneerde dat een hoop paarden zo onterecht naar de slacht zouden gaan?
Ik heb iones rontgenologisch laten keuren, bleek later toch ocd te hebben. In die tijd waren de achterknieen niet gebruikelijk en laat ie daar net zitten. Ik ken ook mensen die nooit iets hebben laten keuren en toch jaren en jarenlang plezier hebben gehad van hun paard. Klinisch moet goed zijn ja, en zelfs DAAR kun je je niet altijd op verlaten.
De rontgenologische keuring zou veel en veel goedkoper moeten zijn, omdat de uitslag zo onbetrouwbaar is.

Zelf heb ik duidelijk niet zo veel geld als Pipo. Mijn paarden zijn niet zo duur, en ik heb dure stallingskosten (heb ze immers niet aan huis). Als iemand een paard van mij koopt, zijn de keuringskosten altijd voor de koper (behalve de klinische afkeuring). Ik kan het allemaal gewoon niet betalen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:44

Je mag van een dergelijk laag geprijsd paard niet verwachten dat hij rontgenologisch 100 % in orde is.
Dat is in mijn ogen overigens wat anders dan gewoon gezond, en een paard wat rontgenologisch afgekeurd wordt voor sportdoeleinden kan echt nog steeds wel correct en zuiver over de benen gaan.
Ik ken meerdere bewijzen hiervan. Het is ook daarom dat ik die hele fotokeuring een wassen neus vind. Er worden goede paarden afgekeurd om "verhoogde risico's " (ja waarop dan?, in ten opzichte waarvan dan?), en echte saaie en kwa karakter slechte sportpaarden goedgekeurd omdat hun botten toevallig wel in orde zijn. En, zoals ik al eerder heb gezegd, de botten worden gekeurd, maar de darmen, hersens, stofwisseling...al die zaken worden overgeslagen en zijn net zo belangrijk.

Ik heb liever een lekker lopend paard met een drietje, dan een stijve hark met alleen maar 1-tjes. Als een koper zich blind staart op het rontgenrapport gaat die voorbij aan een hoop leuke paarden die heel goed bij zijn beurs en doel passen.

Het is helemaal geen wetmatigheid dat een rontgen afgekeurd paard wegens "verhoogd risico" eerder uitvalt in de sport dan het rontgen perfecte paard. Spat en Ocd (ik noem maar wat) zijn heus niet voorbehouden aan de afgekeurde paarden, zie het als de uitlaat die een dag na de APK van je auto aflazert....de rongtenkeuring is een moment opname, en vooral bedacht voor verzekeringsmaatschappijen. Omdat er nog niet een keuring is die wat beter, eerlijker en zinvoller is, doet men het ermee. Maar dat wil niet zeggen dat de keuring deugt. Het doet een hele boel goede paarden onrecht aan.

Gut, he erg off topic ben ik inmiddels.
Maar alle waar heeft zijn prijs. Aan een laag geprijsd paard mag gewoon meer mankeren dan een duurdere. Een paard van 2.000 euro die wel helemaal goedgekeurd wordt is toeval, dan heeft die verkoper echt niet geweten wat die op stal had en dus zijn paard te laag geprijsd...Daar kan je naar gaan zoeken, maar dan moet je wel rekening ermee houden dat je zoektocht een lange zal zijn, en daar kan je dus wat wanhopig van worden...
Zo, weer helemaal on topic Knipoog

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 11:21

Ik ga met een aantal dingen mee, maar vind wel dat als je gaat kijken iemand mee moet nemen(weet niet of je dat ook doet??) Ik heb de eerste keer bij sunny zelf gekeken, en daarna mijn instructrice meegenomen, daarna heb ik er een dierenarts naar laten kijken!! Ze was toen 2 jaar daarvoor helemaal gekeurd en goedgekeurd, dus wij hebben geen foto's laten maken.
Ze was van ongeveer dezelfde prijsklasse als waar jij nu waarschijnlijk voor zoekt!!
Paarden hoeven niet altijd rontgen gekeurd te worden, behalve als je er zelf een twijfel over hebt!! (dan kan je het beter niet doen..) maar ik denk dat als jij het paardje van je dromen tegenkomt en de eigenaren willen de kosten niet betalen, je nog eens goed achter op je hoofd moet krabben of je het risico toch maar moet nemen!!!
Het is een dier en geen een is er perfect ook niet als je foto's laat maken!!
Dierenartsen vinden altijd wel wat, en als ze tegen jou gaan zeggen hij heeft een 2tje, maar loopt helemaal rad en heeft er verder geen last van... neem jij hem dan niet, omdat jij perse een 0 wil hebben??
Ik denk dat je dan toch nog maar even goed na moet denken.
En anders ieder de helft...

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:46

Toen ik mijn paard kocht heb ik hem wel laten keuren maar niet rontgenologisch aangezien hij met vlag en wimpel door de gewone keuring kwam en het volgens mijn DA een attent paard met fraaie gangen was. Mijn vriendin heeft 3 maanden geleden haar paard laten keuren toen ze hem wou kopen en de DA was niet helemaal zeker van zijn benen en toen heeft ze hem dus wel rontgenologisch laten keuren en van de foto's zeiden ze dat het dus gewoon goed was. Ze heeft hem dus gekocht.

Voor de 1 is een paard van 3000 Euro erg goedkoop en voor de ander is het zijn alles en om een toch zo grote aankoop te doen van 3000 Euro (= 6.600 gulden) willen ze toch de zekerheid dat ze geen kat in de zak kopen. Altijd gewoon laten keuren en bij twijfel rontgenologisch en tsja bij een heel duur sportpaard dan zou ik hem zowiezo denk ik ook rontgenologisch laten keuren en zou het mij niet uitmaken wie dat ging betalen. Mijn paard was 3000 Euro en heeft zeer goede AVS papieren, 7 jaar bij aankoop, fraaie gangen en gezond, endurance gelopen en SGW (bij vorige eigenaar) en ook erg mooi dus er zijn ook uitzonderingen op de regel. Je moet geluk hebben denk ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 15:09

Ik ken mensen die altijd bij verkoop laten keuren, ook foto's en als het paard afgekeurd wordt, dan is dat paard geen 8000 euro waard, maar opeens maar 1800 euro. Als je dan vraagt waarop dat paard is afgekeurd, dan is het soms iets heel onnozels. En kun je zo'n paard prima tot het Z rijden (het gaat hier om paarden die soms naar het buitenland gaan, prijzen even iets laag genomen misschien), maar de koper wil een paard dat 100% in orde is.
Het is een kwestie van vertrouwen in de verkoper, vertrouwen in het paard en vertrouwen in jezelf hebben. Dan denk ik dat je best een paard vindt die ook op de foto's goed is.
Er zijn echt wel goede paarden voor 2000 euro, want niet iedereen heeft veel te besteden.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 21:23

ladolcevita schreef:
Ik ben wel een slecht mens hè?!als ik jullie zo hoor en dat terwijl ik alleen maar een goed paard zoek.
Het duurt inderdaad wat langer als je eisen hebt maar dat is nou eenmaal zo ik had het alleen heel anders ingeschat vandaar de wanhoop.
Door die wanhoop ging ik ook naar jonge beestjes kijken maar ben daar niet mee door gegaan omdat ik het denk ik nog niet kan zo'n jong ding.

Diana, laat iedereen maar denken en roepen wat zij willen. Jij en de mensen die je echt kennen weten hoe het zit. En dat iedereen een andere mening heeft mag bst, maar leg het niemand op. Ik zou ook waarde hechten aan een keuring omdat ik er alleen al zeker van wil zijn dat de verkoper ook weet wat hij/zij verkoopt. Als ik een paard zou kopen en de verkoper stemt niet in met keuren, laat dan maar. Maar dat zegt niet dat een ander geen eigen mening kan hebben.

Conclusie: Jij bent verre van een slecht mens, zult je paard prima kunnen onderhouden en het veel liefde geven.

En dat is wat telt toch?

Masja

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 21:32

hihi wat een discussie..geweldig
lieve diana ik wens je echt heel veel succes en sta altijd klaar als ik je kan helpen!
knuffel van mij

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 10:40

Inderdaad de discussie zal nooit op een einde komen iedereen heeft gewoon een andere mening.

Thanx pipo!