ervaring leiding zijn ponykampen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal1971

Re: ervaring leiding zijn ponykampen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:50

Wat een nare ervaring. Het is inderdaad best knap dat zo'n meisje toch weer op ponykamp gaat. Dit zijn niet de leukste dingen. En dat ouders dan niet luisteren Rolleyes Ik snap dat dus niet.

Heimwee-golf? Wij hadden er 5 (op 40 kids). Het probleem was dat als de een begon te huilen de andere vier gelijk volgden. Vervolgens meegemaakt dat er 1 meisje bij was waarvan de ouders dichtbij woonden. Ze had haar moeder opgebeld, die kwam (wat wij dus niet wisten) en vervolgens heb je dan 4 jankende kinderen die hun moeder ook willen zien en wat dus niet kon omdat ze verder weg woonden. Ik kan je vertellen, dat is niet handig. Je kunt namelijk wel uitleggen dat het niet kan, ze snappen dat ook prima....maar ze kunnen er niets mee want het gevoel is sterker dan het verstand. Best zielig Ach gut

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:00

Tsja, als ik dat meisje moest geloven waren die ouders heel vaak van huis, eigen bedrijf enzo, ze moest d'r eigen boontjes doppen. Daarom ging ze ook op kamp, handig voor de ouders Gestoord

Ja dat ouders langskomen is idd niet handig! Ik vind ook dat kinderen moeten leren om een tijdje van huis te zijn. Misschien niet leuk om heimwee te hebben, maar ponykamp is juist wel een goeie periode om dat te leren.. lekker veel afleiding Knipoog
Eentje zei trouwens ooit tegen me: als ik niet thuis ben, mis ik mijn zussen altijd heel erg, maar nu niet, want nu heb ik jullie (ons dus, de leiding) Nagelbijten / Gniffelen zo schattig..

Over ouders gesproken: een meisje, die ook heel dichtbij woonde, moest halverwege kamp naar een tandartsafspraak. mama komt d'r ophalen en staat eerst een uur lang het slaaphokje op te ruimen, kleren opvouwen... zucht... het sindsdien "ouders verboden" in de schaapskooi Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:04

OranVera schreef:
° Wat vonden jullie ervan? Was het zwaar(en leuk natuurlijk Tong uitsteken)?
- Het was vaak SUPER zwaar maar ook SUPER leuk.
Het is weleens zo zwaar geweest dat ik er ziek van werd, maar de lol die je hebt.
Ik was hoofdleiding en had dus ook ongeveer het hele programma in elkaar gezet.
De rest van de leiding waren vaak tevens goede vriendinnen.
we hadden vaak een groepje oudere kinderen (de pubers) en dat vond ik meestal het leukste, daar kan je iets verder mee gaan. (zoals met spooktochten en met buitenritten kon je ze meenemen naar de cros heuvels enz..)
Bij de jonge kinderen beteken je emotioneel meer, er komen meer dingen op zoals heimwee enz..

° Hoeveel weken achter elkaar doe je dat?
2 a 3 weken, ligt aan het animo.

° Wat zijn de eisen en minimumleeftijd?
bij ons waren de leiding wel minimaal 17 jaar.. er waren er 2 van 17 en een paar ouderen zoals ik en een vriendin van mij waren 20 bij het eerste kamp

° Krijg je ervoor betaald?
Niks, ik ben vrijwilliger op die manege, mijn paard heeft daar bijvoorbeeld met de kippenpest een paar maand gratis gestaan.
Zij helpen mij vaak met dingen en ik help hun.
we gaan altijd wel na het laatste kamp uit eten met alle begleiding op de kosten van de manege.

° Nog tips?
Heimwee probleem? dat lossen wij vaak simpel op.
we hebben een oud pillen potje leeg en we doen daar koffie zoetjes in.
als een kindje heimwee heeft dan vragen we of ze een heimwee pilletje wil!
Meestal is dat direct ja!
Dus dan denken ze dat ze medicijnen krijgen, maar het is gewoon een simpel koffie zoetje!
En ze geloven daar heilig in, meestal praatje nog even met het kindje!
En dan komen ze na een uurtje bij je: daan!!! het heimwee pilletje heeft geholpen hoor!!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:09

Huilen van het lachen
gewoon een placebo geven dus, die is goed, die ga ik onthouden!!

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:10

Tja, ouders.......ze moesten verboden worden soms.
Het toppunt was toch wel een meisje die kwam met ingevlochten haar. Na twee dagen zag dat er niet meer uit (regen, cap op, door het bos gebanjerd, etc). Dus ik zeg tegen haar: "misschien moet je ook je haar even wassen als je gaat douchen, want het halve bos hangt er in". Begint ze me toch te huilen. Wat bleek: haar moeder had het ingevlochten en haar de boodschap meegegeven dat ze er niets aan mocht doen en het moest laten zitten, anders ging het klitten Nagelbijten / Gniffelen
Gelukkig kan ik goed invlechten, dus het is allemaal goedgekomen maar ik vind dat zulke ouders niet sporen. Het kind was helemaal in tranen.

Overigens, TS, wil je nog steeds ponykamp gaan draaien of hebben we je bang gemaakt? Clown

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:11

Zwartwitje schreef:
Huilen van het lachen
gewoon een placebo geven dus, die is goed, die ga ik onthouden!!

Ja.. en het WERKT joh, niet normaal.
Ze trappen er allemaal in.

En de hele leiding plus de oudere kampkinderen weten dat het gewoon zoetjes zijn, maar de oudere kinderen houden netjes hun mond, maar ondertussen liggen ze wel dubbel van het lachen als er een kindje bij mijkomt: Het pilletje werkt hoor!!!

Of z'n kindje neemd het tabletje in en zegt: hmm.. die zijn zoet...

Nou iedereen moet dan echt moeite doen om niet in de lach te schieten!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:14

hahaha.. ik zie het al helemaal voor me. Moeten ze niet het etiket op het potje te lezen krijgen. "tegen schimmelinfecties" oid Nagelbijten / Gniffelen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:14

Chantal1971 schreef:
Het toppunt was toch wel een meisje die kwam met ingevlochten haar. Na twee dagen zag dat er niet meer uit (regen, cap op, door het bos gebanjerd, etc). Dus ik zeg tegen haar: "misschien moet je ook je haar even wassen als je gaat douchen, want het halve bos hangt er in". Begint ze me toch te huilen. Wat bleek: haar moeder had het ingevlochten en haar de boodschap meegegeven dat ze er niets aan mocht doen en het moest laten zitten, anders ging het klitten Nagelbijten / Gniffelen
Gelukkig kan ik goed invlechten, dus het is allemaal goedgekomen maar ik vind dat zulke ouders niet sporen. Het kind was helemaal in tranen.

Overigens, TS, wil je nog steeds ponykamp gaan draaien of hebben we je bang gemaakt? Clown

Wij hebben over het algemeen weinig ouders problemen.

Alleen hebben we soms ouders di denken dat kinderen op een hele week kamp met 2 setjes kleren kan doen..

Nou know way, dat kun je wel vergeten.
Dan hebben ze 2 paar sokjes mee... terwijl er soms wel 2 paar sokjes op een dag verbruikt worden!

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:15

Daantjuhhh, bedankt voor deze geweldige tip Haha!
Ik ga 'm instellen, ben benieuwd!

Over kleding gesproken. Ik ken ze die de hele week in hetzelfde setje lopen hoor Nagelbijten / Gniffelen

Heb ik nog een leuke anekdote over. Een aantal jaren geleden was (niet in mijn week overigens) een meisje die normaal ook op de manege rijdt. Haar moeder had daar ook een paard staan. Op vrijdagavond zit moeders op het terras te borrelen, staat haar dochter beneden en roept: "mam, ik heb nog 6 schone onderbroeken, goed he" Haha!

Het hele terras lag dubbel en moeders Bloos
Laatst bijgewerkt door Chantal1971 op 18-06-07 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:15

Zwartwitje schreef:
hahaha.. ik zie het al helemaal voor me. Moeten ze niet het etiket op het potje te lezen krijgen. "tegen schimmelinfecties" oid Nagelbijten / Gniffelen

Hahaha.. nee..
Ik hou het potje altijd heel erg subtiel gekozen vast! Knipoog

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:17

ik ga al paar jaar mee op ponykamp als begeleiding
is harstikke leuk! er is ook nog nooit iets gebeurt.. niks ergs

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:19

Chantal1971 schreef:

Ach t arme kind. Dat doe je je kinderen toch niet aan als ouder zijnde...

Wij hebben er ooit een met heimwee middenin de week naar huis laten gaan. Iedere avond hetzelfde gedonder, niet willen slapen, iedereen wakker houden, mama weer bellen, nog harder huilen... Verschikkelijk...

Overgends hebben ze bij ons op de manege (toen was k gelukkig nog te jong om leiding te zijn) weleens kappertje gespeeld. Kwam de leiding binnen, 3 kinderen met happen uit het haar enz enz enz... Diezelfde meiden probeerden door een raam in de kantine (waar ze dus slapen) naar buiten te klimmen. Ja dat hadden ze dus al 10x gehoord voordat ze buiten waren...

Maar over t algemeen heb k altijd leuke groepen. Kep ooit een jaar een doof meisje gehad, en in dezelfde groep eentje die downsyndroom had. Naja, dan kost het dus nog meer energie, maar t was wel gaaf...

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:22

Chantal1971 schreef:

Nouja zeg. Die moeder kon dus niet vooruit bedenken wat er met dat haar zou gebeuren, en het kind zit met de gebakken peren.
Zo hebben wij ook weleens een meisje gehad waarvan de ouders me op het hart drukten goed op te letten of ze wel genoeg dronk. Nou, dat ging de hele week prima. Elke maaltijd glaasje melk, water tussendoor, heel netjes. Aan 't eind van de week kwamen de ouders naar me toe, het was niet van: is ze niet van de pony gevallen? Heeft ze geen heimwee gehad? Nee, of ze wel idd genoeg had gedronken Gestoord

Een ander meisje at de hele week niks anders dan boterham met mini-smeerworstjes (van mama meegekregen). Ook als avondeten. Van mij moest ze wel elke dag wat groente, das wel gelukt, maar thuis hoefde dat dus niet. Ze was volgens de moeder "een lastige eter" maar als wij erop aandrongen, at ze dus wel groenten.. Vork
Chantal1971 schreef:

dat wil ik ook wel weten Haha!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:25

Die van die zoetjes is gooooeed! Die ga ik echt onthouden!! Ja

Vorig jaar gingen de oudere meiden bij de kleinere meiden de benen scheren Nagelbijten / Gniffelen Toen ik binnenkwam waren er al 2 meiden 'gedaan'.. Heb even streng gedaan, maar barstte echt in een enorme lachbui uit toen ik eenmaal de kamer uitwas Haha!

Ook is er elk jaar een meisje die van haar moeder een enorme tas met bio-eco-voedsel meekrijgt. Zeewierchips en koriandergeitenkaas.. Vork 1 avond heeft ze ervan gegeten, daarna was het boterhammen met hagelslag en gewoon groente met vlees. Het spijt me, maar als dat kind absoluut niet van dat biovoedsel wilt eten, ga ik het er echt niet instoppen. Wel netjes na het kamp tegen de ouders verteld, die het eigenlijk al wel verwacht hadden.. Tsja Slapen

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:32

Huilen van het lachen Sjonge, de ouders van tegenwoordig..

dat brutale meisje waar ik eerder over vertelde had van die weggooiwashandjes meegekregen om zich mee te wassen. Gooide ze op vrijdagmiddag nog even snel de hele stapel in de afvalbak, want anders zou haar moeder ontdekken dat ze zich niet had gewassen.. zucht.
Soms heb je weleens van die kinders die zich niet douchen, maar zwemmen op woensdag is voor iedereen verplicht (behalve voor de ongestelde meiden), en daar word je ook wel enigszins schoon van.

Leuk eigenlijk zo, verhalen uitwisselen!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:33

serieus verplicht zwemmen? hoe belachelijk! bij ons altijd heel ontspannen sfeertje geen irritante ouders..Tong uitsteken

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:36

Nouja, eigenlijk is dat wel verplicht ja. Bij mij tenminste Haha!
Nog nooit problemen mee gehad hoor! Iedereen wil dat wel, en anders mogen ze er ook een keertje inplonzen en de rest van de middag op het speelweitje liggen luieren Knipoog

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:39

In de meivakantie is dat altijd lastig.. Dan is het zwembad bij ons niet gevuld en moet je echt heel goed opletten of de kinderen (vooral de jonkies) wel douchen.. En anders is het woensdag verplicht eronder! Dan ruik je ze ondertussen al wel Nagelbijten / Gniffelen

Idd leuk al die ervaringen Haha!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:40

nou bij ons is het gewoon wie wilt er zwemmen!? Ze gaan bijna allemaal altijd mee! en als er eentjuh niet wilt dan niet! word echt geen verplicht nummer! ponykamp is voor de lol en de gezelligheid en plezier hebben! en moeten is geen plezier hebben! bij ons op kampen gaan begeleiding en kinderen als mensen met elkaar om en gaan de begeleiders niet als bazen mee!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:42

ik snap niet waarom douchen nou weer verplicht moet worden.. ponykamp duurt maar een weekje tot 5 dagen als die kinderen niet willen douchen fijn.. hoewel ik het minder fris vind Tong uitsteken maar dat mogen de ouders op lossen Tong uitsteken dat overleven ze heus wel.. wij adviseren ze het wel en dan doen ze het ook wel maar verplichten niet!

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:43

Ik heb die met het eten andersom gehad. Een meisje wat van ma groenten MOEST eten.
Sta ik op te scheppen, komt natuurlijk de onvermijdelijke vraag of ze groenten moest eten.
Nou, ik vind, die kinderen zijn op vakantie, laat ze lekker. Van mij hoeft dat dan juist weer niet!
Zo zie je maar dat iedereen het anders aanpakt Knipoog

Mijn ervaring met douchen is ook heel verschillend. De oudere kinderen (rond 14 jaar) staan elke dag onder de douche, want die willen er wel apetijtelijk uitzien voor het geval er jongens in de buurt zijn. De jongere kinderen vinden dat douchen dan wel weer minder. Ik verplicht douchen ook niet behalve als ze in de regen hebben gereden. Dan zijn ze koud en moeten ze opwarmen onder de douche. Wij hebben dan overigens wel weer een meisje gehad dat heel lang onder de douche stond. Toen wij vroegen of ze er doorgezakt was kregen we het antwoord dat ze douchen zo lekker vond....vooral tussen haar b*nen! Huilen van het lachen Blond Rolleyes
Je snapt dat wij daar de hele week om hebben gelachen. Je hoort nog eens wat op ponykamp....
Laatst bijgewerkt door Chantal1971 op 18-06-07 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:45

Ik vind dat je wel de kinderen ook op dat vlak in de gaten moet houden op vlakken waar de ouders dat ook doen.. Dus douchen, genoeg middag/avondeten, en ook een keer schone kleren aan enzo! Ik hecht daar waarde aan, en mijn 'baas' vind het ook belangrijk.

Ze hoeven niet perse groenten te eten, maar eet dan op zn minst wel een aardappel met jus, of wat salade of een stukje vlees. Als ze het echt niet willen oke, maar meestal als je ze wat aanspoort doen ze het wel Lachen

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:46

ELpatcho: dat is bij ons ook zo hoor, maar we zijn maar met 2 begeleidsters op 15 kinders. Het is gewoon onhandig als er kinderen op de manege blijven, je bent namelijk wel een hele middag weg met zwemmen (2,5 a 3 uur in het zwembad, plus een kwartier heen en kwartier terug rijden). Daarom moeten ze allemaal mee. Geen zin in zwemmen? Dan maar een snelle duik en de rest van de middag lekker niksen in het zwembad.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:48

Die zoetjes is idd een goed idee tegen heimwee. Zit er altijd wel één tussen. Vorig jaar een meisje, was 's avonds altijd verdrietig. Ik op gegeven moment zelf even die moeder aan de lijn. Bleek die moeder dus nog meer heimwee te hebben naar haar dochter. Kind voelde dus beetje emotionele druk om haar moeder te missen.
Ouders zijn echt raar. Eens een frans-belgisch meisje gehad dat nauwlijks nederlands kon. Dat kon ze namelijk mooi hier op kamp leren, vond haar moeder. Die ook maar besloot de telefoon van het meisje mee te nemen zodat ze niet naar huis kon bellen.
Soms heb ik echt medelijden met die kinderen dat ze weer naar huis moeten. Vader zoekt z'n dochter, ik zeg die staat daar bij de ezeltjes. "Nou dan ga ik m'n ezel eens tussen de ezels vandaan halen." Ouders die op vakantie zijn tijdens ponykamp zodat kinderen ze niet even kunnen spreken.
Vind zelf trouwens de ouderen (15-17 jaar) het lastigst. Sommige komen met make-up dozen, tig setjes kleren en dure dingen aan. Waarvan ik denk.. je bent in 'the middle of nowhere' wie kan het nou schelen dat je mascara wel of niet op hebt.
Het gepest en getreiter onderling zeker op die leeftijd is zo lastig. Vaak merk je als leiding ook te weinig om ze er echt op aan te spreken. Is altijd net te laat als je aankomt. Daar moet ik nog eens wat op verzinnen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:49

Bij ons hoef je ook niet te zwemmen.
Je moet wel mee, (of je moet ziek zijn dan niet natuurlijk)
maar je hoeft er niet in.

wel is bij ons verplicht elke avond douchen.

er is eens een meisje geweest die dus deed alsof ze douchde.
ze maakte haar haren vochtig, maar stapte dus niet onder de douche.
het was toen een hele warme week en iedereen wil graag fris slapen.
Ze slapen met z'n allen op een zaal.
en dan is het wel zo fijn als je buurvrouw ook heeft gedouchet.

ik heb er toen ik er naar 2 dagen achter kwam verplicht om onder de douche te stappen.