buitenritten...een nachtmerrie!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: buitenritten...een nachtmerrie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:17

Pas als jij je eroverheen kan zetten om overal spoken te zien , zal het kans van slagen hebben.

Als jij erop zit met een lang teugeltje om een heerlijk ontspannen ritje te maken en te genieten van de omgeving , dan geeft dat ook rust en vertrouwen aan je paard.

Sowieso is het wel zo dat het voor het dier natuurlijk ook steeds spannender en leuker en geweldiger wordt om op pad te gaan naarmate het langer geleden is dat hij van het erf afkwam....

Bij de vorige eigenaren ging het dan wel prima maar als dat al een lange tijd geleden is dan geldt dat niet echt meer nu , je hebt het zelf ondertussen spannend gemaakt door het nooit te doen....

Het enige dat voor jullie beiden het spannende eraf haalt is gewoonweg veel buiten het erf komen zodat het de normaalste zaak van de wereld wordt. Als ik jou was zou ik vaak gaan wandelen gewoon ernaast , dat is voor beiden een stuk simpeler en vertrouwder. Als het zo erg met je is dat je zelfs dat te spannend vindt , kijk dan of je met je stalgenoot mee kunt naar buiten. Jij wandelend. Dan heeft je paard dubbel steun : zowel het paard voor hem als jij ernaast.

Alhoewel het dan de vraag is in hoeverre hij steun aan jou heeft Tong uitsteken

Inderdaad ook flink laten werken in de bak en dan buiten een rondje uitstappen met iemand anders samen met een goed rustig paard , dat je zelf wat kan beppen onderweg en je niet vanalles in je hoofd gaat halen , wat dan ook als je iig. maar zoveel mogelijk buiten komt zodat het bijzondere er vanaf gaat.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:25

Niet uitstellen, in dit geval komt van uitstel afstel.Ik weet wel precies hoe je je voelt,maar kan je niks aan jou gevoel doen? Bv iets innnemen,valeriaan of zo.Dat werkt erg goed, als je het uitstelt zit je er steeds tegen aan te hikken.Ik heb ooit een mishandeld veulen gehad en daar durfde ik ook niet mee naar buiten,die was overal bang van en mega sterk.Op een gegeven moment ben ik het gaan proberen,had wel de bibbers in mijn benen hoor.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:15

Iets innemen? Voor een buitenrit? Lang leve de drugsmaatschappij denk ik dan. Wat is er gebeurd met gewoon bij jezelf vast te stellen wat je voelt, na te gaan waarom je bang bent, en dat aan te pakken? Pillen zijn maar symptoombestrijding hoor...

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 09:14

Nou toen ik nog heel erg bang was om gewoon te rijden nam ik ook vaak de bach rescue druppels in. En daar werd ik rustig van en kon ik gewoon beter rijden.
Nu hoef ik dat niet meer te nemen (voorlopig).

Zaterdag bijvoorbeeld gereden in de buitenpiste : het waaide, regende zo'n beetje, ze waren aan het boren en zagen vlak naast de piste aan het dak van de binnenpiste, in de weide naast de buitenpiste was er een gevecht aan de gang tussen de paardjes,...allemaal stressfactoren maar ik ben toch rustig gebleven en heb gewoon doorgereden.

Ik heb ook wel n "oplossing" voor het buitenrittenprobleem :
Mijn instructeur gaf aan dat hij ipv les te geven wel eens een uurtje met mij wilde gaan wandelen : hij op de fiets of op zijn paard en dan langs de rustige weggetjes.
Lijkt me ook goed : ik voel me echt 100% op mijn gemak bij die man : hij heeft me echt van mijn angst af geholpen op de een of andere manier!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:43

Denk dat het aanbod van je instucteur een goed plan is! Zeker als je je zo prettig bij hem en alle vertrouwen in hem hebt!
Gewoon proberen is dan eigenlijk het enige wat je kunt doen. Als je in de buitenbak zo kunt rijden met veel storingselementen moet het buiten toch ook lukken??

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 08:31

Hoi, ik zit in hetzelfde schuitje. Ik heb mijn paard nu anderhalf jaar en ik heb er hard aan moeten werken om vertrouwen in ons te krijgen. Nu gaat dat goed. Ik ben verhuisd naar een andere stal en hier kan je prachtige ritten maken. Maar dit is voor mij dan weer een nieuwe stap om te maken. Ik vind het wel erg spannend maar doe het wel.
Ik heb eerst met hem gewandeld met mijn vriendin erbij, zodat de route voor hem bekend raakt. Gisteren heb ik de route gedaan terwijl ik er grotendeels opzat in stap en mijn vriendin liep mee. Lekker kletsen onderweg geeft afleiding voor je angst.
We wilden de route gelijk wat uitbreiden en dat gedeelte heb ik met hem gewandeld maar op een gegeven moment ben ik er toch lekker opgestapt. Op de terugweg is hij drukker maar ik heb hem gewoon een lange teugel gegeven. Er is niets vervelends gebeurd dus dat geeft je een stukje vertrouwen.
De komende tijd ga ik dit veel doen en daarbij steeds mijn grenzen een beetje verleggen.

Belangrijk is dus, dat je voorzorgsmaatregelen treft. In mijn geval dus mijn vriendin ernaast die ik voor 100% vertrouw.
Een halstertouwtje mee om hem aan te lijnen als je het te spannend vind worden.
En stap voor stap je route verlengen.

Ik zag er ook erg tegenop maar ik ben zo blij dat ik het gedaan heb. Dus als je er zelf aan toe bent veel succes.