Met slof etc, zonder cap

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Re: Met slof etc, zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:13

Ja. Dat klopt. Met juist gebruik kun je het gebruiken als redmiddel in een noodgeval, maar zie ook heel vaak ruiters die absoluut niet met slof kunnen rijden.
Vandaar dat ik ervoor kies om met springuitrusting een buitenrit te maken en dat is dan inclusief martingaal.

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:16

kaatje77 schreef:
Helma_Amber schreef:
Ik snap sowiso niet het gebruik van en een martingaal en een slof. Dat kan toch wel zonder, dan kan het paard er ook wat van genieten.

Daar wil ik even op reageren:
Rijd met jonge paarden meestal de eerste paar keren met slof buiten, en als ik het dressuurzadel op heb met een slof. Paarden genieten echt, maar mochten ze onverwachts wegspringen, kun je je paard veel sneller weer bij je pakken.

Zo was ik een paar weken geleden met mijn paard aan het buitenrijden met dressuurzadel zonder hulpteugel. Hij schok (hij is blind aan 1 oog) en rende er al bokkend en steigerend vandoor alsof er een tijger op zijn rug zat.
Heb hem uit kunnen zitten en gelukkig tot stoppen gekregen. Haha!
Had ik een slof om, weet ik dat hij maar 1 meter verderop zou staan. Knipoog
Maar goed. Het ligt hem net aan het juiste gebruik van en hulpteugel.
Ik zie ook wel eens mensen rijden en die hebben hun paard compleet opgesloten in de slof en dat hoeft naar mijn mening niet.

nou ik snap je punt wel
maar als een paard echt aan de kletter gaat dan is er geen slof die een paard tegen houdt
maar het is wel een beetje tegen strijdig om een paard aan te kleden (slof enz) als of je paard nog erg onbetrouwdbaar buiten is en dan geen cap op doen Rolleyes

beetje het zelfde als niet roken omdat het ongezond is maar wel ondere verdovende middelen gebruiken

en oftopic :ik heb me sinds een jaar voorgenomen om altijd met cap te rijden

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:20

Nee, dat klopt. Een paard wat echt op de klepper gaat houd niemand tegen, maar uit eigen ervaring weet ik dat als ik mijn paard rijd dat ik: of in springuitrusting moet rijden of een slof eraan moet knuppen.
En die slof hangt dan echt in boogjes.

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:27

ja ik snap ook wel dat het in sommige situatie wel verschil maakt of je met slof buiten rijdt of niet

maar we zijn het er toch wel mee eens dat het een tikkeltje tegen strijdig is wel slof en martingaal maar geen cap
wordt dit een groepsbesluit?

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:44

Zelfs het meest rustige makke lompe paard kan zich ergens rot van schrikken en je afgooien. Ik kan niet begrijpen dat mensen het risico op hoofdletsel willen lopen, omdat de cap niet leuk/mooi/sexy staat. Behaalde resultaten in ht verleden geven zeker geen garantie voor de toekomst en het vervelende van ongelukken is dat ze vaak uit een zeer onverwachte hoek komen...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:18

nathalie25 schreef:
ja ik snap ook wel dat het in sommige situatie wel verschil maakt of je met slof buiten rijdt of niet

maar we zijn het er toch wel mee eens dat het een tikkeltje tegen strijdig is wel slof en martingaal maar geen cap
wordt dit een groepsbesluit?

Ja

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:22

Jana_en_Ik schreef:
Zelfs het meest rustige makke lompe paard kan zich ergens rot van schrikken en je afgooien. Ik kan niet begrijpen dat mensen het risico op hoofdletsel willen lopen, omdat de cap niet leuk/mooi/sexy staat. Behaalde resultaten in ht verleden geven zeker geen garantie voor de toekomst en het vervelende van ongelukken is dat ze vaak uit een zeer onverwachte hoek komen...

Ik was zo iemand... cap was lastig, te warm, stond stom etc etc.

Inmiddels ben ik een hersenbloeding en hierdoor - beschadiging verder..... stom, eigen schuld, dikke bult.
Soms moet je wakkeer geschud worden om te zien waar je mee bezig bent.

Dus wie ben ik om nu te prediken dat het anders MOET?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:25

1 van die paarden toevallig een schimmeltje? Nagelbijten / Gniffelen

Tja, ik vind het ook altijd heel ergerlijk. Of meiden met een redelijk scherp bit en zonder cap- hallo, als je met zo'n bit moet rijden op een buitenritje denk ik dat je die 'nodig hebt' om je paard te 'kunnen houden' of een noodstop erop te hebben oid.. draag er dan ook een cap bij.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 09:16

Nee, waren 2 donkere paarden Tong uitsteken Maar het was ook in Loosdrecht, niet in hilversum Knipoog

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:53

Ieder zijn feest.