[Centraal] wat is je ergste paardenongeluk ooit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Re: [Centraal] wat is je ergste paardenongeluk ooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:10

mijn ergste val was met een springwedstrijd in 2005.

pluut had er een beetje te veel zin in dus ging hij wat te hard en ik nam de bocht te scherp (had barage) En hij gleed uit en toen kwam hij onder me. Naja ik voelde zjin gewicht ongeveer tot mijn kuit. Toen dacht ik pluut ga staan. gelukkig stond hij toen meteen op en is niet door gerold. ik dacht eerst dat me enkel gebroken was,MAar het bleef bij een zwaar blauwe gekneusde grote teen.

en een week later las ik in de krant dat iemand was overleden omdat ze samen onderuit waren gegaan en paard was door gerold.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:17

Jeetje wat een verhalen zeg. Dan zie je maar weer dat paardensport echt gevaarlijk is Ja
Mijn zwaarste ongeluk ben ik nog steeds niet helemaal van hersteld (nu bijna 7 weken geleden)
Paard ging er vandoor en heeft mij er met een aantal bokken afgegooit.
Op mn hoofd Haha!. Zware hersenschudding. gaat nu wel stuk beter! Vanochtend net een CT-scan laten makan Lachen .

Fantastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:39

Wow wat een heftige verhalen zeg Scheve mond

Gelukkig is mij nooit zoiets ergs gebeurd.
Een vriendin van mij ging een keer haar paard van de trailer halen deze is toen losgebroken en onder de auto gekomen (op een weg waar eigenlijk nooit een auto langs komt). Het beestje hebben ze meteen laten inslapen echt heel erg voor haar. (de automobilist had gelukkig niks)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:40

KindnessM schreef:
als ik dit zo lees valt t bij mij nog wel mee...
heb meerdere vervelende dingen meegmaakt.
Ben paar keer boven op een hindernis geklapt met springen: lucht uit de longen en pijnlijke ruggen als resultaat, ben keer over de kop gegaan met paard en al met springen... paard had een bloedlip, verder beide niets.
Ben keer over de kop de sloot in gegaan: alleen nat geworden, verder niets...
uhhh en verder weet ik niet zo snel iets

Ai die ken ik ook ja. Ik lag in een boogje met m'n rug op de balken. :| Niet echt prettig. Benen aan een kant, armen aan de andere.
Na even gehuild te hebben er toch weer opgestapt. Tong uitsteken

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:57

Met springen toen ik kleiner was wel is gevallen in de hindernis mt de pony bovenop mij.

Ook een keer, dan gingen we keihard scheuren over zo'n bospad en dan had je daar ons huis meteen naast, maar m'n pony wilde niet meer stoppen en die ging zo de bocht om het terrein op daar gleed ze uit en echt op één haar na met mn hoofd tegen van die betonnenpaaltjes.

Ook een keer op het strand met een jonge pony die schrok van de golven, die steigerde en draaide echt letterlijk 380 °C dus toen viel mn zus er af en toen stond ie midden op d'r buik, toen meteen naar het ziekenhuis, hechtingen enz en van binnen was het helemala kapot!

En ook nog een keer, toen hadden we net een paasrit gehad ik was op m'n eigen pony, we gingen terug naar huis en nog een stuk galoperen over de dijk. Daar was dus een put en toen stond ze daar in, toen lagen we natuurlijk gestrekt, maar dr hoefijzer was helemaal gedraaid! Dus toen kon ze daar niet meer op lopen, ik had toen alleen en hele kapotte neus en kin!

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:46

Die van mij was gister nog.
ik had les en we gingen galopperen en ze is jong en het zand was een beetje mul op een plek en toen struikelde ze en toen viel ze ineens en ik werd half gelanceerd. Gelukkig beide niets, eerst dachten we dat ze kreupel was maar gelukkig was dat nit zo.

Anne_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:08

Mijn ongeluk is dat ik ook ben getrapt en een keer dat een paard van een vriendin van mij ( buiten) toen zei er af viel weg rende en dat mijn paard in paniek was en er achter aan rende en niet meer te stoppen was!! het was dankzij dat andere paard dat we waren gestopt anders was ik met 2 paarden de weg op gerend!!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:12

met het inrijden van een jong paardje heb ik eens gehad dat ze hem loslieten terwijl ik nog in het zadel moest gaan zitten. Paardje gaat rennen en na een aantal bokken vlieg ik er voorover af. Paardje ging vrolijk door met bokken, alleen lag ik er onder... Hij is ongeveer vier keer op mij geland (weet ik zelf niks meer van). Gebroken oogkas, ribben en vingers. Gekneusde nieren en zo'n beetje de rest van m'n lichaam. Gelukkig verder weinig aan over gehouden Lachen

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:17

ik reed nog op de manege. hier moest ik een karrepaard (had altijd voor de kar gelopen) maar even leren springen. kon gewoon niet goed gaan. maar dat het zo snel fout zou gaan had ik ook niet gedacht.

voor dat we sprongen neer doen zetten, draven we eerst over balkjes. hier ging het dus al mis. het paard stapte op een balk en ging er samen met mij onderuit. gelukkig kwam ik niet onder het paard, maar ik ging met mijn ribben wel over de balken heen. ik kreeg dus echt helemaal geen lucht meer. de rij instructeur mij van de grond getilt (wat helemaal niet zou mogen) en mijn moeder gebeld. mijn moeder mij naar het ziekenhuis gebracht (ipv ambulance). daar gekomen (alle eerste hulp kamers gehad) bleek dat ik alleen zwaar gekneusde ribben had. en dat is niemand toe te wensen.

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:31

Ik ben een paar weken geleden onder m,n paard terecht gekomen...AUWWW...
Ze ging ervandoor en schoot ineens de bocht om..tja dan kun je uitglijden Clown
We gingen zo hard dat ze bovenop me viel en nog over me heen rolde ook.M,n paard had gelukkig niks maar ik dacht dat ik dood ging van de pijn! Ben met de ambulance afgevoerd,resultaat is een zwaar gekneusde knie.Heb anderhalve week op krukken gelopen en heb nu nog last.Er zit nog steeds een grote dikke bult boven m,n knieschijf.M,n huid op de bult zit geen gevoel meer in maar als ik erop druk doet het van binnen wel zeer.Binnenkort maar weer eens naar de dokter.........

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:41

wij deden een keer kur op muziek en toen reden we dus allemaal achter elkaar.
we waren net in gallop toen het paard voor mij struikelde z'n ruiter viel eraf en het paard viel er bovenop.
ik reed daar dus achter en kon niet meer stoppen dus mijn paard knalde er ook vol bovenop en toen kwam mijn been vast te zitten tussen mijn paard en dat ander paard en omdat mijn paard nog een stuk doorschoot verdraaide mijn hele onderbeen.

gevolg: knie uit de kom en gekneusd onderbeen.
die andere ruiter had alleen een paar blauwe plekken.

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:04

Jasses, wat een vreselijke verhalen hier allemaal. Zo ernstig heb ik het gelukkig niet meegemaakt. Wel ben ik bij het beleren van een paard als jonge meid in mijn gezicht geschopt door één van de achterbenen, gevolg flink gekneusde kaak, hersenschudding en een stuk of wat hechtingen. Dat heeft wel indruk gemaakt want tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds geen vertrouwen in zeer onrustige paarden. Bloos

Verder ben ik 2x flink van ons paard gevallen en had toen een zwaar gekneusd stuitje en rug beide keren, niet fijn, heb er soms nog last van. Maar als ik de verhalen zo lees had het nog erger gekund, dat hoop ik niet mee te maken... Knipoog

Abby_Snow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:12

bah.. sommige verhalen klinken niet echt fijn Clown
Ik ben met mijn vorige pony tegen een oude kar opgebotst
en toen zag ik allemaal bloed en ik dacht wat is er met mijn pony?! Huilen
en toen keek ik beter en zag ik dat ik een gat in mijn scheenbeen had. (er zat een uitsteeksel op de kar en die ging dwars door mijn scheenbeen..auw Verdrietig ) en toen moest het gehecht worden maar ik heb nog steeds een gat in mijn scheenbeen maar doet niet meer zeer Haha!
hoe het kwam dat ik tegen de kar op knalde? ik keek of ik op het goede been galopeerde Boos!
nja groetjes Knipoog

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:18

ehh, heb een hoop ongelukken gehad

toen ik een heel klein meisje was ben ik een keer op de bakrand geflikkerd. geloof me dat voelde niet fijn

toen ik een jaar of elf was heb ik mijn milt gescheurd en in het ziekenhuis beland, daar een week gelegen. heb nu geen milt meer, en een litteken van 10/12 cm op mijn buik

ben met de sulky een keer in de sloot gevallen en een keer in een natuurgebied omgegaan

ben op een winter dag toen de bak heel hard was door karren op mijn hoofd gevallen, had een lichte hersenschudding en een heel dik gezicht

heb nog een week op krukken gelopen omdat mijn paard op mijn voet staat

ben 2 keer samen met mijn pony gevallen tijdens het springen

ben nog een keer met mijn nek achterovergeslagen, dat voelde ook niet erg fijn Bloos

vast nog wel meer gevallen, maar dit waren de ergste

lizana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:43

was lekker gaan rijden over de weg doe ik altijd was nog geen 5 min. weg.
langs de weg lagen omgezaagde bomen daar ging mijn paard met een boogje omheen, toen er tegenover twee wielrenners aankomen die er allebei aan een kant langs wilde gaan.......... doe je toch niet?
paste dus niet en knalde tegen de borst van mijn paard, die daar door zo schrok dat ze hem verder door duwde en tegen de andere aan zo het hek in duwde waarnaar ze er vandoor stoof.
ik zat er nog op hing daar zonder beugels en zigzagend tussen de auto's door...
kon ik ze eindelijk late stoppen terug gelopen naar plaats intussen was de politie en ambulance er de ene afgevoerd naa zh de andere had niks. wij hadden ook niks alleen de schrik van ons leve, is nu ruim een maand geleden en mijn paard is nog bang moet steeds iemand mee op de weg.
er loopt een rechtspraak over de schuldige.............

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:53

_tarja_ schreef:
Op mijn verzorgpaard ging ik naar het strand....toen ik het water uit STAPTE ging ze door haar voet heen...ik stapte af en heel haar onderbeen bloedde en haar hoef hing er als het ware los aan....heb toen gelijk de VA gebeld...ze had haar kootbeen gebroken en haar pezen waren afgescheurd! We hebben haar op het strand in moeten laten slapen.....het allerergste was nog wel toen ik de eigenaar moest bellen...zal dit allemaal nooit vergeten. Ben er een stuk voorzichtiger door geworden en ook meer bang. Het is nu bijna een jaar geleden en mijn angst begint nu wat minder te worden als ik met het paard van iemand anders bezig ben.

Jemig, wat verschrikkelijk! Hoe reageerde de eigenaar? Was hij/zij niet boos op jou?

@ Lizana, ben benieuwd wat de uitspraak is. Die wielrenners waren zeker te weten fout!

Maar wat een vreselijke verhalen hier! Zo zie je maar weer hoe gevaarlijk de paardensport is!
Ik ben een keer in de bak met paard en al uitgegleden, paard bovenop me (een kruising fries/tinker) wonder boven wonder had ik alleen een paar blauwe plekken!
Ook nog een keer een gekneusde kaak gehad, toen ik in de bak aan het galloperen was en het paard struikelde.

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:26

lizana schreef:
was lekker gaan rijden over de weg doe ik altijd was nog geen 5 min. weg.
langs de weg lagen omgezaagde bomen daar ging mijn paard met een boogje omheen, toen er tegenover twee wielrenners aankomen die er allebei aan een kant langs wilde gaan.......... doe je toch niet?
paste dus niet en knalde tegen de borst van mijn paard, die daar door zo schrok dat ze hem verder door duwde en tegen de andere aan zo het hek in duwde waarnaar ze er vandoor stoof.
ik zat er nog op hing daar zonder beugels en zigzagend tussen de auto's door...
kon ik ze eindelijk late stoppen terug gelopen naar plaats intussen was de politie en ambulance er de ene afgevoerd naa zh de andere had niks. wij hadden ook niks alleen de schrik van ons leve, is nu ruim een maand geleden en mijn paard is nog bang moet steeds iemand mee op de weg.
er loopt een rechtspraak over de schuldige.............

Leuk hé wielrenners! Boos!

Wisny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 07:37

Mijn ergste ongeluk is 5 jaar geleden gebeurd met een jonge pony.
Ik reed met hem buiten en toen schrok hij van een wapperende vlag en toen begon hij te steigeren.
Ik klapte er acterover vanaf en toen viel hij ook achterover en viel precies op mijn been.
Mijn been werd helemaal dik ,paard had niks en toen is de ambulance me komen halen en had dus een gebroken bovenbeen en heb daarmee eerst een week in het ziekenhuis gelegen en toen nog 2 mnd thuis revalideren.Nu is gelukkig alles weer goed.De dokter had ook gezegd dat ik geluk heb gehad want als hij op mijn borst was gevallen had ik er niet meer geweest.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:28

Ik heb meerdere nare/stomme ongelukken gehad, daar ben ik blijkbaar heel goed in....

Ik was een jong paard aan het rijden, hartstikke braaf dier. Iemand had zijn (ook jonge) hond loslopen, hond ziet paard voorbijkomen in de bak, gaat er achteraan en gaat in de staart hangen. Toen was dat brave beest toch wel flink over de emmer en na een rodeo ben ik er voorover afgevallen. Hond liep direct naar mij en het paard wilde de hond nog even een mep verkopen, de hond miste hij maar raakte mij vol in mijn gezicht. Knock out, gebroken neus, scheur in kaak en jukbeen en flinke hersenschudding. Ik zag er niet uit, gelukkig weer helemaal goedgekomen Haha! Overigens heb ik daarna ruim een half jaar niet op een paard durven stappen.

Ook doodeng was tijdens het springen, paard tikte de bovenste balk af voor zich uit en landde er bovenop met als gevolg met zijn tweeën een koprol. Beiden op wat blauwe plekken na (en ik een enorm charmante schaafplek op mijn kin) wonder boven wonder niks aan overgehouden, paard landde op zijn nek, zijn hoofd onder zijn borst....

Mijn huidige paard is toen ik hem net had flink aan de kletter gegaan, wat hij wel vaker deed (inmiddels issie heel lief hoor Haha! ), er lag alleen een zadel op wat niet fantastisch paste en opzij schoof. Na een paar stuk aan de zijkant te hebben gehangen eraf gevallen en daarbij met mijn voet door de beugel geschoten (sportschoenen, stom) en een heel eind meegesleurd. Daarbij is hij op mij arm gaan staan en die brak.

sanzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 07:42

Wij hadden net 2 jonge merries van 2 jaar buiten gezet.
is er bij een van de merries een plasticpaaltje in zijn staart blijven hangen. ( dit lag in het weiland van de afrastering, waarschijnlijk vorige dag stuk gegaan ) ze is in paniek geraakt en ging als een gek rennen door het weiland. toen kwam ze op het schrikdraad gerent. ( 3 hele dikke draden ) dus ik me handen omhoog van rustig nou, We hadden namelijk het plasticpaaltje niet zien zitten. paard rent weer weg. en komt weer terug, weer op mij af, ik me handen omhoog. en bam.....
paard door het schrikdraad en toen zo over mij heen.
en toen was het even zwart....
na een paar minuten kwam ik bij. erge last van me rug. en hoofd. wij naar de dokter, en het viel 100% mee. rug gekneusd wat ribben. overal blauwe plekken, bulten op me hoofd, arm 2 keer zo dik. maar niks gebroken. er stond zelfs een hele hoefafdruk in me buik en had niks. dokter vertelde dat ik erge mazzel heb gehad, sinds dien blijf ik bij rennende paarden uit de weg.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:08

Ben zo vaak bont en blauw geweest.

Maar de ergste is dat ik er afgekukkeld ben (van een hele brave merrie, gewoon stom dus) en ze is op mijn rug gaan staan.
Ik heb 2 dage op de IC gelegen en 8 dagen in het ziekenhuis, 2 maanden mocht ik helemaal niets doen, en nu (bijna 6 jaar later) heb ik nog steeds last van mijn ribben als ik weer een klapper gemaakt heb. Ik had inwendige bloedingen, beschadigde lever en van alles gekneust.

Zazoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:54

Wat een verhalen allemaal zeg!

Mijn ergste val is gebeurd in het park. We gingen zwemmen met de paarden. Ik ging alleen mee, niet rijden, want ik zat met mijn arm in het gips. Toen ben ik er toch even opgeklommen zonder zadel. Toen kwamen er ineens 2 honden aangerend en die sprongen naar haar staart ofzo, ik weet het niet meer precies. Toen ging ze er vandoor en na 100 meter deed ze haar hoofd tussen haar benen en gaf een bok. Toen viel ik voorover en toen zag ik dat ze over me heen sprong.
Ik proefde wat bloed in mijn mond maar dacht dat het wel meeviel. Het viel dus niet mee want mijn lip was doormidden gescheurd aan de bovenkant ( geen idee hoe dat kwam, misschien op een tak gevallen ofzo?) Dat is gehecht en heb er nu nog een litteken van en mijn tandvlees is beschadigd. Had ook een hersenschudding en waarsch. een gekneusde schouder waar ik nu met sporten nog steeds last van heb..

lizana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:34

een drama die wielrenners, als ze nou ook een sociaal gaan doen....... dan wordt het mischien nog wat !

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:41

2 jaar geleden van een Haflinger afgemetierd en met de ambu afgevoerd. Kon m'n onderlichaam niet meer bewegen en ze dachten dat m'n rug en/of bekken gebroken waren. Zelfde avond nog het ziekenhuis uitgemogen, maar 2 weken niets anders kunnen doen dan plat op bed liggen en zo min mogelijk bewegen.

Gelukkig heb ik er alleen (permanente) rugklachten aan over gehouden waardoor ik m'n werk enigzinds moet aanpassen en veel sporten niet kan doen. En ook wat bekkeninstabiliteit waarvoor ik naar een ceasartherapeute geweest ben.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:51

Het ergste wat ik heb gehad is een gekneusde pink. Kan in mijn handen klappen Lachen