wie heeft de nieuwe Paard en Sport gelezen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Re: wie heeft de nieuwe Paard en Sport gelezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:46

Dat komt omdat jij ook een hele leuke merrie hebt Lissy! Zeker geen basistype.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:55

imd schreef:
Ook kan niet iedereen een super dressuurpaard kopen, dat is dan toch niet eerlijk?

De Tour win je ook niet op een omafiets Lachen
Waarom moet paardrijden toch zo'n kwakkelsport worden? Het is SPORT. Je 'materiaal' moet dus in orde zijn. In feite hebben we binnen de paardensport nog geluk, want je mag met elk paard meedoen. Ik kan met mijn citybike niet aankomen bij de plaatselijke wielervereniging hoor, die zeggen: 'Kom maar terug als je gespaard hebt voor een fatsoenlijke koersfiets.'

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 11:08

Ik ben het echt helemaal met Urielle eens!

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 13:22

nou ik weet niet hoor, ik denk dat het gevoel wat je hebt, als je voor je een salinero de bak in ziet gaan, al genoeg zegt...: "verdorie, ik moet daarna Boos! ".
Ik blijf er toch bij dat ze deelnemer per deelnemer moeten bekijken en inderdaad, dan heeft iedereen dezelfde punten. Je moet namelijk ook winnen of verliezen op één of meerdere onderdelen die jij beter uitvoert dan de rest en niet omdat jou paard zwart is en glimt en de ander vos en wat grover.
Daarnaast gaat het ook om de basis dressuur en niet de grand prix. Zodra je hoger dan het Z wilt komen gaat het 'materiaal' verhaal inderdaad op, maar zolang je nog in de B, L of M (waar sommige jury's verzameling eisen, terwijl dat in het M1 nadrukkelijk nog niet gevraagd word Verward ) rondrijdt moet iedereen gelijke kansen hebben, ongeacht het 'materiaal'.
Wel ben ik het met Lissy eens dat het ook niet mijn idee zou zijn om daar een brief over te sturen, maar het antwoord op die brief vond ik wel erg laag bij de grond.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:51

Urielle schreef:
Ik vind ten eerste niet dat de hogere sport voor iedereen open moet staan. Ik bedoel: ik kan toch moeilijk zeggen dat ik de Tour de France had moeten winnen omdat ik met mijn dikke kont en wantalent voor fietsen wel geweldig heb gereden als ik 40 kilometer fiets op een sukkelgangetje terwijl Lance Armstrong iedereen naar huis fietst? Of dat ik Wimbledon moet winnen omdat het geweldig knap is van mij dat ik de bal over het net krijg? Of dat ik naar het WK Ijsdansen moet want ik blijf staan op het ijs en dat is knap voor mij? Zo is het met dressuur imo ook. Dressuur is een sport van ruiter EN paard, dus beiden moeten iets in huis hebben, willen ze verder komen.

Op zich ben ik dat helemaal met je eens als je het puur hebt over de hogere sport, maar de basissport moet voor iedereen wel toegankelijk blijven. Voor mensen met een supergetalenteerd paard en ook voor mensen op een "vuilnisbakkie". En als die 2 beide een nette proef neerzetten (het ging hier bij de TS om een B proefje, maar vind dat zeker tot de Z1 wel zou moeten gelden), dan zouden ze beide een winstpunt moeten krijgen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:17

Winst is ook best haalbaar zolang je je proef netjes rijdt. Een ruiter die fijn kan sturen kan een basispaard prima naar het Z rijden. En als jouw basispaard braaf blijft en de proef wordt netjes afgewerkt heb je best kans dat je ook nog eens eerste staat omdat het bewegingswonder voor je wat heet werd of slordig door de proef gezet wordt.
Maar het lijkt me vrij logisch dat ook in de basisport de beste al voorop staat. En ja, soms heb je de pech dat de prof van verderop zijn goedgekeurde hengst in jouw ring ervaring op laat doen. Dat hoort ook bij de sport.

Jan Ullrich vond het ook niet leuk dat Lance hem er steeds uitreed natuurlijk Lachen

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 19:52

Citaat:
Maar het lijkt me vrij logisch dat ook in de basisport de beste al voorop staat.

tuurlijk, dat is logisch. Maar wat is er beter aan het luxe paard wanneer de oefening vergelijkbaar is uitgevoerd?? Dan kom je toch op uiterlijk/talent en dat is discriminatie.
Sport is niet te vergelijken met topsport en in sport moet iedereen gelijke kansen hebben, ongeacht het materiaal. Het gaat om de manier waarop dat materiaal bewerkt wordt en wanneer dat dezelfde uitkomst heeft, moet er ook gelijkwaardig gejureerd worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:22

Omdat het 'bewegingswonder' bij dezelfde oefening als mijn simpele KWPNer altijd net dat beetje meer schwung, expressie, elasticiteit zal hebben.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:41

Maar nu verbuig je de stelling, Urielle. De oefening wordt op gelijkwaardige wijze uitgevoerd, dus verdienen de 'luxe' en de 'minder luxe' (deze begrippen zijn uiterst relatief) combinatie een gelijkwaardig cijfer.

Denk je werkelijk dat ik het als docent kan maken om een leerling met alle mogelijkheden (rijke ouders - zodat een studie aan een prestigieuze universiteit geen probleem is & een mooie kop en fijne manieren - zodat de deuren van multinationals openvliegen in geval van sollicitatie) een hoger cijfer voor een werkstuk te geven dan een leerling met minder mogelijkheden? Ik zou een verrekt slechte docent zijn als dat het geval was, want het gaat hier om discriminatie en je hoeft niet verder te lezen dan artikel 1 uit het wetboek om te weten dat discriminatie onacceptabel is... Vreemd dat het KNHS zich onder & boven de wet waant Schijnheilig .

Citaat:
(...)dat discriminatie op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook niet is toegestaan

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:58

Mensen en dieren zijn allerminst gelijk. Dus die citaat is in dit geval geen goed argument Knipoog

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:55

Ik vind het belachelijk dat je hogere punten krijgt op het moment dat je een duur paard onder de kont hebt.
Dressuur is het uitvoeren van een aantal oefeningen achter elkaar om te laten zien op welk niveau je je paard afgericht hebt. En dan moet het niet uitmaken met wat voor paard je in de ring verschijnt. Of mogen alleen de beter bedeelden onder ons de winstpunten scoren?
Voor een paard wat goed beweegt zijn de punten voor de gangen wellicht hoger dan voor een simpeler paard. Dat is dacht ik 1 onderdeel van de proef, dat hoort niet meegenomen te worden in de beoordeling van de rest van de oefeningen, een correct uitgevoerde oefening is en blijft een correct uitgevoerde oefening op wat voor paard je ook zit. We hebben het hier over basissport!

Ben blij dat ik geen wedstrijden meer rij als het zo gaat tegenwoordig. Maar ik was er al bang voor dat het zo zou worden dat er vooral naar het plaatje gekeken ging worden en niet meer naar de correctheid van rijden en uitvoeren van de oefeningen.

Om even een vergelijking te maken, bij een wielervereniging mag je best komen met een simpele racefiets, op het moment dat je op hoger niveau dan basisniveau wil gaan presteren heb je een duurdere fiets nodig. Net als met tennis, mag je best met een goedkoop racket doen, om te kunnen presteren op hoger niveau dan basisniveau heb je duurder en beter materiaal nodig. Of je moet uitzonderlijk getalenteerd zijn..
Of neem Tineke Bartels, die heeft gepresteerd op het hoogste niveau met paarden die niet uitzonderlijk getalenteerd waren of super gangwerk hadden! Geen gezeur, gewoon rijden voor wat jij wat waard bent, niet voor het plaatje maar voor het correcte rijden!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:15

Uums schreef:
Maar nu verbuig je de stelling, Urielle. De oefening wordt op gelijkwaardige wijze uitgevoerd, dus verdienen de 'luxe' en de 'minder luxe' (deze begrippen zijn uiterst relatief) combinatie een gelijkwaardig cijfer.

Wat wordt er in deze context dan verstaan onder gelijkwaardig?
Ik pak even een simpel voorbeeld: klasse B, grote volte.
Een basispaard en een getalenteerd dressuurpaard lopen dezelfde proef.
De volte heeft dezelfde raakpunten, de paarden zijn beiden correct gebogen volgens de lijn van de volte, zijn op dezelfde hoogte ingesteld in een stille aanleuning en de amazones zitten identiek op het paard.
Dan nog ga je bij paard 1 minder souplesse zien, een achterbeen dat stuwt ipv draagt, paard 1 loopt met minder afdruk en minder schwung dan paard 2.
De volte is correct en gelijkwaardig uitgevoerd door beide paarden, maar paard 2 heeft gewoon altijd het voordeel vanwege zijn gangwerk.
Paard 1 zal daar een 7 scoren, paard 2 een 8 of misschien zelfs een 9.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:18

Uums schreef:
Denk je werkelijk dat ik het als docent kan maken om een leerling met alle mogelijkheden (rijke ouders - zodat een studie aan een prestigieuze universiteit geen probleem is & een mooie kop en fijne manieren - zodat de deuren van multinationals openvliegen in geval van sollicitatie) een hoger cijfer voor een werkstuk te geven dan een leerling met minder mogelijkheden?

Ik vind het eerder te vergelijken met:
je geeft een mondeling Engels.
Leerling 1 en 2 hebben dezelfde tekst ( plagiaat Clown nee even voor de hypothese).
Leerling 1 is gewoon een Hollandse meid, leerling 2 is in Engeland opgegroeid en een native speaker. Leerling 2 zal bij dit mondeling een hoger punt krijgen voor het zelfde werk op grond van dictie en intonatie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:22

Esther schreef:
Om even een vergelijking te maken, bij een wielervereniging mag je best komen met een simpele racefiets, op het moment dat je op hoger niveau dan basisniveau wil gaan presteren heb je een duurdere fiets nodig. Net als met tennis, mag je best met een goedkoop racket doen, om te kunnen presteren op hoger niveau dan basisniveau heb je duurder en beter materiaal nodig. Of je moet uitzonderlijk getalenteerd zijn..

Jij mag ook best met een simpele koersfiets afkomen. Maar daarvoor moet jij wel een stuk harder en technischer kunnen fietsen dan jouw concurrent die het met zijn kwalitatief betere fiets een stukje makkelijker heeft.

Bij de dressuur ook: kun jij je basispaard beter voorstellen dan jouw concurrent zijn dressuurtopper dan sta je er toch echt voor.

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:36

ik ben heel eerlijk als ik een super mooi paard een dressuurproef zie lopen of een lelijk paard dezelfde proef, kijk ik ook liever naar de mooie. Dat is nu eenmaal het nadeel van een jurysport.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:44

Die zin is mij inderdaad ook opgevallen en bijgebleven. Daarbij kan ik me voorstellen dat sommige zich erg gepasseerd voelen bij zo´n opvatting. Een paard kan een oefening tot de puntjes uitvoeren, maar als de uitstraling er niet is in het lopen dan terecht krijgt een paard er ook de punten niet naar. Dan kan een paard boven eigen kunnen presteren, een jury behoort te oordelen op wat ze zien. Niet op wat ze denken dat de ruiter t.o.v. zijn startpunt vooruitgang heeft geboekt.

Goed ´materiaal´ hoort nu eenmaal bij sport. Laat de ruiter trots zijn op het eigen behaalde resultaat ipv zich op de kop laten zitten omdat deze niet eerste is. Wil je hoog in de top meedoen zul je toch echt moeten kiezen voor topmateriaal.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:22

Bienotje schreef:
Wil je hoog in de top meedoen zul je toch echt moeten kiezen voor topmateriaal.

Mee eens, alleen hebben we het hier over de basissport...
Dat iemand met een toppaard makkelijker verder komt dan de M of Z (moet het zelf ook een topruiter zijn trouwens) en iemand met een eenvoudiger paard moeilijker dat is ook niet waar hier over gevallen wordt.
Het probleem is dat een gelijkwaardig uitgevoerde oefening anders gepunt wordt voor verschillende typen paarden, imo is dat ten onrechte. Dat is voor de plaatjeskijkers en niet voor de mensen die kijk hebben op het juiste lichaamsgebruik van een paard.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:43

In de ´gewone´ B en L klassen zijn er ook vele verschillende paarden, de ene recreatieruiter heeft zich tot L opgewerkt terwijl de volgende beroepsmatige ruiter een paard dat véél meer in zich heeft in dezelfde klasse start..

Anders zou je moeten gaan naar beroepsmatige en particuliere/ recreatieklasses apart en dat lijkt em dan ook weer onnodig denk ik.

Ik ben het er wel mee eens dat de uitspraak derhalve uiterst ongelukkig is Knipoog

Ik snap alleen niet waarom enkele het juist willen omdraaien dat ruiters met minder talentvolle paarden juist meer punten zouden moeten krijgen, dan een talentvol paard met exact dezelfde oefening. Het zou eigenlijk overeenkomstig moeten zijn, alleen zal inderdaad een krachtig ogend paard in een jurysport anders beoordeeld kunnen worden dan een minder krachtig paard.. Domweg omdat de jury ook maar mens is en daar gevoelig voor kan zijn.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:56

euhm Ik las het stukje en dacht eigenlijk meid dan moet je er eens aan rijden.
Ik start regelmatig en ook op verschillende plekken/regio's en ik ben op een 1 enkele keer na nog nooit benadeeld omdat ik op groningers rijd.
Orbaldo en Hinke (Z1 en M1) zijn beiden van het klassieke type.Als ik goed rijd heb ik mijn punten, rijd ik iets midner goed dan gaan mijn opunten misschien nog wat harder onderuit dan wanneer ik een paard had gehad die vanuitzichzelf blijft doorlopen.
ik heb om bepaalde redenen voor dit ras gekozen. Als ik naar de spelen had gewild had ik niet aan dit ras moeten beginnen. maar t/m de Z2 moet makkelijk kunnen hoor en de B zeker

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:52

het jammere van dit stukje in paard en sport is dat het een standaard brief is!
een vriendin van mij had ook een probleem.
ze rijdt een fjord. ze had in december 2006 dezelfde jury als in maart 2007.
het verschil was dat ze toen ponyruiter was en nu paard.
deze jury gaf nu 20 punten verschil, terwijl deze fjord hetzelde liep
inprincipe kreeg ze zelfs bijna nog hetzelfde commentaar, zoals op haar vorige protocol stond, alleen waren al haar punten 1 punt lager... te bizar

ben het zelf wel met het stukje eens. tegenwoordig zie je ook te veel paarden met het hoofd in de lucht een winstpunt halen, wat naar mijn mening ook absoluut niet kan. niet bij de ponys niet bij de paarden...

ze stuurde daarom een brief naar knhs over die jury en kreeg dit als commentaar. nu voelt ze zich helemaal niet serieus genomen, aangezien dit dus een standaard brief is , die iedereen krijgt...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:13

Het klopt dat je bij de pony's minder hoeft te laten zien dan bij de paarden voor hetzelfde punt, dat zie ik vaker. Dat vind ik ook wel logisch eigenlijk want een ruiter van 35 heeft meer kans gehad om ervaring op te doen dan een ruiter van 10, dus over het algemeen zal het niveau ook wat hoger liggen bij de paarden.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:58

Vadisha schreef:
Obiwan ik ben het helemaal met je eens. Ook ik viel over het woordtje vergelijkbaar. Helemaal met de nieuwe proefen was de motto toch het kijken naar de rijkunsten van de ruiter? Een gelijk uitgevoerde oefening moet toch gelijk beoordeeld worden?

Welkom in de echte wereld, geloof me zo is de dressuurwereld altijd al geweest, ook met een fries paard is het moeilijk om mee te komen in de dressuur terwijl iedereen die het ras goed kent weet dat ze super geschikt zijn voor de dressuur en zeker niet onder doen voor bv een kwpn er
ook een paardje zonder papieren maakt minder kans dan een met een goede afstammeling en vooral bonte paarden zien ze liever verdwijnen dan komen.
Ook vindt ik dat ruiters met een bekende naam of ze nou goed of schlecht rijden toch altijd hoog in de punten rijden.
Geef mij maar springwedstrijden dat gaat tenminste eerlijk

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:08

ik ben eens met het knhs.
dit geld ook niet alleen voor de vergelijking van sportpaard of hobbypaard maar ook onder de sportpaarden.
voorbeeld, je hebt een goede uitgestrekte draf die goed is uitgevoerd en je hebt een uitgestrekte draf die meer toevoegd meer flash zeg maar het staat niet beschreven dat het zo moet maar toch gebeurt het dan krijg je kogisch meer punten dan die andere.
en daar is niks mis mee.
de dressuur is ook een plaatje om naar te kijken en het ene paard is mooier om naar te kijken die voegt net de cacau toe op de slagroom van je chocomel en de andere laat het bij een toefje slagroom.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:35

barbara1970 schreef:
Vadisha schreef:
Helemaal met de nieuwe proefen was de motto toch het kijken naar de rijkunsten van de ruiter? Een gelijk uitgevoerde oefening moet toch gelijk beoordeeld worden?

Welkom in de echte wereld, geloof me zo is de dressuurwereld altijd al geweest...
Ook vindt ik dat ruiters met een bekende naam of ze nou goed of schlecht rijden toch altijd hoog in de punten rijden.
Geef mij maar springwedstrijden dat gaat tenminste eerlijk

Ruiters met bekende naam krijgen zekere hogere punten. Heb zelf een keer bij jury's gezeten op NK in Nijmegen, maar de ene was voor Anky en de ander voor Coby. Anky had tact fouten, kreeg een 9, een ander liet een super passage/piaffe zien en kreeg een 7! Echt te bizar!

Als een oefing er net zo goed uitgevoerd uit ziet met een fjord of kwpner, vind ik dat ze het zelfde moeten krijgen. Dat is net zoiets, dat sommige paarden al in de houding lopen om het zo maar te zeggen en niet gereden zijn. Dat ziet dus ook niet elke jury!