Hoe lang lopen jullie paarden buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:28

zomers altijd 24/7.
Ik haal ze wel s avonds van het gras af ivm vervetting }>

En waarschijnlijk blijven ze deze winter ook 24/7 buiten maar dan hebben ze een hele mooi schuilplaats.
Ben benieuwd wat voor vacht ze dan krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:36

En bij de mensen met geschoren paarden?
daar ben ik wel benieuwd naar Lachen

xXIreenXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:44

's Zomers staat Bokai dag en nacht buiten
Herfst + Lente overdag naar buiten en 's nachts binnen op stal
's Winters staat ze dag en nacht binnen, en als het kan overdag af en toe buiten

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 19:21

In de zomer staan ze dag en nacht buiten. In de winter staan ze de hele tijd binnen, omdat de eigenaar het zonde vind van z`n land als de paarden het kapot trappen vanwege de nattigheid. Als het droog is dan gaan ze weer gewoon naar buiten, het is maar net of het weer meewerkt.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 20:48

24/7
Tot de nachten te koud worden of de wei te nat. In dit jaar blijven ze iets langer buiten, aangezien onze stal nog niet af is Boos!
Ik vind dit voor mijn paard het prettigste. Zodra ze te lang binnen moet staan wordt ze bijzonder naar in de omgang. Explosief en chagerijnig.
Dan liever een paard met wat dikkere vacht

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 20:57

24/7 tijdens de zomermaanden(april t/M oktober) en 's winters de shetten ook gewoon dag en nacht buiten en de rest 's nachts op stal.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 21:28

runningkawa schreef:
En bij de mensen met geschoren paarden?

Vorig jaar (toen ik dus nog op die stoeterij werkte) gingen de geschoren paarden een uurtje naar buiten met een regendeken op naar buiten (en de dikke thermodeken ofcourse Knipoog ) Maar na een uurtje hadden ze het echt wel gezien *LOL* Veel paarden wilde ook echt graag naar binnen tegen die tijd!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 19:41

Bij ons op stal komen ze in principe elke dag buiten. Zomers van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Behalve als het bloedjeheet en benauwd is dan blijven ze overdag binnen en gaan ze pas tegen een uur of 5 op de wei (onze twee Tinkertjes kunnen niet goed tegen de hitte en de andere pony wordt dan helemaal opgevreten door dazen ongeacht of je d'r nou helemaal met anti-dazen spul in spuit). 's Winters staan ze een paar uur (3-4) per dag buiten omdat de wei dan altijd heel slecht is (nat en modderig) en we hebben maar een weiland. Dus in principe gaan ze elke dag een paar uur naar buiten toe Lachen

spofreloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 19:52

bij ons staan de paarden dag en nacht buiten ook in de winter.
ze kunnen best tegen een beetje kou.
en als het echt te koud word krijgen ze een dik dek op.
en dan zullen ze het toch niet meer koud hebben.

als er een paard ziek is gaat die wel naar binnen maar zo gauw die weer beter is snel weer naar buiten.
alleen je mag in de winter voor het rijden alleen het loshangende vuil verwijderen en niet verder borstelen want anders haal je de opgebouwde vetlaag los en heb je sneller kans op ziek worden.

groetjes natas

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 22:20

Ben ik de enige van wie t paard gewoon ALTIJD op wei staat??? Hij heeft alleen wel de keuze om naar binnen te gaan. En hij vind in de regen staan ook wel lekker. Gewoon, bij een boer, veel weiland, met schuilstalletje! En 2 dikke fjordjes als ie t koud krijgt!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 10:32

Maffick staat zomers het liefst dag en nacht buiten,maar bv afgelopen zomer was t soms zulk strontweer dat ie naar binnen ging(ook vanwege zijn gevoeligheid om snel mok te krijgen)

S'winters snachts binnen met dekkie op en t liefst elke dag ff naar buiten om te ravotten!behalve als t echt prutje buiten is

Hester de mega shetlander staat t hele jaar door buiten,Wordt ook panisch als ie op stal moet(=alle mogelijke manieren verzinnen om uit te breken!)

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 10:35

yep april/oktober staan ze buiten 1 oktober gaan ze naar binnen.
dan komt mijn merrie zo veel en lang mogelijk los in de bak Lachen

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 10:46

Mijn bollie staat nu meestal van een uur of 10.00 tot een uur of 17.00 buiten, tenzij ik hem eerder binnenhaal omdat ik in de tussentijd al rij. Eerst stond hij gerust tot een uur of 20.00, 21.00 buiten. Soms met een mooie avond heeft hij ook de hele nacht buiten gestaan bij andere pony's. . De paarden gaan bij ons s'nachts altijd naar binnen, omdat een paar eigenaren dat graag willen, en alleen buiten laten staan is ook niet handig.Hij staat nu namelijk even alleen omdat er straks een veulen bijkomt te staan. Straks in de winter gaat hij zo'n 3 uur naar buiten in de bak.

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 12:30

die van mij staan zomers buiten. Eigenlijk dag en nacht. Deze zomer niet omdat me veulen is juni geboren is en ik vond het te koud voor hem toen die jong was en nu ist ook nei zo lekker meer. S winters gaan ze naar binnen als het slechter weer word! Maar dan hebben ze wel een klein uitloppje ( gewoon straat)
Het ligt heel erg aan het weer hoelang ze buiten blijven!
groetjes leonie

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 11:32

mystery staat nou nog van half 1 tot half 6, rede er staan geen paarden langer en alleen staan kan hij niet, dus dan maar zo. Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 16:16

Zomers 24/7, als de bronstijd van de edelherten begint gaan ze s´nachts naar binnen omdat die hun gevechten nog wel eens bij ons in het land willen houden en Händell daar al een keer een flinke jaap (6 hechtingen) door heeft opgelopen.
Ook s´winters gaan ze zo veel mogelijk overdag naar buiten.
Alleen als het ijzeld blijven ze wel eens binnen staan, ik ze namelijk 1x Bambi op het ijs zien imiteren en dat was niet leuk.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 12:56

Eerst werden een paar pony's(waaronder jordy en tiko) elke ochtend buiten gezet door de staleigenaresse maar nu doet ze dat niet meer!
nu zet de vader van een meisje bij ons op stal ze elke ochtend buiten en dan kun je hem smiddags binnen halen wanneer je wilt dus eigenlijk staat jordy bijna de hele dag buiten.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 13:18

Mijn merrie staat de 24/7 buiten. Mijn ruin staat op de dagen dat hij niet moet werken van 07:00 tot 18:00 in het land en op de dagen dat hij moet werken staat hij ongeveer 3 uurtjes in het land.
Mijn 2 hengsten komen gemiddeld 4-5 per dag in de wei en daarnaast worden ze nog gereden. De hengsten kan ik ook niet langer buiten hebben want ze hebben het al snel weer gezien en dan is het rennen en klieren geblazen en dan trappen ze mijn draad weer kapot.
Ze vinden het ook echt niet leuk om de hele dag buiten te staan.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 15:51

Als het goed weer is, staat hij de hele dag buiten in de wei. Dat is dan van een uurtje of half 8 ’s ochtends tot een uur of 5 ’s avonds. Gewoon omdat ik vind dat een paard gemaakt is om buiten in de frisse lucht te zijn, en niet in een stal opgesloten hoort te zijn. Buiten staan = hoofd tussen de grassprieten = stress wegwerken!!
Is het slecht weer, kan hij binnen en buiten (overdekte paddock), vaak gaat hij dan voor halve dagen in de wei en als het echt niet te pruimen zo slecht is, blijft hij binnen. Maar Imker heeft een stal van heeeeel groot, dus dat is ook geen echte straf.

Even als toevoeging, Imker werkt bijna iedere dag. Longeren, dressuren, buitenrit of een sprongetje. Gemiddeld zo'n 6 dagen in de week een uurtje.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 22:22

Mijn pony's staan nu (weer) dag en nacht buiten. Vorige week toen het zo vreselijk regende hebben ze 2 nachten op stal gestaan. Het is vooral dat IK het een prettiger idee vind om mijnpony's binnen te hebben dan dat zij er erg in hebben! Haha!

Ik laat ze nu zo lang mogelijk dag en nacht buiten. Als het land echt slecht (of te nat) gaat worden, gaan ze als het donker wordt naar binnen en tegen 09.00/10.00 weer naar buiten.

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 22:44

Ik heb dus ook een paardje met veel bloed, een trakhener.
Ze is echter niet geschoren.
Tussen tien uur 's morgens en 6 uur 's avonds staat ze op de wei, of als het weer te slecht is in de buitenbak met hooi bijvoeren.

Mijn paard gaat niet 'alleen maar rennen of klieren bij andere paarden of bij het hek staan na een uur'.
Ze gaat staan grazen, zoals de meesten doen, en ik kan me dat goed voorstellen want gras=lekker. Vingers aflikken
Als de wei vrij kaal is of in de winter worden ze bijgevoerd met hooi.
Gebeurt dit niet dan gaan ze inderdaad elkaar lastig vallen, vervelen, klieren, rennen enz.

Dus vraagje over de volbloeden eerder in dit topic:
ze gaan eerst in de stapmolen (zijn dan al aardig wat energie kwijt) en dan pas in de wei.
Waarom dan niet langer in de wei, eventueel met wat extra hooi?
Lijkt me gezonder dan de rest van de dag op stal staan.

Ik heb zelf geen ervaring met volbloeden, daarom gewoon een vraagje hoor. Ben benieuwd waarom volbloeden beter maar een uurtje naar buiten kunnen? Redenen/oorzaken enz.
Alvast bedankt voor de uitleg... Knipoog