paard melken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

gaapje

Re: paard melken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:44

mijn shet merrie geeft ook melk.
de vee arts snapt er niks van op gevoelt scan maar geen veulen te zien .
wel zegt hij blijf eraf anders krijg je straks nog een uier ontsteking

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:10

raar ja, misschien schijnzwanger ?

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:12

ja maar ze word nu wel erg dik hoor hihi

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:12

apart ja Lachen wel grappig
ik vind paardenmelk erg vies Vork vind het zoet

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:13

ik zou het niet weten.
wil het ook niet weten haha

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:58

die van mij geeft nog steeds melk, maar haar "mormel" van bijna 3 ( 14 Juli word ze 3) drinkt ook nog steeds..
die krijg je dr bijna niet vanaf Haha!
we hebben ook gewoon geen tijd om ze maar te scheiden etc..
en er veel aandacht aan te besteden..
Ze vinden het allebei fijn dus we laten ze gewoon hun gang gaan.
meerdere DA's zeggen dat het geen kwaad kan en ze meoten er allemaal om lachen Clown

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 01:14

mmm dat zou ik persoonlijk niet zo fijn vinden, een 3 jarige die nog bij de moeder drinkt.
Niet alleen vergt melk geven veel energie van de merrie, ook hoort een bijna 3 jarige geen melk meer te drinken.
echt scheiden die hap dus, want zo te horen gaat het op de natuurlijke manier niet lukken.

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:39

oh.. Maar de merrie gaat er juist voor staan, en drijft hem er als het ware naartoe.
Ze wil juist dat ze drinkt.
Is het dan nog steeds zo slecht?
ik kan me het haast niet voorstellen maar ik zal even er wat over opzoeken op internet.. ( informatie)

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:44

Dat zou kunnen zijn omdat als een veulen afgespeend wordt en dus niet meer drinkt, dat de uiers dan ontzettend op druk komen staan. Een merrie heeft daar dan dus ook een tijdje last van als het veulen weg is, puur omdat ze ontzettend veel last heeft van haar uiers. Kan dus zijn dat ze wil dat je jonkie drinkt, omdat ze dan geen last krijgt van haar uiers.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:00

en ik heb altijd geleerd dat melk geven hetzelfde van een merrie vergt als topsport, dus ook niet echt fijn als ze al 3 jaar zoveel energie moet geven voor niets Ja

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:36

Goh, ook ik wist niet dat merrie's 'zómaar' melk konden geven, zonder veulen te hebben of gehad te hebben.

Ik ben dus wel een 'paardenmelkdrinker', onze shet fokmerrie krijgt ieder jaar veulentje, en na eerste 2 weken begin ik ook weer met af en toe wat melken voor mezelf Knipoog Ik vind het wel lekker, schijnt goed te helpen tegen huidaandoeningen e.d. en dat werkt bij mij dus wel verminderend in de jeukaanvallen... Knipoog

Ben er toch maar blij mee; vind het op zich lekkerder dan koeienmelk, en bovendien, wist je dat paardenmelk of producten (zoals creme, zalf e.d.) hiervan zéér duur zijn? Als je naar een paardenmelkerij gaat of je besteld het via internet, dan betaal je zo tussen de €15,= en €20,= per líter... ontzettend duur dus. Maar geeft niet; ik heb mijn eigen melkbar Vork

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:39

Lowara schreef:
en ik heb altijd geleerd dat melk geven hetzelfde van een merrie vergt als topsport, dus ook niet echt fijn als ze al 3 jaar zoveel energie moet geven voor niets Ja

Lowara: weet niet van welke bron je dit hebt, maar mij lijkt het klinklare onzin. Je ziet gewoon dat het niets extra qua energie vergt van onze merrie, die toch echt ieder jaar gedekt word (oké, dat dragen en veulenen vergt wel extra energie) en tussendoor dus ook melk geeft....

Daarbij rijd ze ook nog zeer intensief voor de kar en ohz... en dat gaat allemaal prima Knipoog Lijkt me ook vrij sterk dat wanneer het lichaam gewoon melk produceert dit dus heel veel energie kost; bij haar is het er gewoon.. na het afspenen echter melk ik ook niet meer, dan moet het melk geven even stoppen en opnieuw produceren voor het nieuwe aankomende veulentje, anders heeft die straks geen biest van zijn moeder...

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:34

JoyCiej007 schreef:
Lowara schreef:

Lowara: weet niet van welke bron je dit hebt, maar mij lijkt het klinklare onzin. Je ziet gewoon dat het niets extra qua energie vergt van onze merrie, die toch echt ieder jaar gedekt word (oké, dat dragen en veulenen vergt wel extra energie) en tussendoor dus ook melk geeft....

Daarbij rijd ze ook nog zeer intensief voor de kar en ohz... en dat gaat allemaal prima Knipoog Lijkt me ook vrij sterk dat wanneer het lichaam gewoon melk produceert dit dus heel veel energie kost; bij haar is het er gewoon.. na het afspenen echter melk ik ook niet meer, dan moet het melk geven even stoppen en opnieuw produceren voor het nieuwe aankomende veulentje, anders heeft die straks geen biest van zijn moeder...

jep precies dat denk ik ook
en die van ons rijd ook voor de kar alleen die is geen fok merrie..
die van ons heeft juist kats veel energie

Zoee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:49

Op ponykamp gingen ze ook paardenmelken het is best lekker ! Bloos het smaakt een beetje naar warme melk.. Cool

LiannetJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:36

Ik heb het nog nooit gedronken. Ik ken wel een paar die komt van de paardenmelkerij.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 00:15

het spijt me, maar zo heb ik het gehoord van mijn zus die nu 5de jaars dierenartsstudent is en dit zo heeft geleerd Clown
dus ik herhaal puur wat zei mij heeft gezegd en heeft laten zien omdat ik toendertijd wilde starten op een tripalon toen mijn merrie haar 5 maanden oude veulen nog zoog en dit dus veel vergt van een merrie, ook al merk je dit niet altijd.
je moet natuurlijk zelf weten wat je ermee doet, het blijft je merrie Lachen maar ik had die 3 jarige er van weggehaald voor the time being.

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:29

oke Lachen ik zal het met me moeder overleggen

Aliyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:32

hey,

Ik heb ook dit 'probleem' met mijn merrie!!
Ze produceert melk ook al heeft zij geen veulen!
dus ik heb eigenlijk nog een paar vragen:

-zou dt kunnen komen doordat zij gedekt wordt de ruinen in de wei?
-is het erg dat ik dit aftap?
-zou ik die melk kunnen verkopen als ik dit goed bewaar?
- kan dit gedronken worden zonder dat dit gesteleriseerd is??

ik hoop dat jullie mij een paar antwoorden kunnen geven!
zelf zal ik nog eens kijken op het internet naar vragen en antwoorden of zo

MVG Sharona

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:52

Je ziet soms vreemde dingen indd. Zo hebben we een koe die in 2007 voor het laatst een kalf kreeg die nog steeds produceert. Maar ook melkgifte van de paarden tussentijds komt voor (al dan niet als reactie op ontsteking of planten) of het niet goed opdrogen na het veulenen.

Let wel op dat je de melk laat testen in zo'n geval. 1 van onze merrie's heeft dit jaar al 2x een uierontsteking gehad en dit was alleen zichtbaar dmv testen. de melk lijkt normaal (kan iets afwijken van smaak, word zoutig/zuur ipv zoet) en ze word zeer zeker niet ziek. Onze DA vraagt altijd gelijk: heeft ze verhoging/koorts, maar dat heeft ze nooit, ze oogt niet ziek, ze heeft er geen last van en alles lijkt normaal, maar wanneer je test... Dan zie je pas wat er echt aan de hand is!

Melk testen bij de GD is vrij prijzig, zoek een rundveearts die het wil/kan bekijken, deze kunnen dan vaak al aangeven of er cel-vorming/aanwezigheid van streptokokken of andere bacterie-soorten is, je kunt het dan breed behandelen met een AB die gericht is op mammaire ontsteking (mammyzin bijv.) en het bespaart een boel geld in dat geval. Gewone AB's die je gebruikt bij paarden slaan vaak niet (goed genoeg) aan.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:10

Heeeel oud topic, slotje dus.