Zwaar verwaardeloost

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Zwaar verwaardeloost

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 00:08

Nou anders ik wel...

Gewoon je moeder of de moeder van je vriendin laten bellen!

maar paarden die in natuurgebieden staan hoeven niet persee wild te zijn hoor.

Wij hebben ook wel eens door een natuurgebied gewandeld waar "wilde" paarden liepen en die volgden ons kilometers lang..
Je kon ze gewoon aaien enz..
waren zo mak als mijn eigen paarden!

_Simone_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:05

volgens mij hoeft hen niet meteen uitgaan op erg verwaarloosde paardjes.. ik heb een paard gekocht dat van een proefdiercentrum afkomt en niet extreem mager is maar niet dik in bespiering zit... zou wel raar staan te kijken als ik op eens gebelt word over een melding dat ik me paardje zou mishandelen. als ze geen drinkplek hebben, 24 uur p.d. geen voedsel of te weinig voedsel aangeboden krijgen dan is het dierenmishandeling. tennminste dat is wat ikdenk.

liefs simone

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 08:27

Het hoeft zeker geen verwaarlozing te zijn.Ik heb verwaarloosde pony's/paarden opgevangen en er waren er zeer magere bij.Ook ik heb toen de dierenbescherming op bezoek gehad.Maar er stonden ook pony's bij die er niet verwaarloosd uitzagen.Dan kun je toch nagaan dat er geen verwaarlozing in het spel is?Dan zouden ze toch allemaal mager moeten zijn?Mensen weten vaak het verhaal niet achter de paardjes dus word je gelijk beschuldigd van verwaarlozing.Misschien zijn deze 2 paardjes ook wel opgevangen?en worden ze weer goed verzorgd?Weet dat het zeer lang duurt voor een paardje weer wat dikker word.Mager worden gaat snel maar dikker worden duurt heel erg lang.Wat ik bij deze wil zeggen,probeer eerst de achtergrond van een paardje te vinden voor je uitspraken doet.Je bedoelt het goed hoor,maar je kwetst er iemand mee die het goed voor heeft met de paardjes.

Ariane120

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:29

Ik zou ook eerst misschien proberen te achterhalen wie de eigenaren zijn pas daarna, eventueel stappen ondernemen richting de dierenbescherming etc..

Succes met het maken van de juiste keuze!

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:51

even andere kant.
ik heb hier ook een mega verwaarlooste pony in land lopen op een mega kaal land.
ik ben ook dieren mishandelaar?

mijn verhaal.
ik heb een pony uit belgie blind gekocht, laten keuren door veearts daar, was goed gekeurt.
toen moest ze mega lang wachten op een transport na nederland.
ik in die tussen tijd heeft ze geen eten meer gehad, blijkt te zijn.
toen ze hier kwam staken de botten er uit.
hier schok ik van, maar ik heb haar wel hier lopen.

veearts advies, uit nederland, schaal laten staan en heeeeeeeel langzaam bij voeren. (voor angst ophoefbevangen en andere ziektes)
nu drie weken laten begint ze aan te komen, maar de ribben en ruggengraat is nog steeds te zien.

dus als je deze pony ziet in het land ben ik dus ook een dierenbeul, omdat je het verhaal er achterligt niet kent?
dit kan dus ook een reden zijn, waarom een pony of paard mager is, en niet door de huidige eigenaar is gekomen.
zolang er water is, moet je voorzichtig zijn met uitspraken die je doet.
ook hier voel ik me best op aangevallen (ook al zijn de pony niet van mij, maar wel een in het land heb lopen die ondervoed is), omdat je achteren liggende verhaal niet kan.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:24

loes-freke schreef:
even andere kant.
ik heb hier ook een mega verwaarlooste pony in land lopen op een mega kaal land.
ik ben ook dieren mishandelaar?

mijn verhaal.
ik heb een pony uit belgie blind gekocht, laten keuren door veearts daar, was goed gekeurt.
toen moest ze mega lang wachten op een transport na nederland.
ik in die tussen tijd heeft ze geen eten meer gehad, blijkt te zijn.
toen ze hier kwam staken de botten er uit.
hier schok ik van, maar ik heb haar wel hier lopen.

veearts advies, uit nederland, schaal laten staan en heeeeeeeel langzaam bij voeren. (voor angst ophoefbevangen en andere ziektes)
nu drie weken laten begint ze aan te komen, maar de ribben en ruggengraat is nog steeds te zien.

dus als je deze pony ziet in het land ben ik dus ook een dierenbeul, omdat je het verhaal er achterligt niet kent?
dit kan dus ook een reden zijn, waarom een pony of paard mager is, en niet door de huidige eigenaar is gekomen.
zolang er water is, moet je voorzichtig zijn met uitspraken die je doet.
ook hier voel ik me best op aangevallen (ook al zijn de pony niet van mij, maar wel een in het land heb lopen die ondervoed is), omdat je achteren liggende verhaal niet kan.

dus als er dan een huis in de buurt is zou ik in jouw geval langs gaan vragen wie de eigenaar is en staat er geen huis bel ik ook DB.
moeten we dan allemaal maar niet meer bellen als ze verwaarloosde/slechte conditie paarden zien staan?
als de db bij jou langskomt heeft alleen een oplettend iemand het gemelds,jij kan dan vertellen en rekeningen/veearts overleggen dat het dier wel onder behandeling is..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:30

Het hoeft helemaal niet te betekenen dat die paarden verwaarloosd ( met een d ja!) worden. Misschien is er wel wat anders aan de hand, zijn ze net opgevangen etc.
Je mag trouwens NOOIT een paard van een ander voeren! Ook geen brokjes! Ik heb zelf een paard met voedselallergie, zou wat zijn als iemand hem even gaat voeren. Zit ik weer weken met een ziek paard opgescheept! Ik zou maar een beetje voorzichtiger zijn met dit soort dingen als ik jou was!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:32

ik vind di super penny klinken sorry,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:35

erleyne schreef:
Het hoeft helemaal niet te betekenen dat die paarden verwaarloosd ( met een d ja!) worden.

ja, VERWAARLOOSD, dus niet 'verwaardeloost' *proest ROFL

Volgende keer graag
*geen onzin-topics openen over paarden waar je niks vanaf weet
*eerst de dierenbescherming bellen en niet zelf rescue ranger gaan spelen Clown
*je NEDERLANDS checken!!! Staat erg dom. Apart woord ook, 'verwaardeloost'. Vork

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:36

Ik vind het wel mee vallen met het penny gedoe hoor, als ik zo'n pony zou zien staan zou ik denk ik ook wat gaan doen, jullie zeggen wel misschien misschien.. zijn ze ziek of wat dan ook, maar misschien ook niet dan is het toch beter dat er even naar gekeken wordt, het kan ook zijn dat ze gewoon verwaarloost zijn... je hebt van dat soort mensen toch? je kan beter wel iets doen en het dan fout hebben dan niets doen en het goed hebben (dat je toch eigenlijk wel iets had moeten doen)
ik blijf dit topic volgen!

* ook met een d geschreven Tong uitsteken

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:47

Ik ken een man die heeft ook paarden in de zomer in een natuurgebied staan met een wandelpad, hij gaat er elke dag kijken en ze staan bij het water dus water genoeg gras genoeg wat wil je nog meer, soms zijn de paarden vies omdat je ze niet altijd kan vinden omdat ze over zon groot oppervlak kopen. DIT vind ik GEEN VErwaarlozing, het is gewoon de natuur, in de winter staan de paarden gewoon op stal en krijgen ze gewoon te eten, sommige zijn gewoon ingereden en er word mee gefokt niets zieligs aan waarom zon drama ervan maken.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:57

Ffortuna schreef:
erleyne schreef:
Het hoeft helemaal niet te betekenen dat die paarden verwaarloosd ( met een d ja!) worden.

Volgende keer graag
*geen onzin-topics openen over paarden waar je niks vanaf weet
*eerst de dierenbescherming bellen en niet zelf rescue ranger gaan spelen Clown
*je NEDERLANDS checken!!! Staat erg dom. Apart woord ook, 'verwaardeloost'. Vork

jongen slaat ook nergens op hoor jij maakt vast ok wel eens een spellings fout :
jongen wat maakt het uit met d of t je kan het lezen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:57

ik kan vanaf mijn stoel echt niet oordelen! niet ieder paard wat er slecht uitziet is meteen verwaarloosd... mijn pony loopt op dit moment ook kreupel en haar ribben zijn te tellen en ze is nog niet uit haar winterhaar Ach gut vind ook dat ze er slecht uitziet nu terwijl andere jaloers zijn op mij dat ik een 30 jarige er nog zo goed bij heb lopen Clown

ik zou als ik wat zou doen de dierenbescherming bellen, dan beoordelen hun maar wat ze doen... bijvoeren zou ik trouwens nooit doen want je weet niet wat de situatie is!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:04

Zullen we deze spellingskwestie even laten voor wat ie is, en weer ontopic gaan?

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:14

Ben toch wel erg benieuwd hoe dit nu is afgelopen... Bij mij in de omgeving heb je ook een aantal natuurgebieden waar wilde paarden lopen en deze zijn ook net super dik.. Maarja dat betekend niet meteen dat je van verwaarlozing moet spreken.. En daarbij.. als ze 3x per week erheen zouden gaan krijg je juist dat de paardjes eraan wennen dat ze verzoging en eten krijgen.. Wat als de ''meisjes'' ouder worden en geen zin/tijd meet hebben of gewoon een tijdje op vakantie of ziek zijn.. dan weten die pony's niet meer hoe het is om zelf aan eten te komen..
Ik zou hier inderdaad heel voorzichtig mee zijn!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 23:23

sorry hoor, maar het verhaal is mij te gedetailleerd om 'nep' te zijn. ikzelf heb op die leeftijd voor minder de AID gebeld, tot twee keer toe. die man heeft meerdere malen (meerdere bellers dus) proces verbaal gekregen (al wist ik toen nog niet wat dat was), en uiteindelijk zijn de paarden wél weggehaald.

paarden waren eerder dik dan dun, maar ééntje zwaar hoefbevangen, ze kregen groenteafval te eten in het weiland, de schilmesjes (ja die roze dingen van de Xenos) zaten ertussen. de hoeven waren om te huilen, en die man gebruikte een hoek van de wei als vuilstort. afgezien van de hoeven, waren alledrie de paarden netjes gevoed, en zaten strak in het vel. klinkt minder erg dan dit, maar er is wél actie ondernomen door de AID.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:44

ben gewoon benieuwd naar de foto's.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:53

Ga echt nooit zo maar iets voeren aan paarden die je tegenkomt en die mager zijn!!!!!! Ook geen paardensnoepjes!

Voorbeeld: mijn oude merrie van 23 is in de winter erg mager, maar verder wel gezond. Door haar leeftijd mist ze een aantal kiezen en kan ze moeilijk eten. Als ze snoepjes of stukken wortel krijgt stikt ze daar bijna in! Ik zou dus echt niet blij zijn als iemand haar iets geeft ...

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:03

ben nou wel benieuwd hoe het afgelopen is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:14

Het mag dan wel penny klinken, maar als er een gegronde reden voor die 2 ponies is dat ze er zo bij staan, is het toch goed als het even wordt gecheckt.

Als iedereen maar meteen als penny wordt aangezien en meestal zijn het ook de pennies die zich om dit soort dingen willen bekommeren, de volwassenen zijn meestal te druk met zich zelf of willen geen problemen of hebben geen zin in moeite e.d..

Laten we eerlijk zijn het is een wandelgebied, dus vollop mensen die dit zien, kennelijk was er nog nooit een melding gemaakt. Als bekend is dat die dieren in goede handen zijn, had ze het wel gehoord, dan is het bekend bij die instanties.

Heb je zelf een vermagerd paard ergens staan en geef je alle zorg en wordt er gebeld, weet dan wel dat er medemensen zijn die zich het lot van dieren aantrekken, gelukkig maar. Maar als je niks te verbergen hebt, is het toch alleen maar fijn als je contact krijgt van een instantie die even polshoogte komt nemen en ziet dat men zich geen zorgen hoeft te maken? Veel erger is het als iedereen maar excuses gaat bedenken om maar vooral niet penny te hoeven zijn.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:21

russel schreef:
Het mag dan wel penny klinken, maar als er een gegronde reden voor die 2 ponies is dat ze er zo bij staan, is het toch goed als het even wordt gecheckt.

Als iedereen maar meteen als penny wordt aangezien en meestal zijn het ook de pennies die zich om dit soort dingen willen bekommeren, de volwassenen zijn meestal te druk met zich zelf of willen geen problemen of hebben geen zin in moeite e.d..

Laten we eerlijk zijn het is een wandelgebied, dus vollop mensen die dit zien, kennelijk was er nog nooit een melding gemaakt. Als bekend is dat die dieren in goede handen zijn, had ze het wel gehoord, dan is het bekend bij die instanties.

Heb je zelf een vermagerd paard ergens staan en geef je alle zorg en wordt er gebeld, weet dan wel dat er medemensen zijn die zich het lot van dieren aantrekken, gelukkig maar. Maar als je niks te verbergen hebt, is het toch alleen maar fijn als je contact krijgt van een instantie die even polshoogte komt nemen en ziet dat men zich geen zorgen hoeft te maken? Veel erger is het als iedereen maar excuses gaat bedenken om maar vooral niet penny te hoeven zijn.

helemaal mee eens, spijtig van dat penny gedoe. Beter een keer teveel bellen dan teweinig Lachen

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:40

Ik heb ook nog een voorbeeld...

m'n paard is bijna een half jaar geleden door het draad van de wei gerend, veearts erbij etc.
Een maand of 2 erna ineens been weer heel dik, weer veearts erbij en die heeft het los hangende lapje vlees eraf gesneden en dat ging natuurlijk bloeden.
veearts er verbandje om gedaan en paard mocht daarna gelijk de wei weer in, was goed voor hem.
Maar mooi dat we wel een uur later gebeld werden, dat er een paard met bloed aan het been in de wei stond...

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:09

het is dan toch beter dat er tenminste iemand naar kijkt?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 18:00

precies. een beetje 'sociale controle', liever tien keer voor niks dan één keer te laat.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:06

Bij mij was gister de dieren ambulance bij het weiland.Iemand had ze gebeld omdat mijn pony verstrikt was geraakt met haar been in 1 bilkoord en helemaal in paniek door het weiland galopeerde op 3 benen.De mensen van de dieren ambulance hebben haar bevrijd en de regendeken netjes over de draad gehangen.Ik ben wel blij dat mensen de hulp verleners bellen.Al zijn er natuurlijk ook mensen bij die soms overdrijven,maar die mensen hebben meestal weinig of geen verstand van paarden.Maar dat neem ik op de koop toe,ben allang blij dat ze Bellen!Ik begrijp alleen niet hoe dat bilkoord los heeft kunnen komen.Het heeft een platte naar binnen toe sluiting en kan door te rollen ofzo absoluut niet los gaan.Het moet volgens mij los gemaakt zijn.Maar er gebeuren bij het weiland wel vaker dingen die door anderen worden gedaan.Ben echt super blij dat de dieren ambulance gebeld was.