Discussie gestolen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Re: Discussie gestolen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:02

Zoetiej, zal best kunnen, maar ik denk dat niemand daar gelukkiger van word. Een paard waar ik echt aan gehecht ben geweest wil ik bij niemand anders zien. Dan ben ik heel cru, uit het oog uit het hart. Een paard waar ik echt een leuke tijd mee heb gehad, maar waarbij ik er geen problemen mee heb dat die verkocht is kan ik gerust nog wel gaan opzoeken. Maar dan wel na een hele tijd, dat het dier echt "van hun" is. Iemand anders doet dingen namelijk toch altijd anders dan jij. En als je dan nog enorm emotioneel betrokken bent bij zo'n dier loopt dat alleen maar op een teleurstelling uit.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:03

CCCCorine schreef:
Wafel schreef:
Jep dan heb ik iets niet goed gecontroleerd.

Dat HOEFT niet perse zo te zijn. Er lopen genoeg papierloze paarden rond, dus geen papieren is niet per definitie hetzelfde als 'er is iets aan de hand'.

Een paard is een chip en paspoort verplicht. Dus als ie dat niet heeft loop je zoieszo extra risico..

Oke je heb gelijk daft je het niet altijd achter hoeft te komen. Maar er zijn wel meerdere manieren om het risico veel kleiner te maken.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:04

_STS_Angels_ wat bedoel je met een paard vinden?

Ik denk dat dat weer heel wat anders is dan jaren sparen voor een paard, eindelijk je droompaard vinden en kopen (voor goed geld) en er dan na enige tijd achter komen dat het dier gestolen is en dat de oude eigenaar hem terug wil..

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:04

Ik denk eerlijk gezegd dat je van die dader niet veel meer te horen gaat krijgen, zulke zaken worden vaak geclasseerd zonder opgelost te raken

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:06

jakary1511 schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat je van die dader niet veel meer te horen gaat krijgen, zulke zaken worden vaak geclasseerd zonder opgelost te raken

Dus jij zou er niet eens moeite voor doen....

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:07

poeeeh, wat een lastige zeg.
ik heb toos nu 1,5 jaar en zou haar voor geen goud meer kwijt willen. als zou blijken dat zij gestolen zou zijn en die eigenaar bij mij voor de deur zou staan, zou ik het verschrikkelijk vinden voor die mensen, maar mijn beestje toch niet meegeven. ik hou onwijs veel van dat dier en wil haar absoluut niet kwijt....
dat geld interesseerd me geen drol, heb uiteraard hard gespaard voor ik haar kon kopen, maar het gaat mij om het gevoel.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:09

@ Wenk gewoon paardje dat los loopt op de weg..

En ow oke nee snapte hem niet.... maar ik denk dat ik dan hem aan hun trug zou geven eerlijk is eerlijk Geld maakt dan niet uit bedoel dan krijg je geld maar paard ben je toch kwijt maar dan kan je andere kopen maar geen kan jou paard vervangen!
Ik zou de afspraak maken dat hij bij hun blijft staan en dat ik hem ga vezorgen.. denk ik ofzo..

MAar gelukig heb ik dat gezeur niet..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:10

na een paar maanden...? pffff moeilijk. maar ik zou terugverkopen voor hetzelfde bedrag als ik hem gekocht heb.
na een paar maanden heb je wel al een band met je paard, dus ik zou dan wel af willen spreken dat ik langs mag jkomen als ik dat wil, en dat als hij alsnog verkocht wordt, dat ik dan de eerste keuze heb...

denk ik...

maar na een jaar zou ik al niet meer kunnen missen mijn paard. ik gok dat ik dan de regeling andersom wil. zij mag komen bezoeken als ze wil, en zij heeft recht van eerste koop bij evt. verkoop...

denk ik...

tblijft lastig...

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:10

_rosita_ schreef:
poeeeh, wat een lastige zeg.
ik heb toos nu 1,5 jaar en zou haar voor geen goud meer kwijt willen. als zou blijken dat zij gestolen zou zijn en die eigenaar bij mij voor de deur zou staan, zou ik het verschrikkelijk vinden voor die mensen, maar mijn beestje toch niet meegeven. ik hou onwijs veel van dat dier en wil haar absoluut niet kwijt....
dat geld interesseerd me geen drol, heb uiteraard hard gespaard voor ik haar kon kopen, maar het gaat mij om het gevoel.

En als de eigenaar nou ook super veel van paardje houd en al lang erna opzoek is mag die dan barsten....

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:12

Wafel schreef:
En als de eigenaar nou ook super veel van paardje houd en al lang erna opzoek is mag die dan barsten....

grof gezegd... ja.
ik begrijp absoluut dat het vreselijk moet zijn om je dier waar je idd veel van houdt kwijt te zijn en je dolgelukkig moet zijn hem weer terug te vinden, ik zou me totaal geen raad weten en gek worden.
maar goed.... dat betekend niet dat ik mijn beest waar ik in 1,5 jaar een ijzersterke band mee heb opgebouwd, onwijs veel van hou etc zomaar mee zou geven. het is niet zo heel zwart-wit, maar antwoord gevende op jouw bovenstaande opmerking is dat idd ja.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:19

Wafel schreef:
jakary1511 schreef:

Dus jij zou er niet eens moeite voor doen....

Dat heb ik nooit gezegd, maar de kans dat die dader gepakt wordt is niet zo groot volgens mij

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:26

Ik hoop hier echt nooit voor te staan dat voorop.

Maar ik zou mijn paard dan niet meer afstaan, ten eerste heb je het in goede trouw gekocht, lang voor gespaard, en je koopt niet zomaar een paard, dan heb je er al wat mee, toch.
dus hoe cru ook, de oude eigenaar niet het paard terug GEVEN, hoe erg ik het ook voor ze zou vinden, maar ik geef dan net zo veel om zo`n dier.

messchien als ik het dier heel kort had, dat ik het zou willen terug verkopen voor het bedrag wat ik er voor betaald heb, maar ook dat weet ik niet hoor.

maar terug geven zou ik nooit doen, en mesen die brullen het nu wel te doen, ik hoop dat ze nooit voor zo`n situatie komen te staan. ik denk namelijk dat het dan heel anders wordt.

En ik moet je ook eerlijk zeggen dat ik niet echt de behoefte zou hebben om de oude eigenaar wekelijks op de stoep te hebben, je denkt over veel dingen waarschijlijk heel anders, dus dat komt dan vanzelf tot een uitbarsting,
1 of 2 keer per jaar zouden ze best mogen komen kijken.

zou ik het dier terug verkopen, denk ik niet dat ik er nog vaak zal heen gaan, juist omdat je alles anders doet, en om dat dan te zien, daar wordt je niet vrolijk van.

maar het blijft een moeilijk onderwerp.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:29

jeetje moeilijk iets zeg.
Als ik mezelf in de schoenen van de gedupeerde plaats zou ik denk ik toch heel graag mijn paard terug willen.
Of ik zou echt moeten zien dat hij/zij het ontzettend goed heeft en een super band heeft opgebouwd met hun nieuwe eigenaar.
Maar ja zou dat het makkelijker maken?
waarschijnlijk niet.

Indien een van mijn paarden gestolen zou zijn, zou het er aan liggen hoe lang ik ze al in mijn bezit heb en hoe onze band is.
Ik zou ze niet terug schenken, je hebt er namelijk zelf ook voor moeten sparen en betalen.

Pff lastig hoor, heel lastig.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:58

Heel moeilijk,als je zelf niet in die situatie zit.

Nu zou ik zeggen,je hoord zo'n paard terug te geven aan zijn oude eigenaar,dat zei ik ook toen
ik het verhaal las over swieber.

Als je er verder over na gaat denken word het allemaal veel ingewikkelder,heb je het paard net
dan kan je ernog wel afstand van doen,maar het geld zie je nooit meer terug.
Heb je een paard langer dan wil je er helemaal geen afstand van doen want je houd van dat paard.

Bekijk je het van de oude eigenaars kant dan moet je het paard waar je van houd opgeven of terugkopen.
Ook absurd.

Ik heb macho nou 4 jaar,als iemand me zou komen vertellen dat hij gestolen was als 2 jarige en dat de oude eigenaars hem terug
zouden willen hebben,nou dat zegt mijn hart "noway".

Het enigste wat je kan hopen is dat je nooit in die situatie zal komen,het is voor de oude en de nieuwe eigenaar
even erg.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:11

hmmmmm moeilijk.
Hangt ook af van de situatie. Neem nu dat hij gestolen was van iemand die hem slechts enkele maanden had, en jij hebt hem al 3jaar ofzo en een echte band ermee, dan hou ik hem. Beetje grof ja dat wel.
In een ander geval(ik heb hem slechts 2maand bv,eigenaar had hem al jaren) zou ik willen dat hij terug naar de eigenaar ging.
Als ik meer centjes had gaf ik hem terug, maar dat heb ik niet.
Dus ik wil wel mijn geld, maar wil absoluut niet dat de eigenaar daarvoor betaald, dus ik ga samen met de politie op speurtocht, vanwaar hij komt enz. En ik MOET en ZAL het teweten komen. Vork
Tot we bij de dief uitkomen. Kan misschien lange tijd duren, maar ondertussen zou ik wel het paard terug bij de eignaar stallen.Maar zou toch mijn geld terug willen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:19

Ik zou het ook erg lastig vinden. Ik ken mijn paardje al jaren, rij al jaren op hem, en we kennen elkaar door en door. We zijn echt elkaars beste vriendje.
Teruggeven zou voor mij (ik ben heel egoistisch) geen optie zijn. Hij heeft het goed bij mij, ik ken hem al jaren, ik ben nu zijn eigenaar.
Maar op het moment dat ik dit schrijf, speelt mijn geweten al op.
Tja, terugverkopen voor een schappelijke prijs dan, is nog steeds mijn paardje weg. Nee, ik zou er absoluut niet happy mee zijn. Ik zou em zelf willen houden. Maar ik heb dan zoiets van; ik ken hem al bijna zes jaar, hij is al twee jaar van mij. Jullie zij hem al een stuk langer kwijt, leuk dat je hem gevonden heb maar heb je hem dan niet al losgelaten?

Nou moet mijn paard dan gestolen zijn als tweejarige dus dan ligt het denk ik ook anders dan als je een volwassen paard hebt gekocht dat gestolen is, waar de ruiter van alles mee kon doen.

Maar stel je nou voor. Je paard stond bij een echtpaar die meerdere paarden had, volgens hun waren alle paarden en even lief. Geef je hem dan terug? Of probeer je de mensen te overtuigen dat hij bij jou ook goed staat?
Of is hij gestolen van een meisje, het was haar eerste paardje, ze was helemaal verliefd op hem en haar hart brak toen ze ontdekte toen haar paard gestolen was?

Dan ligt een situatie plotseling ook heel anders. Nagelbijten / Gniffelen

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:28

ik heb mijn paard bijna een jaar en ik zou haar echt nooit meer kwijt willen
wel zou ik tegen die vorige eigenaars zeggen (waarvan het paard gestolen zou zijn) dan ze zovaak zouden mogen komen
maar het blijft zuur
gelukkig is mijn paard niet gestolen, het blijft moeilijk!

maar dat andere verhaal van dat meisje kelly volgens mij?
die het paard al jaren heeft.. en dat paardje was als veulen gestolen, wat ze niet wist
dan zou ik dat paard bij dat meisje laten.. je hebt er tenslotte geen band mee.. en je weet dat het paard het goed heeft

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:32

ik zou hem niet zomaar teruggeven, maar samen met de oude eigenaar, er alles aan doen de dieven terug te vinden,
vaak belanden zulke dieren ook op de markten, of bij louche handelaars, maar ik zou er echt alles aan doen de daders te vinden.

iki zou hem financieel niet terug kunnen geven, zoun er minimaal de prijs voor terug willen die ik ervoor betaald heb.

wat swieber betrefd, die ziet er op de foto bij de huidige eigenaars niet al te best uit, mager en dof, als mensen al niet goed voor hun dier zijn, zullenn het niet de makkelijkste mensen zijn ...
of gewoon dom en leek wat betrefd de verzorging van dieren,
en mede dus ook dom wat betrefd de aankoop
een paardenmens weet welke verkopers te vertrouwen zijn en welke niet, al is dat natuurlijk discutabel

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:33

Wij, mijn vriendin en ik, hebben voor dezelfde situatie gestaan.
Haar shetlander is op tweede paasdag 1999 gestolen, zomaar op klaarlichte dag met een trailer iuit het weitje..
Na lang zoeken en dingen uitzoeken hebben we haar gevonden.. Ze was terug gestolen door de vorige eigenaren. Terwijl alles netjes was getekend.

Deze mensen hadden spijt gekregen en hebben de pony teruggestolen. Daarna weer doorverkocht, ter goeder trouw, aan een goede kennis.. Maar je raad het al, hun wilden de pony ook niet meer afstaan. Niet geven, niet verkopen niks niet.
Je kan er wel moeiiljk over gaan doen, maar wij hadden na een lang getouwtrek ook zoiets van laat maar.. We weten waar ze is, ze heeft het er goed en ze leeft tenminste nog. Ze was daar voor de kinderen echt al een maatje geworden. Die ouders zeiden ook dat ze dat hun kinderen niet aan konden doen.

Wij hebben ons er bij neergelegt.. En ze heeft nog steeds regelmatig contact met hun..
Het gaat nog steeds goed.. En ze heeft ze inmiddels nieuwe paarden waar ze net zo veel plezier aan beleeft als aan haar toenertijdse pony. Natuurlijk heeft ze het zwaar gehad, maar het slijt vanzelf zei ze altijd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:34

Hier nog een hele grote egoist Clown ; ik wil mijn paard echt nooit meer kwijt!!! Ik zou het heeeeeeeel erg vinden voor de vorige eigenaren, maar de klik die ik met Sam heb, heb ik niet zo snel met een ander paard. Ik zou hem echt niet terug kunnen verkopen (geven zou ik sowieso niet doen, want ik heb ook voor hem gespaard en hem betaald). Natuurlijk mogen ze hem wel komen bezoeken e.d. en ik zal ook al mijn medewerking verlenen om de dieven op te sporen.

Gelukkig heb ik gewoon een paspoort e.d. bij Sammy, dus die zorgen heb ik niet. En ik moet er ook niet aan denken dat 'ie gestolen wordt ofzo. Zo'n situatie is natuurlijk heel erg gecompliceerd en emotioneel.

Maar ik moet wel zeggen dat ik hem niet zou hebben gekocht zonder paspoort en dat hij nu ook op een plek staat, waar niet snel iemand bij kan komen om hem te stelen. Ik ben panisch voor eventuele mishandeling en stelen (hij staat het hele jaar door buiten en ik heb beide situaties van dichtbij meegemaakt ooit) en ik heb dus ook naar een echt goede plek gezocht, waar deze nare dingen niet snel zouden kunnen gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:43

Nou Sita, zo makkelijk was ik niet geweest. Ik zou aangifte doen en ik had mijn pony teruggewild. Mensen moeten van andermans spullen af blijven en van dieren al helemaal. En als de ouders het zielig vinden voor hun kinderen hadden ze geen gestolen pony moeten nemen, als het van kennissen was hebben ze het vast geweten.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:45

Nou.. Janne.. Zie je het al voor je?
Kennis, ik heb mijn pony teruggejat.. Kopen?
Zoals ik al zei was alles ter goeder trouw gebeurd.. Van stelen was dus geen sprake geweest.. Er zat alles in totaal ook een anderhalf jaar tussen.. Kennis en dief woonden nogal ver uit elkaar..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 11:42

Persoonlijk vind ik het wel een heel ingewikkelde vraagstelling want er komt zoveel bij kijken. Het lijkt me vreselijk wanneer ik op een gestolen paard zou rondrijden. Ten tweedde krijg je een enorm emotionele band met zo'n dier. en natuurlijk blijft altijd de vraag wat doet de tegenpartij. Dit voorbeeld laat zien hoe een oorspronkelijk rechtmatig eigenaar die geen enkele band met het paard had Alles in het werk stelde het paard terug te krijgen. Uiteindelijk besloot de rechter in het voordeel van het meisje dat het paard gekocht had dat zij nu de rechtmatige eigenaar was. Maar al met al heeft ze daarvoor wel twee jaar in onzekerheid gezeten. In dit geval vind ik het een heel redelijke uitspraak van de rechter.

Sinds een paar jaar is het paardenpaspoort met bijbehorende de chip verplicht.
dus als je nu een paard koopt zonder paspoort en zonder chip denk ik dat je niet meer zo goede trouw handelt. Bovendien als je paard gestolen is kan het nog een hele tour worden voordat je je paard weer terug hebt

Het beste kun je mischien zo goed als mogelijk is voorzorgsmaatregelen nemen Deze site raad behalve de in Nederland verplichte chip ook nog eens aan een DNA profiel van het paard te maken. Dan wordt het natuurlijk. en ook verzekeren is natuurlijk het overwegen waard. Het kan niet het gemis van je paard goedmaken maar het is iniedergeval een financiele schadeloosstelling in zo'n geval. Helaas kun je nooit alles voor zijn natuurlijk en blijft het hopen dat je er nooit in de werkelijkheid voor komt te staan.

Op dit forum staat het verhaal van Kelly in het kort.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 24-03-07 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 11:45

2, als ze er achter vragen om hem terug te kopen prima: maar dan zouden ze van mij ook al het passend matriaal (zadel) er bij moeten kopen. Ofwel zou ik vragen dat ik het paard mag houden, maar dat zij wel nog mogen komen kijken en weet ik veel wat, of eventueel rijden. Het hangt af van welke mensen, welke situatie, en hoe lang natuurlijk. Geven zou ik niet doen, ik heb er immers voor betaald. En als zij hem willen, moeten ze er minimum evenveel voor betalen.

Ik moet alleen een passend zadel op m'n paard hebben, dus met een zadel van een ander ben ik dan niets. En aangezien ik ook echt geen zadels ga gaan sparen moet die mee, zo simpel.

verder zou ik contact willen blijven houden, of een goede regeling maken dat ik bv mag blijven bezoeken, dat we elkaar op de hoogte stellen etc. Het lijkt me niets om op een gestolen paard rond te lopen, en simpel weg met een paard zitten die eigenlijk in principe nog altijd van een andere persoon is. Zo bouw je alleen maar haat gevoelens op, en daar heb ik echt geen tijd in.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 11:50

Ik zou het paard niet houden, maar ook niet weg geven. Dus dan maar terug verkopen. Ik heb dan mijn geld er ook aan uitgegeven en aan het materiaal. Dus dan mogen ze dat van mij overkopen.
Niet voor een al te hoog prijsje, want het is tenslotte hun paard.

En inderdaad, wat Soet hierboven al zei: Ik wil ook contact blijven houden met de oorspronkelijke eigenaar. En dat ze je inderdaad op de hoogte houden.