dit zullen jullie nog nooit hebben meegemaakt!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 11:22

Wanneer heeft ze voor het laatst geraced dan?
Zelf hebben wij al 3 jaar een ex-racer (arabier) end iemoet het niet in zijn bolle kop halen er zomaar vandoor te schieten, is me 1x gebeurt en dat doen we NIET over. Dat kwam omdat er een kilometer lang 50 jachthonden achter ons aan kwamen, daarna was hij zo doorgedraaid dat hij in 1 ruk naar huis ging, maar dat is heel wat anders dan dit.
óf het ligt aan eht paard óf het ligt aan jou omdat je het raceknopje niet uitgezet hebt. We hebben er nu nóg een ex-racer bij en het is een handgalopje en anders niets. Ik kan met Voltrack nu een gecontroleerde race doen. Controle over je paard is het belangrijkste wat er is, als ej paard er vandoor schiet door een ander paard dan is er écht wat mis! Er vandoor schieten doen alle paarden, maar ze moeten binnen 100 m gewoon weer terug in tempo zijn.
Het is imho onverantwoord alleen met dit paard op stap te gaan. Eerst leren dat er na een paar galopsprongen teruggekomen wordt en daarna misschien eens wat langere galoppades doen. Werk je het raceknopje er niet uit, dan loop je altijd een enorm (onaanvaardbaar) risico.
En ga nu niet zeggen dat ik niet nadenk of wat dan ook, ik mag denk ik wel zeggen dat ik 'ervaring' heb zo langzamerhand. Ex-racer of niet: luisteren! Dat het soms anders uitpakt ok, maar dat is niet omdat ze een ex-racer is, en dat ex-racer kan eht ook niet goedpraten. Controle over je paard is het aller aller aller belangrijkste als je niet in de bak gaat rijden. Heb je dat niet: schaf dan een hobbelpaard aan, en geen ex-racer... Daar moet je wel een beetje meer ballen voor hebben!

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 12:06

ehm,raceknopje? het is geen robot Knipoog
je zegt zelf dat het jouw ook een keer is gebeurd,maar omdat er honden achter je aan kwamen is het niet hetzelfde? Verward je had hem op dat moment ook niet meer onder controlle...
hij sloeg op hol bij jou, dit gebeurde ook bij mickey.of het nou door honden of een tractor of een paard komt, op hol slaan is op hol slaan.

en een arabier is toch wat anders dan een engels volbloed,die gaan harder en zijn sterker. niet om je aan te vallen, maar er is toch een verschil.

ik wil het niet allemaal goedpraten,maar het is gebeurd en je kan hier alleen maar van leren. zoals het jou geen tweede keer zal gebeuren zal het bij haar ook zo zijn.(hoop ik.. Knipoog )

ze heeft het veel met het paardje geoeffend en ze heeft haar goed onder controlle,wat ze heeft bereikt met haar,doen niet veel ruiters na.

dit was gewoon een ongeluk,en het is gelukkig goed afgelopen.we kunnen wel doorgaan met , ja maar... etc etc. Lips are sealed

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 12:20

Ik sta helemaal achter de redenatie van laui en ik vind het onzin om verschil te maken tussen engelse en arabische volbloeden. Ik vind het ook nogal wat om een meute honden achter je aan te krijgen. MAar zo maar out of the blue de kolder krijgen en er van doorgaan omdat het paard daar zin in heeft vind ik vanuit het paard niet eerlijk. Paarden kunnen eerlijk zijn of oneerlijk in hun gedrag tijdens of buiten het rijden en dat is een beetje het karakter en ook gedeeltelijk opvoeding. Dit gedrag noem ik niet eerlijk. En inderdaad, er moet controle zijn. Ik zal neit zeggen dat er 100% controle bestaat, paarden zijn grote sterke dieren met een vluchtinsctinct. MAar dat instinct kan bij sommigen wel erg ver doorgervoerd zijn. Als je voor 90% toch controle hebt kun je al een eind vooruit. Maar een voorval als deze geeft mij een indicatie van veel minder dan 90% en dat maakt een paard onbetrouwbaar.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 12:43

wat ik bedoel met het verschil tussen arabisch en engels volbloed is dat ze sterker(!) zijn en harder gaan, om het een beetje duidelijk te maken wat voor n type paard het is.
controlle moet er zeker zijn.. het was niet de eerste keer dat ze met haar buiten ging rijden, en het is altijd goed gegaan(ook met andere paarden).als ze nou iedere keer er vandoor ging,dan was ze zeker onbetrouwbaar..maar dat is niet het geval.
maargoed ik kan het paard niet in de kop kijken,waarom ze er vandoor ging.misschien is ze ergens van geschrokken wat wij niet hebben gezien?...
ik denk dat het genoeg ruiters een keer is gebeurd . Cool

en nogmaals op hol slaan is op hol slaan. (en 50 jachthonden vind ik wat overdreven trouwens,of ze was in engeland aan t rijden?hier heb ik het nog nooit gezien.) maar dat kan ook aan mij liggen, kan zijn dat ik het mis heb.no hard feelings? Schijnheilig

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 12:51

thoroughbred schreef:
wat ik bedoel met het verschil tussen arabisch en engels volbloed is dat ze sterker(!) zijn en harder gaan, om het een beetje duidelijk te maken wat voor n type paard het is.

en nogmaals op hol slaan is op hol slaan. (en 50 jachthonden vind ik wat overdreven trouwens,of ze was in engeland aan t rijden?hier heb ik het nog nooit gezien.) maar dat kan ook aan mij liggen, kan zijn dat ik het mis heb.no hard feelings? Schijnheilig

Ten eerste is het verschil van kracht tussen de volbloeden niet relevant, omdat het nu gaat om wat er in de KOP van het paard gebeurt, DAAR krijg je nameiljk mee te maken. DAarnaast kan een klein paard sterker zijn dan een groot paard, hangt af van verschillende factoren (onderhals, bek van beton, het gereden zijn etc.).

Ten tweede heb je kennelijk nooit gehoord van de Veluwe hunt of de Hubertus jacht. Hier in nederland heb je ook dergelijke jachten zoals in engeland, alleen gebruiken ze hier geen levende vossen. Ik weet niet of er 50 honden zijn geweest of 25, ik denk dat een paard ook nauwelijks verschil zou bemerken tussen deze getallen.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 12:59

thoroughbred schreef:
wat ik bedoel met het verschil tussen arabisch en engels volbloed is dat ze sterker(!) zijn en harder gaan, om het een beetje duidelijk te maken wat voor n type paard het is. )

Uhmmmm wat je hier zegt klopt niet echt hoor Verward ... weet je eigenlijk wel dat er om het Engelse volbloedras te verbeteren arabierenbloed inzit. ... enne arabieren zijn ook supersnel geloof me ik heb er zelf 1. Er zijn ook arabierenrennen op de renbaan net als engelse volboedrennen. Je kunt niet zeggen dat engelse volbloedpaarden sneller en sterker zijn want ik denk dat dat gewoon per paard verschillend is Haha! .

Groetjes,
Annemieke

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 13:03

van die jacht heb ik idd nog nooit gehoord Haha!
maargoed. het paard is er 1 keer vandoor gegaan, en hij wordt meteen bestempeld als onbetrouwbaar, niet onder controlle ,niet eerlijk....etc etc.
vandaar mijn reactie..
en die percentages snap ik ook niet. 1 keer vandoor gaan = - 20%?? Verward
wat ik wil zeggen.... Frusty is dat het iedereen kan overkomen,maakt niet uit hoe goed je je paard onder controlle hebt, of hoe goed je kan rijden ,als je paard echt op hol slaat ben je meestal nergens meer.toch?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 13:08

thoroughbred schreef:
,als je paard echt op hol slaat ben je meestal nergens meer.toch?

Klopt. maar ik vind dat er tenminste een reden moet zijn om er vandoor te gaan. het kan goed zijn dat het niet bij deze ene keer blijft, daar moet ze wel alert op zijn.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 13:10

annemiek. engelse volbloeds zijn wel degelijk sneller dan arabieren.
ja, ik weet ook dat er mee wordt gekoerst. en nee, arabieren worden niet gebruikt om het ras te verbeteren Verward Verward ze stammen af van 3 arabische hengsten die zijn gekruist met inheemse engelse paarden. zo is het engels volbloed ontstaan..
engels volbloed staat bekend om het snelste paardenras ter wereld Knipoog
vandaar dat er aparte races zijn voor arabieren,anders zou het namelijk niet eerlijk zijn.
Schijnheilig

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 14:02

dan nog is snelheid hier niet relevant. Overigens, 2 van de 3 stamvaders (Byerly Turk, Goldophin Arabian en Darley arabian) van de engelse volbloed zouden berbers zijn. Overigens worden arabieren wel vaak gebruikt ter verbetering van een ras. Ze komen ook in heel veel rassen terug.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 14:17

ik had het over het engels volbloed ras en niet over andere rassen. en ik weet ook niet hoe je aan dat berber verhaal komt.....

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-02 14:21

nou ja,het is gebeurt dus jullie mogen wel uitscheiden.
ieder heeft zn eigen mening,mijn mening is gewoon mn paard is absoluut niet onbetrouwbaar!het is haar bij gebracht dat ze voorop moet lopen en ze niemand zich moet laten inhalen.ik kan dat haar niet kwalijk nemen al had ze dit zeker niet moeten doen!maar wat schiet ik er mee op om als ze terug is op haar te haan schelden?niets...
maar ieder heeft zn eigen mening en dat is toch goed Knipoog
maar ik sluit me toch bij jovanka aan Tong uitsteken

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 16:12

beautyfull_mickey schreef:
!het is haar bij gebracht dat ze voorop moet lopen en ze niemand zich moet laten inhalen.ik kan dat haar niet kwalijk nemen al had ze dit zeker niet moeten doen!

Dit kun je haar wel kwalijk nemen. Ze heeft haar zin niet door te drijven, ze moet naar jou luisteren, want als ze dat niet doet kunnen jullie verongelukken, heel simpel. Zoals jij haar beschrijft komt ze behoorlijk verwend over. Maar daar zal ik het paard niet de schuld van geven, dat ligt aan de ruiter.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 16:41

Voltrack is een flink eind groter dan Mickey. Voltrack is een paard en mickey een e-pony, dus wie zou er groter, sterker en zwaarder zijn?
Behalve dat gaat hij er niet vandoor als er een paard achterop komt NOOIT NIET. Het gaat mij er helemaal niet om om hier iemand af te zeiken oid, dat het gebeurt is is heel rot, maar het is onzin dat ze dat zou mogen omdat ze een racer is geweest. Nooit!
Geloof mij, ik ken genoeg verhalen van racers die echt wel van stoppen weten, die het niet in hun bolle kop halen, omdat ze weten dat het niet meer mág. Hoe denk je dat paarden ná een race stoppen? Die gaan toch ook niet eeuwig door? Het is dus zeker gecontroleerd! Dat een racer makkelijker hard gaat kan ik over mee praten, maar er vandoor schieten omdat er een paard achterop komt? Dat kan in het eerste half jaar hoogstens 1x voorkomen, maar daarna staat hij in 3 m stil. En zo is Voltrack ook opgevoed, die haalt het neit in zijn bolle kop om er vandoor te gaan, is altijd te controleren, en dat heeft niets te maken met racer of niet. Mijn KWPNer heeft er nl meer moeite mee. Maar zodra de 'enge' factor weggenomen wordt of de paarden gescheiden verder gaan zijn ALLE paarden te controleren. Als dat niet zo is is het levensgevaarlijk!
Mijn KWPNer stopt gelijk als zijn maat de andere kant op gaat, dan is hij zijn oriëntatie kwijt, en ook zijn veiligheid. Of er nou een bloeddorstige hond achter zit of niet. Als die hond hem bijt is hij natuurlijk gelijk weer weg, maar hij stopt dan wel.
Met Voltrack gingen ze er met z'n 2en van door met een meute jachthonden (eigenaar beweerde 25, er zijn er 30 geteld en ik weet zeker dat het er meer waren), paarden waren niet te scheiden, niet te stoppen. Pas toen Hercules moe werd kon mijn vader hem terugnemen, ik was er ondertussen al afgevallen en Voltrack ging naar huis. Dat had niets te maken met zijn race-ervaring, maar gewoon met een doodenge ervaring. Zet er een hond achter (voor of na het ongeluk) en hij trapt ze lens, maar hier schrok hij van en ik kreeg hem niet meer terug. Is me 1x overkomen. Heb ook wel eens met een stel meisjes van 12 op hol gezeten omdat ze hun paard niet konden controleren, no offence, één van die meiden was mijn zusje en die kan best rijden. Een stel paarden op hol is heel moeilijk terug te krijgen, het is zaak om dat voor te zijn.
Dat kun je oefenen, en zeker met een racer moet je dat oefenen, het mág niet. Voltrack laten we nu elke keer sprintjes trekken (intervaltraining) en reken maar dat hij stopt als ik (of wie er dan ook op zit) het zegt.
Het is heus te voorkomen, zeker zo'n geval waar een paard achterop komt, dat kan ook in de wei gebueren, of in de les. Dat ze naar huis gaat, ok, maar dat ze daarna gewoon doorgaat? Dat heeft ze ook zeker op de renbaan niet gedaan! Dat maak je mij echt niet wijs.
Er zijn zat verhalen van op hol geslagen paarden die voorkomen hadden kunnen worden. Je moet er aan blijven werken, je hebt paarden die als ze een hond ruiken al niet meer te houden zijn. Er blijven altijd situatie's die voorkomen moeten kunnen worden, en dit is er zéker één van!

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 18:28

thoroughbred schreef:
en een arabier is toch wat anders dan een engels volbloed,die gaan harder en zijn sterker.

Ik denk dat in dit verhaal het niets te maken heeft met wat voor paard je rijd. Arabier, volbloed of karrepaard, als ze eenmaal aan de kletter gaan is het allemaal TE hard.
En ook met kracht heeft het niets te maken, een paard wat aan de haal gaat, stop je niet meer.

Ben blij dat er verder niets gebeurd is, alhoewel... een arm in het gips is niet niks.
Misschien beter opletten de volgende keer, je weet nu dat je paardje niet tegen andere, snellere paarden kan.
De mijne wordt daar ook gestressed van, maar weet dat ongecontroleerd ervandoor gaan geen optie is. Niet dat ie dat niet zou doen, maar ik ben haar voor, zodat het niet meer kan. Kwestie van heel goed op je paard letten. (en veel oefenen op je controle)

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 20:00

Jammer dat het verhaal weg is, maar ik begrijp ongeveer waar het over gaat.

Gelukkig is het goed afgelopen zeg........Pfffff, wat een schrik zal dat geweest zijn.
Ik heb op stal ook een meisje die altijd gaat crossen als ze naar buiten gaat, ik hou er niet van en ga dus nu bewust ook niet meer mee.
Ik ben 1 keer boos geworden, omdat ze toch wilde crossen, terwijl ik onder de voorwaarde dat we niet zouden gaan crossen mee ben gegaan....

Eliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 18:08

nee, het paard kon er idd niks aan doen. Het is een renpaard geweest, en heeft waarschijnlijk de galop-geluiden van het andere paard gehoord. Dat was achter Mickey! Mickey zal waarschijnlijk ged8 hebben dat ie dat paard voor moest blijven, want hij was niet voor niks een renpaard. En dan zet ie het op een lopen! En daar kan ie niks aan doen, dat heeft ie zo geleerd!

Eliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 18:14

ik geloof dat ik het toch verkeerd gezien heb..

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 21:34

nee eliesje je hebt het goed gezien,en het klopt en ben het eens met wat je zei Lachen

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 21:51

Ja, jij zal het er mee eens zijn Mickey, maar daarom hoeft een paard er nog niet vandoor te gaan.
Wel of geen race-verleden, het paard hoort weer terug te komen op jouw hulpen.
En dat weet een paard die nog steeds race's loopt of een race-verleden heeft heus wel.
Je moet alleen dat knopje vinden om hem terug te krijgen en dat heb je blijkbaar nog niet gevonden.
(Knopje vinden is een uitdrukking, oftewel erachter komen hoe en wat je moet doen om iets gedaan te krijgen)

Dat je paard er vandoor ging, ja dat kan gebeuren.
Dattie niet terug komt is wat anders.
Dat jij eraf valt, kan ook gebeuren, dattie terug naar stal loopt is een instinct van het paard, maar dattie doorloopt?
Laatst bijgewerkt door Chrystal-gek op 12-09-02 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 22:13

ik een meisje van 1,58 tegen een breed gespierd paard van bijna 1,60 als die op hol slaat even terug nemen?.... Gaaaap

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 22:26

Wat heeft jouw lengte er mee te maken?
Paarden zijn altijd sterker dan de mens, de mens is alleen wat slimmer (vraah je je soms ook af, maargoed) en daardoor staan de paarden onder jou.
Als het om kracht gaat, dan staan ze boven jou.
De slimmigheid van een mens moet je dus gebruiken om met een paard om te gaan.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 22:35

meron was ook een ren arabier geweest.... maar toch ging hij er bij mij nooit vandoor hoor! in het begin kon hij alleen maar hard, maar dat had ik hem heeeeeeeel snel afgeleerd...
met meron kon ik niet echt naar buiten omdat hij van alles bang was, maar goed, in de bak moest hij het echt niet wagen om harder te gaan dan een hadgalopje of een verzameld galopje...

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 22:42

chystal-gek,ik bedoelde dat ook en wat moest ik dan doen toen ze op hol sloeg om haar stil te krijgen?moet je me toch eens zeggen...
ik heb echt vanalles geporbeert,ophoudingen,volte enz.maar ze was gewoon te sterk en ik kreeg haar echt niet meer.
en lissy ik rij met mickey vaak genoeg in de bak en daar loopt ze goed in een mooie rustige galop,en hoe heb jij je je paard dat danm afgeleert?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 22:52

weet jouw paard dat jij de baas bent? als een paard onderdanig aan je is zal hij nooit door je hulpen heenlopen... dus ben jij de baas of is hij de baas.
ga naturalhorsemanship doen, dan krijgt hij wel door dat hij onderdanig moet zijn aan jou en dus naar jouw hulpen moet luisteren.