Hoe gaan jullie het bos in?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 23:55

Cap + Mobieltje en inklapbare hoevenkrabber...en een dosis durf Lachen

assie

Berichten: 9494
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 08:10

Als ik het bos in ga op Susan, wat nog maar erg zelden is, dan doe ik haar gewone hoofdstelletje in (= bakstukken, frontriem, keelriem en enkelgebroken trens) en dat was het eigenlijk wel, geen zadel, maar gewoon zo Lachen Dat vind ik echt heeeerlijk genieten.

En oja, soms dan spray ik haar nog wel eens in met anti-vliegenspray, want ze wordt echt helemaal gek van vliegen, dan stuiter je de hele rit door het bos heen en weer *LOL*

Toevoeging:
Moet ik er wel even bij zeggen natuurlijk, dat er nooit iets anders met suus wordt gedaan, behalve die buitenritjes en af en toe een middagje met kinderen erop rondjes stappen.
Als er kinderen op moeten wordt meestal het zadel er wel op gelegd, omdat die kleine kindjes van een jaar of 3 dan ook wat houvast hebben Lachen
Laatst bijgewerkt door assie op 09-09-02 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 09:03

Precies hetzelfde als in de bak. Alleen bij langere ritten (dagritten) doe ik een touwhalstertje onder m'n hoofdstel met een touw dat ik aan de zadelknop hang. Dan kan ik 'r bij een uitspanning neerzetten, of tijdens een pauze aan het touw laten grazen (dus zonder bit)

Oh ja, ik doe dus expres geen beenbeschermers om buiten. Komt alleen maar zand en water tussen, staat garant voor irritaties en wondjes.
In de bak lopen ze met 3 in 1 beschermers, onder meer voor de stops, maar buiten hebben ze niks om. Op de veewagen trouwens ook niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-09-02 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Berichten: 66272
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 09:12

Raimaer met haar springuitrusting: martingaal, dubbelgebroken trens, peesbeschermers
Pablo: idem maar een slof ipv martingaal omdat hij soms spontaan kan omdraaien op zijn achterste benen

toevoeging
mobieltje, evt vliegenspray
korte zweep, geen sporen(net als thuis)
Cap draag ik altijd al.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 09-09-02 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 10:21

Met bijna dezelfde uitrusting als in de bak, alleen:

zonder sporen en zonder dressuurzweep, maar met: cap en korter zweepje.

Soms de beugels een gaatje korter, verder zijn mijn paarden heel kalm en heb ik geen hulpteugels nodig.

Bij mijn volbloed deed ik wel altijd een martingaal om.

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 10:25

Zelfde uitrusting als met dressuur, al heb ik er buiten liever een martingaal bij. Ret wordt nog wel eens te enthousiast buiten en met een martingaal heb ik toch net iets meer controle dan zonder.

Sporen en zweep gebruik ik buiten nooit, heb ik niet nodig. En met beenbescherming rijd ik ook niet meer sinds ik op wedstrijden ook zonder rijd. Mobieltje gaat uiteraard wel altijd mee. En nooit zonder cap, want in ons bos hangen de takken erg laag!

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 10:32

??????????? Ben ik zo ouderwets, maar ik ga dus gewoon met zadel en hoofdstel en paard het bos in, niets extra's of anders dan in de bak.
Verder ga ik met buitenritten altijd met een doel weg: oftewel, ik oefen altijd dressuur met buitenritten. Wijken over het pad, halthouden, stap-galop-stap. En als ik een grasveld tegenkom in het bos (picknichkveld), dan ga ik daar dressuurrijden. IN stap aan de lange teugel weer terug.

Mobieltje heb ik niet bij me, die zit mij in de weg met rijden , dus ik neem alleen een cap mee, die zet ik op.
Een ruiterbewijs is hier niet verplicht, dus die blijft netjes bij m'n rijbewijs in de auto achter.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 10:58

gewoon lekker simpel, hoofdstel en zadeltje en peesberschermers verder geen hulpteugels of wat dan ook, soms een zweepje maar dat ligt er net aan op wie ik rijd!en ofcourse me mobieltje en ik ga meestal niet alleen het bos in, lekker gezellie met ze 2tje of een klein groepje!
alleen neem ik me mobiel wel mee,niet dat je daar veel aan heb want vaak heb je in het bos geen bereik!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 11:27

Ik ga het liefst alleen met Omar het bos in zodat we lekker ons eigen tempo aan kunnen houden. Hoofdstel, tiedeman, zadel, beenbeschermers, sporen, zweepje, mobieltje en hoevenkrabber. Omar is een arabier en kan soms wel eens behoorlijk heet zijn bij het buitenrijden dus vandaar dat ik de tiedeman bij hem om heb om wat meer overwicht te hebben. Vaak rij ik gewoon aan de lange teugel met hem.

Hij is een tijd helemaal gek geweest in het bos en wilde alleen nog maar racen. Gisteren ging het gelukkig weer heerlijk als vanouds, echt een lekker bosritje Haha! .

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 11:49

Voortuig als houvast bij bokken, verder niks extra's. Lang teugeltje en inderdaad juist veel doen als ze wat rillerig zijn! Die van mij bokte in het begin steeds in het bos dus ging ik juist telkens opnieuw met ander braaf paard. Nu is hij zelf ongelooflijk braaf.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 11:53

Keep it simple!
Zadel, hoofdstel met gewoon dubbel gebroken bitje en m´n telefoon.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 12:09

Niets bijzonders, hij is niet altijd helemaal in de hand te houden, maar ook met een scherper bit zaldat weinig uitmaken.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 12:17

Ik haal al het onnodige eraf: dus geen hulpteugels (rij ik sowieso nooit mee met Joop, geen peesdingen om, heel soms dressuur ik m met bandages) en sperriempje eraf, is beter voor z'n ademhaling, neusriem gaatje losser, beugels gaatje korter en kort zweepje mee. Als het warm is neem ik mijn Fannypack mee (heuptas met 2 bidonhouders). Ik zet ook vrijwel altijd mijn helm op, geen sporen om, meestal met chaps, soms met laarzen. Als hij vervelend is parkeer ik m tegen een boom, doet hij gelijk niet raar meer!
Met Voltrack haal ik t liefste de martingaal er ook af, maar dan gaat mijn zusje gillen. Ik wil ook weer meer met hartslagmeter rijden, maar ik vergeet het telkens... Mobiel neem ik ook nooit mee, t kreng heeft hier toch geen ontvangst, dus heeft ook geen zin. En aangezien ik er altijd op de meest onmogelijke plaatsen afflikker, als ik er al afflikker... Ga meestal met zusje of met paps, maar tegenwoordig (sinds we Kuul-loos zijn) ook wel met Vol alleen, trainen voor n wedstrijd.
Al die middelen erom... da's geen vrijheid. Als ze irritant zijn gaan we met een suffe erbij (wat je suf noemt, ze hebben allebei een flinke dosis steken los). Mobiel zou vaker mee moeten, maar zoals ik al zei: de keren dát je ontvangst heb zit je toch al in de bewoonde wereld.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 12:30

Ik rij hetzelfde als anders, ik heb ook maar 1 hoofdstel en geen hulpteugels ofzo. Ik heb sinds kort wel een dressuurzadel te leen, maar ik ga mijn eigen (veelzidigheids) zadel. Een cap of helm heb ik niet op, dus ik ben geen voorbeeld van veiligheid. Tegenwoordig gaat mijn zus vaak mee, maar soms doe ik conditie-training en dan houdt ze mij niet bij Lachen
Telefoon heb ik niet mee, wel een klokkie.

Natascha

Berichten: 6855
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 12:53

paard: westernzadel en westernhoofdstel (in geval van lange rit ook zadeltassen met van alles en nog wat erin)
ik: cap, mobiel en bodyprotector (met een lange rit m'n o zo elegante onderbroek met pijpjes en zeemleren kruisje Haha! - ja ik heb een watjeskont)
En voor de brutale honden heb ik een lange dressuurzweep bij me. Ik heb nl al vaak meegemaakt dat onopgevoede joekels m'n paard bespringen en een zweep schrikt ze wel af.

loulou

Berichten: 14814
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 12:56

cap, mobiel en zweep. als ik alleen naar buiten ga rijd ik der (sinds kort) met trensje en met meerdere mensen dan met passoa, omdat de rem het dan meestal niet doet.

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 13:45

Laui! schreef:
...en sperriempje eraf, is beter voor z'n ademhaling...


Sinds kort heb ik dat ding er ook niet meer aan zitten, loopt-ie veel beter op! Mijn zusje gaat nu kijken hoe hij er dressuurmatig op loopt en ook met springen, buiten is het iig een groot succes. En als het bevalt: voortaan ook maar dressuur & springen zonder sperriem.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 13:52

Als ik naar buiten ga leg ik 'm regelmatig een pessoabitje in, in plaats van dubbelgebroken bit zoals in de bak. Dit omdat hij anders gaat lopen klieren. (zo klieren dat het gevaarlijk wordt)

Ik probeer wel ook met dubbelgebroken trens maar dan is hij niet te houden als hij gaat. Daarom ook de pessoa.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:24

In het bos alleen een pessoabit ipv van bustrens.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:33

Normaal ga ik gewoon zonder iets...zadeltje...normaal zacht bitje...maar verleden keer met staartriempje want het zadel schuift best wel....en de martingaal maar ff mee...maarja niet nodig gehad!

Zweepje gaat wel mee je weet maar nooit in het bos...zelfde geld voor mobiel en me cap Lachen

ieris

Berichten: 1787
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:36

Ik gebruik in het bos niks anders als normaal,ik heb geen hulptuegels,en een dubbelgebrokenbit.
Soms neem ik een zweepje mee,maar niet altijd.
En een veelzijdigheidszadel,voor in de bak heb ik een dresuurzadel.

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:44

Niets anders dan normaal! Maar mijn pony is dan ook verschrikkelijk braaf in het bos!! Lovers

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:46

Niet op een ander bit. Wel vol in de beenbescherming: 3/1 peesbeschermers voor en achter en ook voor/achter springschoenen.
Ik heb laatst helaas mee mogen maken wat een scherp voorwerp als een takje oid kan doen met het hoefgewricht van je paard.....

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:51

Ik ga het bos niet in,maar als ik met sun een rondje reed reed ik:
-met sunny
-met zadel en gewoon normaal hoofdstel
-geen hulpteugels enz enz
-sporen
-cap

Met jamey rijd ik wel is een klein rondje buiten:
-Martigaal wat strakker
-Natuurlijk de welbekende cap
-En een andere persoon erbij

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 17:02

Karin: ik dressuur ze er wel mee, heb ik een tijd niet gedaan, maar Joop heeft tong over het bit neigingen en Voltrack is nog niet zodanig afgericht (lees; we kregen behoorlijk wat problemen) dat we ze flink insnoeren. TA komt binnenkort weer en dan is het kijken of er haken op zitten, die gaan er dan af en dan loopt hij meestal met dichtgesnoerd bekkie ook weer beter (meer bewegelijk). In het bos rijd ik ook zo veel mogelijk met een losse teugel, lekker ontspannen, doe je dat niet dan zit je met de wedstrijd zo op een hartslag van boven de 60.
Als ze fris zijn doe ik hoogstens een bokriempje eraan, maar meestal is een boom of een 'op je gat'-ervaring voldoende om ze weer volledig bij zinnen te krijgen. Haha!