waarschuwing bij het omlaten van halster in stal,

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke

Re: waarschuwing bij het omlaten van halster in stal,

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:36

DarkShines schreef:
Zou er niet een halster ontwikkeld kunnen worden die als er te veel druk op komt te staan makkelijk breekt, voor de mensen die toch liever het halster aanlaten.

Zulke halsters bestaan wel, heet een 'breakaway' halster (zoeken op breakaway halter als je er meer wil zien, moet je engelse sites hebben) :
Afbeelding

Afbeelding

Die breken los bij dat leren stukje onder de gesp. Ik geloof (weet het niet zeker) dat dat goudkleurige pinnetje wat er in zit los schiet als er druk op komt te staan, en je krijgt er extra pinnetjes bij voor als hij een keer stuk is gegaan. Ik heb ze alleen nog nooit in Nederland gezien, iemand anders wel misschien? Dit lijkt mij eerlijk gezegd nog iets veiliger dan met elastiek. Zou misschien een oplossing kunnen zijn voor paarden die zonder halster niet te vangen zijn in de wei.

*edit* hier staat een handleiding hoe je er eventueel zelf een kan maken (snap hem zelf nog niet helemaal, misshien iemand anders wel Knipoog ) http://www.horseillustrated.com/horse/d ... &category=
Laatst bijgewerkt door Nienke op 18-03-07 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:42

Weer wat geleerd! Het lijkt mij een goed systeem.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 13:56

idd goed systeem, maar of ook gewekt had bij dit ongeluk? Hij zat vast aan onderkant, bij zijn kin, daar zit geen breekstukje

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 14:00

Hoe bedoel je dat precies? Het lijkt mij dat als er druk op het kinstuk komt er óók druk op dat leren gedeelte staat, van onderaf op de ring onder het leren stukje zegmaar. Maar misschien zat hij heel anders vast dan ik me nu voorstel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 14:06

Hij zat met onderkant van kinstuk gedraaid vast aan dat scharnier. Kan best dat dat ook druk geeft op achterste stuk. Ik laat nu in elk geval halster af op stal en wei, en in zomer ga ik dnek ik vliegenmasker aanschaffen ipv een frontnetje

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 14:14

Een van de redenen waarom hier in Porrugal op stoeterijen gewoonlijk halsriemen worden gebruikt is omdat het veiliger is en je kunt het paard toch pakken en vastzetten.

Bij een halster om in d ewei kan ene paard me zich aan het oor krabben ook nog in het halster komen. Zo is er nog een Fjod jaren geleden verdronken. Die was met zijn been vast in het halster omgevallen de sloot in.

Dit gebeurt bij een halsriem niet. Ook raken ze daarmee niet vast aan uitstekende voowerpen, kunnen ze het niet over een of beide oren werken etc. (wel strak genoeg omdoen, natuurlijk) kortom het heft alle bezwaren van een halster op.

Aman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 14:53

Mijn paard heeft geen halster om in de stal/weide. Lachen

Katleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 16:16

mijn paard heeft ook nooit een halster om op stal;
meestal op de paddock wel, maar dan blijf ik er ook altijd bij.
sterkte nog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:45

HAR --> PP.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:49

Die van mij heeft geen halster om in stal of in de wei...
maar gister (mede door dit topic) gister flink de bibbers gehad...
stond mijn paard te poetsen en is tot 2 keer aan toe heeeeel erg hard gaan hangen... tot aan kreunen aan toe (hij hing naar achter) in mijn geval ben ik juist blij gwesst dat t halster niet knapte... want mijn paard was dan zeker achterovergeklapt, t gaas en stroomdraad in. (hij zat zowat op zn kont)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:53

Jelske heeft wel een halster op in de wei en in de stal.
Omdat het zo'n werk is telkens 3 halsters in de wei te nemen en dan ook nog het paard te vangen. De stallen zijn goed genoeg, en er is geen plek waar ze achter aan kan blijven hangen.
En Jelske breekt de stal niet af als er een paard meer of minder staat. dus dat geluk heb ik.. al zijn het halsters die ze zo kapot trekken. zelf mee gemaakt, dus dat scheelt..

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:57

Ik heb zo'n halster met een sleutelhangerringetje midden op zijn kopstuk. Gaat hij hangen of komt vast te zitten dan buigt/trekt dat ringetje open en is zijn halster uit. Duurder dan normaal, meen 25 euro per halster maar wel zo veilig als je om een of andere reden het halster om moet/wilt houden. Meen van Equest of Escadron, weet niet meer.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:51

je kunt ook heel simpel de bakstukken van een nylon halster afknippen en die vervangen door een slap touwtje dat breekt bij druk.

overigens is het imo basisopvoeding voor het werken met paarden dat een halster niet wordt omgelaten als het paard niet onder toezicht staat. ik laat nooit halsters om, niet in de stal en niet op de wei. ik zie er eerlijk gezegd het nut ook niet van. sommige paarden zijn lastig te vangen, maar op stal valt er weinig te vangen imo.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:54

Mooi systeem is dat halster met dat leren stukje erin

ik vind het trouwens super wat je doet om anderen te waarschuwen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 16:55

nee, maar wel een pony die erg moeilijk doet m,et halster omdoen, draait op stal kont naar je toen en draait zich van je af. Was daarom makkelijke rom halster om te laten.

@jolandaa_ wij dachten ook dat in stal nisk was, maar net buiten stal, om lompe plek waar normaal nooit een paard komt met zijn hoofd, ios hij blijven hangen.
Ik dacht ook dat ales veilig was, maar heb harde les gehad

up_date
dankjewel, ook al zeggen mensne dat geen nut heeft en iedereen dat moet weten, is dus niet zo, en ik wil met dit verhaal erbij mensne extra bewust op maken, want gebeurd echt op veel plaatsen,

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:06

Goed om iedereen hier idd extra op te attenderen. Ons paard is afgelopen winter ook blijven hangen met een lederen halster, wat godzijdank knapte. Normaal verwacht je dit niet gauw met lederen halster, maar in dit geval gelukkig wel kan ik zeggen. Wie weet wat er anders was gebeurd! Ons paard krijgt dus ook absoluut geen halster om in de box. Als ze straks weer de wei opgaan overdag, zal ik ook met de pension-/manegehouders een gesprek hebben om de halsters af te laten. Of halsters aan te schaffen die gemakkelijker los schieten als het nodig mocht zijn. Het was nl tot dusver zo dat de halsters ombeleven in het land, omdat er enkele moeilijke paarden tussen zitten die zich niet laten vangen. Maar dan heb ik daar liever wat extra werk aan dan straks ongelukken te krijgen met alle gevolgen van dien...

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:14

Lusitana schreef:
Een van de redenen waarom hier in Porrugal op stoeterijen gewoonlijk halsriemen worden gebruikt is omdat het veiliger is en je kunt het paard toch pakken en vastzetten.

Bij een halster om in d ewei kan ene paard me zich aan het oor krabben ook nog in het halster komen. Zo is er nog een Fjod jaren geleden verdronken. Die was met zijn been vast in het halster omgevallen de sloot in.

Dit gebeurt bij een halsriem niet. Ook raken ze daarmee niet vast aan uitstekende voowerpen, kunnen ze het niet over een of beide oren werken etc. (wel strak genoeg omdoen, natuurlijk) kortom het heft alle bezwaren van een halster op.

En juist met deze riemen heb ik nog slechtere ervaring als met een gewoon halster.
Een oud dorpgenoot had zijn paarden ook altijd met halsbanden staat.
1 tje heeft in het land zijn been erachter gekregen, gevolg: een broken nek..
1tje is op stal ergens achterblijven haken, gevolg: een gebroken nek.

Een ongeval zit in een heel klein hoekje, ik vind het heel erg goed dat TS dit soort ongevallen pobeert te verkomen door andere te waarschuwen.
Maar straks staan alle paarden zonder halster op stal en dan nog steeds doen er ongevallen voor in de stal, op het land en overal anders waar een paard kan komen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:16

@ noppie, ik gebruik juist leren halsters bijvoorbeeld op de trailer, leer knapt nl sneller dan nylon. áls een nylon halster stukgaat dan is dat meestal bij het ijzerwerk of aan de stiksels.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:18

Ik denk dat iedereen eigenlijk al weet dat je een halster beter af kan doen op stal?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:18

Ik wil ze ook graag altijd af, de eigenaar denkt er helaas anders over,...

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:26

Hoihoi,

Ik heb een linkje van dit topic naar mijn zusje gestuurd. Sinds kort moet ons paard ook dag en nacht met halster op staan op de stal waar ze staat. We gaan nu een halster kopen waarvan we weten dat het bagger kwaliteit is (knapt erg gemakkelijk kapot weten wij uit ervaring Knipoog ) en dan gaan we er ook nog even een stukje tussen maken op de nekriem dat gemakkelijk kapot gaat. Mocht ze er dan ergens mee achter blijven haken, dan knapt het gemakkelijk kapot. Ze loopt superbraaf mee aan het halster dus het halster hoeft ook niet sterk te zijn.

Al onze andere paarden en ponies lopen altijd blootshoofds trouwens!

Bedankt voor de waarschuwing. Da's toch wel weer ff een prikkel om het aangepaste halster zsm te regelen.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:29

Soet schreef:
Simba is dus gelukkig ook niet gestorven voor niets.

Gaaaap

Wel goed dat je een nieuw topic opent, misschien idee om een halster merk een mail te sturen met je uitleg en idee van het kaartje aan het halster?

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:29

Cheveyo schreef:
Ik heb zo'n halster met een sleutelhangerringetje midden op zijn kopstuk. Gaat hij hangen of komt vast te zitten dan buigt/trekt dat ringetje open en is zijn halster uit. Duurder dan normaal, meen 25 euro per halster maar wel zo veilig als je om een of andere reden het halster om moet/wilt houden. Meen van Equest of Escadron, weet niet meer.

Hi,

Op de stal waar ik sinds kort sta, moet ons paard ook haar halster omhouden. Ik voel me hier inderdaad niet goed bij, maar begrijp de redenatie van de stalhouder wel (ookal zou ik het zelf echt anders doen als ik de kans had. Hij heeft zo zijn begrijpelijke redenen). Nu ben ik dus ook op zoek naar een alternatief. Zou je mij kunnen laten weten waar ik zo'n sleutelhanger-halster zou kunnen kopen?

Alvast bedankt!

Edit: ah ik zie dat mijn zus ook al had gereageerd Knipoog

Ppurple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:53

een gewaarschuwd mens telt voor twee..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:56

Welshcobfan schreef:
Maar een waarschuwing alleen wordt genegeerd. (kijk maar naar het effect van tekst op sigarettenpakjes). Dus een kaartje aan een halster hangen zal niet helpen helaas.

UUhh, Hallo, aan sigaretten ben ik verslaafd, aan halsters omlaten NIET!

Ik moet toe geven op wei heb ik altijd wel een gebrekkig halster om, (mijn paard laat zich moeilijk pakken op de weide!)
Maar dat ding is wel zo gebrekkig dat als ze ergens achter zou blijven hangen dat ding meteen in 8 stukken breekt!

Verder heb ik ze zoiezo op stal af en mijn andere paard heeft buiten ook niks om!