Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Noukie schreef:Paardrijden blijft een gevaarlijke sport, zelfs als je uitstapt kan je paard struikelen en jij eronder terechtkomen. Als je paard op wei loopt kan hij ook een misstap maken en zn been breken.
texelse schreef:de sgw is een prachtige tak van sport, mits, en dat geldt eigenlijk voor alle soorten sport met dieren, het welzijn van het dier niet uit het oog verloren wordt door de prestatiedrang of bekertjesdrift van de mens.
Maar als ruiter en paard/pony samen een goed op elkaar ingespeeld team vormen en de normale veiligheidsregels in acht genomen worden, dan is het een fantastische ervaring om samen met je paard aan een sgw mee te doen.
floor01 schreef:Zoals menig anderen heb ik voor het eerst kennis gemaakt met de eventing door fot's in diverse boeken. Toen schrok ik best wel van de hindernissen die de paarden moesten springen op internationaal niveau. Ook mijn mening was vrijwel meteen af: dit was paardenmishandeling.
Sinds een aantal jaren rij ik echter op een stal bij een vrouw die ook aan SGW doet. Ik ben sinds haar eerste cross twee jaar geleden steeds als groom mee geweest op wedstrijd. De veelzijdigheid van de sport maakt het net zo boeiend. Je moet een goede dressuurproef neerzetten en daarna nog springen en crossen! Bovendien valt het mij telkens op met hoeveel plezier de meeste paarden door de cross gaan. In de startbox staan ze vaak al te popelen om te mogen gaan! Het geeft veel voldoening als een paard er zoveel plezier in heeft.
Ik ben het er overigens mee eens dat de SGW een vergroot risico voor ongelukken kent. Als ze gebeuren, zijn ze meestal ook ernstig. Daarom moet zeker in de sgw nog meer gelet worden op de conditie/ gezondheidstoestand van het paard (en ruiter).
Ik ben beniwud wat anderen te vertellen hebben!
Simmie schreef:Dat is ook weer waar, alleen zou ik het woordje "kan" met hoofdletters en niet tussen haakjes hebben gezet en het woordje "moet" juist weer wèl tussen haakjes.![]()
Dat zou de waarheid wat beter benaderen.
sgwrijdster schreef:ik vind sgw een prachtige sport en ik vind het zeker niet dieronvriendelijk.
de kanst op ongelukken is misschien wel wat groter,
VeerenAshley schreef:sgwrijdster schreef:ik vind sgw een prachtige sport en ik vind het zeker niet dieronvriendelijk.
de kanst op ongelukken is misschien wel wat groter,
Als dit zo is, moet je toch vraagtekens gaan zetten bij de prachtigheid en 'niet-dieronvriendelijkheid' van de sport, vind ik!