SGW; een paardonvriendelijke sport of juist niet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Noukie

Re: SGW; een paardonvriendelijke sport of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:19

Ik kijk altijd met erg veel plezier de SGW foto's hier en heb zelf op beginners niveau wat crossjes gereden.
Ik vind het een fantastische sport, maar je moet goed weten waar je mee bezig bent. Dat is precies de reden dat ik er zelf niet mee verder ga. Ik heb het lef niet en ben niet in staat mn paard eerlijk naar een dikke sprong te rijden. Dat is het moment waarop SGW (en gewoon springen) wat mij betreft gevaarlijk wordt.

En ja, ook in de grote sport gebeuren ongelukken en ja, die mensen weten waarmee ze bezig zijn en toch gaat het fout.
Maar evengoed kunnen gewone springruiters vallen met ernstige gevolgen. Ben Schroder brak zn nek en kon door, er zijn er ook overleden. Ik zie hierin niet meer verschil dan met SGW.

Paardrijden blijft een gevaarlijke sport, zelfs als je uitstapt kan je paard struikelen en jij eronder terechtkomen. Als je paard op wei loopt kan hij ook een misstap maken en zn been breken.

Wat mij betreft is SGW dus, mits bewust uitgevoerd, niks slechter dan elke andere tak van de paardensport, misschien wel veel mooier zelfs.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:26

het mooie van SGW vind ik dat het veelzijdig is... springen, dressuur, cross... Lachen

Het enige vervelende van SGW is, vind ik, dat er vaste hindernissen in de cross staan. (of dat moet ook weer veranderd zijn?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:30

ik vind SGW ook een normaalen sport want wat zou er namelijk niet gevaarlijk aan zijn om 1.40 te springen en ik vind SGW een geweldige sport vals de ruiter en het paard er allebij van overtuigt zijn dat ze het kunnen en het paar helemaal gezond is. en je moet zoiezo nooit iets done als je er niet zeker van bent dat jij een je paard het kunnen

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:34

Ik denk wel dat bij sgw het risico op blessures het groot is..

maar paardonvriendelijk vind ik het niet.. als je kijkt hoe sommige paarden door de cross lopen en daarna een springparcour dan zie je hoe mooi ze die cross vinden..

voor het paard is het wel de discipline met de meeste afwisseling..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:38

Ik vind het een mooie sport, veel afwisseling voor de paarden, dressuur, springen, conditie training, lekker buiten in het bos rijden hoort er allemaal bij.

Waar denk ik het probleem ligt is dat er soms op een heftige manier dingen mis gaan, die dan direct breed uitgemeten in de kranten staan. Ik vraag me af wat het percentage ongelukken (zware ongelukken) is in deze sport. Ik heb eens ergens gelezen (volgens mij was dat gebaseerd op gegevens van een verzekeringsmaatschappij) dat de gemiddelde leeftijd van een dressuurpaard 6 jaar is. Als dat waar is ga je je toch afvragen wat ongezonder is, dressuurrijden, of SGW… Verschil bij spring en dressuur sport is dat de (zware) blessures niet tijdens de wedstrijd optreden over het algemeen en het dus veel minder negatieve publiciteit krijgt. Maar is het verschil nou wezenlijk tussen een SGW paard wat zijn nek breekt over een hindernis of een dressuurpaard wat met versleten benen naar de slager gaat?

edit: typo
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 16-03-07 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:39

ik vind het een heerlijke sport om te zien en om te beoefenen. natuurlijk zit er een risico in, maar naar buiten toe gaan en een wandeling maken heeft ook een risico.
De meeste zullen denken dat het een verhoogd risico geeft omdat de hindernissen vast liggen. Voor een paard is dit makkelijk om zich eroverheen te redden (in geval van nood) dan wanneer de hindernis los laat en overal tussen komt.
Ik vind het een goede zaak dat in de cross het verplicht is om een bodyprotector te dragen, want de ruiter loopt uiteindelijk meer risico dan het paard. (hoe raar het ook klinkt).
Heel belangrijk in deze tak en dat trekt mij ook zo aan is de band tussen paard en ruiter die er nu eenmaal moet zijn, je moet elkaar voor 100% vertrouwen en als je ergens iets niet vertrouwt, moet je er ook gehoor aan geven. Dit zie ik meer bij de professionals dan bij de mensen die een keer gaan crossen.
En geef toe, ik ken geen enkel paard in de topsport van eventing dat niet staat te springen en te steigeren, omdat ze de cross in willen. Ze vinden het prachtig om te doen. Sprekende over een happy athlete, zie ik het hier meer dan in de 'normale' spring en dressuurwedstrijden.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:10

Noukie schreef:
Paardrijden blijft een gevaarlijke sport, zelfs als je uitstapt kan je paard struikelen en jij eronder terechtkomen. Als je paard op wei loopt kan hij ook een misstap maken en zn been breken.

En niet alleen het RIJDEN is gevaarlijk...
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?sid=&f=11&t=741593

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:14

SGW niet goed, omdat je ziet hoe die paarden har werken moeten en omdat er 'zoveel gevolgen aan verbonden kunnen zijn', maar wel springen, tuigen en dressuur toestaan, omdat dit misschien niet tot uiting komt, maar die paarden net zo hard werken moeten en die het misschien nog zwaarder te verduren hebben?

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:00

Ir111: ik ben het met je eens dat blessures en/of ongelukken bij eventingpaarden altijd heel uitgebreid in kranten etc vermeld worden, hoeveel dressuur- en springpaarden zijn er niet met peesblessures ed? En ongelukken gebeuren overal, kijk hoe l*llig Marleen Bruggink laatst een ongeluk had met haar paard, onder het uitstappen..

Ik ben het er zeker mee eens dat je moet weten wat je doet als je een SGW start, dat jij en je paard in een goede conditie moeten zijn en dat je zelf heel geconcentreerd je cross moet rijden.

Laureentje: Ben het helemaal eens met je mening over de paarden bij SGW als "happy athlete", geweldig om te zien hoe graag al die paarden en pony's altijd de cross in willen Lachen.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:20

Ik vind sgw heel goed. Lachen
Altijd afwisselend, ipv iedere keer hetzelfde. De risico's zijn bij het crossen misschien inderdaad groter, maar bij dressuur en dergelijke krijgen paarden ook vaak genoeg peesblessuren oid. Je kunt wel zeggen, sgw is gevaarlijk, maar paardrijden is gewoon gevaarlijk.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:41

Dus moet je dat risico voor jezelf en voor je paard zoveel mogelijk beperken, dat geld voor elke tak van de paardensport. Veel ongelukken zijn niet de schuld van een van de twee (paard of ruiter) maar dom ongeluk. En misschien is dat gelukkig (geen schuld aan te rekenen), misschien is dat jammer (had er wat aan gedaan kunnen worden)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:49

Natuurlijk is het risico groter dan tussen 4 hekjes rijden, maar het plezier voor paard en ruiter is ook groter.
Vroeguhh heb ik wel wat lichte crossjes gereden, zowel ik als mijn paard vonden dit geweldig. En ik kijk er nog steeds graag naar.

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:25

Ik vind het niet paardonvriendelijk. De paarden worden afwisselend getraind en een goede ruiter overschat zijn paard ook niet. Het is wel een sport met veel risico voor zowel ruiter als paard, als er met voldoende gezonde verstand ermee wordt omgegaan vind ik het een prachtige tak van de paardensport.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:28

texelse schreef:
de sgw is een prachtige tak van sport, mits, en dat geldt eigenlijk voor alle soorten sport met dieren, het welzijn van het dier niet uit het oog verloren wordt door de prestatiedrang of bekertjesdrift van de mens.
Maar als ruiter en paard/pony samen een goed op elkaar ingespeeld team vormen en de normale veiligheidsregels in acht genomen worden, dan is het een fantastische ervaring om samen met je paard aan een sgw mee te doen.

hier sluit ik me bij aan. Ik zou er zelf niet aan beginnen gewoonweg omdat ik niet zo veel zelfvetrouwen heb.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:52

floor01 schreef:
Zoals menig anderen heb ik voor het eerst kennis gemaakt met de eventing door fot's in diverse boeken. Toen schrok ik best wel van de hindernissen die de paarden moesten springen op internationaal niveau. Ook mijn mening was vrijwel meteen af: dit was paardenmishandeling.

Sinds een aantal jaren rij ik echter op een stal bij een vrouw die ook aan SGW doet. Ik ben sinds haar eerste cross twee jaar geleden steeds als groom mee geweest op wedstrijd. De veelzijdigheid van de sport maakt het net zo boeiend. Je moet een goede dressuurproef neerzetten en daarna nog springen en crossen! Bovendien valt het mij telkens op met hoeveel plezier de meeste paarden door de cross gaan. In de startbox staan ze vaak al te popelen om te mogen gaan! Het geeft veel voldoening als een paard er zoveel plezier in heeft.

Ik ben het er overigens mee eens dat de SGW een vergroot risico voor ongelukken kent. Als ze gebeuren, zijn ze meestal ook ernstig. Daarom moet zeker in de sgw nog meer gelet worden op de conditie/ gezondheidstoestand van het paard (en ruiter).

Ik ben beniwud wat anderen te vertellen hebben!

Heey Floor!

Ik ben het inderdaad helemaal met je eens!
Paard en ruiter geniéten van SGW. Echt zo fijn om naar te kijken.
Ook vind ik persoonlijk natuurlijke hindernissen veel minder eng om te springen dan een gewone.
Het paard vind het hartstikke leuk, dus springt goed én voorzichtig. Ik heb het dan niet over 1.30m, maar gewoon B/L niveau.
Ik vind het echt supercool!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:13

Ik zal voor de afwisseling eens een klein tegengeluid laten horen (wat ik zo positief vind aan SGW heb ik al geschreven), maar wat ik nu ga zeggen, geldt m.i. voor alle takken van de (paarden) sport: alles moet altijd maar hoger/breder/moeilijker/harder/perfecter etc., en dat vind ik zelf niet positief, omdat je dan mensen krijgt die tot het uitsterste van hun kunnen gaan of dat van hun paard, zodat ongelukken gebeuren. En dat alleen voor prestige en geld.

Maar zoals gezegd: dit geldt m.i. voor alle (paarden)sport!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:17

Dat is niet alleen op sportgebied het geval VeerenAshley; dat is een menselijke tic/eigenschap.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:22

Simmie daar ben ik het mee eens.

Ik kan mensen begrijpen als ze het gevaarlijk vinden. Ik zie ook genoeg combinaties door de cross gaan dat ik denk het gaat maar net goed.
Dit zie je eigenlijk bij iedere vorm van paardensprt.

Risico's van blessures zijn er, alleen worden de paarden wel beter gecontroleerd dan de paarden op de wedstrijden om de hoek. Als je paard niet helemaal rad is hoef je niet te starten, grote kans dat de DA je naar huis stuurt. Bij dressuur zie ik ze ook wel eens lopen Verdrietig dan denk ik alleen maar, die had niet mogen starten in de cross.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:23

Daar heb je helaas gelijk in, maar het is in het geval van paardensport zo jammer dat het paard eronder moet (kan) lijden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:28

Dat is ook weer waar, alleen zou ik het woordje "kan" met hoofdletters en niet tussen haakjes hebben gezet en het woordje "moet" juist weer wèl tussen haakjes. Knipoog
Dat zou de waarheid wat beter benaderen.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:32

Het schiet zo niet echt op met de discussie Haha!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:33

Simmie schreef:
Dat is ook weer waar, alleen zou ik het woordje "kan" met hoofdletters en niet tussen haakjes hebben gezet en het woordje "moet" juist weer wèl tussen haakjes. Knipoog
Dat zou de waarheid wat beter benaderen.

Ik hoop dat je gelijk hebt en lijden is misschien ook een groot woord, maar doelde hier op de (fanatieke) wedstrijdsport met paarden in het algemeen, en ik geloof dat er genoeg paarden zijn die je hier echt geen plezier mee doet. En dan vooral de paarden die eenzijdig getraind worden (dus niet de SGWpaarden Knipoog ).

sgwrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:38

ik vind sgw een prachtige sport en ik vind het zeker niet dieronvriendelijk.
de kanst op ongelukken is misschien wel wat groter, maar als een paard over een dressuurhekje struikel en komt verkeerd te recht, dan breekt ie alsnog zijn nek en is hij ook dood.
sgw is niet gevaarlijker als je maar weet wat je doet en zorgt dat jij en je paard een goede conditie hebben. ik wil niet zeggen dat ie eventingamazone waar het allemaal om begon niet slim bezig was ofzo het was gewoon domme pech en zo gebeuren volgens mij de meeste ongelukken op dat niveau en niet omdat sgw een slechte sport is

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:47

sgwrijdster schreef:
de kanst op ongelukken is misschien wel wat groter,

Als dit zo is, moet je toch vraagtekens gaan zetten bij de prachtigheid en 'niet-dieronvriendelijkheid' van de sport, vind ik!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:03

VeerenAshley schreef:
sgwrijdster schreef:
de kanst op ongelukken is misschien wel wat groter,

Als dit zo is, moet je toch vraagtekens gaan zetten bij de prachtigheid en 'niet-dieronvriendelijkheid' van de sport, vind ik!

Is dat zo? Dressuur rijden is weer gevaarlijker dan je paard in het land laten staan. Maar toch rijden er in Nederland heel veel mensen dressuur. Het is maar net wat je acceptabel vindt en je moet sowieso de risco's zoveel mogelijk beperken, dus goed voorbereiden. En dat doen wedstrijdruiters uit andere disciplines ook niet altijd, ik vind zelf dat de meeste sgw ruiters wel heel goed weten waar ze mee bezig zijn en bewust zijn van de risico's. Pas als je risico's erkent kan je werken aan het beperken ervan!