meer verwaarloosde pony's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: meer verwaarloosde pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:51

Ik recycle mezelf maar weer even Haha!

Ik heb hier toevallig net een onderwerp op een ander forum over gestart. Ik zal mijn posts even kopieeren, scheelt weer typwerk. Sigaar

Citaat:
Ondertussen heb ik al het een en ander meegemaakt, niet persoonlijk, maar wel mensen om mij heen. Ik zal niet in detail treden.

Het probleem is dat ik een beetje bang ben voor de dierenbescherming. Mijn paarden staan altijd buiten en zonder schuilstal. Met dit weer is het weiland aardig nat geworden, maar geen blubberzooi gelukkig.

Het weiland is niet van mij en ik mag er helaas geen stoeptegels oid inleggen of er een bergje in maken. (Ik ben wel op zoek naar een koop-weiland)

Nou is mijn grootste angst dat mensen de dierenbescherming zullen bellen omdat mijn paardjes 'sielugghh' buiten staan met dit natte weer. Uit ervaring weet ik inmiddels dat de DB verschrikkelijk moeilijk kan doen over het niet aanwezig zijn van een schuilstal.

Mijn paard heeft een schuilstal gehad maar hij ging er nooit instaan dus een schuilstal bouwen om alleen de DB tevreden te houden?

Wat zijn hun regels nou precies? Het is mij niet duidelijk en het lijkt erop dat de DB vooral bestaat uit enthousiaste vrijwilligers, maar die niet altijd evenveel kennis hebben van wat paarden wérkelijk nodig hebben. (Paarden die buiten staan worden in beslag genomen en veulens die 24/7 in een stal staan kunnen ze niets aan doen, zeggen ze zelf)

Citaat:
Ik kan dus echt geen muur of schuilstal bouwen in mijn gehuurde weiland. En ik vind het eigenlijk ook onzin om dat te doen alleen maar om mezelf te moeten indekken tegen een instantie die zelf niet goed op de hoogte is van de evolutionair bepaalde behoeften van een paard.

Al heel lang loop ik rond met wat te doen om de DB dit aan hun verstand te peuteren. Ik heb al een aantal mails naar ze verstuurd toen kennissen van mij problemen kregen en toen heb ik ze gemaild dat de inzichten aan het veranderen zijn en dat een keurige pensionstal met alle paarden in een isoleercelletje op een halve meter stro met 3x daags een paar scheppen biks eigenlijk niet zo gezond is als het eruit ziet.

Geen reactie.

Wel een keer een reactie gehad toen op bokt een reltopic uit de hand liep waarbij leden van de DB hun gelijk probeerden te halen door foto's van een aangeklaagd persoon te plaatsen: voetjes in de modder etc. Nu ga ik niet oordelen of dat persoon in kwestie schuldig was of niet. Maar het FEIT dat ze zich verlagen tot middeleeuwse praktijken waarbij mensen publiekelijk aan de schandpaal genageld worden (foto's op bokt) en mensen met rotte tomaten mogen gooien (andere forumleden die 'ach en oh wat sieluggggh' roepen en soms zo ver gaan dat er gezegd wordt dat 'dat soort mensen opgehangen zouden moeten worden aan de hoogste boom') VIND IK DUS ECHT NIET KUNNEN. Op die manier verstoor je ook een eventuele rechtsgang en is een eerlijke rechtsgang eigenlijk al bijna niet meer mogelijk.

Toen heb ik een email gestuurd naar die bewuste afdeling met een cc aan het hoofdkantoor. Gelukkig vond de directeur het ook geen manier van doen, er is ingegrepen en de foto's zijn verwijderd.

Mijn advies aan de DB 'richt je op het werkelijke dierenleed, leid je eigen mensen GOED op, schaaf je kennis regelmatig bij, help mensen bewust maken dat 23/7 stal echt niet kan etc' (en doe eens wat meer aan de bioindustrie)

Ik vind die foto ook erg meevallen als dat groene gedeelte achterin ook daadwerkelijk bereikbaar is voor de paarden is er niks aan de hand.

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:20

Oei, als dit dierenmishandeling is dan worden mijn pony's pas ECHT mishandeld!! Die staan op sommige plekken ook tot hun knietjes in de modder, dat heb je met dit weer..

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:35

ik vind ook dat de dierenbescherming overdrijft
zelf zit ik met veulentjes, die gaan iedere dag buiten
de veearts zei zelf dat he heel erg ongezond is om een veulen op te sluiten in een box
omdat he constant groeit en dus veel beweging nodig heeft en dat het heel slecht is voor de beenderen in een boks staan is

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:48

Nou idd, als ik mijn shets binnen zet staan ze de hele dag te zweten en vervelen ze zich kapot.. Een paard hoort naar mijn idee de hele dag buiten te staan. Nat of niet nat.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:50

Ik heb het stukje ook gezien en ook ik vond het eigenlijk nog wel meevallen
Volgensmij staat er bij mijn verzorgpaarden minder gras op de wei
Maar ze worden echt niet gelukkiger als we ze de hele dag gaan opsluiten

en hoefbevangen van water? Verward

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:53

Ja, dat snap ik ook niet.. Misschien bedoelen ze mok?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:02

Ook mok wordt niet veroorzaakt door water. Het kan er echter wel voor zorgen dat paarden gevoeliger worden voor mok...

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:12

Mijn paarden kunnen naar binnen en naar buiten, ze kiezen zelf maar, en bijvoeren iedere avond Knipoog en tussendoor kunnen ze gewoon hooi eten Knipoog

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 17:39

Ik vind dit zeker geen dierenmishandeling. Paardjes staan er gezond bij en achter in de wei lijkt het droog.
Er zijn wel ergere weitjes te vinden, waarvan ik het wel terecht vindt dat men klaagt.

mieamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:10

het zal aan mij liggen maar als dit dierenmishandeling is weet ik het niet meer.
paardjes staan er goed bij niet mager of wat dan ook, krijgen
hooi zou willen dat die van mij zo buiten zou kunnen staan, staat grotendeels op stal en het is elke dag losgooien in een blubberbak.
kunnen ze niet beter echte verwaarlosing aanpakken, dat paarden er niet meer gezond uitzien en half dood gaan. Daar moeten ze wat aan doen, maar daar doen ze niks tegen en dat lees ik regelmatig.
paarden zijn kudde dieren die buiten horen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:21

Armani88 schreef:
ENSCHEDE - Soms is het loos alarm, maar dit keer was de melding van ernstige verwaarlozing van pony's volkomen terecht. In een wei in Boekelo banjeren deze maandag zeven pony's tot aan de enkels door de drek.

Afbeelding
Op de foto vind ik het nog wel mee vallen, maarja lees het artikel maar even ben benieuwd naar jullie mening ?

http://www.tctubantia.nl/voorpagina/article1155996.ece

Haha! dan kom in de winter maar niet bij mij kijken! Vork

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:22

CrazyCat schreef:
Ik vind dit zeker geen dierenmishandeling. Paardjes staan er gezond bij en achter in de wei lijkt het droog.
Er zijn wel ergere weitjes te vinden, waarvan ik het wel terecht vindt dat men klaagt.

Haha! en juist de niet serieuze gevallen worden aangepakt.....
er zijn plaatsen waar ze in een donker hok staan, amper voer krijgen
en niet gemest wordt...maar die plekken zien ze niet en wel een koppel
gezonde frisse paardjes die er prima op staan! Clown

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:29

Ik vind het heel goed dat mensen die dieren verwaarlozen worden aangepakt Hamer
Maar op deze foto lijkt het mee te vallen, al zou ik het dan liever echt zien, dan kun je beter beoordelen. door de regen zijn nu de weilanden draasiger en de paarden willen toch even naar buiten Haha! Maar dieren horen netjes verzorgd te worden en tja een beetje modder dan is niet erg Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:32

Ik ben blij dat de totale onwetendheid van die organisatie hier even in de schijnwerpers wordt gezet.

Het is toch te schandalig voor woorden dat iemand die denkt dat hoefbevangenheid door water wordt veroorzaakt, een procedure van inbeslagname in gang kan zetten? Natuurlijk zal iedere weldenkende dierenarts (die er mee in moet stemmen) hem vierkant uitlachen, maar niet alle dierenartsen zijn even weldenkend.

Ik zou vierkant uit m'n slof schieten als zo'n stuk onbenul opeens met mijn paarden op de foto in de krant staat met zo'n dom verhaal erbij. Ik hoop dat de eigenaar van deze paarden de dierenbescherming voor de rechter sleept wegens smaad.

En dan nog iets: de man jammert dat het moeilijk is om er achter te komen wie de eigenaar is!!!

Ochiejee... ik zag ook een keer wat paarden lopen waar ik meer van wilde weten. Je gaat naar het gemeentehuis en zoekt in het kadaster op wie de eigenaar van het land is... Als de eigenaar van het land niet de eigenaar van de paarden is, zal hij wel weten wie dan wel de eigenaar van de paarden is. Ik denk niet dat je je land verhuurt aan iemand die je niet kent.
poepoe! Moeilijk hoor!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:37

Vind het inderdaad nogal overdreven.. Al hoewel ik het altijd wel prettig vindt om teminste een schuilstalletje of plekje te hebben.. Dat de paarden ook tussen de buien door even kunnen opdrogen zeg maar. Maar dat is niet verplicht, ik VIND het alleen beter.. Al hebben ze nog zo'n dikke vacht, in de herfst wil het wel eens een week bijna non stop regenen.. Dan vind ik het fijn als die beesten ook even droog kunnen staan/liggen.

Rosaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:42

Die modder is een beetje logisch met dat weer, als de foto in het grassige gedeelte gemaakt was dan was dr niks aan de hand. Maar dat middelste paard ligt dat aan mij of is tie wel redelijk mager.. ?

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:59

ik zie verschillende reacties en de meeste vinden ook dat word overdrijven en dat vind ik ook. ook zag ik iemand zegge zo van ja maar waar is de stal dan? waarom moeten paarden op stal :S oke als je een wedstrijd paard hebt maar alsje een kudde shetlanders hebt dan?. ik heb me paard ook dag en nacht op wei lopen en de wei is een zwembad dat moet ik eerlijk toe geven ze kunnen altijd de stal in (inloopstal) en daar ligt altijd wel hooi. maar ze staan er bijna niet in hoor. vandaag waren er ook de helledag stortbuien. en dan staan ze ook gewoon op het land

ik vind dat het gewoon te erg beoordeeld word. veel mensen hebben geen verstand van paarden en dan denken ze gelijk het ergste

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:00

tja...zij hebben tenminste nog een stuk groen gras...de meeste stukken waar 24 uur per dag paarden lopen zien nu bruin van de modder!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:19

arno8 schreef:
En dan nog iets: de man jammert dat het moeilijk is om er achter te komen wie de eigenaar is!!!

WAAROM MOETEN WE DAN AL ONZE PAARDEN CHIPPEN?????????

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:25

Ik vind ook niet dat er hier sprake is van dierenmishandeling, alle weiden zien er zo uit met dit weer, ze krijgen hooi bijgevoerd en er is ook nog gras te zien, vind dat dit wel een beetje overdreven word

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:31

Ach ja, mijn broer krijgt ook wel eens telefoontjes over heeeeeeele zielige paarden, die buiten moeten staan in de winter!
Blijken dan bv IJslanders te zijn met een giga wintervacht en een schuilstal Haha!

De DB is een heel slechte organistie, met een heleboel zakkenvullers aan de top! Boos!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:32

eva2 schreef:
De DB is een heel slechte organistie, met een heleboel zakkenvullers aan de top! Boos!

Van een insider heb ik vernomen dat er geld wordt besteedt aan reizen naar het buitenland waarbij ze gaan kijken bij asielen van andere landen Verward Ik heb niet zo'n hoge pet van ze op en ik zou graag zien dat ze een aantal dingen veranderen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:50

helaas is dit in mijn ogen ook were een flinke misser van da DB voortkomend uit onwetend heid

ik blijf er bij, de DB in huidige vorm opdoeken
de helft van de mensen die daar klust als inspecteur heeft geen flauw benul van de onderwerpen waarover ze hun mond opentrekken
, maar als eigenaar ben je wel de pineut door het onwetende geblaat van die gasten
1 oplossen, huidige vorm opdoeken
en ene goed systeem met gericht opgeleide mensen opzetten
dan ben je van al het gesodemieter af

nu ook weer, je ziet ene foto waarop ze hun uiterste best hebben gedaan om alleen het blubberige stuk in beeld te brengen
en de rest van het weiland buiten beeld te laten zodat het idd sneu lijkt
terwijl het eingelijk helemaal niet zo sneu is

de dieren zien er weldoorvoed en vrolijk en gezond uit

maar ja, alles voor de publiciteit niet?

laat ze alsjeblieft een andere hobby zoeken om hun misplaatste medelijden op bot te kunnen vieren, dan mogen ze terugkomen zodra ze weten waar ze het over hebben

ja diermishandeling etc moet aangepakt worden
maar laat dat dan over aan de mensen die daadwerkelijk weten waar ze het over hebben

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:00

Sjongejone, wat zet de DB zich hier te kijk zeg!!

Hoefbevangenheid kan je wegsnijden anders wordt het erger... Hamer Túúrlijk! Moet je vooral doen!! Koe

Ik ben helemaal voor het bestrijden van dierenmishandeling...maar dat is eigenlijk het enige dat ik de DB bijna niet zie doen! Wel mediarellen ontketenen opver een enkele mus die wordt afgeschoten...ga eens wat aan écht dierenleed doen!

Ik heb ze nou nog nooit horen pleiten voor scharreleieren....gelukkig zijn die er nu wel bijna overal. Maar dus niet dankzij de DB! Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:06

Het is vast weer een actie van de DB om zieltjes te winnen c.q. leden te werven. Gestoord