kinderen en paarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 00:01

Situaties zoals dit:
Afbeelding
Zijn echt typisch voor kinderen en het is levensgevaarlijk! Ze zien het gevaar niet, de pony is immers toch zo lief? Het is de taak van een ouder of zo je wilt wijzer iemand om een kind daar op te wijzen. Constant bij het handje houden hoeft echt niet, maar een zeker vorm van toezicht (om bijvoorbeeld dit soort dingen te voorkomen) moet er wel zijn vind ik.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 01:00

ik kan me wel indenken wat runningkawa bedoelt.
ik ben ook zo iemand die een stel kids niet graag het bos in ziet gaan zonder begeleiding.
er zijn bij ons op stal regelmatig wat ongelukken gebeurt zelfs met begeleiding erbij.
paard op de snelweg, kind een gebroken kaak, armen, sleutelbenen enz.
en idd die foto van margreet is het perfecte voorbeeld van zoiets.
ponies aan het bit vastzetten, eronder zitten om sokjes te knippen, er precies achter staan om de staart te doen(vooral als er veel vliegen zitten) ik noem maar een paar voorbeelden.
er lopen bij ons op stal heel wat koters rond die dit soort trucjes uithalen.
en het ergste is dat niet alleen kinderen dit doen, ook volwassenen met een eigen paard halen dit soort capriolen uit Schijnheilig
mij vinden ze (volgens mij) nogal een bemoeial, maar ik kan het gewoon niet aanzien en ik zeg er eigenlijk altijd wel iets van.
vandaag toevallig ook: ik zat les te geven en in mn ooghoek zie ik dat een verzorgstertje van een pensionpony zit te trekken aan de teugels en tegelijkertijd een flinke mep en schop verkoopt aan de pony Boos!
resultaat: pony begint te bokken en niet te zuinig!!
gewoon op de plaats een aantal keren de achterbenen omhoog gooien, puur uit verzet.
de eigenaresse van deze pony weet zelf niet hoe ze dit op moet lossen, ze neemt zelf geen les helaas.
het verzorgmeisje daarentegen is net met privelessen begonnen, maar de pony doet dit al een tijdje, dus daar gaat wel wat tijd in zitten.
dus terwijl ik les zit te geven aan een groep manegeklanten roep ik ook ff iets tegen haar wat ze moet doen.
moeder zit lekker in de kantine koffie te drinken Lips are sealed
sorry hoor, maar ik vind dit dus echt niet kunnen!!!
maar wat doe je ertegen???
toedeledoki
gillian

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 07:54

Het is niet voor niets dat de leeftijdsgrens van 16 jaar is gesteld voor kinderen om met een brommer mogen rijden.

Er zijn heel veel onderzoeken gedaan en op die leeftijd is het verantwoordelijkheidsgevoel in het algemeen groot genoeg om dit aan te kunnen.
En waarom is dat? Kinderen die jonger zijn dan 16 jaar zijn vaak net wat te onbezonnen en zien het gevaar nog niet goed genoeg.
En ja, het ene kind doorloopt de verschillende ontwikkelingsstadia sneller dan het andere waardoor het best zo kan zijn dat een 14-jarige "wijzer" is dan een 16-jarige. Maar uitzonderingen blijven er altijd.
Zo kunnen kinderen vanaf 9 jaar pas twee dingen tegelijk doen. Fietsen en opletten op het verkeer bijvoorbeeld. Kinderen die jonger zijn dan 9 alleen laten fietsen is daarom onverantwoord. Ze zijn er simpelweg nog niet toe in staat.
Het rijden van een brommer en het omgaan met paarden is natuurlijk niet te vergelijken maar de vaardigheden komen wel voor een deel overeen. En aangezien kinderen onder de 16 nog niet in staat zijn op een brommer te rijden lijkt het mij dat je deze leeftijdsgrens ook zo mogen stellen voor het alleen op een paard buitenrijden bijvoorbeeld.

Zelf heb ik ook dingen gedaan als kind waar ik me indertijd goed toe in staat achtte maar als ik achteraf terugkijk realiseer ik me dat het meer geluk dan wijsheid was dat het altijd goed is gegaan.

Mijn eigen dochters zijn 9 en bijna 5 en groeien met de paarden op. Daardoor zijn ze zich een stuk meer bewust van de onberekenbaarheid van paarden en hoe je met paarden moet omgaan dan een kind wat ouder is en eens in de week op de manege rijdt.
Toch zal het nog heel lang duren voor ze zonder begeleiding mogen poetsen en rijden. De oudste heeft soms niet eens in de gaten dat ik haar in de gaten hou maar ik doe het wel.
Die van mij durf ik overigens absoluut niet samen alleen thuis te laten, daar zijn ze nog veel te jong voor.

Van die foto van Margreet krijg ik spontaan pijn in mijn vingers Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 08:59

Juist Percy zo bedoelde ik het dus ook.
Het kwam misschien wat onhandig naar voren, maar dat is ook wat ik bedoel. Lachen

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 09:12

Het ligt aan de omstandigheden. Wanneer een jong kind bij mij op stal zou komen met een (eigen) pony, okee, aangezien er hier op stal constant iemand rondloopt die kan helpen of advies kan geven (dus in dat opzicht idd, toezicht!)

Ik zie maar al te vaak dat kids een aantal keer in de fout gaan:
a. Ze kopen een jonge pony 'omdat dat goedkoop is en omdat je dan een band kan krijgen' (die je naar mijn mening dus met eider ouder paard ook kan creeeren)
b. Ze stallen hem bij 'de boer' oftewel een weilandje ofzo (ook lekker goedkoop) waar geen andere meer ervaren paardenliefhebbers rondlopen... stel dat er iets foutgaat, kind krijgt een klap oid en is bewusteloos, lekker dan!
c. Pappa en Mamma weten niks van paarden (en daar zitten de fouten ook meestal, ouders die zeggen dat kindlief best een pony mag zolang ze hem zelf betalen) Daar koemn de eerste twee situaties dan uit voort

En dan krijg je inderdaad opmerkingen van kindlief zelf van 'maar ik heb zoveel moeilijke paarden gereden' waarbij het dan gaat over manegefjorden die er eesn in het uur vandoor gingen oid.

Je ziet, ik ben erg hard in mijn oordeel maar ik kan over deze situaties echt niet uit. Niet eens voor de veiligheid van het kind, maar denk eens aan die pony! Dan gaan ze die beesten lekekr zelf 'inrijden' en met zn 4e staat pony werkeloos ergens omdat ie totaal niet opgevoed is...

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 09:48

ok maar nu gaat het dus over kinderen en JONGE pony's...tjah daar ben ik ook geen voorstander(tav het stukje van laura) van,maar het ligt maar net aan de situatie vind ik.
Ik kreeg dan een 12 jarige pony,waar je alles maar dan ook alles mee kon doen,superverkeersmak en sinds ik d'r heb heeft ze nog nooit gesteigerd of gebokt...daar heb ik natuurlijk héél veel geluk mee gehad.

Een kind totaal alleen met een jonge pony op een weilandje afgelegen is natuurlijk nooit een goed idee,maar een groepje kinderen die dan buiten gaan rijden is dan misschien ook niet een super idee,maar ze zijn wel samen en als er iets gebeurd,dan kan derest hulp gaan vragen,niet dan?

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 09:52

als je 14 of 15 ofzo bent, en je hebt genoeg rij ervaring en je kent je pony/paard goed. dat je wel een buitenrit mag gaan maken.
als je maar rekening mee houd waar je gaat rijden..
in je 1tje lijkt me sowieso nooit een goed idee.. ookal ben je nog zo oud.
er kan altijd wat gebeuren.
dit was mijn mening.Haha!

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 10:28

hmmm Haha!
Ik ben nu bijna 13, weet je hoe erg, ik heb op mijn bijna 11e een veulen gekregen! Knipoog
Maar, hij ziet er nog goed uit, ik ook Tong uitsteken .
Ik mag niet alleen met hem lopen, omdat er hier zulke eikels rondlopen
Die dan je paard laten schrikken Lips are sealed
Maar ik mag heus wel alles opzich alleen, longeren doe ik ook. Op buitenrit ga ik ook met paarden die ik bijrijd, samen met een vriendin (13)
Ik besef wel hoe gevaarlijk iets is hoor!
Net als die foto die magreet neerzette:
Ja, ik doe dat niet hoor! Scheve mond

Sassje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 10:42

ik ben het met runningkawa eens.
ik denk dat zei bedoelt dat een ouder ook weet wat je moet doen als er iets gebeurt met het kind. die weten meestal hoe ze moeten handelen.
en dat bedoelt zei met toezicht, iemand die gewwon rondloopt die er als er iets gebeurt kan helpen.
die foto die magreet neer zette:
ik besef het gevaar maar af en toe doe ik het toch, erg fout!!

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 10:59

Wat Percy zegt is idd waar (Percy, waar haal jij altijd die wijsheid vandaan! Lachen ).
Er zijn natuurlijk áltijd uitzonderingen op de regel, maar over het algemeen dénken kinderen rond de 14/15/16 dat ze verantwoordelijk genoeg zijn, maar in de praktijk blijk dat dat vaak niet het geval is (en ja dat geld ook voor mij, ik ben 15) Ik heb vorig jaar een shetlander gekregen, en daar doe ik toch wel alles zelf mee Haha! .
Maar er loopt bij ons altijd minstens 1 volwassene rond en meestal ook nog een paar van 18/19 die toch ook wel een beetje de jongere kinderen in de gaten houden (er zijn een hoop kinderen tussen de 10 en de 14).
Ik zie vaak genoeg dat een meisje van 10 met een vriendinnetje van 11 op twee shetlanders een buitenrint gaan maken terwijl het 10-jarige meisje haar shet niet kan houden, en dan scheruren ze door de berm... Dan krijg ik echt kriebels om ze achterna te rijden ofzo... Als je je pony niet houd, blijf dan in de bak... Lips are sealed

Ik ga zelf niet zo veel met de 'grote paarden/ponys' om, maar ik geloof zeker dat ik lang nog niet alles weet, niemand weet ooit alles, maar er zijn zoveel mensen die veel en veel meer weten als mij.
Ik geloof ook dat ik vast af en toe wel dingen doe die niet veilig zijn, al zal ik het zelf niet weten... Maar al doende leert men en als iemand mij daarop wijst, ben ik ook weer -ietsje- wijzer...
Ik wil graag leren (over de paardensport enzo), en als niemand mij ooit corrigeert, dan zal ik ook niet wijzer worden op dat gebied. Als ik iets niet weet wat ik wil weten, dan vraag ik dat aan iemand waarvan ik weet (of denk) dat die het wel weet.

Als ik iets fout doe wat gevaarlijk is en ik weet niet dat het gevaarlijk is, als dan niemand mij erop wijst, hoe moet ik dan ooit weten dat het gevaarlijk is? Daarom ben ik het met Kawa eens, er moet gewoon toezicht zijn (en dus niet iemand die op je lip zit zoals ze zelf al zei, maar ik denk dat het het beste is als er gewoon iemand is die als er iets gevaarlijks zou zijn, dat dei dan in kan grijpen, of de persoon in kwestie kan vertellen dat het gevarlijk is.)

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 11:19

Dit is best wel een lastig topic. Want de ene 14 jarige is tenslotte de andere niet. En die ene 23 jarige zit ook wel eens zo als dat meisje van Margreets foto.... ( Haha! en dat was een veulen, waarbij ik direct afgestraft werd door een veulenhoef op mijn hoofd Haha! )

Maar ik ben het er dus wel volkomen mee eens dat er toezicht/ advies hoort te zijn van een oudere met paardenverstand. (hoeft geen pap of mam te zijn, een stalgenoot, manegeleider, instructrice, weet ik veel)

Ik ben vanaf kleins afaan opgegroeid met paarden. Leren paardrijden deed ik samen met mijn vader op de fiets. Isolda werd geboren toen ik 11 was en ik kon haar echt niet aan. (ook niet toen ik 14 was en zij 3)
Maar er was altijd iemand die mij vertelde hoe het niet moest. Er werd niet met de paarden "gespeeld".
Als Isolda steigerde (of een van alle andere trucs die je maar kunt bedenken) dan werd er direct gecorrigeerd en werd dat snel afgeleerd, juist: door mijn vader.

Je kunt dus al jong persoon best wel veel alleen, maar zodra er iets mis lijkt te gaan, moet er iemand zijn die dat verhelpt. Met advies of daden, daar moet een "kind" niet alleen mee rommelen. Das gevaarlijk....

sjeez, ik klink als een oma, sorrie daarvoor Tong uitsteken

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 11:40

Ik vind het een beetje onzin. Kinderen kunnen best zelfstandig zijn, en als een kind van bijvoorbeeld 12 of 11 jaar of zo al jaren met paarden omgaat, weten ze denk ik best wel wat ze doen.....

bij ons op de manege hebben een paar kinderen, van ik denk 10 jaar een eigen pony staan. De dochter van de eigenaar is ook iets van 10... en die gaan met gemak met elkaar een buiten rit maken.

volwassenen weten ook niet altijd wat ze doen hoor. Bijvoorbeeld de eigenaar ing tikkertje doen op een veel te wilde pony, en dat nog wel zonder zadel en hoofdstel...

Nou die was er dus afgedonderd en had zijn heup gebroken... best banketstaaf vlak voordat je op vakantie gaat......

En zo was er gister een vader van een kind... die Britney op ging zadelen... hij zou 20 jaar ervaring hebben. En maar niet luisteren naar ons, dat Britney erg kan schrikken en kan bijten bij het opzadelen. Ze heeft ooit heel hard een tik tegen der neus gehad, van iemand, sindsdien is ze moeilijk op te zadelen. Ik heb nog nooit iemand zo druk zien doen met een pony. Ik had echt medelijden met Britney. Het kind was dus als eerste in de bak, wachtend op de andere kindjes. en die vader zegt meteen ga maar in draf.... daarvoor was al een hoop andere dingen gebeurd. Hij wilde bijvoorbeeld bij een andere pony het hoofdstel indoen. Niet eens kijken waar hij zit te drukken. Of te wel. Hij drukte het bit kei hard tegen het tandvlees van de pony aan. Toen ik zag dat het kind in drag zat, was ik pas echt boos, hij had na 20 jaar ervaring zeker nog nooit gehoord van instappen en warm lopen.... nou ja.....

Dit zijn natuurlijk voorbeelden, en ik wil hier alleen maar zeggen, dat volwassenen of oudere kinderen, soms ook super dom kunnen doen, en in paniek kunnen raken....

Ik denk dat ouders het zelf moeten besluiten of ze hun kinderen alleen laten bij hun pony's... die kunnen hun kinderen lijkt mij zelf het beste inschatten....

Groetjes

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 11:46

Och och och wat een overdreven gedoe allemaal weer.Alsof er niks kan gebeuren als de ouder erbij is.Oke,mijn moeder is er vaak bij,maar die vind het leuk,en helpt me.Maar ik heb ook de behoefte om alleen te gaan,in mn eentje te rijden zonder dat er niemand naar me kijkt.En néé,ik heb mijn paard niet om te laten zien wat ik nou daadwerkelijk ben.Ik ben mezelf,en dat is een meisje die naar de manege gaat VOOR de pony,en niet om er mee te lopen showen.Ik weet dat het dan toch wel mis gaat.

Ik stap niet op andere pony's,en rijden doe ik bijna nooit alleen (dat kan ook niet,het is op een manege).Mijn moeder is er vaak bij,maar ook rijd ik wel 'ns alleen.

Jamey neemt met mij geen loopje,met andere mensen wel.Ze heeft een absolute hekel aan klein grut,en gaat dan in een hoekje staan om van ze af te komen.Het is ook absoluut geen allemansvriend.Een paar van mijn vriendinnen kunnen Jamey absoluut niet houden,en als Jamey gek gaat doen.Houd ik haar eerst vast,ze verstopt zich toch altijd achter mij (het kleine meisje van 13) als ze bang is.Als ze toch wilt vluchten,laat ik haar los.Ik ben (wat ik zelf vind) verstandig.Want wat heb ik eraan om me over de straat te laten slepen? Ik vind haar gerust wel bij het eten.

Ook ben ik consequent,dit mag ze niet,en dat mag ze wel.Veel oudere kunnen echt niet met Jamey omgaan,en met z'n tweeén poetsen vind ze maar vreemd.

Ik denk ook dat het eraan ligt wat voor persoon je bent,ik ben absoluut geen stoer-doen type,en houd me erg afzeidig.Maar ben ook zeer voorzichtig met paarden,wat niet altijd wil zeggen dat ik over me heen laat walsen,verreweg van dat.Maar ik pik dingen tot op een zeker moment.Als ze steigert,krijgt ze een mep.Als ze me platdrukt,krijgt ze een schop.En dat weet ze ook.Dus dat doet ze niet meer *klop,klop,klop*. Wat maakt het nou uit,of een volwassene erbij is.Kinderen en paarden gaan heus wel samen,vaak nog beter dan volwassenen en paarden.Maar zoals ik al zei,
het ligt eraan hoe het kind in kwestie is,en hoe het paard is.

Sorry voor het lange verhaal,maar ik vond toch dat ik er wat van moest zeggen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 12:56

Ik ben ook voor toezicht. Hoeft niet eens er mee te bemoeien zijn ofzo. Maar gewoon je eigen dingen doen in de buurt van elkaar zodat je kan merken als er iets fout gaat.
Ik heb ook best gekke/gevaarlijke dingen gedaan. Bv op Dennis langs de weg terwijl d'r 2x iemand op gezeten had midden in het dekseizoen(wel cappie op!). Maar ben door m'n ongeluk(in een manege les!) vorig jaar wel een stuk verstandiger/voorzichtiger geworden. Dennis voor de kar, alleen als er iemand in de buurt is. Op Nimber of Dien rijden, alleen als er iemand op de boerderij is(maakt niet uit wie maar zolang er maar door iemand gehopen of gebeld kan worden). Het hangt er nu bij mij wel van af met welk paard/pony ik bezig ben. Maar ben er wel achter dat bij ieder paard er wat kan gebeuren(zoals dat ongeluk op onze super brave Dien, of meestal slome Dennis die echt giga aan de kletter gaat met de kar enz enz enz).

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 13:18

Berdientje schreef:
Wat Percy zegt is idd waar (Percy, waar haal jij altijd die wijsheid vandaan! Lachen ).

Tja, wijsheid komt met de jaren zeggen ze en ik tel er 39 Haha!

Als je je bewust bent van de inschattingsfouten die je kan maken door de leeftijd ben je al een stuk wijzer dan de meeste anderen. Adviezen op hun waarde weten te schatten en hulp inroepen op het moment dat het nodig is, daarvan leer je inderdaad heel erg veel.

Juist degenen die roepen dat ze het allemaal al zo goed weten laten blijken dat ze nog heel wat te leren hebben maar dat zullen ze uiteraard zelf nooit toegeven want ze weten het toch beter Knipoog

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 13:19

Ik ben net 15 geworden, en denk maar niet dat mijn ouders braaf iedere dag de hele dag op stal waren. En dat vind ik ook niet nodig.
Ik ben volwassen genoeg om alles zelf te regelen, sta op een grote stal met meer volwassenen, die mij altijd kunnen helpen.
Ik heb een groene pony gekocht, toen ik nog 14 was. En eerlijk waar geen problemen gehad. Ik ben echt wel verstandig genoeg om niet ff voor Camilla's voeten op de grond te gaan zitten o.i.d.
Ik ben altijd voorzichtig.
Ik weet wat ik kan doen, en wat niet.
Mijn ouders doen niets met paarden, dus als zij erbij zouden zijn schiet ik daar niet veel mee op met het weinig tot geen verstand van paarden...

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 13:30

Citaat:
Och och och wat een overdreven gedoe allemaal weer.Alsof er niks kan gebeuren als de ouder erbij is.

Het gaat er niet om of er iets kan gebeuren als er een oudere bij is. Dan kan er evengoed wat gebeuren. Er zijn zat oudere mensen die geen bal verstand van paarden hebben en al hebben ze wel verstand van paarden, dan kan het ook mis gaan.

Het gaat erom dat er iemand is die bij kan springen als het WEL fout gaat. Fout met de pony/paard als hij loopt te etteren, OF fout bij het jonge persoontje, door onbewust (want dat is het vaak) roekeloos gedrag.
Een fout in de opvoeding, helemaal van een zeer jong paard is snel gemaakt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 13:32

Maar ik denk dan ook niet dat dit zozeer van toepassing is op jou Nathalie. Je staat op een manege met volwassenen, krijgt begeleiding en les. En als er iets gebeurd is dan is er ook snel een volwassene in de buurt (zie je eigen topic over je val laatst).

Niemand zegt dat kinderen geen eigen pony kunnen hebben en ook niet dat er een ouder als een soort politie-agent naast moet staan.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 13:37

Net zoals je kinderen nooit met een hond alleen mag laten is het ook onverantwoord om ze met een paard/pony alleen te laten...
De vraag is enkel wanneer ben je geen kind meer Scheve mond

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 13:43

Frappant trouwens dat degenen die er het felst tegenin gaan allemaal nog kind zijn. (In de zin van 'onder de 18')

ponyzotje

Re: kinderen en paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 14:23

runningkawa schreef:
naar aanleiding van dit topic [VMR] steigeren vraag ik me af wat jullie er van vinden als kinderen alleen zijn met hun paard.

Ik vind als er geen ouder in de buurt is het levensgevaarlijk is.
Zeker als we dan ook nog eens gaan praten over jonge dieren.

En 14 is bij mij dan ook nog een kind, helaas ik voelde me vroeger op die leeftijd ook heel wat, maar weet nu ook beter.Lachen

Dus wat denken jullie ervan?

goed ik heb hier dus niets gelezen, juist omdát ik m'n eigen mening wil geven. kan dus best zijn dat hier al soortgelijke reacties op gekomen zijn he!
ik vind dat het volkomen afhangt van de ervaring van het kind en van het paard. als het kind 12 is, al enkele jaren GOED rijdt en sterk is, kan hij/zij best met een paard alleen op stap. een 12 jarig 'zwak' kind met minder ervaring kan dat helemaal niet. 16 jaar is bv geen kind meer, dan kan je volgens mij al redelijk redeneren. Alles hangt van je rijervaring en 'paardervaring' af.
is dat niet logisch? die rijke stinkerds bv die hun dochtertje van 8 een arabisch uitziend pony'tje van 3 geven voor de show, dat is vragen, nee EISEN om moeilijkheden!
logisch toch... dr zullen dus wel al veel zo'n antw. gekomen zijn op dit topic...
veel plezier iedereen met je paard, wees voorzichtig! Knipoog Knipoog Knipoog

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 14:26

Het lijkt me wel dat er tot op zekere hoogte wat toezicht wenselijk is als (jonge) kinderen met paarden of pony's omgaan, maar dat komt omdat je je als volwassene veel meer realiseert van wat er allemaal fout kan gaan en hoe gevaarlijk het soms kan zijn.
Aan de andere kant vind ik ook dat kinderen de kans moeten hebben om dit soort dingen zelf uit te puzzelen, en de kans om zelf hun eigen fouten te maken en ervan te leren!
Met Ethelate ben ik het ook eens voor wat betreft het feit dat kinderen (en volwassenen) dagelijks in het verkeer minstens zoveel risico lopan als in de omgang met paarden. Maar qua sport/vrijetijdsbesteding staat paardrijden/omgaan met paarden ergens bovenaan de lijst met meeste risico's!!!!!
Tja en wij 'ouderen' met onze ervaring met al die fouten en gevaarlijke dingen die we hebben meegemaakt wensen dat een ander natuurlijk niet toe Haha!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 14:28

weet je kawa, dit is misschien een beetje off-topic maar toch erbijhorend.
als je 14 bent, dan weet je dat je gaat veranderen, jezelf niet meer zal geloven als je ouder bent. dan zeg je bij jezelf 'toen ik 14 was, ach, toen wist ik nog niet veel'
volgens mij is dat verkeerd. als je dat al kunt beseffen als je jong bent (kunt beseffen dat je zal veranderen) ben je al een heel eind op weg. als je kan aanvaarden dat je eigenlijk niets weet... ook bij paarden is dat zo. ik weet dat ik niet veel weet, maar dat ik verstandig kan omgaan (in de regel) met hetgeen dat ik weet... je voelt je op die leeftijd dus al heel wat omdat je weet hoe je moet omgaan met hetgeen je weet.
als je als volwassene zo'n dingen ontkent ontken je dat je kind ben geweest... kinderen zijn heel verstandig, met hetgeen ze weten, allemaal!

sorry voor de off en eigenlijk ook ontopic... k kon er moeilijk een nieuw topic over beginnen...

ponyzotje

WennieJ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 14:36

Ik ben ook 14 en ik ga ook alleen naar me veulen en pony en heb ik me moeder ni bij nodig... als er wat gebeurt kan zeij het ook ni helpen toch...Schijnheilig

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 15:02

Margreet schreef:
Frappant trouwens dat degenen die er het felst tegenin gaan allemaal nog kind zijn. (In de zin van 'onder de 18')

Ja indd, omdat het helemaal niet atijd waar is
Een volwassene kan net zo goed een pony verkloten, maar een kind ook ja!
Maar, dacht je dat volwassene wel altijd even slim zijn?
Zonder cap rijden, dat zie ik er toch heel wat doen Knipoog