Paard ernstig gewond....

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 20:01

Is het niet zo, dat die honden afgemaakt moeten worden?
Wsch is er iets misgegaan, want het is niet normaal dat zo'n hond zich zo vastbijt en doorbijt.

Percy

Berichten: 12091
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 20:29

Het lijkt mij ook dat die honden afgemaakt zouden moeten worden. Dit gedrag vertonen ze niet zomaar. Maar je moet wel aangifte doen bij de politie uiteraard. Dit is niet alleen maar een verzekeringszaak maar ook een politie-zaak.

Dat hij waarschijnlijk alleen een boete krijgt begrijp ik niet. Je bent ten alle tijde verantwoordelijk voor de schade die je dieren aan anderen toebrengen.
Als een paard tegen een auto knalt moet de eigenaar de schade vergoeden. Toen mijn hond op mijn eigen terrein tegen de auto van een krantenbezorger aansprong en er daardoor een kleine kras op de auto zat moest ik de schade ook vergoeden (werd wel gedekt door de wa-verzekering).

Deze honden hebben een fikse schade toegebracht aan een paard en aan zijn berijdster. De ziektekostenverzekering van Ozzie zal deze schade waarschijnlijk ook willen verhalen op de veroorzaker (de eigenaar van de honden).

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 20:59

Wat een verschrikkelijke rotervaring, de nachtmerrie van een ieder.
Wat hierboven al geschreven is: Ga gewoon met de eigenaresse praten, ontwijk haar niet.



Ik ben geen expert:

Ik wil de honden niet "schoon" praten.
Wat de honden vertoonden was meute gedrag en jachtdrift.
Ze gaan richting doel (= de paarden) en die vertoonden vlucht gedrag, de honden konden er (mits ze het niet vaker doen) niets aan doen, natuurlijk instinct.

Dat vastbijten in het paard is prooidoden.

Al met al is de eigenaar van de honden verantwoordelijk, de reden dat de honden begonnen, ligt in het feit dat de honden in hem geen "roedelleider" zien.

De verzekering:
De eigenaar kreeg een bekeuring voor het feit dat de honden niet aangelijnd waren.

Wat doet de verzekering: De eigenaar van het paard kan het via haar eigen verzekering claimen, die gaat dan (tenminste zo hoort het te gaan) de verzekering van de tegenpartij (eigenaar van de honden) aansprakelijk stellen.
Dit kan de eigenaar van het paard ook zelf doen, de hondebezitter aansprakelijk stellen voor de geleden schade. (deze is WA verzekerd voor schade die hij of de honden die hij in zijn bezit heeft toebrengt aan derden.
Hoe het precies zit wil ik wel navragen.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 21:14

Wat verschrikkelijk zeg!!!!

Die honden moeten afgemaakt worden, dat moet ook als ze een mens aanvallen, waarom zou een paard anders zijn. Jij bent er immers ook gewond bij geraakt. Wat een ontzettende l u l is die vent zeg!!!

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 21:56

Die eigenaar is wettelijk aansprakelijk voor de schade die zijn honden aanrichten aan mense, dier of ding. Of ze nu aangelijnd lopen of los. Ik hoop dat je de gegevens van die eigenaar hebt!
Wel Heel erg dat het je overkomt, nog eens dubbel omdat het een paard van een ander was... Sterkte!

Ozzie
Berichten: 89
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 21:58

Dat wil ik ook weer niet dat die honden afgemaakt worden... Die man had ze gewoon onder controle moeten hebben, en als hij dat niet heeft moet hij ze niet los laten lopen. Ik heb zelf namelijk ook 3 honden... waarvan er 1 ook andere dieren aanvalt, en mensen bijt die ze niet kent, maar die loopt dus ook nooit en dan ook nooit los, en komt eigenlijk ook niet van het terrein hier af, omdat ik weet wat er kan gebeuren.... Okee, die hond van mij is vroeger vreselijk mishandeld, vandaar het happen naar mensen die te dicht bij komen uit angst (ze doet het nooit uit zichzelf, ze loopt weg), en naar dieren doet ze het omdat ze totaal geen opvoeding heeft gehad (ben ik al heel lang heel hard aan bezig....). Maar zulke honden als die van gister zullen misschien thuis hele lieve beesten kunnen zijn. HIJ moet gestraft worden omdat HIJ het had kunnen voorkomen... Nou moet ik wel zeggen dat ik het heeeel moeilijk vind om zo te denken, mijn eerste reactie was ook die beesten moeten opgeruimd worden, maar ja dan denk ik dus weer aan mijn eigen hond, en dan moet ik toch tot de conclusie komen dat de eigenaar van die honden verantwoordelijk was....

janna

Berichten: 4538
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 22:26

c
Laatst bijgewerkt door janna op 07-05-22 07:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 22:35

Jeetje zeg zwaar kl*ten, ik had die eigenaar geloof ik helemaal verrot gescholden (in paniek). Ik duim voor je dat het paard het haalt!
Die van mij was ook eerst bang voor honden, maar ben haar nu aan het leren om stil te gaan staan zodra ze om haar heen gaan lopen te blaffen, aan de hand doet ze dat heel goed, dus ik hoop dat dat straks onder het zadel ook zo is...
Heel veel sterkte in ieder geval!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 22:39

jeetje zeg!! Wat erg!! Waar is het ergens gebeurt?

Veel sterkte ermee!

Percy

Berichten: 12091
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 23:20

Zelf ben ik ook een grote hondenliefhebber Ozzie. En ik zal dan ook niet snel zeggen dat een hond afgemaakt moet worden. Maar het gedrag wat deze honden vertoond hebben zullen ze weer vertonen.

Natuurlijk kan het voorkomen dat een hond een keer bijt of achter een paard aan gaat en naar de benen hapt maar deze honden beschouwden het paard als prooi. Dat doen ze een volgende keer weer en dan is het misschien wel een kind wat wegrent of een ander paard wat anders nog jaren gezond had kunnen leven.

Als het eenmaal zover is kunnen ze beter op een humane manier inslapen dan meer slachtoffers maken.
Ik ben het met je eens dat het niet de schuld van de honden is. De eigenaar heeft ze misschien opgehitst maar in elk geval niet onder controle. Misschien is het zelfs een fokfout.
Zelf heb ik ook een herdershond, een Groenendaeler, vroeger een Duitse herder.
Geen van beiden heeft ooit, ook maar in de verste verte, dit gedrag vertoond. Mijn hond rent ook wel eens achter de paarden aan. Hij wil graag de kudde leiden maar dat gaat altijd heel goedmoedig.

Ik ben er van overtuigd dat een herdershond normaal gesproken dit gedrag niet in zich heeft.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 00:23

Ik lees het verhaal nu van en kreeg er kippevel van. jeetje dat zoiets heeft kunnen gebeuren. Die man van de honden moet flink aangepakt worden hoor. je honden horen gewoon te luisteren als je ze los wilt laten lopen.

Ik zou verder wel met de eigenaar blijven praten. Misschien kunnen jullie troost bij elkaar vinden.

Ik hoop dat Xander het haalt. Fijn dat ze hem nog wel een kans wil geven.

Heel veel sterkte hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 00:48

Percy schreef:
Ik ben er van overtuigd dat een herdershond normaal gesproken dit gedrag niet in zich heeft.

Inderdaad, de hond van mijn mam is deels herder en die beschermd de paarden juist met uitrijden. Is best een veilig gevoel want hij is superbraaf, let heel goed op maar als honden op je af komen dan valt hij ze aan. Als loslopende honden braaf op afstand blijven is er niets aan de hand maar als ze op je af komen gerend gaat Midas er op af }> Officieel mar Midas natuurlijk ook niet loslopen maar het is echt een veilig gevoel met hem er bij. (en Midas maakt meer lawaai dan dat hij bijt maar dat weten die andere honden niet en die maken altijd dat ze wegkomen)

Ik hoop echt dat Xander het redt. En echt wel die hondenman aanklagen!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 01:16

Wat vreselijk voor je zeg!! O en wat erg voor dat paard, wat zal hij bang geweest zijn. Huilen
Die verd*mde rothonden Boos! !! Pezen doorgebeten? Dan heeft die hond flink zitten doorbijten zeg, en zn hals helemaal open, jeetje wat erg!
Ik zou die man in ieder geval aanklagen, jij ook hoor. Wat je hebt meegemaakt is niet niks! En tuurlijk voel je je schuldig, maar jij bent niet degene die fout zat! Dat was die man, hij heeft zijn honden niet aan de lijn gehad, en had ze ook nog eens niet onder controle...
Hoe gaat het nu met Xander?

Echt heel erg voor je, ik leef erg met je mee, wat zul je geschrokken zijn zeg. Verdrietig
Ik hoop dat voor Xander de juiste beslissing genomen wordt, en die man van die honden aangeklaagd wordt.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 01:41

Wat een afschuwelijk verhaal zeg Verdrietig !
Ik hoop dat je wel alle gegens van de honden-eigenaar hebt??!
Iig moet je naar de politie gaan om aangifte te doen ! Een boete voor "het niet aanlijnen van de honden" ? Laat me niet lachen, het minste wat die vent moet doen is, de schade die aan het paard onstaan is, betalen!
Het is heel begrijpelijk dat jij met een schuldgevoel zit, al hoef je dat in dit geval echt niet te hebben! (Ik weet, makkelijker gezegd als gedaan Scheve mond !) Gelukkig ziet de eigenaresse van Xander dat ook zo!

Suzanne schreef:
Ik kan je, gezien vanuit de eigenaar het advies geven om je interesse te blijven tonen, niet bang worden en niks meer laten horen. Het zal enorm gewaardeerd worden als je elke dag bij het paard langs gaat, of in ieder geval belt om te vragen hoe het gaat. Meer is niet nodig, geen offers, of ellenlange excusen. Gewoon meeleven. Maar als je dat niet doet en je sluit je af, uit een soort angst, misschien onterrechte schaamte, schuld...dat geeft een verkeerde indruk.


Ik vind dat Suzanne het hardstikke goed verwoord heeft!!!

Ik wens jullie allemaal (jou, de eigenaresse van Xander en je nichtje) heel veel sterkte en het allerbeste voor Xander!!! (Hoe gaat het nu, een paar dagen later, met hem???)

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 08:30

oooww arm beest. Maar jij hebt ook ontzettend veel geluk gehad dat jij verder niets hebt dan 2 gebrokne vingers. Sterkte met het Xander. Toen ik gisteren buiten aan het rijden was op de hei, kwam er ook opeens zo'n jachthond uit de struiken gesprongen. En die van mij vloog ook in volle galop er tussen uit maar toen de baas riep ging hij gelukkig weer trug.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 09:59

orri schreef:
Voor hetzelfde geld hadden ze een wegrennend kind gegrepen, mijn paard durft niet eens langs niet aangelijnde honden.

Dan zegt die vent tegen zo'n moeder misschien ook wel "Ben je helemaal gek om hier met die kinderen te komen!" Want hij vindt kennelijk dat hij het alleenrecht heeft om ergens te komen.

Ozzie, je moet die vent aanklagen, hij moet opdraaien voor de kosten en al het leed!

JoT

Berichten: 4018
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 10:29

Jeetje, wat een erg verhaal, dit is toch de ultieme nachtmerrie. Ik kan me voorstellen dat je je superschuldig voelt, zou ik ook hebben. Maar het is jouw schuld niet, het had de eigenaar zelf ook kunnen overkomen. Die man had zijn honden gewoon onder controle moeten hebben, dan was dit hele drama niet gebeurd waarschijnlijk. En als een paard of pony schrikt en echt aan de kletter wil gaan, gaat ie toch wel, bit in z'n mond of niet. Daar zijn het nu eenmaal vluchtdieren voor. Ga nou maar gewoon met die eigenaar praten, dan voel je je een stuk beter daarna. Heel veel sterkte.

Ozzie
Berichten: 89
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 12:27

Ben net met de eigenaresse gaan praten.... Ze zegt dat ze mij echt absoluut nix verwijt, dat ze er net zo goed zelf op had kunnen zitten. Wel een hele opluchting, maar toch blijf ik me schuldig voelen....
Ook ben ik net met haar bij Xander wezen kijken, hij wordt vandaag geopereerd...., en als blijkt dat echt alles kapot is laten ze hem gelijk tijdens de operatie inslapen....dat wordt dus echt de hele tijd bij de telefoon zitten.
Hij trouwens gelukkig nog wel gevoel in zijn been, dat is volgens de DA een goed teken bij zulke beschadigingen. Hij zal bijna zeker nooit meer geschikt zijn voor de sport, hij zal als hij het haalt zijn been waarschijnlijk niet meer kunnen buigen zoals het hoort omdat ze alles weer aan elkaar vast moeten zetten en een heel stuk huid er tussenuit moeten halen dat echt aan flarden gescheurd is....
De DA geeft hem nog steeds heel weinig kans, maar wilde het gelukkig toch proberen. Er zijn foto's van hem gemaakt, daaruit bleek gelukkig dat er geen scheuren in het bot van zijn been zitten, maar hij bleek nog wel 2 gebroken ribben te hebben!! Die wonder boven wonder nix geraakt hebben.... Ik hoor tussen half 4 en 4 uur de uitslag en ik heb echt een heel naar gevoel erover...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 12:31

Jammer dat die hondeneigenaar nu niets leert, en dat hij de volgende keer best WEER slachtoffers onder paardenmensen kan maken omdat jullie hem er zo gemakkelijk van af laten komen.

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 12:39

Ozzie schreef:
hij wordt vandaag geopereerd...., en als blijkt dat echt alles kapot is laten ze hem gelijk tijdens de operatie inslapen....dat wordt dus echt de hele tijd bij de telefoon zitten.


Heel veel sterkte, ik hoop dat ie het redt.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 12:43

Eehh.. Ozzie, hebben jullie al stappen tegen die honden-eigenaar ondernomen??? Doen hoor Extreme duivel !!!!!

Ik duim voor jullie dat het met Xander goed afloopt!!! (Naar omstandigheid iig Scheve mond !) Laat je het ons weten als er nieuws is?!!
Sterkte voor jullie allen daar!!!!

Ozzie
Berichten: 89
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 13:48

Ja we zijn al bezig met die honden, mijn schoonvader is advocaat, en die zegt dat hij het allemaal voor me wil regelen.... Hij probeert nu voor elkaar te krijgen dat die honden zo'n agressieviteitstest moeten doen (oh dat moet zowiezo altijd na zo iets hoor ik mij vader nu zeggen), als ze dat moeten doen en ze zakken worden ze afgemaakt... Mijn schoonvader probeert ook alle gemaakte medische kosten op hem te verhalen.
Laatst bijgewerkt door Ozzie op 27-08-02 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 13:51

Vergeet het smartegeld niet!! *LOL*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 13:51

Ik hoop eerlijk gezegd dat die honden niet zakken, het is de schuld van die eigenaar, laten ze die dan maar afmaken. En hij moet opdraaien voor de kosten. Hou je ons op de hoogte hoe het afloopt?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 14:10

inderdaad, die vent moet helemaal uitgemolken worden, dit is echt niet normaal wat hij gedaan heetf! En dan ook nog het lef hebben om te zeggen dat je daar maar niet had moeten rijden!! Heeft die kerel geen gevoel in z'n donder en geen hart in zijn lijf?? Echt schandalig!!