Haha, nee.. sorry, heb een verkeerd beeld gegeven denk ik.. Ze is een heethoofd qua druk doen en gewoon vervelend en ongeduldig. Angst van honden en grootverkeer is inderdaad soms wel lastig, maar geen rede om thuis te blijven. Ik ben nog steeds bezig haar vertrouwder te maken met deze dingen, en met honden gaat het al beter. Maar het is niet zo dat ze continue bang is hoor! Ze vindt buitenrijden echt onwijs leuk, en we rijden ook veel naar het bos/duin/strand toe en dan is er niets aan de hand, en kunnen de bijzets ook los. Alleen de weg is dus vervelend. Hoewel ik steeds goed op moet letten, omdat ze buien heeft dat alles eng is, komt er tijdens de ritten ook veel ontspanning naar voren hoor. Het is niet zo dat ze echt bang is, van heel angstig, maar meer, moeilijk uit te leggen.. Heel oplettend, snel schrikken, en soms opeens van die uitspattingen dat ze wil bokken enzo.. Snap je?
Waar ik rijd word de bijzet ook regelmatig gebruikt. Vooral bij ruiters die hun handen niet stil houden, zo krijgt het paard toch aanleuning met de bijzets en gaat hij toch zijn rug gebruiken (het weze duidelijke dat er wel goed van achter naar voor moet gereden worden, anders gaat het paard hangen). Deze enkele paarden zijn dit erg gewend, werden er altijd mee gelongeerd. Sommigen gaan zo ook mee de weg op, nog nooit problemen gehad. We bevestigenz e ook langszij en vrij hoog, en ja, ze liever eventjes aandoen maar wel op maat dan een hele les te los. Dan vind ik het best kunnen, natuurlijk moet je er dan niet te gek mee galopperen en zo. Maar dat werkt al jaren prima. Maar zomaar op een paard dat al fris staat, en het niet gewend is, en tussen zijn benen door, dat is gewoon fout.
op een paard dat al fris staat, en het niet gewend is, en tussen zijn benen door, dat is gewoon fout.
dat is de grote fout inderdaad! kan al 2.5 dagen niet meer rijden en mis het al enorm!maar gelukkig is er naast rijden ook leuke dingen te doen met men knuffelverwend paard ,als hij niet denkt dat het verband om eten is
Bijzets met rijden zijn imo levensgevaarlijk. Als je paard steigert klapt hij achterover en hoe braaf je paard ook is, hoe gewend ook aan de bijzets, als hij toch van iets schrikt en fel omhoog gaat is het te laat. Het is echt een hulpteugel om te longeren (en dan kan hij evt. ook tussen de voorbenen).
ik denk dat je zelf het beste weet wat je kan doen met je paard.. .en als je echt vind dat het niet goed zal gaan gewoon eigenwijs zijn... naja heel veel beterschap in ieder geval!!!
Jeetje! Dat is schrikken! Ik hoop dat het wel weer helemaal goedkomt, botbreuken zijn NAAR... en tot die tijd maar even typen met 1 hand...
De naam bijzet teugel zegt het al, je gebruikt ze om het paard met zijn hals/hoofdhouding in een bepaalde richting te zetten. Normaal gesproken doe je dit tijdens het rijden zelf, en zijn ze bij het rijden dus overbodig...
Wat de anderen ook al zeiden, in deze situatie had je er helemaal niks aan, een martingaal zou nog meer nut hebben en daar zit ten minste een halsriem aan... Ik vind het een zaak van onkunde van je instructie, en ik zou er zeker werk van maken... helemaal omdat jij zelf twijfels had aan het nut, en zij als les/leidinggevende het er door gedrukt heeft (dat idee kreeg ik). Voor hetzelfde geld wordt je hand nooit meer zoals hij was!
Jeetje ! Dat is schrikken zeg ! Pfff, véél beterschap in ieder geval Je lesgeven zal nu ook wel een flink schuldgevoel hebben ... Vind dat eigelijk ook wel een beetje terecht hoor. Ik bedoel, als een pony al redelijk gespannen is, bok en al redelijk op scherp staat ... Is toch wel het laatste wat je doet een bijzet-teugel eraan gaan maken ?! Of spreek ik nou wartaal uit ?