Denkvermogen van een paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ibouma

Re: Denkvermogen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:23

somokkele schreef:
Een paard denkt niet na, een paard leert door herhaling. Mee denken zal een paard niet doen, afstanden inschatten heeft een paard ook door herhaling geleerd, daarvoor is een positieve prikkel aangekomen, of een negatieve weggenomen. In de paardensport betekend dit vaak dat de negatieve prikkel weg wordt genomen.

hee smokkele hoe weet je dat, heb jij paarden gemaakt ofzo?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:24

Wat is dit nou voor rare reactie Verward

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:28

henkb schreef:
Jippie schreef:
Dieren hebben instinct
Mensen hebben ratio

Dat onderscheidt ons van de dieren

Deze dooddoener kon wel uit de bijbel komen.

Nee hoor, maar het is wel een typisch menselijke uitspraak Haha! Haha!

Ontopic: als je wilt weten of een paard kan "denken", zul je eerst moeten komen met een goede definitie van "denken". Wees eerlijk, de meeste mensen hebben ook vooral aangeleerd gedrag, maar nadenken.........

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:29

nou: hoe kan smokkele ons precies vertellen hoe of wat een paard denkt, terwijl dat nooit met zekerheid te zeggen is?
ik vindt dat een beetje kortzichtig.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:30

Heet ik God Knipoog?? Nee, maar het is aangetoond dat paarden, maar ook honden, en zelfs mensen leren door middel van herhaling. En dat dit ten alle tijden met een positieve of negatieve prikkel te maken heeft.

Het waarom, waar wij als mensen mee verder gaan, zal een paard zichzelf niet stellen. Het is zo en het wordt geaccepteerd zoals het komt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:31

somokkele schreef:
Ze kunnen van tevoren niet bedenken (het denken) wat voor consequentie bepaald gedrag heeft of kan hebben.

En hoe weet jij dat zo zeker?

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:33

Ik heb gehoord dat een paard ongeveer een geheugen heeft van een kind van 3 jaar.
Nou die weten toch al best veel! Soms zijn ze inderdaad best slim.
Maar ze blijven dom Tong uitsteken.
Ze kunnen denk ik dingen die ze echt niet leuk vinden heel snel herkennen. En andere dingen, na ze een paar keer gezien te hebben wel.
De paarden bij ons op de manege weten allemaal hun eigen box te vinden (nieuwe paarden weten het na een week, 2 weken ook wel).

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:35

ietepiet schreef:
nou: hoe kan smokkele ons precies vertellen hoe of wat een paard denkt, terwijl dat nooit met zekerheid te zeggen is?

Dit is een discussieforum, misschien kun je ook je mening geven over het onderwerp ipv mensen allen maar aan te vallen.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:36

Waratje schreef:
somokkele schreef:
Ze kunnen van tevoren niet bedenken (het denken) wat voor consequentie bepaald gedrag heeft of kan hebben.

Het staat je vrij om het te weerleggen Knipoog

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:43

ik heb geen idee of je hun kunt laten vallen onder het kopje: "denken"
Als ze iets leren, en dan herkennen en het dan weer doen, valt dat onder denken? of juist niet? Want er gaat toch heel wat ratelen in dat koppie van: owh, ze doet been ze, dan doe ik dat. Het is een instinct, maar of dat niet ook een vorm van denken is?
Zo ziet mijn shet de kruiwagen de bak in gaan, je ziet hem bijna "denken" en die kan ik wel omgooien. Hij komt er dan ook heel doelgericht aanlopen, met een superondeugende snoet erop... tja, voor mij valt dit wel onder "denken" maar dat denken is dan misschie wat anders dan het "denken" van een mens.

Wij denken vaak (lang niet altijd Clown ) voor we iets zeggen of doen. Maar ik heb mijn paard ook wel eens zien stoppen en kijken en dan toch maar doorlopen, alsof hij twijfelde. Er ging toch iets door zijn hoofd heen waardoor hij besloot toch maar door te lopen.

Tja, ik denk ( Tong uitsteken )dat het gewoon een ander soort vorm van denken is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:59

somokkele schreef:
Waratje schreef:

Het staat je vrij om het te weerleggen Knipoog

En wat zou ik precies moeten weerleggen? Ik vraag alleen maar hoe JIJ dat WEET, ik geef hierbij niet mijn mening over de inhoud van je uitspraak........

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:06

Zeg dan hoe jij er over denkt, niemand WEET het.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:07

okee dan hebben we het nu over het denk vermogen van het paard....maar in hoeverre onthouden paarden dan? bv 1 e eigenaar komt 10 jaar later langs,zou het paard deze nog herkennen?mij is ook geleerd dat een paard leert na herhaling,maar hoe het met het denk vermogen zit?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:10

Leuke vraag wel Ja
Als ik later ben met voeren hoor ik mijn paard van een afstand al met zijn voet schrapen, verwacht hij nu dat door het schrapen voer in zijn bak zal vallen? Of heeft hij er een plaatje bij voor ogen dat er iemand binnen gaat komen die hem voer geeft? Dat laatste zou toch een heuse gedachte zijn.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:13

Ik denk dat een paard wel lang herkent, oude eigenaar bijvoorbeeld. Maar ook dat is: positieve (hopelijk Haha! ) langdurige ervaring.

Nicole288, paard weet dat ie eten gaat krijgen, staat waarschijnlijk ook te schrapen als je op tijd komt voeren?

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:17

Paard heeft geleerd dat het schrapen het voer oplevert, en is dus beloont voor het gedrag. En gedrag wat beloont wordt zet je door (zou ik ook doen). Zou je wachten tot je paard rustig staat en altijd geeft als hij netjes stil staat te wachten, dan zal het gedrag uitdoven.

Het is best moeilijk om onderscheid te maken tussen denken en aangeleerd gedrag.... Wat is de definitie van denken..

Even de Dikke van Dale geraadpleegd

Denken : het verstand gebruiken, zijn gewaarwordingen ordenen, een oordeel vormen

Wikipedia

Het denken of denkproces is het totaal van bewuste gedachtegangen, mede beïnvloed door het onbewuste.Deze gedachtegangen omvatten zowel woorden als beelden (beelddenken). Een denkproces kan actueel zijn, maar ook een proces zijn dat reeds langer in het geheugen opgeslagen was en waarover iemand weer kan beschikken wanneer hij wil. Wanneer iemand daadwerkelijk het denkproces voortzet, is hij aan het denken.

En nu ga ik even nadenken Knipoog

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:21

Hij schraapt dan niet meer als ik daar ben Dus ik stel me zo voor dat hij schraapt om mij tevoorschijn te toveren. En als hij mij daarbij al voor zich ziet, zou dat dan vooruit denken zijn?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:21

IKbenEllen schreef:
Zeg dan hoe jij er over denkt, niemand WEET het.

Afhankelijk van welke definitie van denken je gebruikt kun je stellen dat een paard wel of niet kan denken, waarbij ook duidelijk moge zijn dat volgens diezelfde definities je kunt stellen dat mensen wel of niet kunnen denken. Het zegt niet zoveel. Clown
Maar goed, ik geloof wel dat paarden in enige mate consequenties van hun gedrag kunnen overzien. Hoeveel dat is kan per paard verschillen, maar ja, denkvermogen verschilt ook per mens. Blond

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:30

somokkele schreef:

Wikipedia

Het denken of denkproces is het totaal van bewuste gedachtegangen, mede beïnvloed door het onbewuste.Deze gedachtegangen omvatten zowel woorden als beelden (beelddenken). Een denkproces kan actueel zijn, maar ook een proces zijn dat reeds langer in het geheugen opgeslagen was en waarover iemand weer kan beschikken wanneer hij wil. Wanneer iemand daadwerkelijk het denkproces voortzet, is hij aan het denken.

En nu ga ik even nadenken Knipoog

dan valt het van paarden toch ook onder denken... want ze hebben ook een supergeheugen. misschien gebasseerd op positieve en negatieve dingen, maar hij gebruikt die herinnering wel weer voor een volgende keer... dat zou dan bij deze omschrijving wel onder "denken" vallen Haha!

Of denk ik nu helemaal verkeerd Tong uitsteken

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:22

Hmm, dit is raar? Ik had het op MD gezet. Ik zal het eens even in de groep gooien, want hier hoort het niet Knipoog
I'll be back!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 16:30

Even weg en wat een reacties al kan het haast niet bijhouden.
Zie dat er toch heel wisselend over wordt gedacht !
Soms lijkt het net of ze denken maar in meerdere meningen en gedachtegangen hier kan ik me wel vinden.
En waarom paste het niet waar ik het had geplaats?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:31

Omdat dit niet specifiek over wedstrijden gaat Knipoog

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:41

Daarom word het topic geTRANSPORTeert Haha!

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:25

IKbenEllen schreef:
ietepiet schreef:

Dit is een discussieforum, misschien kun je ook je mening geven over het onderwerp ipv mensen allen maar aan te vallen.

heb je het forum wel gelezen?
op de eerste pagina heb ik mijn mening gegeven...
hierover was ook een topic. over dat mensen eerst een topic moesten doorlezen voordat er commentaar werd gegeven...en aangezien dit topic maar 2 paginas is... Haha!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 19:06

Scum schreef:
Omdat dit niet specifiek over wedstrijden gaat Knipoog

uh Verward Daar heb ik het ook helemaal niet neergezet !