Tinkers in de mode?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 17:40

dat vind ik dus echt de grootste onzin, sorry maaike of greet, maar irish is echt niet rustiger dan elk ander paard!!! Zeker buiten niet!!!!!!!!!!!

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 17:52

Tinkers zijn niet in de mode!
Tinkers waren goed, tinkers zijn goed, en in de toekomst word het alleen maar beter! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Mon-nikky

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 17:54

juistum!! En voor de mensen die denken dat het een paard voor watjes is die nodig ik graag eens uit!! Kan ik ook eens lachen !!! Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 18:24

tinkernikky schreef:
Tinkers waren goed, tinkers zijn goed, en in de toekomst word het alleen maar beter! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Mon-nikky

als ze niet in de mode zijn hoe wil je dan de ineens grote vraag naar tinkers verklaren? of als het alweer over is het grote aantal tinkers dat ineen te koop staat terwijl een paar jaar geleden er maar weinig mensen waren die wisten wat een tinker is?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 18:58

omdat wij ze hebben laten zien onze tinkertjes!!

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 18:59

irish_lady schreef:
juistum!! En voor de mensen die denken dat het een paard voor watjes is die nodig ik graag eens uit!! Kan ik ook eens lachen !!! Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel

Haha! Of natuurlijk naar Keltic..Is zo eenkennig als ik weet niet wat. Als ze willen, gaan ze ook. Of het nou een koudbloed is of niet..
Een tinker kan inderdaad hardstikke makkelijk en lief zijn, maar daarom is hiet zo dat ze allemaal zo makkelijk zijn!
En als dat zo zou zijn zou er niets meer mee te beleven zijn ook Cool
En Tinkers sloom? Dacht het ook Haha!

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:08

IcePrincess"]
[quote="tinkernikky schreef:

Mon-nikky

als ze niet in de mode zijn hoe wil je dan de ineens grote vraag naar tinkers verklaren? of als het alweer over is het grote aantal tinkers dat ineen te koop staat terwijl een paar jaar geleden er maar weinig mensen waren die wisten wat een tinker is?
[/quote]

Het antworod ligt uiteraard al in mijn eerdere berichtje.
Omdat tinkers goed zijn!

En de Tinkers blinkt uit in zijn veelzijdigheid! Daarom zijn ze zo populair..

Mon-nikky

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:22

quote: Het valt me op dat er veel mensen zijn die ineens hard opzoek gaan naar een tinker of zelfs hun pony willen ruilen met een tinker.

als je mij hiermee bedoeld; ik heb meerdere haflingers die erg goed bevallen, maar vind tinker ook erg mooi. Dat heeft dus nix met mode te maken, eerder met bekendheid van een mooi ras, weer eens wat anders dan de eeuwige kwpn'ers. Zo ben ik dus op zoek naar een tinker en wil graag eventueel 2 haflinger-veulens inruilen. waarom wordt hier zo fel op gereageerd?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:26

uhm voel je je aangesproken dan???

flicka

tinkermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 21:01

Ik ken de tinkers al heel lang, ben 25 jaar geleden naar Ierland geweest voor een huifkarvakantie met tinker (ja, oudje hè....).
Heb nu eindelijk sinds maart mijn eigen tinker. Ze ziet er uit als een Shire, zwart met 4 witte benen en brede bles, en ik heb haar in Ierland via internet gekocht. Een gok dus! Maar wat een geweldig paard is ze, vanaf dat ze uit de vrachtwagen kwam na een lang transport klikte het gelijk. In het begin was het even wennen aan elkaar maar ik heb nog nooit een paard meegemaakt dat zo betrouwbaar was. Het is echt geen lammetje maar ze is enorm werkwillig, sterk en voorwaarts. Ik rijd voornamelijk (lange) buitenritten en daar is ze uitermate geschikt voor. Ze houdt er van veel te draven en dat kan ze ook lang volhouden. Het was alleen moeilijk een geschikt zadel voor haar te vinden omdat ze fors is. Het is wel gelukt na 2 maanden...
Het is misschien wel een "modepaard" maar dat zijn wel meer rassen zoals de Haflingers, Friezen, Quarters, Paints etc. Ze zijn nog redelijk betaalbaar, tussen de 2000 en 3000 euro. Ik ben in ieder geval heel blij met mijn tinker (Irish Cob).

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 21:28

missnynke...ja ik bedoelde jou er ook mee maar je bent niet de enige een aantal jaar gelden was ik aan het rijden en kwam er ook een man naar me toe die tinker wel leuk vond en mij te groot en biede me aan hem te ruilen voor een fries (ten eerste was het niet mijn paard en tweede nooit van m'n leven) en zo heb ik wel meer advertenties gezien

Soxje...wat leuk!! ik zou ook heel graag een keer naar ierland willen alleen voor de tinkers over 3 of 4 jaar wil ik er zeker eens heen om er een veulen te kopen.
heb je er misschien nog foto's van? zou leuk zijn om een keer te zien

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 00:15

Volgens mij is de Tinker voor een deel een mode-verschijnsel geweest. Maar door de wat grotere bekendheid van het ras de laatste jaren hebben mensen de Tinker ook ontdekt als een paard wat voor hen wel eens geschikt zou kunnen zijn.

Helaas waren veel van deze mensen nogal onervaren en was het hun eerste paard. Waarschijnlijk is dat mede de oorzaak van het grote aanbod van Tinkers op dit moment. Tinkers zijn nu eenmaal allesbehalve beginnerspaarden.
Bovendien is de ene Tinker de andere niet, net zo goed als de ene KWPN-er de andere niet is. Je hebt super rustige, brave, gelijkmatige Tinkers waarvan sommige zo flegmatiek zijn dat de ruiters er zelfs op een gegeven moment genoeg van krijgen.

Maar je hebt ook de wat "hetere" Tinkers. En als ik mijn "hete" Tinker vergelijk met de "hete" KWPN-ers van mijn vriendinnen dan moet ik toegeven dat het wel een heel ander soort "heet" zijn is. Daarnaast ken ik ook KWPN-ers die een stuk rustiger en gemakkelijker zijn dan die Tinker van mij.

De Tinker kopen puur omdat hij in de mode is, dat is natuurlijk van de zotte maar het kan wel heel goed zijn dat iemand Haflingers geweldig vind maar de Tinker ontdekt als een paard wat ook goed bij hem/haar past. Daar is op zich niets mis mee.
Bijna drie jaar geleden had ik twee Appaloosa's waarvan ik het er met een niet kon vinden. Zij was best een leuk paard maar ze paste niet in mijn leven. Haar behoeften waren totaal anders dan die van mij.
Iemand bood mij aan om eens op zijn Tinker te gaan rijden. Dat paard liep M-dressuur met winstpunten en ik was stomverbaasd. Daarvoor had ik Tinkers maar niets gevonden maar dit paard had geweldige gangen, ze liep niet alleen mooi maar ze zat ook fantastisch. Mijn interesse was gewekt maar ik ben daarna niet exclusief naar een Tinker op zoek gegaan.

Parcival kwam op mijn pad en dat was het paard wat ik wilde hebben. Als ik nu rondkijk en andere Tinkers zie dan zie ik dat veel van deze paarden heel wat meer in hun mars hebben dan je op het eerste gezicht zou zeggen.

Misschien is de Tinker wat kwaliteiten qua sport betreft hier en daar wat ondergewaardeerd terwijl hij als beginnerspaard juist weer overgewaardeerd is.
Naarmate het ras bekender wordt zal dit langzaamaan veranderen hoop ik.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 01:27

Helaas, IcePrincess, ik ben mijn Iers fotoboek al heel snel na die vakantie kwijt geraakt door verhuizingen. Daar baal ik nog steeds van omdat het zo'n dierbare herinnering is: 2 weken in de regen met een huifkar en tinker genaamd Gin, dat is pas onthaasten! In de huifkar zat een keukentje en we hadden 2 stapelbedden. Verlichting was met een gaslamp met zo'n sokje dat om de paar dagen vervangen moest worden. We kregen bij vertrek een zak haver mee en 's-nachts ging Gin bij een pub of boer de wei in. Dat is nog een voordeel van tinkers: ze kunnen zich aan alle paarden aanpassen en gaan hun eigen weg.

SuperQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 17:31

Sorry Lonneke maar wil je beweren dat tinkers er niet om bekend staan dat ze braaf zijn??? ik heb veel lieve brave en makke tinkers gezien, en natuurlijk ook enkele minder brave maar ik weet zeker dat het grootste deel harstikke braaf is.

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 18:16

Jullie kunnen allemaal wel zeggen, dat jullie tinker net zo druk is als ieder ander paard, maar over het ALGEMEEN is het gewoon zo dat een tinker gewoon een wat rustiger karakter heeft.
Dat is dus gewoon zo en dat weet je toch wel.
Misschien zijn die van jullie toevallig allemaal uitzonderingen (wat ik betwijfel) maar ze zeggen het he, uitzonderingen bevestigen de regel!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 19:44

irish lady: uhm voel je je aangesproken dan???

ja ik voelde me idd aangesproken, ik had het idee dat ik gebombardeerd wordt als beginner die een tinker op een plaatje heeft zien staan en gelijk al haar paarden inruilt voor een tinker, wat dus absoluut niet zo is.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 22:18

nou ik denk dat je je alles wel aan kunt trekken, wie zegt dat er zo gedacht wordt???

En Maaike ik ken veel tinkers maar geeneen die zo braaf is dat ie nooit wat doet. Of zo lief is als beweerd wordt dat tinkers zijn!! Een tinker is zeker geen beginnerspaard, daar zijn ze veel te sterk voor en ik heb al heel wat tinkers gezien die verprutst waren door mensen die dachten een makkelijk paard te kopen!!!! incl. hulpteugels stangen en weet ik wat voor onzin!!!

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 12:26

irish_lady schreef:
nou ik denk dat je je alles wel aan kunt trekken, wie zegt dat er zo gedacht wordt???

En Maaike ik ken veel tinkers maar geeneen die zo braaf is dat ie nooit wat doet. Of zo lief is als beweerd wordt dat tinkers zijn!! Een tinker is zeker geen beginnerspaard, daar zijn ze veel te sterk voor en ik heb al heel wat tinkers gezien die verprutst waren door mensen die dachten een makkelijk paard te kopen!!!! incl. hulpteugels stangen en weet ik wat voor onzin!!!

Sorry Lon hier ga ik nog even op in!
Dat de paarden verpest zijn ligt aan de ruiters niet aan het karakter v/d TINKER!

Mijn mening die hoeft natuurlijk weer niet gewaardeert te worden(mag wel)........

Is dat Tinker een super lief karakter hebben, ze zijn leergierig en als je een goede band met je tinker opbouwd heb je er een vriend voor het leven aan en gaat hij/zij voor je door het vuur(soms dus letterlijk en figuurlijk)(bedoel er niks mee)......

Er zijn inderdaad uitzonderingen.
Maar als een tinker zijn kracht gaat gebruiken tegen de ruiter is er meer aan de hand! Tinkers en overgens geen enkel paard is sterk inde mond maar zijn zo gemaakt door verkeerde hand hulpen en hand houding en het aan de teugelrijden enz...Als een paard sterk in de mond is betekend dit juist over het algemeen dat het eenover gevoelige mond heeft die hij/zij door dit gedrag juist probeert te beschermen tegen dat pijnlijke gedoe met het bit! Een paard denkt niet een paard handelt!

Als je een paard eerlijk behandelt wat voor ieder ras geld, zullen ze er alles voor over hebben hun baasje te behagen.

Het schrikken van paarden kan in de aard liggen, maar wordt vaak bevestigt door de ruiter en dus wordt het erger.

Sommige ruiters geven signalen af waar ze zelf niet eens bewust van zijn!

En geloof me ik praat ook uit ervaaring daar ik wel eens probleem paarden bij me krijg om te heropvoeden en hun vertrouwen weer terug te geven, en bij tinkers gaat dat over het algemeen uitstekend omdat ze zo'n geweldig braaf karakter hebben.

Mon-nikky

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 20:21

uhm???

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 21:12

Tinkers staan bij veel mensen idd bekend als makkelijke paarden, maar dit is (naar mijn mening) lang niet altijd terecht. En door dit misvestand ontstaan er natuurlijk weer steeds meer moeilijkere tinkers.
Tinkers zijn idd vaak rustig en vriendelij van aard. Maar staan er ook om bekend dat ze zeer eigenwijs zijn. Je moet dus vaak wel heel streng en consequent zijn omdat ze anders steeds minder makkelijk worden. Maar doordat mensen met weinig ervaring een tinker kopen omdat ze zo braaf zijn, maar vervolgens niet streng genoeg zijn voor het beestje worden ze vervelend (en weer verkocht).

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 21:50

Richtje schreef:
Tinkers staan bij veel mensen idd bekend als makkelijke paarden, maar dit is (naar mijn mening) lang niet altijd terecht. En door dit misvestand ontstaan er natuurlijk weer steeds meer moeilijkere tinkers.
Tinkers zijn idd vaak rustig en vriendelij van aard. Maar staan er ook om bekend dat ze zeer eigenwijs zijn. Je moet dus vaak wel heel streng en consequent zijn omdat ze anders steeds minder makkelijk worden. Maar doordat mensen met weinig ervaring een tinker kopen omdat ze zo braaf zijn, maar vervolgens niet streng genoeg zijn voor het beestje worden ze vervelend (en weer verkocht).

Eindelijk goed uitgelegd.
Ik ga helemaal met Richtje mee!

Inderdaad is het gewoon waar dat Tinkers over het algemeen een wat rustiger en minder schrikkerig karakter hebben.

Er zijn meiden die zelf een Tinker hebben, en niet willen dat anderen denken: "Ze zal wel een watje zijn en daarom een Tinker hebben genomen."
Er zijn echter wel meiden die voor het eerst een pony mogen, en een Tinker willen omdat ze nog wat onzeker zijn met rijden.

Echter net als bij Fjorden en Haflingers moet men ook bij Tinkers gewoon erg consequent zijn (bij welke pony niet }> ) want anders doen ze gewoon waar ze zelf zin in hebben.
Dan kun je daar in de bak proberen je Tinker de achterhand te laten gebruiken maar dan vertikt-ie het gewoon... of hij wil niet in galop... of hij gaat links terwijl jij rechtdoor had gepland. Extreme duivel

Maar het blijft ondanks dit feit zo dat de Tinker naar verhouding minder snel HOOG bokt, of recht overeind steigert, gewoon omdat zijn bouw hier niet naar is.
Niet dat hij het nooit zal doen, maar ik bedoel dus in vergelijking met 'bloedjes' van paarden. Haha!

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 22:28

eerlijk gezegd ,heb ik het idee wel gehad zo dat tinkermode paardjes zijn
of dat nog zo is weet ik niet zo daar hou ii me niet zo mee bezig meer.
ik heb zelf een volbloedtinker gehad en en nog een halve staan een gekruiste jaarling (tinker keer NRPS)
wel is zo dat door de grote vraag er ook veel aanbod is geweest en omdat ze schijnbaar niet aan te slepen waren in begin vind ik dat er enorm veel "rotzooi"tinkers geimporteerd zijn door handelaren ,paarden met beengebreken bv of longproblemen of moeiljke paarden of kruisingen met volbloeden bv die voor echte tinkers verkocht worden en dan inderdaad pittiger zijn dan verwacht en vaak oudere dieren jonger verkopen dan ze zijn
denk dat dat de tinkers zijn die je veel op markten ziet tegenwoordig
nadelen van tinkers vind ik hun hoge mokgevoeligheid en de belachelijke hoge prijzen .
eelijk gezegd zou ik me liever een fjord kopen dan een tinker als ik moet kiezen nu (heb ook een fjord en die bevalt me super!!!!!!!!!!!!!!!!!!) Haha!

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 00:29

nou ik heb mijn tinkertje nu 2 jaar ze is super met buitenrijden

mode paardjes ja dat waren ze zeker nog steeds n beetje ik heb voor mijn tinker maar liefst 5750 gulden betaald (ja mijn ouders dan)

en dat tinkers goed zijn ja ze zijn lief en braaf (sommige ook niet veel) maar ze zijn te erg door gefokt de meeste hebben been problemen dus zo goed zijn ze ook weer niet.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 14:40

AfbeeldingToen ik een paar jaar lang naar mijn oude werk reed zag ik bij een boer altijd een bont paardje in de wei staan. Ik vond 'em zó grappig! Toen ik weer ben begonnen met rijden en zei dat ik ooit zelf een paard wilde hebben hoorde ik het woord Tinker steeds vaker vallen. Wist ik veel wat voor ras het was. Toen ik met een paar collega's te eten ging zag ik in een wei wéér allemaal bonte paarden staan. Inderdaad, net Friezen maar dan bont en kleiner. Ik moest toch maar eens vragen wat voor paarden dat nou waren. Ja Tinkers dus.... joh, is het een ras? Gaaf! Dan wil ik er óók één! Gewoon omdat ik ze er geweldig uit vind zien, mooier nog dan een Fries!!

Ik begrijp best dat het 'modepaardjes' zijn. Als je er eentje ziet en dan steeds meer en meer... dan val je er toch voor? Zo werkt dat.
Afbeelding

Christel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 20:17

Ik heb er niets tegen, maar wel zielig voor die pony's die worden in geruild.
Laats zag ik ook een Tinker op Hippiscentrum Westland Ze was zo lief.