over ponyexpress!...over caps opzetten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 11:02

Ik hoorde van een stalgenootje dat ze het dragen van een goedgekeurde cap verplicht willen stellen in Nederland. Vind ik wel een goede zaak, gewoon een kwestie van wennen.

Buitenrijden doe ik altijd met mijn crosshelm op sinds ik een keer met mijn knar op het asfalt heb gelegen. Je wilt echt niet weten hoe dat voelt, geloof me!

In de bak rij ik wel zonder cap, eigenlijk ook stom, 1 x struikelen en je ligt met je snuit tegen een paal!

We moeten met z'n allen maar eens wat verstandiger worden, ook al is je paard nog zo braaf, hij kan altijd uitglijden met vreselijke gevolgen!

En voor een TV-programma vind ik het absoluut niet kunnen dat er geen cap gedragen wordt. Neem een voorbeeld aan Hoppa!

Groetjes Mieke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 11:09

Marieke als ik je even mag citeren:

(..)alleen bij western hoort dat nou eenmaal niet.(..) Voor de gast is het uiteraard wel een stukje prettiger zonder cap. (..)

Sorry hoor, maar hoe kun je zou iets nou beweren?? Dit is kortweg een bevestiging van alle smoesjes die er zijn om maar geen cap te hoeven dragen. Dit lijkt mij voor een kinderprogramma nogal stupide.
Voor het westernrijden zijn er dus ook veiligheidshoeden, die zet je in het vervolg dus ook maar op zou ik zeggen.
Ondertussen krijg ik nogal genoeg van opmerkingen over wat er wel en niet bij western hoort. We zijn -inderdaad- met zijn allen aan het paardrijden.

Maatje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 11:15

al die 'argumenten' van " ik krijg koppijn" " ze zitten zo klote"..etc. gaan allang niet meer op: de caps van nu VOEL je niet eens zitten, laat staan dat je er last van krijgt (ik spreek uit ervaring)!
Er blijft maar 1 argument/smoes over 9 en die lees ik hier ook erg veel, in of tussen de regels..): je loopt zgn. voor banketstaaf, want ze staan niet..
Kom op zeg, zijn we nou echt nog zo.. we zijn toch geen 13 meer..??
dan lig je misschien wakker over uiterlijkheden en wat anderen wel niet zouden denken eventueel..
Ik had ook lang zo'n ouderwetse cap, met alle obgemakken van dien. Als ik 'm af deed had ik rode vegen op m'n voorhoofd en als ik viel, lag die cap meestal eerder dan ik..
Aangezien ik 'm op een gegevn moment steeds minder op deed, besloot ik er iets aan te doen, voor t mis zou gaan..:
ik kocht een prettige cap, waar ik mischien wel om 'uitgelachen' wordt oid, maar dat kan me nu echt niets meer schelen, sterker nog: ik vind 'm nu wel stoer en voel me een goed voorbeeld dat ik 'm gewoon opdoe ( ook al ben ik geen kind/beginner/..meer). Ik mag er gewoon mee gezien worden.
Ik heb en casco van nog geen 160 piek, maar in mijn ogen is 'ie ideaal!
Een cap in de buurt hebben, heb je zo weinig aan als je valt en ook op een ebeknd paard kan er wat misgaan op een onverwacht moment, ja toch..?
Als een manege alle ( ook volwassen)klanten zou kwijtraken omdat een cap verplicht is (wat op zich geen geen slechte zaak is), zou ik dat een zeer zielige vertoning vinden, maar jammer dan. Laat ze dan ergens anders maar minder voor banketstaaf lopen en een gat in het hoofd vallen..

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 11:40

Ik vind het zo raar. Hier op bokt zegt de meerderheid met cap te rijden. Maar bij mij in de plaats rijd niemand met cap. Niet op de manege, niet bij de pensionstalling. Ik ken niemand die altijd met cap rijd.

Ik weet dat het moet, en ik houd me er ook wel aan, maar als het zo warm is...of ik heb dressuurles dan doe ik hem niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 12:05

Ik vind dat je gewoon een cap op moet als je een paardenprogramma presenteert. Of het nou dom staat of niet, of je nou western rijdt of je hobbelt op een shet door de bak, cap op. Zeker met zo'n voorbeeld functie. Ik vind dan ook dat ook Anky eens een cap op moet gaan zetten, zeker bij die fandagen.
Bij ons op de manege rijden best veel mensen met cap. Op de manege paarden is dat sowieso verplicht. Veel tieners met eigen pony zie je bij het vrijrijden wel zonder cap maar in de les is het wel verplicht tot 18 ofzo. Ook in de verenigingsles is het verplicht. er zijn er ook die bijna altijd zonder cap rijden (Suus bijvoorbeeld) en mensen die altijd met cap rijden (Irisje). Ik heb nu zo'n nieuwe Kieffer helm, superlicht en zit super fijn. Ik moet hem nu van mezelf gaan dragen want het is een kleine moeite maar ik ben laatst wel gaan stappen in het bos zonder zadel en zonder cap op, ik dacht pas halverwege dat ik toch wel heel stom bezig was, de volgende keer zet ik hem ook dan op. Ik ben trouwens wel blij dat er bij ons vrij veel volwassenen (ook met eigen paarden) met veiligheidscap rijden, ben ik tenminste niet de enige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 12:12

NOu, ik rij dus niet met cap of helm, maar ik presenteer ook geen tv programma. Het is dus puur mijn eigen zaak.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 12:36

ik rij sins kort met cap ik zie wel dat mensen naar me kijken enzo omdat voor de rest niemand bij mij inde buurt rijd met cap ik vind het gewoon veel verstandiger met cap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 13:02

hoi
ik ben het wel met Shaienne eens.
Hier op bokt rijd iedereen met cap en zo zie ik om me heen ook noot iemand met een cap op. Is iedereen hier nu zo Schijnheilig of hoe zit dat?
Ik zelf beken dat ik noot met een cap rij,Ik weet dat het stom is maar toch heb ik m nooit op.
Verder vind ik wel dat er hier gepraat word dat alsof je een cap op hebt je nix meer kunt krijgen.Die gebroken ribben waar iemand het over had waren er met cap op ook geweest.
Ik ken iemand die in zen gezicht geslagen is,hij had een cap op maarja die zit niet op je gezicht he.En als een paard met kalkoenen in op je teen gaat staan zit er ook een gat in je voet.
Moeten we nu ook bodyprotectors en stalen neuzen in onze laarzen dragen?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 13:10

Kawa ik geef het eerlijk toe ik rij zonder cap. Heb ik reeds diverse malen toegegeven. Karin mijn bijrijders rijdt met.

Madelein: op onze manege rijdt je op eigen risico dus ze gaan dat niet verplicht stellen dat kost geld en zonder geld geen manege. Zo werkt het helaas en zijn dragen niet het risico van ons valen behalve tijdens een manegeles maar niet voor ons pensionklanten. De pension klanten brengen het meeste geld in dus die willen er geen kwijt raken.
BTW ik zou niet weggaan als er met cap gereden moet worden. Maar ja ze kunnen het niet verplicht omdat het niet landelijk geregeld is. Als dat gaat gebeuren veranderd er een heleboel ten goede hoor.

Gr Pris

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-01 13:27

Och Runningkawa je kan het natuurlijk niet gaan omdraaien he.

met cap kan er niets meer gebeuren. zo werkt het natuurlijk niet. het is voor als

en mij gaat het er nog niet eens om dat iedereen een cap moet dragen. dat moeten ze vooral zelf weten. Feit blijft dat een cap er voor de bescherming is en dat Marieke een voorbeeld functie heeft. En daarom zou juist zij een cap moeten dragen *LOL*

fijn zo'n stevige discussie waar iedereen in zijn waarde wordt gelaten. Hier kunnen we iets mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 13:38

hoi heike
ik ben het voor 100% met je eens dat mensen met een voorbeeld functie het beste hun cap wel op kunnen zetten.
Maar hier en op ander forums gaat het vaker over de cap en daarin word bijna gezegd dat als je dat ding maar op hebt ben je veilig en wilde ff overdreven duidelijk maken dat dat nu ook weer niet zo is.Ik ben helaas nooit zo goed in het opschrijven van hoe ik het bedoel maar ik hoop dat jullie het toch snappen. Lachen

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 13:38

Hmmm...eigenlijk ben ik het wel met Heike eens. Ik rijdt ook western en ook zonder cap. Het is bij ons wel verplicht en binnenkort moet ik dan ook een veiligheidshelm aanschaffen, speciaal voor western. daar kun je je hoed overheen doen en het is wel zo veilig!!!
Dus...het smoesje van "ik rijdt western" heeft geen zin meer Scheve mond\ Om bij de fnrs te blijven is het een verplichting om in ieder geval iedereen tot 18 jaar met veiligheidshelm te laten rijden, of het nou engels of western is...

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 14:52

Mja, zelf rijd ik ook niet met cap eerlijk gezegd, maar eigenlijk ben ik wel steeds van plan om het te gaan doen (slap he?), m'n dochter van 8 mag nog geen paard uitstappen zonder dat ze een cap op heeft.
Wat ik trouwens erg vreemd vind: als je het ruiterbewijs (daar istie weer Lachen ) als westernruiter wilt halen MAG je geen cap op, dan MOET je met een hoed rijden, dat snap ik dus niet eigenlijk....

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 15:44

Hee Kawa, dan denk ik dat wij hier in de buurt een uitzondering zijn...op de rijvereninging is het verplicht, en verder als ik in de manege ben...altijd iedereen (nou ja, bijna iedereen)met cap. Ik zelf heb hem ook altijd op.
Eerder omdat het moest van m'n ouders, en als zij er niet bij waren ook weleens niet, maar nu gewoon voor m'n eigen veiligheid.

Ik ben toevallig heel trots op m'n moie glimmende air-lite!! Cool Knipoog Ik wordt weleens raar aangekeken (in het bos, op de rijvereniging).maar ach!
Ik heb jaren met zo'n echte champion gereden en ben zo blij met m'n airlite! Zit zoveel beter.

Nou Marieke, volgende week een cap/veiligheidshoed???

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 16:31

Er zijn westernhoeden in de omloop met een harde binnenkant er is ergens een topic over...

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... forum=4&21

"waarom met western geen cap op?"

Hier in het bericht word gezegd waar deze hoeden met bescherming te koop zijn.

Quote: Zag in een berichtje van Sonja op Algemeen (discussie 'wel of geen cap') de volgende tip:

"In Amsterdam (Buitenveldert) zit Steco Western, hartstikke leuk winkeltje, waar je goed geholpen wordt en leuke dingen kunt kopen! Er zijn bijna geen winkels in Nederland die die veiligheidswesternhoeden (EC-goedgekeurd!) verkopen, maar Steco heeft ze sinds een week of 3 binnen, eigen import!" = end quote.

Dus weg met de excuses, geen cap, dan een veiligheids-western-hoed !!!!!!! Knipoog
En idd vind ik dat Anky e.d. in publieke aangelegenheden best eens een cap op mogen zetten, een Anky (merk Knipoog ) cap misschien?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-05-29 16:35 ]</font>

casy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 16:34

Maar in de western moet je toch wel verplicht een hoed op op de wedstrijd?
Verward

Maatje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 17:53

tja, dat vind ik ook erg vreemd ja, al die topruiters/amazones die dus nooit een cap oid ophebben. Ik ken maar 1 amazone die ik weleens met een cap op e foto zie: Imke Bartels. Wel zonder kinband, maar goed, ze had er een op. Verder ken ik echt niemand die met cap rijdt. De pers schrijft rgelmatig over Anke e.a. als voorbeeldfiguren, maar blijkbaar gaat dat idd niet op voor w.b. de veiligheid en bescherming van jezelf.
Inderdaad, ook met cap kan ik een trap in m'n borstkas krijgen, of nek, armen en benen breken. maar je hoofd is toch het meest kwestbaar en toch best een belangrijk onderdeel van de mens (..), dus het scheeelt al als dat beschermt is.
Ik gee toe, ik heb ooit overwogen een bodyprotector te kopen, maar heb daar to op heden van afgezien.Ik sprong toen wat meer, ook parcoursjes soms en die hekken in het bos, die dus vast staan.
Toen leek zo'n protector me op zich best handig, al is het al voor het beschermde gevoel. maar omdat ik me dan misschien wel helemaal in moet gaan pakken ( en ook dan kan er idd nog geneog misgaan), heb ik 't nog maar niet gedaan, ik spring nu alleen nog af en toe een hekje.
Vorig jaar was ik met een jong paardje bezig, in t shirtje maar met ouderwetse cap, en ze struukelde dudanig, dat ze geheel ondersteboven ging, en ik dus ook. Ik 'dook' voor zover mogelijk opzij, om niet onder haar teecht te komen ( behalve m'n linkerbeen, maar daar heb ik vrijwel geen tel last van gehad!), maar m'n cap lag 3 meter verder en daar had i dus niet veel aan. Ook m'n armen en vooral rond de elleboog lag geheel open, kaoptgeschuurd over de keiharde, brokkerige grond. Ook mijn schouder heeft lange tijd 'vastgezeten'.. dat had ik met goede cap ook gehad. Maar toen ben ik dus een goede cap gaan kopen, omdat ik toen doorhad dat die andere caps niets deden dan irriteren.
maar goed, ieder voor zich en ook ik rijd nog weleens een heel enkele keer zonder cap hoor, maar dat kan ik houden op 5% ofzo van de ritten die ik rijd. En als ik dan zonder rijd ( bijv. 's zomers 'zwemmen' met leo in t water in badpak ofzo..), voel ik me ook erg lomp en onverstandig, want er zal maar net die ene keer wat gebeuren..

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 18:02

Op mijn vorige stal reed ook niemand met cap,ik ook niet! Ik heb een whiplash en krijg echt megakoppijn van dingen op mijn hoofd. Ik kende ook alleen nog de ouderwetse cap.
Op mijn nieuwe stal is het verplicht, dus ben er maar eens een aan gaan schaffen...zo'n Casco ding. En inderdaad...je voelt het niet en ook geen koppijn daarna! *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*
Ik ben dus niet Schijnheilig .... *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* , maar bij ons is het simpelweg verplicht! En bij die andere stal nog niet, maar dat zou geloof ik per oktober wel zo zijn!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 18:15

Ik ben ook nog aan het kijken naar een lichte cap.
Ik heb nu nog een oude cap waar ik dus ook koppijn van krijg en die me irriteerd met zweet etc.
Ik heb 'm altijd op met springen tegenwoordig vroeger ook niet altijd.
en altijd wanneer ik op een vreemd paard stapt die niemand kent of wanneer ik een jong paard inrijd.
al weer een hele stap van mezelf want vroeger had ik 'm alleen tijdens een wedstrijd op nu nog de laastte stap dat ik 'm altijd op heb....*LOL*

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 18:26

Ik heb wel altijd een cap op, dan heb ik al een veiliger gevoel want ik lig nl vrij snel naast *LOL*

Sommigen kinderen doen braaf hun cap op tijdens de les (meestal zonder kinbandje...tja wat heeft het dan voor zin vraag ik mij af...maar goed ze hebber tenminste eentje op.) en als ze gaan uitstappen doen ze hem af...je paard zal maar struikelen... Lips are sealed

Beter een warme cap dan een zeer hoofd!
nouja das mijn mening!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 18:59

Ik draag eerlijk gezegd ook nooit een cap, en ik overweeg het met de dressuur niet eens.

Met springen droeg ik wel een cap, maar dat doe ik nu niet meer dus mijn cap ligt in de auto om mijn McShakes klem te kunnen zetten *LOL* *LOL* *LOL* !

Op de ORUN cursus was het ook verplicht mede met de achterliggende gedachte dat je een voorbeeldfunctie vervult voor je leerlingen.

Maar ik vind niet echt dat Marieke een voorbeeldfunctie heeft, ze presenteert alleen maar een programma en ze geeft toch geen lessen? Doet iedereen alles maar klakkeloos na wat op TV te zien is??
Dan zou de criminaliteit hier nog veel hoger zijn ..

Ik vind dat het aan de ouders van de kinderen is, wat zij vinden dat nodig is. En uiteraard als de regels van de manege dat eisen ontkom je er ook niet aan.

Voor de rest vind ik dat iedereen elkaar in zijn/haar waarde moet laten en dat je zelf mag bepalen wat je doet: cap op of cap af.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 19:04

Wat ik raar vind is dat er met western niet met cap wordt gereden. Je kunt toch net zo hard van een western paard afkletteren als van een dressuurpaard? Of zie ik dat nu verkeerd Verward
Ik heb gehoord dat er nu veiligheids westernhoeden zijn. dat lijkt me dan een goeie oplossing voor dit "probleem" Toch??

Nou om het goede voorbeeld te geven: Ik rij met cap maar om het nog veiliger te maken heb ik net een nieuwe CASCO cap gekocht.

En hij zit prima!!! Dus mensen die een cap rot vinden zitten: koop een casco cap! Das veel veiliger dan alleen een schedel:D

xxx Roos

Yor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 19:13

Citaat:
Die gebroken ribben waar iemand het over had waren er met cap op ook geweest.
Ik ken iemand die in zen gezicht geslagen is,hij had een cap op maarja die zit niet op je gezicht he.Moeten we nu ook bodyprotectors en stalen neuzen in onze laarzen dragen?

hier wil ik even op reageren, in engelse paardentijdschriften (vooral voor kinderen) hebben alle kinderen (en volwassenen meestal) een bodyprotector aan! daar is dat niks raars!
op de manege waar ik reed is het altijd al verplicht om met cap te rijden en sinds kort moet je ook zo'n licht gewicht cap, of in iig zo'n cap setje, dat om je cap heen zit met een kin dingetje en in je nek een bandje

kian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 19:57

ik las net dat hier ook body protectors overwogen werden. Dat heb ik ook overwogen na mijn val (schedelbasis etc). Uiteindelijk heb ik het nietn gedaan en met als reden dat ik mezelf niet banger mocht maken dan nodig was. Als ik echt weer buitenritten zou gaan maken, ga ik het weer overwegen. Gewoon voor het geval dat. Het paard waar ik toen mee viel deed ook nooit iets fout en was zo lief. Tot op die bewuste dag dan. Het blijven paarden.
Bij mij op de rijvereniging ben ik de enige die altijd met cap rijdt.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 20:26

Zo Heike, je hebt wel een discussie op gang gebracht zeg. Lachen Wij zijn western gaan rijden met de BNers omdat quarterhorses vriendelijke rustige dieren zijn. In een western zadel voel je je sneller op je gemak. Je donderstraalt niet zo snel van een paard af als in een "gewoon" zadel. Je hebt veel meer houvast. De twee paarden Coppers en Hope ken ik op mijn duimpje. Dat de Bners Hope rijden en niet Coppers is een zeer bewuste keus. Ik heb me aangepast aan de gast. Degene die konden rijden heb ik laten rijden bij de andere zijn we alleen maar gaan stappen. Tatum Dagelet was zo bang dat ik naast haar ben blijven lopen en Carry Slee heeft maar drie stappen gezet. De veiligheid van mijn gast stond boven aan het lijstje. Als presentatrice moet je je alleen maar concentreren op het presenteren. Voor mij gaat dat niet op, ik ben constant bezig met de veiligheid van mijn gast. Uiteraard kan je ook van een westernpaardje vallen en je nek breken. Maar reken maar dat ik voorzichtig ben met mijn gast. De keuze voor western was niet moeilijk, want ik rij zelf al 10 jaar western. Dat daarbij niet verplicht een cap gedragen hoeft te worden was alleen maar mooi mee genomen. Gek dat ik niet eerlijk mag zeggen dat dat voor mijn gast wel zo prettig is. Als meer dan 500.000 mensen naar je zitten te kijken en je mag kiezen tussen wel of niet met een cap rijden, wat zou jij dan kiezen?

Wij maken een heel positief programma. Er word niet gescholden, geschoten en gedood. We maken mensen enthousiast voor de paarden sport. Wat wil je nog meer. De aanvraag voor westernrijden stijgt enorm door dit programma (en heus niet omdat je dan geen cap hoeft te dragen) Ik heb al heel wat mensen over hun angst van paarden mogen en kunnen helpen. Een programma zoals Pony Express is alleen maar goed voor de paardensport toch? Ook niet paardenliefhebbers kijken met plezier.

Ik neem jullie commentaar mee in mijn gedachte voor de volgende serie. Van de zomer wordt het programma herhaald, dus jongens als ik geen cap op heb, geen commentaar a.u.b want daar kan ik niks meer aan veranderen.