Objectief kunnen zijn over je eigen paard

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:16

Ah ok Haha!
Ik heb ook maar 1 variant
Maar het was toevallig net na mijn berichtje Haha!

Verder heb ik ook wat Dees zegt
Kawa is ook geen geweldig dressuurpaard.
Maar ik ben heel blij met hem, hij heeft een super karakter en daar mee compenseert hij heel vaak de dingen die hij niet goed kan.
Hij is een geweldig knuffelpaard en dat vind ik ook heerlijk.
Voor mij kan tegen dat karakter en het gevoel wat wij samen hebben geen geld tegen op.

En ik hoop dus ook dat Kawa nog heel wat jaren bij me is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:24

Het ligt er ook maar net aan wat je wilt op een gegeven moment. Ook als je proffessioneel met de sport bezig bent, sta je voor de keuze. Op het moment dat jij een eigen bedrijf moet runnen, kun je het je simpelweg niet veroorloven om een goed bod af te slaan: je moet er immers van leven.

Voor mij is het hobby, en mag er dus best een keer geld bij. Ik ben vooral geïnteresseerd in de sportieve kant, en zolang ik nog het gevoel heb daarin te kunnen groeien met/door een paard, heb ik dan ook geen enkele reden om hem te verkopen. Maar ook dan moet je realistisch blijven. Mijn hengst zit toch wat meer geld in dan de andere paarden, en dan zal er ook een keer wat voor terug moeten komen. Daar kijk ik anders tegenaan dan tegen de andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:29

Ik ben het met je eens dat als je bedrijfsmatig bezig bent je ze wel verkoopt.

Ik zeg zelf ook, als er een keer 1 bij komt dat hij voor de handel is.

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:33

Het maakt gewoon geen moer uit of je nou wel of geen topper hebt.
Wat belangrijk is, is dat JIJ diep gelukkig bent met je eigen kanjer en dat beestje voldoet aan die dingen wat jij er graag mee wil doen.
Voorbeeld, mijn Groninger is helemaal niet zo geweldig in de dressuur, ik ook niet, maar ik hou dan ook helemaal niet van dressuur. }>
Maar aangespannen gaat ie als een speer en DAT vind ik nou leuk.
Conclusie: mijn Bolle is gewoon een fantastisch paard. Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Bolle op 15-08-02 13:12, in het totaal 2 keer bewerkt

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:41

Flair heeft een heleboel zwakke punten, maar toch ben ik blij met haar. Ik kan wel zeggen dat ik liever een wat groter dressuurpaard heb waar ik wedstrijden mee kan rijden, maar dan nog zou ik dat dressuurpaard naast Flair willen en niet in plaats van...

Flair heeft vrij korte benen, geen geweldige gangen... maar toch is het een geweldige pony. Ze KAN heel leuk lopen en haar karakter is goed.

Maar het allerbelangrijkste is dat ik tevreden met haar ben, en zij hopelijk ook met mij.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:56

Tja,
objectief zijn is niet makkelijk.

Op het moment heb ik 4 kwpners staan (5 met Obses erbij Haha! ) en van allemaal krijg ik kriebels in mijn buik als ik ze zie of rijd.
Stuk voor stuk vind ik ze geweldig.
Ik zie echter wel de mindere kanten van mijn paarden en zeg het wanneer ik een veel beter paard zie lopen.
Zo heeft mijn hengst een traag achterbeen, de Vosheeft zo'n zwaar kaakgewrcht waardoor die er minder makkelijk door te krijgen is en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het scheelt dat er geen perfecte paaden op de wereld rondlopen, vorige week Bonfire nog op stal gezien en het is dat je weet wat voor paard het is anders had ik hem voor geen goud voor 1 van mijn dieren willen ruilen Haha!

Verder heb ik op mijn dieren ook wel eens een bod gehad en tot nog toe is dat nog nooit minder als het dubbele geweest als wat ik er aan uit heb gegeven, maar als ze MIJ meer waard zijn gaan ze niet.
Dan zal er toch wat dieper in de buidel getast moeten worden Haha!

Fitzroy

Berichten: 25223
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 12:42

Napoleon, ik had het idd over wedstrijdruiters in dit topic, maar ik nam aan dat dat wel duidelijk was.

Bovendien is mijn paard voor mij ook een topper, dat zeg ik ook, en moet er echt goed geld voor geboden worden wil hij de deur uitgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 12:49

Dan ben ik heel eigenwijs, mijn paard gaat niet weg. Is van mij, blijft van mij. Het heeft denk ik ook te maken met de reden waarom je een bepaald paard koopt, dat bepaalt ook hoe je tegen je paard aankijkt en wat je in je paard ziet. Dat is nu eenmaal niet voor iedereen hetzelfde.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 12:54

Fitzroy schreef:
Napoleon, ik had het idd over wedstrijdruiters in dit topic, maar ik nam aan dat dat wel duidelijk was.

Bovendien is mijn paard voor mij ook een topper, dat zeg ik ook, en moet er echt goed geld voor geboden worden wil hij de deur uitgaan.


En ik wilde ermee zeggen dat niet iedereen een wedstrijdruiter is en dat het dus niet iedereen om de poen te doen is, als dat veel mocht zijn Knipoog Ook al ben je wel een wedstrijdruiter, dan nog hoef je niet dezelfde instelling als jij te hebben, iedereen zijn eigen gedachte over zijn/haar paard! Veel wesdtrijdruiters die ik ken zullen nooit zomaar hun paard voor veel geld wegdoen, voor hen is hun paard ook een topper, voor die mensen is het ook een soort kind en een kind doe je ook niet 1, 2, 3 de deur uit als iemand er veel geld voor bied!

Fitzroy

Berichten: 25223
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 13:17

Waarschijnlijk ben ik dan voor velen onder jullie toch te realistisch.
Ik denk altijd maar zo, een paard hecht zich echt niet aan mensen, het blijven dieren, en als ze van hun natje en droogje voorzien worden, hebben ze het al gauw naar hun zin.

Misschien heeft het er ook mee te maken dat ik al eens een paard naar de slacht heb gebracht, zodat je de betrekkelijkheid van 'houden van' je paard meer inziet.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 13:25

Ik ben dol op mijn paard. Zou haar niet verkopen, maar denk ook niet dat er iemand om komt Haha!
Daar ben ik heel realistisch in, ik weet heel goed dat onze paarden geen toppers zijn. Voor andere mensen dan weliswaar, want MIJN paarden zijn voor mij de allergeweldigste.
Maar daarom zie ik heus nog wel dat hun bouw niet helemaal sjofel is op sommige punten. Ik zie ook heus tekortkomingen als sportpaard.
Maar daar heb ik ze ook niet voor en ik denk dat (zoals jij al zei) daar het verschil ligt.
Wedstrijdruiter- reacreatieruiter.
Ben blij dat ik onder de laatste categorie val en dat is niet om de wedstrijdruiters onder ons af te kraken.
Ik ben gewoon blij dat ik onvoorwaardelijk dol kan zijn op mijn paarden, zonder dat ik op "moet" scheppen!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 13:29

Wij zijn beiden geen talent, maar het lukt aardig Lachen

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 13:33

Ik kan best objectief zijn over mijn paarden, er zijn weinig paarden die geen tekortkomingen hebben lijkt mij (idem voor mensen). Ik moet zeggen, ik ben uiterst tevreden over ze. Tja, bij de een kan dit wat meer en bij de een weer dat. De een heeft luxere gangen, de ander meer uitstraling.
De paarden die we nu hier hebben staan gaan gewoon niet meer weg, die mogen blijven tot dat het niet ethisch is om ze te laten leven. De volgende zullen ook voor de handel zijn, dan moet je al weer anders gaan denken.
Ik heb er voor 1 ook een erg hoog bedrag geboden gekregen en er zijn ook meerdere mensen geïnteresseerd in hem geweest, maar weg, nee dat gaat hij nooit nog niet voor een miljoen.
Dat je realistischer ben als je al een paard naar de slager heb gebracht denk ik ook niet, we zijn er ook al een aantal kwijtgeraakt en voor bepaalde paarden hebben we nog steeds dat bepaalde gevoel. Als je het geld nou niet nodig heb, waar maak je je dan druk om vraag ik me af en je kan wel alles als handelswaar gaan zien in een leven.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 13:43

Je gaat naar mijn idee wel degelijk anders denken als je al eerder paarden bent kwijtgeraakt, of dat nou door verkoop of een andere reden is.

Voor mij persoonlijk geldt dat ik ben gaan inzien dat een paard jou als persoon echt niet mist en dat je met een ander paard net zo, of nog wel veel gelukkiger kan zijn.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 14:00

Ik zit al heel mijn leven in de paarden, de een denkt er zo over en de ander zo.
Ik denk dat ze wel zeker voorkeuren kunnen hebben.
Als jij je paarden puur voor de verkoop hebt zal je er ook niet zo snel "emotioneel" bij betrokken zijn. Dan dat er een aantal bij zitten die je toch meer raken.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 14:12

Tja, wat is objectief...

Ik weet heel goed wat de tekortkomingen van mijn paard zijn, om die reden had ik haar vorig jaar nog bijna verkocht!
Maar uiteindelijk kwam ik er toch achter dat ik te gek op haar ben om haar weg te doen om iets waar ze niet zo goed in is (en niet zo leuk vindt) als ik graag zou willen.
Ik heb me dus meer aangepast aan haar 'kwaliteiten' en wat zij leuk vindt. En daardoor hebben we nu gewoon weer veel meer lol met elkaar!

Zou ik haar als dressuurpaard verkopen is het waarschijnlijk een afknapper voor mensen die komen kijken, zou ik haar als spring- of recreatiepaard verkopen is het weer een heel ander verhaal.
Het is maar net hoe je ergens tegenaan kijkt en waar je prioriteiten liggen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 14:22

Het is daarmee ook maar net wat voor keuze je maakt. Toen ik van de pony's afkwam deed ik alles, springen, dressuur en ook SGW. Ik kocht mijn eerste paard echt omdat het gewoon liefde op het eerste gezicht was, niet vanwege zijn geweldige springmanieren die hij later toch bleek te hebben. Toen ik besloot liever dressuur te rijden, heb ik hem dan ook voor de springsport verkocht, omdat hij daarin veel meer tot zijn recht zou gaan komen dan bij mij.

Ik heb wel vaker meerdere paarden op stal gehad, ook van anderen. Ik heb er absoluut geen moeite mee om die te zien vertrekken, maar met die ene van mezelf heb ik dan toch wat meer moeite.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 14:57

Citaat:
Ik denk altijd maar zo, een paard hecht zich echt niet aan mensen, het blijven dieren, en als ze van hun natje en droogje voorzien worden, hebben ze het al gauw naar hun zin.


Dit dacht ik ook altijd, totdat een keer het tegendeel werd bewezen. Maar misschien is dat ook een uitzondering op de regel.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 15:33

Mirte schreef:
Citaat:
Ik denk altijd maar zo, een paard hecht zich echt niet aan mensen, het blijven dieren, en als ze van hun natje en droogje voorzien worden, hebben ze het al gauw naar hun zin.


Dit dacht ik ook altijd, totdat een keer het tegendeel werd bewezen. Maar misschien is dat ook een uitzondering op de regel.


Voor mij is ook dat tegendeel bewezen, daarom peins ik er ook niet over om mijn paard te verkopen Knipoog

Jasmijn

Berichten: 3766
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 15:39

Fitzroy schreef:
Waarschijnlijk ben ik dan voor velen onder jullie toch te realistisch.
Ik denk altijd maar zo, een paard hecht zich echt niet aan mensen, het blijven dieren, en als ze van hun natje en droogje voorzien worden, hebben ze het al gauw naar hun zin.


Ik denk dat ik een paard heb wat ook het tegendeel kan bewijzen. Zelfs nu hij Z2 loopt en je dus kunt spreken van een doorgereden paard, wil hij niemand anders op zijn rug hebben dan mij. Wat dat betrefd is het een hele rare.
Maar toen een evt verkoop speelde wist ik dat nog niet, en speelde dat dus ook niet. Het ging er niet om of het paard gelukkig zou kunnen zijn zonder mij, maar of ik gelukkig kon zijn zonder dit paard! En ik heb toen voor dit paard gekozen. Niet omdat ik bang was dat hij het anders slecht zou krijgen, daar was helemaal geen sprake van, hij zou prima terecht gekomen zijn.
En kijk ik er anders tegenaan omdat het niet mijn eerste paard is? Jazeker, juist doordat ik nogal wat heb meegemaakt met mijn vorige paarden waardeer ik deze des te meer. Als het mijn eerste paard was, dacht ik mischien wel dat het allemaal maar normaal was, en dat ik dat bij ieder paard zou kunnen vinden. Ik weet nu dat dat niet zo is.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 16:10

Het 'ergste' wat je mij over mijn paard zal horen zeggen is dat hij erg lief is, voor mij een superpaard is en (als hij een keer goed loopt) dat ik blij ben dat ik hem soms toch een beetje aan het lopen krijg Haha!

Ik weet perfect wat zijn zwakke punten zijn. Hij is te lang, heeft een te groot hoofd en te grote oren. Verder is hij ontzettend lui en zet moeilijk zijn achterhand eronder. Zijn gangen zijn niet extreem ruim, met name middengangen komen er niet goed uit. In galop is het moeilijk genoeg sprong te houden.. en ga zo nog maar even door.

Je zal mij ook niet tegen iemand horen zeggen dat ik een topper heb. Dat heb ik niet.

maar ik ben toch, ondanks al deze mankementen, heel blij met hem. Lovers
en daar zit het verschil hem in. blij zijn met je paard is iets anders dan hem de hemel in prijzen.

parnassia
Berichten: 839
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 16:26

Hij walste over me heen als onbeleerd paard en miste dan de fijngevoeligheid die je van een dressuurpaard wenst. Maar rijtechnisch is best wel veel bij te schaven, dus ik hobbel wel vrolijk met 'm verder! Zolang ik zijn soeplesse, gangen en fijngevoeligheid kan blijven verbeteren en hij daar vrolijk bij blijft, blijft het rijden een uitdaging.

En exterieurmatig? Ik rijd bij een dressuurfokker en de hengstenkeuze wordt altijd tot in den treure doorgenomen, daar leer je gewoon heel nuchter een paard tot in de oorpuntjes te ontleden. Ben dus wel wat kritiek gewent.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Re: Objectief kunnen zijn over je eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 21:15

Fitzroy schreef:
Ben ik dan echt een van de weinigen die de capaciteiten van zijn eigen paard naar waarde weet te schatten?


Misschien onderschat je het wel Haha! .
Ik ben het helemaal met je eens, ik lees of hoor regelmatig dingen waardoor ik bijna een minderwaardigheidscopmplex krijg. Ik zie slechts een enkele keer een paard waarvan ik denk: super (3 goede gangen, goede bouw en uitstraling) terwijl als je al die verhalen moet geloven heel nederland vol staat met superknollen. Laatst zag ik een topic van iemand die schreef hoe ze haar paard geweldig aan het lopen had: perfecte aanleuning, goede oprichting etc. In dat zelfde topic bedacht ze dat ze binnenkort wel B kon gaan starten Verward. Ik heb geen superpaarden, in tegendeel, maar soms vind ik ze wel super en kan ik ontzettend genieten van een goed moment in de training of in een wedstrijd. Mijn paarden (alle paarden) hebben een aantal eigenschappen (iedere anders) waarmee ik best wat kan. Ik heb er overigens geen moeite mee als andere mensen kritiek hebben op mijn paard zolang als het maar gefundeerd is.

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 21:54

Tja, Wietze is gewoon geen dressuurpaard, dat zal voor iedereen duidelijk zijn *LOL* Hij zal nooit Z lopen, maar daar heb ik voor gekozen. Als ik echt perse dressuur wil rijden, kan ik hem maar beter gelijk verkopen en een sportpony/paard kopen.
Natuurlijk wil ik ooit nog wel eens een wedstrijdje met hem starten, lijkt me hartstikke leuk, maar echt ambities heb ik niet *LOL*
Zijn minpunten, tja, ik heb er echt het verstand niet voor om die te benoemen. Als haflinger zal hij minder minpunten hebben dan als een dressuurpaard. Al had ik niet geweten dat hij toch aardig geslaagd was als haflinger als ik niet met hem naar de keuring was gegaan. *LOL*
Voor mij is hij misschien de liefste en de knapste, maar ik weet dondersgoed dat hij dat voor anderen niet is.

Anoniem

Re: Objectief kunnen zijn over je eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 22:11

Fitzroy schreef:
Wat me in zijn algemeen opvalt is dat maar heel weinig mensen echt objectief kunnen zijn over hun eigen paard.

Dat is nogal simpel: Een mening over een paard wordt altijd gevormd door een rationeel oordeel maar zeker ook een emotioneel oordeel. Als het puur gaat over de capaciteiten van een willekeurig paard zullen de meeste mensen het eens zijn over de sterke en zwakke punten. maar zo gauw je een emotionele band hebt met een paard, krijg je een vertekend beeld omdat dat paard voor JOU meer waard is.

Maar eigenlijk vind ik dat helemaal niet interessant. Een paard is een topper als hij geschikt is voor wat jij er mee wilt doen en bij jou niveau van rijden past. Ik weet ook wel dat Lois maar een luxe ezel is in vergelijking met de paarden die ik tijdens mijn les zie [ Knipoog Zep] maar voorlopig ben ik in de training met Lois nog niet tegen zijn beperkingen aangelopen [en dat kan ik niet zeggen over mezelf Haha! ] Dus Lois is voor mij een topper.