Paard met geamputeerd been

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 11:54

Tinne"]
[quote="Margreet schreef:
Wie is hier nou eigenlijk mee geholpen? Het paard of de eigenaar?

Goede vraag, Margreet Knipoog

Het is misschien moeilijk om te kiezen, maar je moet doen wat het beste voor je paard is vind ik. Ook als dat 'inslapen' betekent vind ik, je moet niet alleen aan jezelf denken. Het paard moet ook nog een goed en gelukkig leven kunnen hebben...
[/quote]
Ik denk toch dat een paard heel goed met een goede prothese kan leven...

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 12:28

Ik heb een keer een documentaire gezien over een olifant die op een landmijn was gaan staan. Hierdoor moest 1 poot gedeeltelijk worden geamputeerd en werd er een protese gemaakt. Er was goed te zien dat het dier er goed mee kon leven (in het opvangpark!) Ok, het was wennen, net als een mens dat moet, maar het wil niet zeggen dat ze er last van heeft.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 12:43

Een olifant kan je niet vergelijken met een paard!
Ten eerste is een olifant geen vluchtdier en een paard wel, die zal op het moment dat hij in de wei aanzet tot een galopje niet eerst bedenken dat hij een prothese heeft en daardoor niet kan rennen...

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 13:48

Tinne"]
[quote="Margreet schreef:
Wie is hier nou eigenlijk mee geholpen? Het paard of de eigenaar?

Goede vraag, Margreet Knipoog

Het is misschien moeilijk om te kiezen, maar je moet doen wat het beste voor je paard is vind ik. Ook als dat 'inslapen' betekent vind ik, je moet niet alleen aan jezelf denken. Het paard moet ook nog een goed en gelukkig leven kunnen hebben...
[/quote]

idd!
Zo'n paard moet een zware operatie ondergaan, zal heus niet geen pijnvoelen, en moet opnieuw leren "lopen"
Geloof niet dat je daar je paardje meehelpt, alleen je zelf!

Ik zou toch wel wat eerlijker tegenpover me paardje (en mezelf) zijn!

EN Jamylover, lijkt mij niet dat je een paard daarmee helpt... zal heus niet allemaal pijnloos verlopen!

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 14:17

Sjuimpje schreef:
Een olifant kan je niet vergelijken met een paard!
Ten eerste is een olifant geen vluchtdier en een paard wel, die zal op het moment dat hij in de wei aanzet tot een galopje niet eerst bedenken dat hij een prothese heeft en daardoor niet kan rennen...

Een paard kan heus wel rennen mits er een goede prothese aanzit!

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 14:30

Jamylover --> hoe weet jij dat het paard er goed mee kan rennen? Elk paard is anders en wie weet heeft het paard zo geen lol meer in zijn leven. Het is een moeilijke keuze, maar hoop dat iedereen de juiste keuze kan maken.
Ik zie hier geen juiste of onjuiste keuze in

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 19:09

Sizzy schreef:
Jamylover --> hoe weet jij dat het paard er goed mee kan rennen?

Sizzy --> hoe weet jij dat het paard er niet goed mee kan rennen?

Lezen jullie de ponyclub wel 'ns? Onee natuurlijk niet...Want dat schaadt jullie imago,dan wordt je meteen als pennymeisje bestempelt.. Frusty Maargoed, in de Ponyclub van vroeger stond eens een verhaal over een voshengst.Berust op waarheid.Paard raakte in prikkeldraad en been moest geamputeerd worden.Leefde een tijd op drie benen,ging harstikke goed,toen werd de protese aangemaakt,en op het laatst na een aantal maande rende het paard gelukkig in de wei naar het meisje toe.

Boogiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 20:53

als het om het voorbeen ging zou ik hem laten inslapen, zelfde redenen als de meeste geven. om het achterbeen zou ik denk ik geen protese, maar gewoon 'niets'.
er zijn genoeg dieren met een achterpoot geamputeerd die nog normaal kunnen rondlopen.
gewoon lekker de weide op met andere paarden..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 20:56

Ik vind dat we dan te ver gaan.

We denken nu allemaal wel aan ons paard maar niet meer aan de portomonnee?
Staren we ons blind op ons paard en denken we niet meer helder?

Wat kost dat wel niet allemaal? Operatie, revalidatie, prothese?
Prothese blijkt niet goed, nieuwe.
Prothese geeft nog meer problemen: drukkingen, schaafplekken etc.
Is zo'n prothese sterk genoeg voor een stevige galop/stoeipartij?

Dan nog maar zwijgen over de operatie risico's.

Nee een ding is duidelijk, ik zal mijn paard dit niet aan doen.
Een zenuwsnede niet en dit ook niet. Dan zelf maar ff pijn lijden door het dier een waardig einde te geven.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 23:04

Ik denk juist aan de portomonee...
Want wat als het om een goede merrie gaat die zeer interessant is om mee te fokken?
Dan zou je uit fincieel oogpunt juist voor een prothese kunnen kiezen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 23:47

Als het om een goede merrie gaat, ja dan kun je nog fokken. Maar wat als het om een ruin gaat?

Dan is het misschien wel heel moeilijk, maar ik blijf toch bij mijn standpunt dat ik haar/hem in zou laten slapen. Hoe moeilijk dat ook is... Cowgirl heeft er ook een goede visie op, die operaties en revalidatie etc. is zeker niet goedkoop. Kijk, dat een paard niet goedkoop is, weten we allemaal, maar ik denk dat hierbij de kosten wel erg hoog oplopen, terwijl je niet eens weet of het paard er wel baat bij heeft. Misschien lijdt het wel veel pijn, want net zoals Cassidy zegt; er zijn echt bikkels hoor, die niets laten merken. Zelf meegemaakt, zelf gezien en ik vond het werkelijk ongelooflijk. Ook al ging dit niet om een paard op 3 benen, ik vond het toch ongelooflijk...