slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nienke_92

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:43

Tja, goeie vraag! Ik zou mijn paard denk ik in laten slapen. Het klinkt gewoon allemaal wat fijner enzo. Maar ik heb ook heel vaak gehoord dat mensen hun paard wilden laten inslapen maar dat hun paardje niet dood ging. Hij bleef maar vechten. Maar als je een paard naar de slacht brengt, hoeft het toch nog niet te betekenen dat hij door iemand wordt opgegeten? Ik heb ook wel eens op zo'n centraal topic hierover gereageerd en toen zeiden heel veel bokkers dat niet elk geslacht paard zou worden opgegeten door iemand... Maar nu weet ik het ook niet meer hoor!?

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:46

Even heel crue gezegd, een smid leert ook bekappen op de hoef van een geslacht paard...En ik ben blij dat ze die mogelijkheid krijgen. Ik vind het idee dat mijn paard in de takel van de rendac hangt nadat hij is doodgespoten en in een containerbak wordt gedaan ook geen prettig idee...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:51

Dat laatste heb je zelf in de hand, het ligt eraan wat je er voor over hebt (financieel)

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:55

Nicky__ schreef:
Ik zou voor slachten gaan hoor!
en niet elk paard word opgegeten.

dat snap ik nu niet, als je hem toch laat slachten, kan je hem toch evengoed laten opeten!
dat is dan toch al 1 gezond slachtpaard bespaart?

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:57

slachten klinkt zo bot. en ik zie me paard echt niet naar de slacht gaan en zielig naar me kijken en 5 sec. later is het in stukken geslacht nee sorry TEGEN slachten...

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:03

IK heb beide van dichtbij meegemaakt. Dat inslapen was bij een pony van 35 die vanaf de ochtend niets meer at, deze bleef dus wel vechten ondanks het idee dat hij alle hoop al opgegeven had. De andere keer was een noodslachting (gebroken been) de merrie stond de hele ochtend alleen maar toen de slager er aan kwam met trailer gingen de overige 6 paarden tussen haar en de trailer staan alsof ze wilde zeggen dat hij haar niet mee mocht nemen, we hebben ze daarna weggestuurd. De slager zette de pin tegen haar voorhoofd en op het moment dat we de klap hoorde was het al voorbij. En inderdaad ze worden niet allen voor mensen consumptie gebruikt.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:04

maikeltje schreef:
Dat laatste heb je zelf in de hand, het ligt eraan wat je er voor over hebt (financieel)

Ook daar is weer wat voor te zeggen Haha!. Nogmaals er is voor allebei wat te zeggen. Met in laten slapen gaat het niet altijd goed, en bij de slacht gaat het ook niet altijd even netjes. Bij mijn paarden is het bij allebei gelukkig netjes gegaan. Maar het blijft natuurlijk een afweging die ieder voor zich moet maken. Het hangt echt van de situatie af.

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:17

als het paard naar de slager gaat moettie eerst nog de trailer in en een rit maken, als je paard bijv een gebroken been heeft is dat niezo fijn. Ik loop nu momenteel stage bij een dierenarts op Aruba en toevallig ben ik een paar dagen geleden mee geweest naar een paard dat afgemaakt moest worden, dit gaat gewoon door het spul intraveneus (in de ader) in te spuiten, het paard was binnen 20 seconden dood. geen gevecht of iets, als het paard in kwestie nog wel staat ed moet ie wel eerst een tranquilizer zodattie gaat liggen, anders valtie zo om, dit paard kon al niet meer opstaan... maar hij had ook een acceptabele leeftijd Lachen 29 jaar ...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:22

paolasunny schreef:

Ik vind dat echt niet.
Ik vind dat je paard en vredige dood moet hebben.
en niet opgegeten word door een of andere freak.

Sorry...ik eet wel eens frikandellen...of als ik op vakantie ben in Italië, dan eet ik wel eens salami. In beide producten zit paardenvlees (en in nog veel meer dingen die wij eten en waarvan we dat niet weten).
Ben ik dan een freak? Vork

Ik hou er niet van om onderscheid te maken in vlees. Of je eet het niet en je bent tegen de slacht...of je eet het wel en dan moet het niet uitmaken of het om een varken of een paard gaat.
Veelal hebben paarden een stuk aangenamer geleefd dan andere stukken vlees op ons bord.
Velen van ons vinden het volledig normaal dat schapelammeren als ze ram zijn naar de slacht gaan...dat kippen in kratten gestouwd massaal geslacht worden... Maar paarden...oei...dat is anders..
Voor mij niet. Thuis eet ik altijd biologisch vlees. Elders is dat vaak lastiger..
Omdat ik niet vegetarisch ben, ben ik ook niet tegen de slacht van een paard. Ik ben er wel eens bij geweest en het was lang niet zo erg als dat men het zich voorstelt. Het is inderdaad in een keer gebeurd en razendsnel.
Ik ben ook bij inslapen geweest. En dat was wisselend. Ik heb meegemaakt dat het heel "mooi"ging, maar heb ook drama's meegemaakt met paarden die niet "weg" wilden. Het schijnt af te hangen van de manier waarop dat gebeurt en hoe zwakker het hart is. des te langer het duurt, omdat de circulatie dan niet meer optimaal is (maar ik weet niet of dit zo is..."men zegt het")
Als ik de keuze moet maken voor mijn eigen paarden, dan gaan ze naar de slager..mits ze op normale pijnloze wijze daar kunnen komen. Vervoer levert geen stress voor ze op, ze staan vier keer per week op de trailer.
Bij dieren waar vervoer wel stress oplevert, zou ik voor een spuitje kiezen, want dat zou ik vervelend vinden voor het dier, als het dan stress moet hebben vanwege het transport.
Ook ben ik tegen transporten naar het buitenland. Ik zou willen dat het bij de slager die ik ken gebeurt, hier in Nederland. Ik heb gezien hoe correct, netjes en vlot hij werkt, en hoe respectvol hij is ten opzichte van verdriet van de eigenaar.
En dat mijn dode paard nog iets "nuttigs"oplevert in de vorm van voedsel vind ik eigenlijk juist een goede gedachte.
Het optakelen van zo'n dood paard en dan boven op zo'n berg met kadavers (die bij warm weer al behoorlijk kunnen stinken), vind ik een erg nutteloze gedachte...Dat stoort mij eigenlijk meer...dat het een nutteloze zak met botten is die weggegooid wordt. terwijl bij de slager zorgvuldig alles wat te benutten is gebruikt wordt (de haren van de staart voor strijkstokken voor violen...komt er ook nog muziek uit je paard).
Toch hoop ik dat ik nooit zelf voor deze keuze kom te staan, want het lijkt me erg moeilijk om op zo'n manier afscheid te moeten nemen (is anders dan verkopen) van je paard...of het nu de slager is of een spuitje...

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:23

Als ik echt heel eerlijk moet zijn, klinkt de slacht toch wel heel erg. Als ik zou moeten kiezen zou ik voor inslapen kiezen. Maar ik denk dat als je op zo'n moment moet kiezen dat dat echt heel moelijk is! Ik zou er ook nooit bij willen zijn! Daar kan ik niet tegen!

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:26

Ik vond het ook moeilijk om erbij te zijn, maar heb het bij allebei wel gedaan. Het laatste wat ik voor mijn paard op dat moment nog kan doen...

tjhaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:27

Ik vind het zelf niet zo fijn idee als je het paard naar de slager doet.
dat je dan je eigen paard laat slachten en door iemand anders laat opeten.
Gewoon je maatje waar je veel hebt mee gemaakt en alles.
en als dank doe je um naar de slager om de wat aan te verdienen of wat ??
teminste dat lijkt mij wel het gaat de bij niet echt in dat je je paard voor de lol naar de slager gaat doen.

nee dat gaat de bij mij niet in.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:28

in niet alle frikadellen zit paard hoor...

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:28

ik ben ook niet tegen het eten van paardenvlees, want idd het zit in je frikandel etc, maar vaak moeten de paardjes wel lijden om er te komen, ze worden immers niet zomaar afgemaakt? ik zou tot op het laatst bij mn paard willen zijn, ookal is het alleen maar om ze het idee te geven dat ze niet alleen is, al is ze zo ziek, ik kan er ook niet tegen, ik ga daar ook wel staan janken hoor, maar dat kan me op zo'n moment niets schelen...

Het heeft idd met de circulatie van het hart te maken, want het moet bij hart komen om het hart te laten stoppen, daarom wordt er soms ook intracardiaal geprikt, om het sneller te laten gaan ...

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:42

Nee, ik kan ook best wel begrijpen waarom mensen bij hun paardje willen blijven. Maar als ik daar zou staan zou ik er echt niet tegen kunnen. Misschien bij inslapen zou ik het nog wel doen, maar als je paard gewoon wordt afgeschoten of een spijker door zn hoofd zou krijgen. Nee, daar zou ik niet tegen kunnen. Dan heb ik echt nachtmerries enzo. Ben ik toch wel schuldig tegenover mijn paardje denk ik! Gelukkig heb ik het nog nooit meegemaakt!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:38

Hoewel het vreselijk is ben ik echt van mening dat je mee hoort te gaan met je paard. Het is het laatste wat je doen kunt en ik zou mezelf een vreselijke trut vinden als ik 'm op zo'n belangrijk moment alleen zou laten.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:08

Ik sta er een beetje van te kijken dat een paard 2 uur zou moeten vechten. Gelukkig zelf nog niet meegemaakt, maar mijn eerste hond, een schaap en mijn 2 honden later, kregen van de da. eerst valium toegedient en daarna het spuitje. Hij zei erbij; dat het voor de rust van het beest was, dan zouden ze eerder "weg" zijn.

Gebeurt dit dan niet standaart?? of werkt dat bij een paard niet?? Of moet het paard daarna nog voor consumtie weg en mag het daarom niet??

Verder zou ik ook meenemen, dat als ik mijn paard een spuitje zou laten geven, mij dat 200 euro kost, terwijl ik er bij de slager 600 voor terug krijg.

Ben in het bezit van een 24 jarig paard, waarbij de artrose behoorlijk opspeelt. Weet dat het moment komt, maar zou hem nooit zelf kunnen wegbrengen.

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:15

Je kan je paard ook een spuitje geven bij een crematorium voor paarden en dat heb een vriendin van me gedaan bij der paard.
dus het hoef niet naar de slager het kost alleen meer

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:19

santos schreef:
Ik sta er een beetje van te kijken dat een paard 2 uur zou moeten vechten. Gelukkig zelf nog niet meegemaakt, maar mijn eerste hond, een schaap en mijn 2 honden later, kregen van de da. eerst valium toegedient en daarna het spuitje. Hij zei erbij; dat het voor de rust van het beest was, dan zouden ze eerder "weg" zijn.

Gebeurt dit dan niet standaart?? of werkt dat bij een paard niet?? Of moet het paard daarna nog voor consumtie weg en mag het daarom niet??

Verder zou ik ook meenemen, dat als ik mijn paard een spuitje zou laten geven, mij dat 200 euro kost, terwijl ik er bij de slager 600 voor terug krijg.

Ben in het bezit van een 24 jarig paard, waarbij de artrose behoorlijk opspeelt. Weet dat het moment komt, maar zou hem nooit zelf kunnen wegbrengen.

Hangt weeral van dierenarts af en welk spul hij geeft.

ik zou persoonlijk geen paard naar de slacht doen ook niet om het geld, maar ieder zijn mening daarin

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:22

vampiregirl schreef:
als het paard naar de slager gaat moettie eerst nog de trailer in en een rit maken, als je paard bijv een gebroken been heeft is dat niezo fijn.

Je mag als ik het goed heb geen dieren vervoeren die niet meer kunnen staan, zoals met een gebroken been. Dan moet je dus of spuitje of slachting op het terrein doen.

Mijn paard gaat naar de slacht. Trailer rijden vind ze leuk, vreemde mensen en terreinen ook en ze is binnen 1 seconde dood.
Dat ze daarna opgegeten word vind ik niet erg. Mijn paard is er dan niet meer.

We zorgen er dan trouwens wel voor dat ze als 1e die dag geslacht word.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:41

Een paard voor het geld naar de slacht brengen hoef je nu niet mee te doen hoor. Het brengt echt geen 600 euro meer op. Tenminste die van ons niet en dat was er een van 1.73 hoog dus ook niet de kleinste. Het ging mij trouwens ook absoluut niet om het geld maar puur om de manier van sterven voor mijn paard, wat bij de een een injectie was en bij de ander de slager. Het beetje geld (+/- 300 euro) hebben we geschonken aan brooke hospital. Misschien dat ik nu alleen voor mezelf praat maar ik heb er echt geld voor over om een ziek paard naar zijn eind te brengen. Ik heb bij de een ook een rekening van dik 700 euro gehad van de DA.

Hoe ging dat trouwens bij jullie toen je de rekening van het inslapen kreeg van de dierenarts? Bij mij stond er gewoon een x bedrag voor verwijderingsbijdrage op de factuur vermeld (ingeslapen op een kliniek). Alsof je het over een koelkast hebt....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:51

Ik kan pas beslissen als het moment daar is.

Een paard met hevige koliek of gebroken been zet je gewoon niet meer op de trailer naar het slachthuis. Maar een vechter met een tumor in de kop of iets dergelijks zou ik juist wel weer laten schieten.

Het liefst laat ik ze schieten op het erf maar dat mag niet meer.

Wat ik ook kies ik weet wel dat ik mijn paard niet voor menselijke cosumptie beschikbaar stel.

_xpipo_macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:44

ik vind het woord slachten dat lijk sow op moorden

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:25

We hebben vorig jaar een pony in moeten laten slapen. Dit ging vredig Lachen
Moet ik voor de keuze komen te staan, dan zal het zeker weten weer in laten slapen worden.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:27

avanti4ever schreef:
is een centraal topic over geloof ik....

*een inslaapspuitje is niet per definitie vrediger dan de slacht er zijn genoeg paarden die onwijs tegen t spuitje vechten*

Dat is wel zo, maar dan (even heel egoistisch misschien...) weet ik wel zeker dat hij niet meer opgegeten wordt...