Kunnen bandages kwaad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjhaa

Re: Kunnen bandages kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:29

bandages geven gewoon wat minder bescherming dan peesjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:42

Bienotje schreef:
Sowieso ligt het eraan of je ze goed kunt omdoen. Dat is erg belangrijk, als je dat niet goed doet, zitten ze misschien te los en kunnen afzakken/ losgaan met alle gevolgen van dien. Extra strak doen om afzakken te voorkomen is ook fout, want dan kun je ermee de bloeddoorstroming in het been van je paard afknellen.

Het is dus belangrijk om, als je ze gebruikt, er zeker van te zijn dat je ze goed om kunt doen. Daarnaast is menigeen ervan overtuigd dat juist onder bandages de pezen snel té warm worden, wat ook weer slecht is.

Hoe dan ook, mijn mening is dat bandages voor de sier not done is. De kans dat ze kwaad doen is groot, dat riskeren omdat het zo leuk staat is wat mij betreft onzin. Sowieso ben ik trouwens niet zo van de bescherming, maar als ik het gebruik zou ik gewoon voor peesbeschermers gaan (die zijn er ook in vele bijpassende kleuren dus staat ook nog leuk)..

helemaal mee eens! je ziet het zo vaak, bandages voor de sier, vind het maar niets, maar zod enk ik ook van peesbeschermers..waarom voor de sier om? gebruik ze alleen als ze nog zijn! ( helaas heb ik ze bij mijn fjord op de achterbenen nodig Haha! ) Denk je dat die paarden het lekker vinden zitten ofzo? Haha!

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:11

Ik heb 1x bandages omgehad voor een wedstrijd, maar heb ze mijn instructice omlaten doen. Ik wilde het zekere voor het onzekere nemen! Ik vind bandages sowiezo niet zo mooi, ik vind het net verband! Ik gebruik soms roze peesbeschermers maar alleen voor, je hoeft niet persé voor en achter volgens mij Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:13

Waarvoor wil je dat? Het is voor bescherming en het is slecht om ze zonder reden om te doen, ookal vergeten vele mensen dat.

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:17

Mijn verzorgpony heeft vorig jaar een peesblessure gekregen aan haar achterbeen. Toen heeft ze een lange poos stilgestaan en daarna ben ik langzaam gaan opbouwen met stukjes stappen. Toen had ik bandages om alleen de achterbenen. Na een poosje kon ik rustig draven en zelfs weer galopperen. Dit deed ik ook met bandages, zelfs in de zomer. Na het rijden heb ik wel altijd de benen afgespoten. Nu heb ik weer gewone peesbeschermers om maar ze loopt weer gewoon goed. Zelfs weer 2 crossen mee gereden. Zoveel schade heeft het dus niet aangericht? Denk dat het juist wel geholpen heeft! Vork

Samantha_CPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:08

Wat mij altijd is geleerd is dat bandages verstevegen het been, je kunt het vergelijken met als jezelf eens een keer iets gekneust hebt gehad kun je er ook een sportbandage om heen doen.
Als je hem naar een week weer af doet heb je geen steun meer om je arm en doet alles zeer wat je doet.
Dat zou je paard ook krijgen als je iedere dag met bandages rijd.
Peesbeschermers daarintegen verstevegen niet maar beschermen het been ( pees ).
Het is niet meer dan normaal om een jong paard als peesbeschermers om te doen.
Als je een jong paard bandages om zou doen zou de pees van het paard nooit natuurlijker sterker worden.
En als je hem dan op wedstrijd start zonder iets om de benen zou hij stokkreupel gaan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 03:16

ik vind het niet * normaal* hoor om een jong paard peesbeschermers om te doen, als ze ze niet nodig hebben dan niet! Helaas heb ik achter bij mijn jonge fjord wel strijklappen nodig, maar voor doe ik niks om bij d'r, Waarom onnodig dingen om de benen heen? Het word warmer op die plekken op de benen, het kan schuren als er vuiligheid onder zit etc.....veel mensen gebruiken ze voor de sier, ik vind dat zo not done

xredfordx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:31

jah maar bij jonge paarden zijn peesbeschermers wel veel veiliger omdat die nog wel eens gekke sprongen kunnen maken en zich makkelijker een keer hun voorbeen kunnen verwonden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:03

dat kun oudere paarden ook hoor, moet je dan als peesbeschermers om doen in de wei van een klein veulentje? stel je voor die zijn pezen blesseert!

Samantha_CPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:50

Dat is ook weer niet zo, Maar onder het zadel wil een jong paard nogwel eens andere bewegingen maken om zijn/haar ruiter/amazone er af te krijgen.
En een jong paard is nog erg onnozel, Met de paarden waar ik voor het eerst mee spring willen nog wel eens een rare sprong maken omdat ze niet gewend zijn andermans gewicht mee te nemen.
Daarom rij ik vanaf jongs af aan met peesbeschermers.
Voor de sier doe ik het niet, Ik rij bijna nooit met de zelfde kleuren.
En als je paard een peesklap krijgt omdat jezelf te eigenwijs bent om peesbeschermers om te doen dan voel je je knap banketstaaf !

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:03

ik zou niet bandageren als dat niet nodig is, doe dan gewoon peesbeschermers om, die bieden veel meer bescherming en die kan je ook haast niet verkeerd omdoen, zoals al gezegd kan het geen kwaad als je het goed doet, maar t zijn er maar weinig die ze echt goed omdraaien. ik gebruik ze alleen bij een ouder paard om hem steun te geven..

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:04

steun geven doen bandages dus niet. steun geven kan alleen met gips/spalk...
het is een zeer lichte voorm van bescherming (maar waartegen dan? want aantikken gaat er al dwars doorheen). mijns inziens wordt het alleen gebruikt 'voor de mooi'. een slechte reden, zeker omdat veel mensen ze verkeerd omdoen (gevaarlijk).
ik kan zelf prima bandageren, maar heb er al zoveel ellende mee gezien, dat ik er fijn vanaf blijf. peeskappen en anders blote benen Haha!

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:33

OKe, met gips en een spalk. Maar waarvoor dient steunverband dan? Je kunt bandages toch vergelijken met steunverband.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:41

steun geven doen de bandages wel (vind ik) waarom doe je ze anders om met longeren en rijden als je het voor de mooiegheid doet vind ik het ontzettend zzielig ga jij maar is met die dingen om je poten lopen. ik ben er absoluut geen voorstander van ik gebruik ze nooit vroeger heb ik ze alleen met wedstrijden gebruikt toen ik 9 was en toen had iedereen het snap ej maar laat die pezen maar lekker sterk worden en door die bandages word dat een stuk minder vind ik net als peesbeschermers omdoen als je niet springt en je paard heeft nergens last vsn waar slaat dat dan op????????

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:41

vera_noes: vind ik ook

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:31

Dit is een mooi topic voor de setjes freaks, zouden ze meelezen???? Clown

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:06

gipsyboy schreef:
steun geven doen de bandages wel (vind ik) waarom doe je ze anders om met longeren en rijden als je het voor de mooiegheid doet vind ik het ontzettend zzielig ga jij maar is met die dingen om je poten lopen. ik ben er absoluut geen voorstander van ik gebruik ze nooit vroeger heb ik ze alleen met wedstrijden gebruikt toen ik 9 was en toen had iedereen het snap ej maar laat die pezen maar lekker sterk worden en door die bandages word dat een stuk minder vind ik net als peesbeschermers omdoen als je niet springt en je paard heeft nergens last vsn waar slaat dat dan op????????

Heeft de klok horen luidden maar weet niet waar de klepel hangt.....

Het is in dit topic al een aantal keren gezegd, bandages op zich verzwakken de pezen niet. Spieren al helemaal niet want die heeft een paard nauwelijks in het onderbeen.
Om een pees te ondersteunen moet je hem zoals dierfysio al zegt fixeren, oftewel de beweging beperken. En dat doe je niet met een bandage, zou erg lastig rijden zijn dan.
Alleen katoenen bandages bieden inderdaad helemaal geen enkele bescherming, maar met goede onderlappen (dus geen vodjes) eronder bieden ze zeker wel bescherming. Een enorme dreun vangen ze niet op, maar gewoon aantikken wel, en wondjes voorkom je er ook mee.
Pezen worden onder peesbeschermers zéker net zo warm als onder bandages, vooral onder de peesbeschermers met neopreen (90% van de peesbeschermers dus). Een peesbeschermer is dan wel deels open aan de voorkant, maar dat maakt niets uit, aangezien het bedekte deel nog steeds niet gekoeld wordt omdat het afgesloten is. Neopreen is ontwikkeld om warmte binnen te houden en neemt ook geen vocht op (weleens een wetsuit aangehad?).

Ik rijd altijd met beenbescherming, en met altijd bandages of leren peeskappen.
In vrijheid kan mijn paard namelijk helemaal zelf bepalen hoe hij zijn benen neerzet, maar onder het zadel ben ik degene die dat bepaald, en vraag ik andere dingen van hem dan hij in vrijheid doet.
Mijn paard wil om maar een voorbeeld te noemen, weleens aantikken bij zijgangen. Die gaan nog niet altijd 100% vlekkeloos, en als hij even uit balans is kan hij makkelijk aantikken, wat ik liever voorkom.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:13

misschien een rare vraag, maar het is ook een nieuwsgierige vraag
ik ben een leek in bandageren Knipoog mijn haf heeft peesbeschermers voor altijd om omdat hij zichzelf aantikt, en achter heeft hij strijklappen om omdat hij strijkt (logisch Vork)

Maar mijn vraag:
ik heb bij ehbo geleerd om verband aan te leggen (visgraat etc)
kun je dit vergelijken met bandageren?
Of juist helemaal niet Clown

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:39

Urielle schreef:
Hoe kun je nou zand tussen je bandages krijgen Verward

tussen je peesbeschermers Knipoog

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:40

MissToseland schreef:
misschien een rare vraag, maar het is ook een nieuwsgierige vraag
ik ben een leek in bandageren Knipoog mijn haf heeft peesbeschermers voor altijd om omdat hij zichzelf aantikt, en achter heeft hij strijklappen om omdat hij strijkt (logisch Vork)

Maar mijn vraag:
ik heb bij ehbo geleerd om verband aan te leggen (visgraat etc)
kun je dit vergelijken met bandageren?
Of juist helemaal niet Clown

Ja,, lijkt mij best logisch,,,
Tenminste,, ik heb zo leren bandageren En daarna pas EHBO Vork
Had ook allemaal 9,5 en voor verband Vork

marjoleine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:54

Wat ik graag wil toevoegen is een bandage geeft geen steun ofzo. Ook als je paard met zijn achterbeen tegen zijn voorbeen aanslaat met rijden, longeren e.d. geeft het 0% bescherming.

Niet dat een peeskap dit wel doet, maar ik ben er van overtuigd dat een peeskap veel meer beschermd! Als je paard met zijn achterbeen tegen de peeskap aanslaat zal dit hoogstwaarschijnlijk minder schade aanrichten dan met een bandage. Zeker met de crosspeeskappen met harde plaat wordt je paard dan goed beschermd.

En tuurlijk ook bij peeskappen heb je het risico dat je (een echte kneus) de peeskap verkeert omdoet, maar dit is veel minder groot dan bij een bandage. Die kan je te strak, te los, te laag, te hoog, zonder onderlap.. Een peeskap is veel makkelijker om te doen.

Ook heb ik laatst gelezen dat de temperatuur van de pezen onder een bandage kan oplopen tot 43 graden en bij 45 graden treed er weefsel beschadiging op (in de hoefslag, van 2 of 3 weken terug).

Verder wil ik dan nog even ingaan op de opmerking van iemand die zegt dat bandages geen kwaad kunnen tenzij je ze 24 uur per dag omlaat.
Mijn pony staat al 2 jaar lang in haar stal met stalbandages om haar achterbenen. Op veearts advies. En Grace is hier niet slechter op geworden, het heeft haar heel erg geholpen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:57

tjitseee schreef:
bij de winkel heb ik een keer gekeken naar bandages, omdat dat er zo mooi uit ziet, maar zij zeiden dat ik het niet moest gaan gebruiken, want door de bandages verslappen de spieren in zn benen zegmaar, worden die spieren en pezen slapper omdat die bandages zoveel stevigheid geeft, dus als je dan opeens zonder bandages gaat rijden is dat niet goed.

Zeiden de mensen uit de winkel dat?
Zo verkoop je toch nooit bandages? Nagelbijten / Gniffelen *LOL*

PaolaPromise schreef:
Dit is een mooi topic voor de setjes freaks, zouden ze meelezen???? Clown

Ja.

Iris_ schreef:
Urielle schreef:
Hoe kun je nou zand tussen je bandages krijgen Verward

tussen je peesbeschermers Knipoog

Ik heb ook nog nooit zand tussen mn peesbeschermers gehad? Nagelbijten / Gniffelen

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:00

Ik ben een tegenstander van het gebruik van bandages. De temperatuur onder bandages loopt behoorlijk hoog op. Dat lijkt mij je paard niet ten goede komen.

Gebruik van bandages óf peesbeschermers moet niet om het 'mooi' gaan maar om de praktische en beschermende functie.

xredfordx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:27

juist om de bescherming Knipoog

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:57

ElsjeBrab schreef:
Maar die tekenen van tikken enzo,merk je toch pas goed wanneer je met peesjes rijdt? Geven peesjes dan geen ondersteuning wanneer je vaak buiten rijdt?

naar mijn idee vergis je je hier, als je pony aantikt (of met voorbenen langs elkaar 'schuurt') dan vind je wondjes..

een paardenbeen is erop gemaakt om zonder bescherming te lopen, met springen ofzo oke, met de hindernissen, maar verder..

je moet idd goed weten hoe je moet bandageren!