[Stelling]Een paard laten springen die jonger is dan 3 jaar?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sam_Elena

Re: [Stelling]Een paard laten springen die jonger is dan 3 j

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:14

ik vind dat t moet kunnen, je moet er geen hele training van maken, maar 1 keer in de zoveel tijd een paar keer een laag sprongetje? niets mis mee.. heb je een veulen wel is bezig gezien met zn moeder? en dat geeft trouwens ook een grappig effect, een hindernisje neerzetten bij moeder en (dol) kind

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 07:37

manoo86 schreef:
ik zeg niet laten springen onder de 3 jaar! daar worden die benen vast niet beterder op lijkt mij! inderdaad los in de bak eraan wennen lijkt me ok en als ze er dan zelf overheen gaan. Maar niet als zijn baasje het wilt!

Ik denk dat het wel meevalt met de benen als het met beleid gaat. Een paard is gebouwd en ter wereld gekomen als prooidier, daarom kunnen ze ook direct lopen, wat de peuter in het vergelijkingsverhaal niet kan. Als een kudde paarden opgejaagd wordt door een roofdier en er liggen bomen in de weg, of een rotsblok of wat dan ook, zullen ze moeten springen, en ja, ze zijn er op gebouwd, de natuur heeft er immers rekening mee gehouden dat ze prooidieren zijn. Dus als er een laag sprongetje voor een paard jonger als 3 jaar in de gedominisceerde wereld voor hem staat zal dat echt geen schadelijke gevolgen hebben voor de benen, die zijn er immers op gebouwd. Wel met de regel inachtnemend dat TE nooit goed is (behalve tevreden dan Clown ).
Overigens, mijn veulen van dit jaar sprong regelmatig en vond dit ook leuk. Lekker scheuren en dan over de waterton springen. Zeker 1 keer per dag werd deze hindernis wel genomen. Dat springen leek me een stuk minder belastend voor spieren, botten en pezen dan die hele maffe bokkesprongen die de veulens maken, omdat de sprong niet echt hoger was als een flinke bokkesprong, en het in een rechte lijn was.

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:18

Wij laten onze jonge paarden wel eens een laag sprongetje maken, gewoon om te kijken hoe het met hun techniek zit enz. Maar da's ook maar eens een paar keer. Verder laten we ze wel cavaletti's stappen, da's voor hun vaak al een hele prestatie dat ze dat durven Ja
vanaf januari in het jaar dat ze 3 worden laten we onze hengsten wel wekelijks ff springen (zijn ze dus meestal nog maar 2,5) omdat ze op de HK wel vlot moeten kunnen springen.

Zatilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:32

Mijn verzorg pony van 2 en een half die spring ook los hoor. en hij vind het heel leuk. als hij een hindernis ziet gaan ze oortjes naar voren. en dan hoef ik alleen maar te klikken en dan spring ie erover heen. zelf is hij 1.05 en hij springt 50 cm

x_lubbet_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 20:04

het kan opzich wel vind ik..maar dan gewoon voor de lol, een klein kruisje ofzo..niet een meter ofzo, ookal kan ie zo goed springen..
dat is niet bepaald bevordelijk voor z'n groei en spieren!