manoo86 schreef:ik zeg niet laten springen onder de 3 jaar! daar worden die benen vast niet beterder op lijkt mij! inderdaad los in de bak eraan wennen lijkt me ok en als ze er dan zelf overheen gaan. Maar niet als zijn baasje het wilt!
Ik denk dat het wel meevalt met de benen als het met beleid gaat. Een paard is gebouwd en ter wereld gekomen als prooidier, daarom kunnen ze ook direct lopen, wat de peuter in het vergelijkingsverhaal niet kan. Als een kudde paarden opgejaagd wordt door een roofdier en er liggen bomen in de weg, of een rotsblok of wat dan ook, zullen ze moeten springen, en ja, ze zijn er op gebouwd, de natuur heeft er immers rekening mee gehouden dat ze prooidieren zijn. Dus als er een laag sprongetje voor een paard jonger als 3 jaar in de gedominisceerde wereld voor hem staat zal dat echt geen schadelijke gevolgen hebben voor de benen, die zijn er immers op gebouwd. Wel met de regel inachtnemend dat TE nooit goed is (behalve tevreden dan
).
Overigens, mijn veulen van dit jaar sprong regelmatig en vond dit ook leuk. Lekker scheuren en dan over de waterton springen. Zeker 1 keer per dag werd deze hindernis wel genomen. Dat springen leek me een stuk minder belastend voor spieren, botten en pezen dan die hele maffe bokkesprongen die de veulens maken, omdat de sprong niet echt hoger was als een flinke bokkesprong, en het in een rechte lijn was.