paarden op een manege

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 20:33

Verschild erg per manege vind ik.
Ik ken een manege waar de paarden op een ongelijke bodem staan met een heel dun laagje stro, oftewel; bijna geen stro. Als er een paard kreupel is laten ze die gewoon meelopen als het niet anders kan... Slechte spullen enz.
Dan nog een andere manege; staan ze in mooie stallen met een lekkere dikke laag stro en gaan zoveel mogelijk de wei in, en lopen niet teveel uren op een dag, mooie spullen, echt hele goeie manege....
Weer een andere manege; de paarden gaan nooit de wei in.... Heel soms mogen ze even loslopen in de bak, maar verder worden ze goed verzorgt...

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 23:38

Prisca schreef:
Lees het stuk van Sonja eens en wordt dan wakker en heb wat respect voor de manegeeigenaar en ipv te zeuren steek je handen uit je mouwen en help mee.

Waarom zou ik respect moeten hebben voor sommige manegeeigenaren? En trouwens,ik mag nog niet werken,maar als het mocht,zou ik zo voor een jaar best een manege willen runnen.Je WEET het als je begint,dat er ook kosten aan verbonden zijn.Maar wees dan wel zo eerlijk die pony's lekker een ruime stal te geven.Mijn pony loopt maar 1 uurtje per dag,word over het algemeen veel mee gedaan maar staat in een box.Manegepony's die lopen weetikveel hoeveel uur in de lessen mee,en staan in een STAND.is dat niet oneerlijk? Gelpads zijn er niet,dus veel van die ruggen gaan naar de k*t.Ik wil niet zeggen dat dit op alle maneges zo is,integendeel.Er zijn ook nog goede mensen...Ik vind dat ze die pony's heus wat aandacht mogen geven,zij zorgen immers voor de inkomsten elke maand.

En wat ik later worden wil? ik wil een goede manege,met goede pony's en goede zadels en gelpads.En houd streng toezicht onder het af en opzadelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 23:40

--
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 23:45

Er zijn zoveel goede manege's waarbij de paarden lekker het land op gaan niet meer dan 2 uur per dag rijden en schone stallen en goed voer, nou dan hebbne die paarden niets te klagen en ik denl dat paarden het echt wel leuk vinden om te rijden, behalve de beginner paarden natuurlijk dat is op zich wel zielig maar je moet het ooit leren he, dus ik vind niet dat je kunt zeggen dat het zo zielig is.
Weet je wat pas ziewlig is van die prive paarden die er alleen uitgaan om te rijden en niet het land op mogen van wege blessures enzo of paarden die alleen sttaan.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 09:19

Cassole schreef:
Het eigen paard wordt gehouden voornamelijk voor het plezier van de eigenaar.

Dit is een leuk punt ze worden idd gehouden voor het pleizer van de eigenaar en niet altijd voor het paard. Veel mensen kopen uit stoerheid een paard en denken als ze er 4x per week op rijden dat dat wel genoeg is en de rest gooien hem een beetje los enz... en dan worden ze boos als hij niet lekker loopt. Omdat ze dan op een gegeven moment geen zinmeer hebben laten jan en alleman er maar op rijden want het kost toch aardig wat tijd. Dit zijn dingen die ik om me heen gezien heb. Nu vraag ik me af wie heeft het slechter het manege paard wat iedere dag 1 a 2 uurtjes loopt of dat pension paard wat maar moet afwachten wat er vandaag gaat gebeuren of dat hij blijft staan. Het nadeel is dat men tegenwoordig al voor een simpel bedrag een paard kan kopen en mensen zijn bereid het te doen en merken pas later dat het veel werk en verantwoordelijkheid is. Sneu voor hetpaard maar zo gaat het in de werkelijkheid. Bedenk me nu dat aardig van dit soort paarden dan maar in de manegeles lopen omdat ze zo verknalt zijn dat ze als prive paard niet meer geschrikt zijn.

Jamylover:
Zoals jij het zegt zijn ook een hoop maneges begonnen maar in werkelijkheid liggen de zaken helaas anders. Het is gewoon een bedrijf opstarten en je bent afhankelijk van de mensen en paarden. Als er geen mensen komen die willen rijden kan je ze eigenlijk geen mooie stallen geven. Vaak beginnen maneges met oud spul puur omdat alles gewoon te duur is. En dan langzaam in de loop van de jaren verbeteren ze het. Zo ging het ook bij ons eerst stonden ze in een oude schuur dicht op elkaar maar wel droog en redelijk schoon. Ze wilde dat eigenlijk allang vervangen alleen de gemeente deed moeilijk gevolg: ze hebben zeker 5 jaar moeten vechten om een accoord te krijgen op het nieuwe gebouw. Dus het lang niet aan de eigenaar dat ze geen mooiere en fijnere boxen kregen maar aan de gemeente. Zo kunnen er tal van redenen zijn waarom een manege er niet goed uit ziet en vaak is het toch buiten de schuld van de eigenaar om. Jij kan niet vanachter je pc zeggen wat de reden is waarom en manege slecht is. En het gaat jouw ook verder weinig aan WAAROM het slecht is. Ik ga er altijd van uit dat een manegeeigenaar het goed wil doen alleen dat ze met hun handen gebonden zijn. Tuurlijk er zijn altijd rotte peren maar die vallen vanzelf door de mand.

Anoniem

Re: paarden op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 11:00

sherif schreef:
Hallo,

Graag zou ik een dicussie willen over het volgende onderwerp.

Sherif, je krijgt toch alleen maar wat je vraagt? Je wordt nergens aangevallen.....
Ik heb je alleen een nadenkertje teruggegeven, omdat je zo pontificaal onder je bericht schrijft hoe goed jouw paard het wel heeft, met z'n 8 uur weidegang per dag, en 1x per jaar ontsmetting van z'n box. Daar hoef je je niet aangevallen over te voelen, dat kan de discussie alleen maar leuker maken.

Ik zal een voorbeeld geven van wat je antwoord had kunnen zijn, maar dan even op de situatie van mijn eigen paard gespiegeld.
Mijn paard heeft op zich niet veel te klagen. In de zomer staat ze in het land (24/7) en in de winter in een grote buitenbox, met haar grote vriend in de box naast haar, die ze ook door de tussenwand kan zien (zit alleen gaas tussen, dus neuscontact is mogelijk).
Maar wat soms beter zou kunnen, is mijn eigen communicatie richting mijn paard. Ik kom soms nl. best wel chagarijnig op stal, en wil dan TOCH rijden (bv om voor de les te oefenen), terwijl ik dat beter niet kan doen, omdat ik dan niet geduldig genoeg ben.
Ik probeer altijd redelijk te zijn voor m'n beestje, en er niet op te stappen als ik zelf niet lekker in m'n vel zit. Maar soms ben ik daar dan te eigenwijs voor.
Da's nou 1 van de (vele) verbeterpunten die voor mijn paard het leven nog veel beter zou kunnen maken.

Snappie?
PS dat je pas 1 dag op Bokt bent, maakt niet uit. Lekker juist, goed discussieren. Maar dan wel zonder aanvallen EN je aangevallen voelen.

horsewhisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 11:34

gelukkig valt het bij onze manege heel erg mee want de paarden gaan in ieder geval een uur het weiland in per dag. en als ze kreupel zijn de hele dag en dan mag die staan bij 3 andere paardjes die altijd buiten staan. en in de zomervcantie gaan ze 4 weken naar een paar weilanden waar ze dan dag en nacht staan. Haha!

xxx mariette

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 14:02

Manege Selevia in Werkendam (waar mijn paardjes staan)

Pony's staan vanaf mei ong. dag en nacht op de wei, alleen bij regen gaan ze de dag voor de les naar binnen.
In de zomervakantie manege 4 weken dicht, dus 4 weken geen lessen, dus pony's 4 weken weidevakantie.

's Winters gaan ze buiten de lessen om in groepjes in de bak los, of in de longeerpaddock.
Lijkt me dus wel redelijk mee vallen hier.
Hoewel er wel maneges zijn die bijv geeneens weidegang hebben

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 14:24

sherif schreef:
Hoi,

PS: mijn paard gaat elke dag (weer of geen weer) zo`n 8 uur naar buiten,
Natascha en Sherif

dat betekend wel 16 uur per dag in een box.....

Hier in de buurt zitten 2 manege's 1 waar de paarden 24/7 op stal staan er zit amper weiland bij die manege.
De paarden rijden 3 uur perdag verdeeld over de dag mee in de lessen daarnaast worden ze nog gepoetst voor en na het zadelen en wordt er op veel verschillende tijden gevoerd.
alle paarden en pony's zijn super vrolijk daar
Er is er geen 1 met een stalgebrek gewoon omdat ze zoveel aandacht hebben.

Ook is er hier een manege met stands De paarden gaan 8 uur per dan naar buiten en lopen daarnaast 's avonds elke dag zo'n 2 uur soms een uurtje mee in de lessen.
Ondanks dat ze in stands staan hebben ze evenveel zoniet meer beweging dan jouw paard...

Ik durf zelfs te beweren dat de meeste manege paarden en pony's het soms zelfs beter hebben dan eigenpaard!Weet je waarom? ze krijgen elke dag aandacht worden op en top verzorgd krijgen altijd goed voer en krijgen beweging zat.
weet je waarom? als je je paard niet goed verzorgd heb je kans dat ie niet goed loopt hoe slechter het paard loopt hoe minder je 'm kan inzetten hoe minder je je paard inzet hoe minder dat paard verdiend.
daarnaast als mensen slecht verzorgde paarden zien blijven ze weg , geen klanten= geen geld.

iemand schrijft over het gebruik van een geldpad denk je echt dat een gelpad een stuiterde beginner kan voorkoomen? daar helpt geen gelpad aan hoor.
al die ruggen naar de klote valt erg mee.
Ik ben begonnen op de manege hieracht toen ik 6 was op een 14 jarige merrie had ik mijn eerste les.
Vorige maand was ik daar jurylid bij een onderlinge wedstrijd.
raad eens wie er in het makkelijkste proefje 3 keer mee reed???
precies dezelfde pony inmiddels eind 20 maar lopen als een jong ding!

de meeste paarden (ja ook de privepaarden!) redden die leefdtijd geen eens!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 15:06

niet alle maneges zijn zo, zelf hebben wij een fokkerij, en geven wij ook lessen. We vinden onszelf niet echt een manege (dat komt ook dat we er een fokkerij bij hebben), bij ons rijden er max. 7 in een les mee, meer niet, anders heb je geen overzicht meer! De pony's en paarden komen dagelijks buiten en in de zomer staan er ook groepen voor dag en nacht buiten. Verder lopen de pony's max. 2 uur per dag, en soms zijn er een paar bij die 3 uur lopen, maar dat is dan maar 1 dag in de week. We hebben ook niet op alle dagen les, er is op donderdag een rustdag. In het weekend zijn er ook geen lessen, 1x in de maand op zaterdag om in te halen. Meestal zijn we dan op wedstrijd, want dat doen we ook! Verder hebben alle pony's/paarden een eigen box, in de winter staan ze tot 3 jaar 2 aan 2. Ook in de winter komen ze buiten, maar dat zal niet iedere dag zijn, anders heb je in de lente niks van gras meer! Lessen kunnen bij ons gewoon ingehaalt worden, wat bij veel maneges hier in de buurt niet is!

En ja, wat moet je verder zeggen? De stallen zien er super uit, het is allemaal schoon hier, goed onderhouden tuig, de pony's en paarden zien er ook super uit, allemaal geen stalgebreken en slaan of buiten niet.

Vergeet ik wat?

En verder, iedere manege is gewoon verschillend, als jij op een manege rijd waar je je goed voelt, dan is het toch ok?

kadance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 15:22

op de manege waar ik vroeger reed hadden we ook oudere paarden mee lopen ouder dan 20 jaar die ook wel eens de kolder in hun hoofd hadden en dan net zo gek deden als een jong paard.
nu rij ik bij linda(liberty) op stal en ik kan je zeggen dat wat zij heeft vertelt helemaal waar is en daar naast is het zelfs zo dat we ook met een aantal pony's van stal show rijden voor een showteam die zij op gericht hebben voor het stamboek en dat vinden ze harstikke leuk, want als je aan het oefenen bent lopen ze altijd met hun oren naar voren en soms maken ze zelfs een paar sprongentjes onder het rijden

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 15:23

nu gaat het wel over maneges in het algemeen he, niet meer over de paarden en pony's.

Dus vergeet niet, kraak niet zomaar een manegeeigenaar af, want het is niet gemakkelijk!

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 15:28

Heyyyyy,

Klopt helemaal wat Liberty en Kadance (liberty en kadance zijn ook 2 pony's van de stal trouens he)zeggen!!!!
Er zijn hele lieve en goede pony's ook nog!!
(was je nog vergeten linda Tong uitsteken )

Verder zullen er nog wel meer goede (en ook sleche) maneges zijn, maar het gaat in ieder geval niet bij iedere manege zo!

Het aller allerfijnste is toch de pnoy's thuis, heb ik gemerkt Haha!

kadance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 15:31

oke linda dat heb je goed gezegd

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 18:51

[quote="jamylover]
ik mag nog niet werken,maar als het mocht,zou ik zo voor een jaar best een manege willen runnen.
Tot je dat gedaan hebt,echt,zo simpel is dat niet hoor
Mijn pony loopt maar 1 uurtje per dag,
Is dit met weidegang inbegrepen?
Manegepony's die lopen weetikveel hoeveel uur in de lessen mee,
echt niet altijd hoor!
en staan in een STAND.
je kan naar heel veel maneges(toch hier in belgie) gaan,en ik ken er tot nu toe maar één met stands,er zijn er wel met stands,maar dat is nòg niet altijd zo erg!
Gelpads zijn er niet,dus veel van die ruggen gaan naar de k*t.
als je een heel goed passend zadel hebt,en je legt daar een gelpad onder,is het misschien nog erger!En dat houd het gehobbel écht niet tegen hoor!
Ik wil niet zeggen dat dit op alle maneges zo is,integendeel.Er zijn ook nog goede mensen...Ik vind dat ze die pony's heus wat aandacht mogen geven,zij zorgen immers voor de inkomsten elke maand.
goede mensen?Dat is niet goed uitgedrukt,het kunne goede mensen zijn,maar als er bv iets gebeurt is waardoor hun geld heel wat minder geworden is,dan kunnen ze soms niet anders,maar doen ze toch nog hun best!
En wat ik later worden wil? ik wil een goede manege,met goede pony's en goede zadels en gelpads.En houd streng toezicht onder het af en opzadelen.
Ik wil jouw manege wel eens zien dan.Als je miljonair bent kan je je dromen misschien waarmaken,en dan nog![/quote]

Koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 20:00

bij ons op de manege zijn ze er niet zo slecht aan toe hoor
ze lopen misschien wel veel in de bal ofzo maar iedere dag staan ze in de wei van half 9 tot ong 4 uur behalve als het echt plenst
verder zijn ze heel gelukkig hoor!!

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 20:22

jamylover schreef:
Mijn pony loopt maar 1 uurtje per dag,word over het algemeen veel mee gedaan maar staat in een box.Manegepony's die lopen weetikveel hoeveel uur in de lessen mee,en staan in een STAND.is dat niet oneerlijk?

In het wild lopen paarden bijna de hele dag, ze hebben dus niet zo gauw teveel beweging. Eerder te weinig, nou bedoel ik niet te zeggen dat jouw paard te weinig beweging krijgt, voor veel eigen paarden zit er gewoon niet meer dan een uurtje beweging per dag in, en dat kan best genoeg voor ze zijn aangezien ze niet ander gewend zijn. Maar ik vind een paard dat maar een uur per dag loopt eerder zielig dan eentje die 5 uur per dag loopt. Bovendien lopen op lang niet alle maneges de pony's heel veel uren in de lessen mee. En op de maneges waar het wel gebeurt zijn de pony's eraan gewend. En juist omdat ze zoveel lopen maakt het niet zo heel veel uit als een paard in een stand staat. Ik zie een paard ook liever in een box, maar paarden kunnen best in een stand staan. Als ze dan ook nog veel beweging krijgen (dus niet de hele dag op stal staan), vind ik het best.

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 21:04

Ik denk dat er een simpel antwoord is op deze discussie. Meerendeel van de manegeeigenaren hebben het goed met de beestjes voor, en zorgen er goed voor. Maar sommige hebben alleen het $$ tekentje in hun ogen staan en denken niet aan de beestjes... Het is gewoon zo sommige mensen weten niet hoe ze liefdevol met hun beestjes om moeten gaan en de meerderheid wel.
Ik heb het dan niet over of ze in een stand staan of in een box maar bijvoorbeeld wat en hoeveel ze te eten krijgen, krijgen ze wel weidegang, past het zadel en hoofdstel wel, als het paardje ziek is komt er dan een VA langs om te kijken enzovoort.
Ik heb het zelf van 2 kanten meegemaakt dat een eigenaar niet om de mangebeestjes gaf.
en er wel weer een die er wel om gaf. en je ziet wel degelijk verschil. En ik denk ook wel dat veel manegebeestjes het goed hebben hoor! Aan aandacht komen ze vaak niet te kort Haha!

Sassje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 21:22

Nimber schreef:
Ik ben begonnen op de manege hieracht toen ik 6 was op een 14 jarige merrie had ik mijn eerste les.
Vorige maand was ik daar jurylid bij een onderlinge wedstrijd.
raad eens wie er in het makkelijkste proefje 3 keer mee reed???
precies dezelfde pony inmiddels eind 20 maar lopen als een jong ding!

bij ons zijn ook al wat aardig oude ponies maar die kunnen hun werk nog goed aan!
mijn eerste les had ik op siep, die was toen 35 jaar! nu rij ik er 5 jaar. hij is inmiddels zo'n3 jaar met pensioen. hij is door een meisje overgenomen die nog 3 paarden van de manege heeft die kreupel waren!of met pensioen zijn. er word af en toe nog op gereden omdat hij anders overactief word. het klinkt raar maar het is zo.

veel paarden die bij ons niet meer konen rijden wegens kreupelheid of ouderdom zijn goed terecht gekomen enzijn lekker met pensioen maar er zullen ook ongetwijfeld naar de slacht zijn gegaan.
sorry een beetje off-topic, sorry

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 10:04

Bij ons zijn er best wat jonge paarden/pony's.
Rond de 8 jaar. Maar zelf rijden ze er ook in, op 4 jarige leetijd! Dit vind ik wel beter Lachen Lachen

Ook word er goed toezicht gehouden op de paarden.
Als je foto's wilt zien kijk dan bij http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=68417

Nou ik vind dat ze er goed uitzien Lovers

Deze paarden hebben niet zon achterelkaar aan hobbel leventje, maar het zijn gewoon echte leuke rijdpaardjes!
Ook is er met wedstrijden een leuke sfeer, en de pony's worden goed in de gaten gehouden.

Ik vind dit een top manege!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 11:28

16 jaar geleden was ik dag en nacht op de manege bij ons in de buurt. Ik verzorgde de ponies en deed allerlei andere dingen. Nou ik kan je vertellen dat het moeilijk is om sommige mensen bij te brengen dat ze netjes met de spullen om te gaan. De ponies stonden in stallen, en liepen maximaal 2 uur per dag.
Een wei of buitenbak was er niet, we lieten ze wel zoveel mogelijk los in de binnenbak. Ik was toen nogal onwetend over hoe vaak uitmesten enzo, en dat gebeurde dus maar 1 keer per week. Maar de beheerder daar heeft mij ook nooit verteld dat het eigelijk iedere dag moest, en hij heeft het zelf ook niet gedaan, hij was er tenslotte de hele dag terwijl ik tussendoor nog naar school ging.
e ponies kregen wel genoeg te eten en te drinken, vond niet dat ze er slecht uitzagen. In het weekend konden we ze wel ergens in de wei doen, maar dat was een eindje weg.

Als ik toen had geweten wat ik nu wist had ik het heel anders gedaan. Beetje onverantwoordelijk ook van die man om een 16-jarige die verantwoordelijkheid te geven, en de boel op zo iemand te laten draaien. Maar ik heb toch een leuke tijd gehad daar.

Als ik zie hoe het er nu aan toe gaat op die manege, ondanks dat ze nu wel iedere dag een redelijke schone stal krijgen is het er gewoon een zooitje, er wordt niets aan onderhoud gedaan, de paarden en ponies lopen soms wel 4 of 5 uur op een dag. Alleen de ponies komen af en toe buiten. De zadels en hoofdstellen vallen van ellende bijna uit elkaar, dus vindt het niet echt verbeterd met deze nieuwe beheerders. Paarden zien er ook slechter uit.

Ben blij met mijn eigen paard die een dagdeel naar buiten komt, iedere dag een schone stal en misschien wel wat te weinig aandacht van mijn kant. Maar hij schijnt het toch naar zijn zin te hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 11:47

het oudje bij ons op de manege is afgemaakt vorige zomer. Ze was inmiddels 33 jaar, had jaar in jaar uit meegelopen, maar kreeg nu een peesbelssure. Na 5 maanden alleen weidegang (op gehuurd land niet bij de manege zodat niet iedereen er bij kon) zat er geen verbetering in en vond de veearts het beter om haar in te laten slapen. Ze was vroeger voordat ze op de manege kwam dubbel M geweest. Als vervanger is er weer een oudje gekomen, een 25-jarige merrie van een bestuurslid. Deze pony loopt alleen iin de beginnerslessen mee en het gaat prima. Deze pony moest veel beweging hebben en de dochters van het bestuurslid konden dat niet meer doen. Dus dan 1/2 uurtjes per dag op de manege en dagelijks weidegang en het gaat perfect.
Verder hebben we ook wel jonge paarden, maar we hebben ook wel eens paarden op proef gehad die het werk (ook al is het maar 2 uur per dag ) niet aankonden, gewoon niet geschikt om elk uur met een ander te lopen. Die gingen dan weer weg.

Zania

Re: paarden op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 07:24

Ik heb vroeger ook heel veel in een manege geholpen en gereden, deze dieren stonden in niet zo een grote stal maar mochten wel de hele zomer buiten, naar het schijnt is dit nog een luxe??!! En raar hé maar sommige paarden zagen er in de winter echt deprie uit! En ik snap niet, als ze maar 2x in de week buiten mogen voor hun rondjes te lopen niet eens wegspurten ofzo?? Onze Kiki, na 1u doordrammen en alvorens gelongeerd te hebben staat die nog 'wild'; laat staan na één dag stilgestaan te hebben op de wei!! Moest die in een manege staan... Schijnheilig hij loopt tegen de muren op denk ik

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 11:09

Op de IJslander manege waar ik reed, hebben ze een gezamelijke stal, met een heel groot afdak, en een hele grote uitloop. Die staan dus altijd bijelkaar, genoeg licht enz!

Op de manege waar ik nu rijd, hebben ze alleen boxen, máár wanneer ze niet werken, staan ze bijna altijd buiten. En ze zien er totaaal niet slecht uit!

hier een paar foto's voor diegene die ze nog niet hadden gezien op itp

Afbeelding

Afbeelding

Dit, was een slachtpaard!! En nu Kwijl
Afbeelding

Deze hier is vroeger mishandeld en opgeknapt!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 13:46

De manege waar ik heb leren rijden was echt een zooitje. Super slechte stallen waar al eens een ongeluk mee gebeurt is, tuigage dat nogal wat te wensen overliet, bijna of geen aandacht tussendoor.
Dit was zo'n 10 jaar geleden.

Nu kom ik er inmiddels regelmatig. Er is een nieuwe eigenaar ( zoon) en langzaam aan word stukje bij beetje opgeknapt. Eerst de binnebak verlaagt ( voor springwedstrijden), andere binnenbak opgeknapt, er werd een nieuwe longeerbak aangelegd. Alle manegepaarden kregen nieuwe dikke zadeldekjes.Sinds kort zijn er voor alle manegepaarden nieuwe hoofdstellen. En zo gaat het stukje bij beetje beter, elk jaar iets nieuws. Als je zo hoort wat het kost om voor een stuk of 25 manegepaarden nieuwe hoofdstellen te kopen, schrik je toch wel even. De lessen zijn maar 10 euro per uur, dat vind ik nog wel meevallen.
De paarden staan in een eigen box, niet erg groot, maar redelijk licht.
De paarden lopen heel gemiddelt per dag. B.v van ma t/m do loopt 1 paard nooit , en dan van vr t/m zo 3 uur per dag. Verder worden ze los gegooit als ze lang hebben stilgestaan.
Tegenwoordig zien de stallen van binnen er veel beter uit ( meer stro, schoner etc).
Als er nu iemand komt, zou die misschien denken, Wat een zooi! Maar dan hadden ze een tijd geleden niet moeten komen, het word stapje voor stapje beter.