Schokkend: veulenvlees!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 16:18

ik had het ook niet direct tegen jou, maar tegen mensen die zeggen dat het zielig is. Dat is bull.
Verder vind ik vlees eten echt niet zo fout, hoe een dier aan zijn eind komt (en wat daarvoor zit) is in veel gevallen helemaal niet leuk, daar ben ik het mee eens. Vandaar dat mijn paard ook gewoon naar de slacht gaat als het zover is, dan heb ik iig mijn steentje bijgedragen. En soms vind ik vlees gewoon veel te lekker om te laten staan.

Ik vraag me ook altijd af als ik dit soort discussies lees waarom een cheetah die een nyala pakt wél normaal is? Tuurlijk, zoals mensen dieren in hokjes stoppen en produceren ipv ze een lekker leven te laten hebben is fout, maar het principe van vlees eten is niet fout! Dat zit overal in. Ik denk ook dat men altijd vlees zal blijven eten, dat het anders kan, daar ben ik het mee eens. Je draagt je steentje bij door biologisch vlees te kopen etc, maar het principe van vlees eten kan ik niet als 'fout' zien. Er zijn veel foutere dingen te noemen.

LBroekhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 16:29

nou weet ej ik Boos! HAAT Boos! de slager want hij slacht dieren en dat vind ik zou zielig vooral paarden maar ik eet heeeeel af en toe wat vlees want je hebt de vitaminen wel nodig die er in zitte maar voor de rest niet hor Haha!

groetjes laura_boo Party!! Lovers Party!! Lovers Party!!

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 17:18

sorry boo Laura, maar mensen kunnen prima zonder vlees....
vitamines in vlees ???? , in groentes wel..... Tong uitsteken
Ik zelf eet geen paarden, veulens, lams en kalfsvlees.....
Dat is tegen mijn principes.... een varken of koe daarentegen eet ik wel...
Ik zou het liefste vegetarier worden, maar ik vind het vlees te lekker.
ik beperkt het alleen tot de koe en het varken.

Marieke22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 17:32

Er zitten wel degelijk voedingsstoffen in vlees die wij als mens hard nodig hebben. Je kunt niet zomaar vlees uit je voeding weglaten, zonder daar een vervanger voor te zoeken. Iedereen kan zonder vlees, mits het door andere voeding opgevangen wordt.

LBroekhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 17:34

ja toen ik het zelf ff goed hag gelezen d8 ik bij me zelf : DIt klopt niet helemaal Verward maar ik eet cker geen paarden of veulens vlees hoor!!!

groetjes lauraaaa

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 17:59

Marieke22 schreef:
Er zitten wel degelijk voedingsstoffen in vlees die wij als mens hard nodig hebben. Je kunt niet zomaar vlees uit je voeding weglaten, zonder daar een vervanger voor te zoeken. Iedereen kan zonder vlees, mits het door andere voeding opgevangen wordt.

ja, klopt, ik heb mijn zin misschien te kort gemaakt......
maar mensen kunnen uitstekend zonder vlees.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 18:11

Ik zou dus nooit mijn paard naar de slacht brengen, heb ook vreselijke verhalen gehoord over dat ze dus wel misschieten etc.
Maar voornamelijk is het gewoon het idee dat iemand dan dus mijn paard op gaat eten, ik moet er niet aan denken. Ik wil mijn laatste respect tonen aan mijn paard en dat doe ik door hem niet als voedsel te gebruiken.

Veulentjesvlees klinkt echt afschuwelijk, maar lammetjes en kalfs ook. Maar het mag best gezegd worden dat veulentjes mij nou eenmaal meer aan het hart gaan.

Ik eet trouwens gewoon vlees, ik denk dat vlees eten helemaal niet fout is, eerder abnormaal als we het niet eten. Maar dat er nog een hoop moet veranderen aan de manier waarop wij omgaan met ons slachtvee.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 19:12

Toen ik klein was aten mijn ouders geen vlees, omdat dit vol met slecht stoffen zit. Zoals adrenaline (overdosis) ed. Voor kleine kinderen is dit heel slecht.
Maar toen wij naar de basisschool gingen en bij vriendjes en vriendinnetjes gingen eten kregen wij ook wel eens vlees voorgeschoteld. Tja, ik vond dat zo lekker dat ik bij mijn moeder ging zeuren dat ik dat ook graag wilde. Mijn moeder maakte toen af en toe vlees klaar.
Met school ben ik toen een keer bij een slagerij geweest. Daar hingen de kippen op zijn kop en gingen in een rij langs een machine die hun kop eraf haalde. (Smakelijk eten) Party!! . Toen was ik weer een hele poos genezen van vlees eten.
Maar ik moet nu zeggen nu ik op mij zelf woon dat ik zeer graag weer mijn tanden in een stukje vlees zet. Ik merk aan mijzelf dat ik veel minder moe ben. Een mens is een alleseter en daar behoort vlees ook bij. En je lichaam heeft dit ook nodig. En ik vind niet alle vleesvervangers even lekker dus eet zeker 3 keer per week vlees.
Tja iets wat je als kind zelden krijgt ga je later meer waarderen.
Persoonlijk vind ik paardenvlees niet zo lekker. Niet omdat ik het zielig vind maar er zitten zoveel spiertjes in en het is zo taai. Frusty

Cleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 01:36

Afgelopen jaar nog een frikandel gegeten ? Frikandellen bestaan voor een groot deel uit paardenvlees. (Veulenvlees weet ik niet)

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 08:36

Esme_27 schreef:
Ik eet trouwens gewoon vlees, ik denk dat vlees eten helemaal niet fout is, eerder abnormaal als we het niet eten. Maar dat er nog een hoop moet veranderen aan de manier waarop wij omgaan met ons slachtvee.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 08:37

oeps, text vergeten:

Ik wilde zeggen dat ik het daar helemaal mee eens ben...

en ehh.. Chompie.... Ik eet geen frikandellen, en geen gewone kroketten, (alleen rundvlees kroketten) en geen stoofvlees......

Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 23:56

Citaat:
Vlees eten is imo minder raar dan melk drinken. Welk volwassen dier drinkt nog melk bij zijn moeder? Geen enkel. Of de mens een dier is of niet heeft er imo weinig mee te maken, maar mensen zijn de enigen die melk van ándere dieren voor consumptie gebruiken. Dat is dan wel niet 'zielig', maar wel uiterst raar.

Zoals waarschijnlijk wel bekend bij de meeste van jullie kan een koe alleen melk geven als ze een kalf heeft gehad. Dit betekend dus ieder jaar drachtig om de melkproductie op gang te houden. Een groot deel van die kalfjes zijn stieren en omdat stieren geen melk geven gaan die, na te zijn vetgemest, naar de slacht.
Dus óók als je melk drinkt werk je indirect mee aan dierenleed !!
Misschien ook eens iets om over na te denken ?

Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 00:08

Citaat:
Ik vraag me ook altijd af als ik dit soort discussies lees waarom een cheetah die een nyala pakt wél normaal is?

Omdat een cheetah (katachtige) niet kan overleven zonder vlees. Net zoals je eigen huiskat, die sterft een vreselijke dood zonder vlees en kan beslist niet vegetarisch gevoed worden (zit nl. taurine in, een noodzakelijk stofje voor katachtigen).
De mens daarentegen heeft vlees NIET nodig om te overleven. Wij hebben voedingsmiddelen te over en kunnen dat lapje dierenleed prima missen. We willen het eten omdat we het lekker vinden, thats it.

Vlees eten is zo oud als de mensheid, en inderdaad...in de vrije natuur is het eten of opgegeten worden. Niets mis met vlees eten dus. Het probleem bij de mensen is alleen dat we de gekste dingen verzinnen om maar aan onze zucht naar "meer" en "anders" te voldoen. We nemen geen genoegen meer met een simpel karbonaatje of bal gehakt. Nee, we willen struisvogelbiefstuk, ganzenleverpastei, blanke (kist)kalfslapjes, lamsvlees en inderdaad ook veulenvlees (is zo lekker mals, want jong), enz enz.
Daarnaast moet het ook nog eens spotgoedkoop zijn en voila....de (walgelijke) bioindustie was geboren.

Kais

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 00:22

Mensen zijn omnivoren, het is dus eigenlijk niet de bedoeling van de natuur geweest dat we allerlei vervangingsmiddelen gaan nemen... Het kan natuurlijk vaak goedgaan, maar waarom zijn wij dan omnivoren?
OK, het is niet zo dat diertjes in hokkies moeten stoppen om daarna te consumeren, maar als ze op de wei mogen staan tot hun einde... tsja, ik ben er ook niet echt voor als je erover na gaat denken, maar het is niet anders.
Wij rijten ze tenminste niet open totdat ze dood zijn of gaan er nog eens mee spelen als ze halfdood zijn (toch??)

Ik ben meer tegen op proeven op dieren... Ik heb een keer gezien over een kat waarop ze zenuwgas uitprobeerden Huilen In 'n plastic hokje gestopt, gas erin, gigantische stuiptrekkingen en natuurlijk de dood die erop volgt... hoewel er natuurlijk ook dieren zijn die nog jaren ergens onder lijden Huilen Maar ik ben 'n beetje off-topic, sorry!!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 01:58

Veulenvlees? Tja, waarom niet? Ik eet ook graag een stukje lamsvlees en dat is net zo jong als een veulen. Ik eet dan ook gewoon paardenvlees en ik moet zeggen, dat smaakt uitstekend! Afbeelding

Vroeger at ik helemaal geen 'jong' vlees. Ben toen overgegaan op helemaal geen vlees, maar na 6 jaar vegi rotzooi wil je best wel weer eens een onvervalste fricandel! Haha!

Het is puur het idee. En dat idee is net zo erg als dat je bv weet dat je het lieve leuke lammetje van de buren op je bord hebt!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 09:27

Nimber schreef:
Kroon bedoel je? een heel nette slager hoor! zijn broer is paardenhandelaar vaak komen er dus mensen die voor de lol een veulentje fokken maar als het dier gespeend is niet weten wat ze er mee moeten meestal kruisingen en zonder papier dus die zijn slecht te verkopen.
Het gaat voornamelijk om shetlanderveulentje.
weinig verschil tussen een kalf, lam of veulen.

Ha komen we weer op dat leuke punt het prive voor de lol een veulen fokken. Dit zijn DE ideale dieren voor een slager geen papier dus lekker goedkoop mensen willen ze snel kwijt want ze staan inde weg DUS NOG EEN LAGERE PRIJS. En dan maar klagen dat het zielig is een paard naar de slager PLEASE denk dan aub 2x na voordat je een veulen gaat fokken zonder papier of einig fok doel. Laat dat fokken maar aan de profs over.

Ik denk dat we steeds meer paardenvlees in de winkel gaan zien waarom? er zijn steeds meer paarden en als ze geen plek krijgen gaan ze naar de slager. Vooral particulieren die schrikken van wat het kost aan tijd en geld zijn bereid het dier voor een schijntje weg te doen. En vaak denken ze dat ze goed terecht komen maar als snel blijkt het minder waar te zijn. Dit zijn echt trieste praktijken maar allemaal ons eigen schuld.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 10:00

Prisca schreef:
Vooral particulieren die schrikken van wat het kost aan tijd en geld zijn bereid het dier voor een schijntje weg te doen. En vaak denken ze dat ze goed terecht komen maar als snel blijkt het minder waar te zijn. Dit zijn echt trieste praktijken maar allemaal ons eigen schuld.

Ben ik het niet mee eens. Er zijn wel mensen die hun paard voor weinig weg doen en dan hopen op een geweldig leven in het handelscircuit, dat kun je vergeten. Wat er dan gebeurt met je paard is gewoon alles behalve leuk. Je paard wordt dan heen en weer verkocht voor 3 tientjes meer of minder en komt dan bij mensen die het willen proberen, werkt niet, paard weer terug het circuit in tot hij in Italië komt voor de slacht. Not nice! Het gaat hier overigens meestal om paarden die al wat mankeren, geen papier hebben oid.
Als je zelf je paard naar de slager brengt en je goed laat informeren dan geloof ik niet dat dat uit gemakszucht gebeurt. Daar is vaak wel degelijk over nagedacht en dan heeft het dus niets te maken met je paard voor 'n schijntje weg doen!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 10:21

Tuurlijk hopen die mensen dat maar helaas gebeurt het niet net zoals je het al zegt. Deze mensen verkopen hun paard aan iemand en denken dat die daar zijn leven mag slijten maar vaak gaan ze daar ook weer weg en belanden inhet handelcircuit.

Laui ik heb geen problemen mee als mensen bewust hun dier naar de slager brengen. Wat ik wel erg vind zijn mensen (particulieren) die een veulen fokken voor de lol om te kunnen houden voor de rest van hun leven en hem dan opeens toch moeten verkopen omdat het lastig is en teveel geld kost. Ze brengen zo´n beest naar de markt en daar begint de ellende.

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 11:57

ik eet nooit vlees, en veulen vlees is erg maar bij kalfjes enz is het óók erg!!
ik vind het toch altijd zielig als ze worden geslacht!!!!

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 12:52

Wat is er in hemelsnaam mis met het handelscircuit? Ik heb meerdere handelsstallen gezien en er zat er eignelijk vrijwel geen een bij die echt slecht voor de paarden was. Wel waren sommige net wat minder maar echte slechte zaten er niet bij hoor! Hoe kun je in hemelsnaam een goede naam krijgen als je stal een grote bende is etc. etc.

En wat Prisca zegt is idd waar. Er zijn heel veel mensen die zomaar een paard kopen zonder dat ze weten wat het inhoud, verpesten hem vervolgens en een volgende mag hem opknappen, lukt dat niet dan moet ie weer weg, als zo'n paard geluk heeft komt ie bij iemand die hem wel weer goed krijgt en als tie pech heeft eindigt ie bij de slager, tadadada, hoe komt het nou dat er zoveel slachtpaarden zijn?

Hetzelfde geldt voor veulentjes, daarom erger ik me altijd zo aan mensen die zomaar een of andere rare kruising fokken.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 14:36

ik heb nog nooit een normaal paard in het handelscircuit gezien. Ja, boven de ton ja, maar voor een normale prijs? Nevernooitniet! Ze zijn allemaal stuk voor stuk naar de kl*te, en of dat door het circuit komt of door de vorige eigenaars maakt niet uit imo, het wordt er iig niet béter op!
En wat ik eigenlijk bedoel met 'het handelscircuit' kan ik wel duidelijk maken aan een heel naar maar waargebeurd voorbeeld:
Paard staat te koop voor een prikkie (1000-1500 euro) omdat de mensen hem kwijt willen. Het paard blijkt zodanig iets te mankeren dat 1 dag langer op deze wereldbol gewoon NIET eerlijk is (noem expres geen details). Dan komt daar *tadaaa* een man (handelaar) langs die zegt dat hij dat paard wel een fijn leven in een wei in Verweggistan gaat bezorgen. De naïeveling die daar intrapt is niet wijs, die man koopt het paard voor slachtprijs en verkoopt het voor 3 tientjes meer, dan komt de volgende en die verdient er weer wat op totdat het paard bij een leuk gezinnetje komt die het willen proberen, na een jaar paard stokkreupel en weer het circuit in, uiteindelijk is er iemand die hem uit zijn lijden verlost óf hij gaat op transport naar Italië. Ik ben er nog nooit bij geweest, maar ik heb gehoord dat paarden éxpres toegetakeld worden zodat ze geen invoerrechten hoeven te betalen (oogkas inslaan oa), paarden komen dus meer dood dan levend aan, worden geslacht en vervolgens wordt het vlees voor veel geld naar bijv. NL terug getransporteerd.
Je bent naïef als je zegt dat dit niet zo gebeurt en élke handelaar zal hier aan mee werken, ze ruiken geld, hebben het paard niet op stal en vangen geld voor het niets doen. Dit heb ik echt zo onder mijn ogen zien gebeuren, ik geloofde mijn ogen niet, maar voor mij verklaart het de verstoorde persoonlijkheid die Hercules had.
Het spijt mij te moeten zeggen: maar handelaren zijn écht geen dierenvrienden, die hebben dollartekens in hun ogen! Sommige paarden komen heel goed terecht (Kuul heeft bij ons 4 topjaren mogen hebben), maar over het algemeen wordt er maar wat afgesleept met paarden. Hoe verklaar je anders dat Kuul van Katwijk is gegaan en daar een half jaar over gedaan heeft? Die is van hot naar haar gesleept en helemaal doorgedraaid. Elke dag krabbelde hij er een beetje meer op en na 4 jaar was het een leuk beest, maar nog steeds zág je hem met de dag veranderen.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 15:08

Geen normale paarden in het handelscircuit? Wat een onzin, ik heb meerdere normale paarden gezien in het handelscircuit, en voor sommige betaalde je dan ook wel voor. Ik denk dat jij extreem slechte ervaringen hebt met handelaren want ikzie ze heel anders. En dat ze dollartekens in hun ogen zien, dat mag toch ook? Het is hun brood!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 18:59

Hoe denken jullie dan over al die vissen en ander zeevoer dat dagelijks gevangen wordt.
Ik zou in principe eerder stoppen met vis/zeevoer eten dan met vlees(producten).
Verklaring : omdat de vis zichzelf in stand moet houden en de koe niet niet.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 21:41

Ik vind het echt wel bachelijk Boos! Zo'n dier heeft niet ens de kans gehad om te leven hoezo nemen ze geen paard dat uigeleeft is Verward Ik vind trouwens dat paarden niet geboren woorden om op gegeten te worden het paard doet zoveel voor ons en dan geven we ze niewt eens een kans. Boos! Tenzij ze erg ziek zijn ofzo.

Ik eet zelf geen vlees, ik kan makkelijk zonder en vind het ook gewoon balachelijk hou die dieren gehouden worden als ze allemaal weer vrij rondslopen word het een andere zaak.......
Balchelijk gewoon Boos!