Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Nado schreef:Tja, ik geloof toch wel dat mijn dieren het erg goed hebben. Ze staan onder redelijk natuurlijke omstandigheden in een kleine kudde 24/7 op de wei (met onheining is het nooit natuurlijk...), maar hoeven niet op zoek te gaan naar hun voedsel, dit wordt door mij aangeleverd, hetzelfde geldt voor hun water en voor beschutting, die wordt geboden in de vorm van een schuilstal.
Nado schreef:Daarbij krijgen ze ook nog aandacht van mij als ik er ben en stijgen ze in aanzien bij de andere paarden als ze met mij aan het werk 'mogen'. Wat Zazoo al zegt: paardjes vinden het leuk om op stap te gaan, onder het zadel en voor de wagen, verlaten daar zonder problemen hun kudde voor, lekker briesen en oortjes erop en zijn erg tevreden met zichzelf als ze klaar zijn met werken. Ik denk als je een beetje inzicht in paarden hebt en hun lichaamstaal, dan kan je echt wel afleiden als ze tevreden zijn, dat is lang niet altijd je eigen gedachten projecteren.
BlazingBoots schreef:Ik heb het soms ook wel..
Ik ben een vreselijk poetserd, mijn paarden moeten er altijd schoon en fris bij staan.
Als ik een keer een drukke dag heb gehad en ik zie mijn bonte jongens daar staan met een vieze poepvlek dan denk ik gelijk dat ik ze bijna verwaarloos en ga ik gauw poetsen
Lenn schreef:BlazingBoots schreef:Ik heb het soms ook wel..
Ik ben een vreselijk poetserd, mijn paarden moeten er altijd schoon en fris bij staan.
Als ik een keer een drukke dag heb gehad en ik zie mijn bonte jongens daar staan met een vieze poepvlek dan denk ik gelijk dat ik ze bijna verwaarloos en ga ik gauw poetsen
haha.. ik denk niet dat ze daar wat om geven hoor
Lenn schreef:Dit topic krijgt een heel andere wending, iedereen beredeneert waarom zijn/haar paard het wel goed heeft.
Ik wil echter niet beweren dat al onze paarden het niet goed hebben! Want er zijn genoeg mensen, zoals vrijwel iedereen in dit topic, die er wel degelijk mee bezig zijn om het paard een gelukkig bestaan te geven en ik denk dat dat op die manier ook zeker lukt.
Maar, het ging me om het rij-gedeelte, en dan met name dressuur.
Of onze paarden misschien gelukkig zijn ondanks het rijden.
Ik vraag me af of er wel ooit sprake kan zijn van een echte happy athlete, wanneer het 'traditionele' dressuur betreft (dan bedoel ik dus niet het rondjes laten lopen in zijn eigen tempo en stoppen als het paard geen zin lijkt te hebben).
Of er wel paarden zijn die dag in dag uit happy hun atletische vaardigheden trainen. En dan heb ik het niet over Salinero's maar over minder ijverige paarden.
Dat blijft denk ik een niet waar te maken streven.
Lenn schreef:Maar, nu ben ik ervan overtuigd dat er ook niet-vlijtige paarden zijn, luie dus, die net zo lief nooit werken. Laten we nu uitgaan van een eigenaar die wel heel veel van zijn/haar paard houdt. Ik ben ervan overtuigd dat die toch zal willen dat dat paard gaat werken, terwijl hij/zij weet dat hij daar geen zin in heeft. Als diegene nu toch veel van dat paard houdt, moet er toch een soort verantwoording ten opzichte van je paard of je geweten ofzo gaande zijn? Tenzij je zoals velen nooit echt bewust nadenkt over wat je doet, maar daarvoor is dit topic dus
Lenn schreef:(Inderdaad, nu vergelijk ik dieren met mensen. Ik heb daar echter geen moeite mee. Wij zijn ook dieren, we noemen ons alleen mensen, omdat we ons graag distantiëren als een soort opperwezen. We hebben inderdaad wel degelijk meer verstand en een sterker gevoelsleven. Maar dit gebruiken we nog steeds op dierlijke wijze, egoïstisch. Maar goed dit wordt weer een heel ander verhaal.)
Miss_Montana schreef:En als je eens goed over paardrijden nadenkt dat het eigenlijk best vreemd is dat wij een stuk ijzer in hun mond stoppen en andere dingen aan die paarden hangen.