bereden en betuigd, positief? Of niet betuigd bij rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Re: bereden en betuigd, positief? Of niet betuigd bij rijpaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:29

runningkawa schreef:
Maar als een gewoon rijpaard gefokt paard aangespannen loopt, waarom zou het dan je typ niet zijn?

nee precies...

het zijn dezelfde paarden als wanneer ze niet betuigd zouden zijn...

tegenwoordig lopen er niet alleen tuiger en trekpaarden meer voor de wagen... Haha!

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:29

ik zou zeker een advertentie niet negeren als de rest mij wel aanspreekt. je kan toch meestal een proefrit maken dan merk je meestal wel of het klikt ofniet. en de spieren tjah dat is gewoon een kwestie van trainen.

persoonlijk hou ik dan ook van bredere paarden en niet van die ielle

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:36

Kylan schreef:
Ik denk dat ik niet zou reageren als een paard ook aangespannen loopt. Die paarden moeten toch andere spieren gebruiken dat dat je bij een rijpaard zoekt. Verder zijn het vaak niet de types waar ik van hou.

dat ze o.a. andere spieren gebruiken hoeft helemaal geen probleem te zijn! Mij is een aantal jaar geleden juist aangeraden door de fysio om mijn pony weer aangespannen te gaan rijden, om de rug en achterhand sterker te maken. Geloof het of niet, mijn pony werd ook dressuurmatig fijner te rijden toen ze weer voor de wagen stond Lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:56

Ireentjuh, die ervaring heb ik ook.
Dat ze vaak juist beter onder het zadel lopen als ze goed aangespannen worden gereden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:59

Nouvel schreef:
runningkawa schreef:
Maar als een gewoon rijpaard gefokt paard aangespannen loopt, waarom zou het dan je typ niet zijn?

nee precies...

het zijn dezelfde paarden als wanneer ze niet betuigd zouden zijn...

tegenwoordig lopen er niet alleen tuiger en trekpaarden meer voor de wagen... Haha!

Precies, maar sommige mensen zien dat beeld overduidelijk nog voor zich.. kort door de bocht!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:04

Ik kan mezelf er na 1.5 pagina niet meer van weerhouden niet te reageren. 9 van de 10 mensen weten hier niet waar ze over praten, dat blijkt wel uit de reacties.

Naast de dressuur ondergaat ook het mennen een hele metamorfose in vergelijking met vroegah. Paarden lopen niet meer met de kop in de wind en op de voorhand. Paarden trekken geen wagens meer van boven de 600 kilo. De paarden worden dressuurmatig getraind. Buiten het aangespannen rijden, heb je alleen maar wedstrijden waarbij ook een dressuurproef wordt gereden. Die op precies dezelfde manier wordt beoordeeld als een rijproef: Stelling, buiging, nagevelijkheid, drang naar voren, achterhandgebruik en ruggebruik. Stap, draf, galop, de uitgestrekte gangen en zelfs een eenvoudige wissel.

Een grappig feit is misschien dat 's werelds beste rijders geen paarden aankopen die niet minimaal M ohz hebben gelopen. Kortom allemaal RIJpaarden, want dressuur is het belangrijkste.

Het is dus geklets om te zeggen dat het andere types zijn. De dressuurtoppers van het mennen, zijn allemaal super rijpaarden. De paarden die in de marathon worden gebruikt zijn inderdaad wat grovere paarden met vaak wat extra tuiger erin.

Kortom, verdiep je eerst in het mennen voor je roept dat het allemaal paarden zijn die slecht gereden worden en van die afgewezen types zijn. Kijk eens op www.derondeoudemans.com waarschijnlijk heel andere paarden dan je voor ogen had.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:05

runningkawa schreef:

Ik lees nu in het topic dat er behoorlijk wat fijngebouwde paarden in het tuig lopen.
Ik heb dus gewoon een vooroordeel Haha! Ik zie alleen de grote wat grovere paarden in het tuig lopen en kan me niet voorstellen dat mijn klein popperig spillebeentje voor de kar kan Clown Blijkbaar wel dus Nagelbijten / Gniffelen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:07

Urielle,

ja hoor, die zijn er zat!

In mijn profiel kun je een aantal Lusitano's zien, staan toch aardig hoog in het bloed en hebben dunne beentjes, lopen allemaal aangespannen!

Aangespannen rijden en een kar trekken zijn inderdaad tegenwoordig toch wel 2 verschillende dingen...
Wil je een goede aangespannen dressuurproef rijden op hoger niveau heb je tegenwoordig toch echt wel een paard nodig met enige souplesse en dressuurpotentie...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:11

Sjonniej schreef:
Ik kan mezelf er na 1.5 pagina niet meer van weerhouden niet te reageren. 9 van de 10 mensen weten hier niet waar ze over praten, dat blijkt wel uit de reacties.

9 van de 10 ruiters op Bokt zijn denk ik ook weinig bekend met de mensport. Dat geeft dus een representatief beeld van het antwoord op de vraag 'Wordt er gebeld naar een advertentie met een paard dat zowel bereden als betuigd is?'
Als je je eerst erin gaat verdiepen krijg je datzelfde beeld niet meer tenslotte. In praktijk lees je toch advertenties in de zin van: Calvados x ... springpaardgefokt, nee... 12 jaar oud... is te oud, nee... betuigd en bereden... te grof, nee... 1.62... te klein, nee... Je gaat niet eerst na wat de resultaten zijn van de Calvadosnakomelingen, het percentage oudere of kleinere paarden dat presteert in de sport. Je hebt een beeld voor ogen waar je naar op zoek bent en daar selecteer je op Lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:14

Daarom is op zich dit topic wel weer leuk...

Mensen die zich nooit verdiept hebben in het mennen kijken er na het lezen hiervan misschien toch weer eens iets anders tegenaan... Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:17

Klopt inderdaad Urielle Knipoog Het zit alleen niet in mij om ergens zo een uitgesproken mening over te hebben zonder mezelf ergens in te verdiepen... Vandaar mijn reactie.

Ik men zelf met een NRPS (94% Arabier, de rest Welsh), toch een vrij rank paardje Knipoog

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:22

Straks moeten we nog een actie red het tuigpaard gaan opzetten. Haha!

Met slank gebouwde elegante dressuurpraarden kan je blijkbaar prima aangespannen rijden.

Op "echte" menpaarden kan je ook wel rijden maar dat is toch ietsje moeilijker.

Heel af en toe zie ik wel eens een kar voorbijkomen met een echte tuiger ervoor. Dat heeft toch wel wat. Hoop niet dat alle menners hun tuigpaard straks inruilen voor een spring/dressuurtopper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:25

Die jazz voor het tuig was een echte Jazz om te zien Lachen
De partout kon manjefiek bewegen, was alleen te klein, anders had ik hem gekocht Haha!
En de slayney (engels volbloed) kon ook geweldig lopen, was ook geen karrepaard om te zien.
Loopt alleen niet hoog in de dressuur omdat zijn baasje stikt van de zenuwen en daarom in de L van levenslang zit Lachen

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:25

Inderdaad, het is alleen een extra pluspunt. Zeker voor iemand die graag garantie heeft dat het een braaf paard is.
Veel paarden ontwikkelen in het tuig de spiergroepen in de achterhand bovendien extra goed. In een meerspan kunnen ze ook tactisch ingespannen worden als met rijden de linker- of rechterkant wat minder goed is, om dat te verbeteren.
Hoe een paard is in de mond ligt aan de vorige ruiter of menner. Daar kom je alleen achter door er eens op te gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:27

Klopt
Ik heb vorig jaar naar een zoektocht van een paard er weer eens heel wat gereden.
De meeste niet getuigd.
Maar jeee, wat een trekbekken hebben sommige paarden.
Dat lukt dus ook wel zonder tuig.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:28

Ik heb deze week afscheid moeten nemen van mijn tuigpaardje Verdrietig
Maar waarschijnlijk komt er wel een nieuwe!
Die komt dan voor de kar en die wil ik ook graag onder het zadel hebben, lekker afwisseling voor het paard en voor mij Haha!
Buiten dat een paard in de kar vaak goed verkeersmak is ( geld niet voor allen )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:30

Nouvel schreef:
Ireentjuh, die ervaring heb ik ook.
Dat ze vaak juist beter onder het zadel lopen als ze goed aangespannen worden gereden.

Amen.

Ik merk echt degelijk positief verschil als ze ook goed voor de wagen gereden worden.
Een van mijn merries had heel veel moeite met galoperen onder het zadel, dat was duidelijk haar slechtste gang. Na heel veel galoperen voor de wagen galopeerd ze nu ook heerlijk onder het zadel.
Komend weekeind gaat die merrie haar IBOP lopen (voor de wagen, ohz zit er niet in omdat ze niet kan springen ivm dat ze grotendeels blind is) maar heb als voorbereiding haar veel onder het zadel gehad.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:32

Oh dat vind ik wel grappig dat je die blindheid aanhaalt!
Mijn vorige merrie was dus ook aan 1 oog blind en in het span was daar niks van te merken! Alleen met longeren! Haha!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:39

wat is er mis met aangespannen rijpaarden? niks toch?

Heb zelf zo goed als al mijn rijpaarden ook aangespannen gereden, waarom? onder andere voor de afwisseling. Dit waren allemaal rijpaard gefokte paarden, twee voorbeelden: een van mijn merries een glennridge x darnels van 1.64. Liep superfijn onder het zadel (dubbel M) en had ontzettend veel lol in het aangespannen werk. Of een van mijn ruinen: golden grannus x flambo (M2 dr, L springen) van ongeveer 1.75m die heb ik aangespannen gereden omdat hij daardoor meer kracht in de achterhand kon ontwikkelen zonder zijn (ietwat zwakke)rug te belasten met ruitergewicht. Beide paarden zijn niet meer in mijn bezit. De merrie loopt nu Z springen en M2 dressuur bij een jong meisje en de golden grannus loopt in het buitenland in de springsport.

Nee mocht ik weer op zoek gaan naar een rijpaard zie ik het als een pluspunt dat ze ook betuigd zijn!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:41

Tja, als ze inderdaad goed dressuurmatig in het tuig hebben gelopen is het geen enkel probleem n zou ik 'm niet laten staan, maar ik heb toch wel degelijk lang spijt gehad van mijn aankoop. Mijn paard was recreatief betuigd en bereden en die had inderdaad een bek van staal en wilde absoluut niet op het achterbeen komen. Omdat ze nog maar 5 was en erg goed kon bewegen had ik gedacht dat het wel eruit te rijden viel. Dat is nu ook wel gelukt, maar het heeft wel verrekte lang geduurd. Voordeel is inderdaad dat ik iedereen ermee het bos in kan sturen, ze is zo mak als wat tijdens een buitenrit. (minpuntje: alleen hou ik zelf niet zo van buitenrijden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:42

Maar de beton bekken heb je ook zonder aangespannen.
Ik ben me vorig jaar iig rot geschrokken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:48

Een paard dat inderdaad 'normaal' aangespannen gereden wordt, net zoals 'normaal' dressuurmatig onder het zadel zal een gewone gevoelige mond hebben als het goed is...

Een paard verrijden of hard maken in mond is inderdaad net zo goed onder het zadel mogelijk...

Willy nog even als voorbeeld, ik heb in geen tijden op een paard gezeten dat zo licht te rijden was in m'n hand en op m'n been...
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 29-10-06 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:52

Ik kijk bij een advertentie bijna altijd eerst naar de foto's. om te kijken of het type mij aanspreekt. Daarnaast kijk ik naar het niveau van een paard, en als het paard me aanspreekt en er staat bij dat hij betuigd is en verkeersmak, dan is dat voor mij een plusje. Betuigde paarden schrikken minder als er iets onder/achter en langs hun benen fladdert, zijn zijn gewend aan herrie achter zich aan en het gevoel iets te trekken. Daarnaast zijn ze meestal goed verkeersmak, en dat is voor mij een hele grote plus omdat ik graag ontspannen buiten wil rijden... Naast dressuren en een sprongetje maken.
Ik vind het wel belangrijk dat het dier dus dressuurmatig goed getraind is, omdat sportpaarden voor de menwagen niet voor niets ernaast gereden worden... Daarmee voorkom je nl. dat een paard stijf en scheef wordt...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:54

Sjonniej schreef:
Ik men zelf met een NRPS (94% Arabier, de rest Welsh), toch een vrij rank paardje Knipoog

Wat leuk om te horen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch vooral het beeld had van paarden in het Gelderse type. (Niet dat daar iets tegen is trouwens, maar dat is gewoon mijn type niet.) Mijn beeld is in elk geval bijgeschaafd.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:16

Haha. Voor het aangespannen werk (echt het showen) heb je uiteraard wel Tuigpaarden, Hackneys en Friezen. Maar voor het mennen bijna alleen nog maar rijpaarden/pony's gebruikt. Geldersen zijn over het algemeen niet zo perfect voor het dressuurwerk als een 'gewoon' rijpaard, waardoor deze paarden ook in de mensport niet meer volop worden ingezet. (Met uitzondering van achterpaarden in een vierspan, want ze zijn beresterk)

Lindsay; Hoezo kan je op een 'echt' menpaard moeilijk rijden? Mijn pony is toch een echte menpony, maar die 1 keer in de week is hij onder het zadel ook super te rijden.