prima hoor

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 16:50

Ik wil best geloven dat unique mogelijk een heel compleet veulen is en dat mensen met verstand van zaken dat ook zagen. Maar ik denk niet dat jij goed beseft dat dit op regelmatige basis voorkomt. Toen ik nog actief bezig was met de fokkerij, kwamen er vaak genoeg mensen die een bod deden op één van de veulens of werd er vol lof over gepraat over bepaalde veulens door bijv. keuringsmeesters. Natuurlijk heb je wel gelijk dat er niet op iedere hoek een paard staat met veel potentie. Dat wil dus niet zeggen dat ze er niet zijn, het vereist inderdaad een hoop zoekwerk, verstand en ook geld. Maar zelfs dan kun je nooit, maar dan ook nooit zeker zijn over de ontwikkeling van een paard. Unique beschikte waarschijnlijk om bepaalde eigenschappen die de waarschijnlijkheid groter maakte dat geschikt zou zijn als sportpaard, maar zekerheid heb je op dat gebied nooit en dat kun je dan ook niet stellig beweren. Naar mijn idee neem je nogal gefilterd waar. Zij had alles wat in jouw droom paste, anderen bevestigde (door complimenten e.d.) nog eens extra dat unique speciaal was. Ik bedoel hier echt niet mee dat ze dat niet is, maar het komt op mij over alsof je denkt zij de enige is die alles heeft en dat je hele droom nu voorbij is. In plaats van daar aan te denken zou ik mij eerst maar eens bezig gaan houden met wat echt belangrijk is, en dat is dat veulen die alle aandacht nodig heeft en verdient om te herstellen. Je kunt er toch niets meer aan veranderen en het is onzin om jezelf te belasten met dit soort gedachten. Wacht eerst nou maar een paar jaar af, kijken hoe ze het doet. Want het is veels te vroeg om conclusies te trekken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 17:23

sinds wanneer is een veelbelovend veulen al een 'goed' sportpaard?
zo'n veulen heeft, ondanks dit ongeluk, nog zeker 3 jaar te gaan in zijn groei en ontwikkeling, met alle risico die daarbij hoort...dat veulen heeft zichzelf helemaal nog niet bewezen (kan ook niet met veulens!)....

en eh, Gribaldifan, veelbelovende veulens kan je op elke kwpn-keuring aantreffen op dit moment...echt waar, die zijn helemaal niet uniek. zo'n goedgefokt veulen naar ongeschonden volwassenheid brengen is een hele prestatie, maar dan wil het nog helemaal niet zeggen dat zijn eigenaar in staat is om het talent er ook uit te halen....
En een paard met een litteken mag heus meedoen aan de pavocup.

Je schrijft over je Unique al is het een toppaard waar er slechts enkelen van op de wereld zijn. Dat ben ik niet met je eens. Bovendien, veulens rontgenen is zinloos, dus op foto's goedgekeurd heeft geen waarde bij een veulen.
Ik begrijp dat je het jammer vind dat je paard nu getekent is voor het leven. Maar waarom zou je er daarom minder van moeten gaan genieten. En als jij niet voorbij dat ongeluk kan komen, moet je dat veulen idd maar aan iemand gunnen die dat wel kan. Koop je gewoon weer zo'n veelbelovend veulen....

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-02 17:52

het
Laatst bijgewerkt door HorseMoments op 05-08-02 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 18:17

Jeetje wat een ellende allemaal, hebben jullie er geen idee van dan wie dit allemaal doet want dit is gewoon vreselijk!!!!

Gr. Adriana

Aurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 18:46

ik kan me je gevoel levendig voorstellen (mijn paard heeft net hoefbevangenheid achter de rug en dat hakt er ook in hoor!) en iedereen wil zijn paard zo "gaaf" mogelijk houden.
Maar denk je eens in dat jij dat litteken zou hebben ipv je paardje??
Hoe mensen daar op kunnen reageren?
pas op met te perfectionistisch te zijn...het paardje wordt weer helemaal gezond en dat telt.
en misschien valt dat litteken met de tijd mee?
en dan te bedenken dat sommige mensen brandmerken zo mooi vinden...
ik persoonlijk vind dat pas echte verminking.
ik denk dat je over een tijdje weer helemaal blij bent met je beestje en dat je gewoon erg geschrokken bent (net als ik met mijn paard).
komt allemaal weer goed...

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 12:11

Ik kan me heel goed voorstellen wat je bedoelt met je bericht.
Aan de andere kant...

Ik vind ook dat je een schop onder je hol moet hebben.
Lees je eigen onderschrift maar eens: je wilde dat ze bleef leven, gezond werd.
Dat is zij nu toch ook?

Een toppaard in de sport kan zij nog altijd worden, echt hoor.
Misschien ook niet, maar dat ligt zeker niet aan het litteken!

Dus kop op, ik begrijp dat je baalt omdat dit 'het zoveelste is dat je tegen zit op het gebied van dieren', maar praat jezelf geen depressie aan.
Zoveel mensen hebben nooit een paard gehad, zullen er nooit eentje hebben, vanwege ziekte en/of geldgebrek.
Je bent dus eigenlijk een gelukkig mens! Haha!

Het litteken zorgt voor een kleine verandering.
Namelijk dat er niet zoveel handelaren meer accuut op jouw Uniekje vallen en met dollars staan te zwaaien. Tong uitsteken
Je zult ook minder over het uiterlijk kunnen opscheppen, over de perfectie van jouw paard.
Vind je dit het belangrijkste dan?

Gribaldifan, kruip uit die kleine wereld van je en aanschouw de rest.
De paardenwereld is vol met mensen die alleen kijken naar mooie goedlopende paarden, uiterlijk en geld.
Geef jezelf een schop onder je hol en dank God op je blote knieën dat je een paard hebt.

Al die dierbaren die je verloren hebt...
Je kan me wat.
Ik was bijna mijn leven verloren, en ben blij met elke boom en elke buizerd op een paaltje die ik tegen kom.
Een zonnestraaltje en mijn dag is weer goed.
Een kusje van Peter en ik glunder...

Oke, ik moet weer opnieuw chemokuur, een paar maanden.
Ik kan dan Cerise niet goed trainen, heb geen geld om haar in training te laten doen, en ik zou starten per 1 oktober wat wel doorgaat maar vraag niet hoe...
Maar ik ga toch ook niet zitten klagen?

Ik heb een paard, ik heb mensen die mij liefhebben en omgekeerd, ik heb eten en drinken, ik heb een leven.
Ga naar Uniekje en bedank haar even.
Voor het feit dat ze
met deze gebeurtenis
jou leerde
wat leven is. Lovers

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 12:30

Littekens kunnen, zeker als ze nog zo jong is, heel goed wegtrekken.
Joop heeft vroeger ook vanalles gemankeert, allerlei littekens etc, en die zie je heus wel, maar je ziet ook zoveel dingen niet!
Idd wat Zep zegt: het kan ook gebeuren als ze 8 is, Joop kreeg toen hoefkatrol, dat gaat echt neit meer over, hij is er nog steeds en er zijn mensen die nog steeds in hem geloven, daardoor geef ik het ook nog niet op. Hij kan M halen, dat hoeft niet, maar hij kán nog heus wat, en van mij hoeft hij geen wereldkampioen te worden, dat issie al!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 12:49

Dorine weet het altijd weer goed te verwoorden. Lachen

Wat is nu de buitenkant van zo'n paard, het gaat toch om het innerlijk? En dat paard kan misschien wel goed sjouwen, maar kan ze dat ook met jou erop? Kan ze het geestelijk aan om te presteren, leuk als je een mooi paard hebt maar dit soort dingen tellen ook mee.

Je komt op deze manier over als iemand die alleen voor de buitenkant leeft, het is de binnenkant die echt telt!

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 18:15

Een paardje bij ons op stal is als veueln door een Rotwieler gegrepen. Een hele hap had ie uit zn kont en ze zijn uren bezig geweest met hechten. Werkelijk, hij heeft een grote hap uit zn rechterkant.

Nu is ie 3, en ookal is die hap er nog, het is mooi genezen. Zijn ene bil loopt dus niet rond maar met een kuil erin, maar hij heeft super bewegingen en is nu onder het zadel. Deze zomer gaat ie voor het eerste wedstrijden lopen.

Okee, als je goed kijkt is het een beetje vreemd gezicht, maar zijn bewegingen worden er niet door beperkt. Ik weet niet wat voor littekens jouw veulen heeft, maar het zal vast niet zo opzichtig zijn als een stuk uit je kont. En zelfs dat paard is nog veelbelovend!

Djeda

Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 14:33

Hoi !

Het is natuurlijk slikken en een desillusie. Allereerst. Wat betreft keuringen moet je even op de KWPN site kijken. Daar staat hoe te handelen als een paard een litteken heeft. Vlgs mij moet je een verklaring hebben van de dierenarts dat dit niets is wat erfelijk is of zo.
Ten 2e is er een hele hoop te doen om littekens kleiner te krijgen. Dat kost tijd. Waar het ECHT omgaat is het karakter van Unique. Als jij dol op dr bent......wat maakt het dan uit als ze een litteken heeft. Als ze er zich maar aan storen dan kijken ze maar een andere kant uit.
Ik weet hier echt alles van. Mijn paard heeft ook een behoorlijk litteken met nog eens behoorlijk veel wildvlees/bindweefsel. Dat is nu voor de helft dunner. We zijn er nog niet. Heb geduld. Je kan er best veel mee doen als je wilt. Als er wat is of je hebt vragen.......mail me dan maar djeda@mail.com.
Groetjes