Met zweep rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Deesiej

Re: Met zweep rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 21:22

Mischien even een botte opmerking maar ik hoor veel mensen zeggen in de bak heb ik m nodig om mn paard vooruit te krijgen maar buiten niet.. Komt het er dan niet gewoon opneer dat je je paard vooruitmept omdat hij liever buiten loopt dan in de bak?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:26

rij mn paarden nooit met zweep vroeger wel. heb nu een jonge fries onder het zadel als ik daar een zweepje bij pak staat hij helemaal te trillen op zn benen is gewoon zielig. mn pony rij ik ook zonder zweep omdat ze gewoon allebei goed op mn stem reageren. dus als ik die een keertje verhef is het ook goed.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:28

Deesiej schreef:
Mischien even een botte opmerking maar ik hoor veel mensen zeggen in de bak heb ik m nodig om mn paard vooruit te krijgen maar buiten niet.. Komt het er dan niet gewoon opneer dat je je paard vooruitmept omdat hij liever buiten loopt dan in de bak?

ben het helemaal met jou eens. vind ik ook van ruiters die een 3jarige(die net ingereden is) met sporen rijden. dit vind ik ook totaal fout. zo'n jong beestmeot je leren gewoon op je been te lopen niet op sporen

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 02:21

Ja, bijna altijd tijd. Ik geef liever even een tik, dan dat ik ze helemaal gek maak met mijn benen.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 04:13

ik rijd ook altijd vrijwel met zweep. Ik gebruik hem niet echt om mijn paard ermee af te straffen maar wel om hem op bepaalde momenten net iets meer te activeren.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 08:43

Meestal rijd ik wel met zweep, gewoon voor de zekerheid als ie even niet luisteren wil. Dit zowel binnen als buiten. Maar buiten ligt ook weer aan wat voor paard het is.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 08:48

Deesiej schreef:

Buiten rij ik niet dresuurmatig en mag ze gewoon wat sloffen met haar neus waar ze het wil. In de bak moet er gewerkt worden en als dan een beenhulp even niet goed doorkomt en de reactie laat te lang op zich wachten dan volgt er een tik. Heeft nikt te maken niet niet voorwatrs zijn trouwens, maar gewoon even de kop d'r niet bij of geen zin om moeite te doen. Buiten hoef ik maar te denken aan de volgende gang en we zijn er al, buiten is ze heter dan in de bak.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:47

Ik rijd zonder zweep sinds mijn 'ongeval'.
Daarvoor reed ik ook amper met zweep. Vind het een beetje onhandig. Nagelbijten / Gniffelen
Rijd liever met een spoortje. Ja

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:51

Ik rijd wel altijd met zweep. Mijn bijrijdpaard is van nature wat sloom aangelegd zeg maar Nagelbijten / Gniffelen
Af en toe heeft hij ook zo zijn dagen dat hij wel doorloopt maar af en toe heeft hij wel een corrigerende tik nodig. Want met sporen prikken wil ik niet.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 11:17

Mijn paard is ontzettend lui, en met de zweep kan ik 'm wat wakker maken.
Overgangen wat scherper maken ed, zodat ik 'm fijn aan mn been krijg.
Buiten gaat-ie meestal ook wel mee, soms voor een aanmoedigend tikje, maar meestal voor de vliegen. (Met name onder de buik Knipoog )

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 17:02

Okeej.. Ja dr zijn ook mensen die letterlijk hun paard "vooruit meppen" die hun paard ook slaan als ze ze struikelen fzo :s Maar de meeste mensen die met zweep rijden , rijden er dus alleen mee voor t geval je m nodig hebt?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:08

bij de bakrand ligt altijd een zweepje (gewoon 24/7) als ik dan een keer een zweepje nodig heb pak ik hem wel, maar moet eerlijk zeggen. Ik heb hem niet (vaak) nodig. alleen als hij dus onder me uit loopt....en op wedstrijd heeft hij die neiging helemaal omdat alles lief leuk en interessant is, behalve zijn ruiter (ik dus) en dan heb ik de zweep vast en dat is eigenlijk al genoeg.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:11

Ik reed altijd met zweep. Voor als ze eens "ellendig" begon te doen en ik had ook eentje die het zowat vertikte op het been te reageren, been met tikje in de hals ging beter. Ik rij dan ook alleen met zweep bij een paard waarvan ik weet dat het nodig is en niet aan een rodeo begint wanneer hij een tik krijgt, heb ik namelijk geen behoefte aan. Clown

Melanie_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:14

Ik rijd ook altijd met zweep, maar ik gebruik hem alleen maar om even een tikje te geven om de aandacht te krijgen of even de achterhand te stimuleren. Ik gebruik hem niet om hem vooruit te krijgen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:18

ik gebruik geen zweep ben er zwaar tegen

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:21

rommulus schreef:
ik gebruik geen zweep ben er zwaar tegen

Het hangt er ook vanaf hoe je ermee omgaat natuurlijk! Je hebt zo van die figuren die lopen trekken in de mond en tegelijkertijd hem vooruit stampen en slaan, daar ben ik ook zeker en vast tegen, vanmiddag nog een mooi voorbeeld van gezien Rolleyes . Tegen een tikje (of eerder aai Knipoog ) met de zweep om hem iets alerter te krijgen of in een gevaarlijke situatie (lees: paard krijgt een vervelende bui als je op wandeling bent tussen auto's en fietsers waarbij het wat gevaarlijk wordt) ben ik dan weer niet tegen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:24

tja zo denk jij er over en je hebt ook wel gelijk dat jij er zo over denk maar ik blijf er zwaar op tegen ookal is het voor alertheid het kan ook zonder

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:27

hard moeten bonken met je been en veel stemgebruik om een rwactie te krijgen lijkt me ook geen succes. Dan liever even een tikje achter je been. Maar goed, erg afhankelijk van het paard waarop je rijdt natuurlijk.
Ieder zijn eigen manier.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:28

Ik rij ook altijd met zweep, alleen waarom ik dat ding nodig heb is voor mij een raadsel want gebruik haast nooit, maar gewoon voor het idee ofzo!!!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:35

Judy heeft af&toe heerlijke testbuien, midden in de les bokkend de bak door galoperen, halverwege de volte stilstaan & gewoon geen zin meer hebben, enz enz. Alleen al zweepje in mn hand hebben is genoeg, ermee slaan is niet nodig. Als ze dan als nog stil gaat staan, is een klein tikje genoeg, ik ga er niet mee 'slaan'.
Buiten gebruik ik hem niet, deze testbuien heeft ze buiten ook een tijd gehad, stilstaan, en niet meer verder willen, maar dat is gelukkig verleden tijd.

Bij ireen heb ik hem overigens nog noooit gebruikt(al heb ik intussen ruim een half jaar niet gereden, en zal dat ook niet meer gebeuren, maar de afgelopen 3 jaar tellen wel mee Knipoog )

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:55

Ik niet. Haha!

een zweep irriteert mij vreselijk, hele tijd zo'n ding in je hand, en mijn paard is er ook nog eens bang voor. Dus ik rij alleen met zweep op andere paarden. en ik gebruik hem enkel om mijn paard bij te tikken als ik niet genoeg reactie voor mijn been krijg.

xxthesjj__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:57

Ik rij eigenlijk altijd met zweep, vaak schrikt hij en durft hij ergens niet langs. dan geeft ik hem wel eens een klein tikje bij

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:34

Ik rij het liefst zonder zweep, op de een of andere manier kan ik niet goed met dat ding overweg. Als ik hem wel bij heb is dat om mijn paard wat beter te kunnen activeren, en als ik op buitenrit ga gebruik ik hem meestal als strafmiddel (mijn paard is nogal nukkig op buitenrit..)
In de bak leg ik hem meestal aan de rand, zodat ik hem wel kan pakken mocht ik hem nodig hebben

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:36

Ja, om af en toe bij te kunnen tikken bij mijn kuit of een mep kunnen verkopen als ze bokt/steigert uit protest (niet als ze het niet begrijpt).

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:37

Karoliefje_ schreef:
Ik niet. Haha!

een zweep irriteert mij vreselijk, hele tijd zo'n ding in je hand, en mijn paard is er ook nog eens bang voor. Dus ik rij alleen met zweep op andere paarden. en ik gebruik hem enkel om mijn paard bij te tikken als ik niet genoeg reactie voor mijn been krijg.

Dat heb ik dus ook. Ja