jurys kijken naar afstamming

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sjorsie

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:46

Ik schrijf geregeld en heel veel jury's niet allemaal natuurlijk, geven direct een 9 als het om bv een Jazz gaat en beginnen te zuchten bij bv een Fries, ookal rijd die Fries de sterren van de hemel, die mag dan blij zijn met net 1 winstpunt als die mazzel heeft. Bij sommige juryleden kun je van te voren zeggen wie er gaat winnen als je naar de startcoupons kijkt voor de afstamming en daar ben ik absoluut niet de enige in die dit zo ervaart.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:55

Het is een jurysport jammer genoeg. Afgelopen zondag wel weer eens bewezen! Een van de pensionklanten rijdt een bloedmooie zwarte merrie van mij in de dressuur en zet een vreselijke proef neer...winstpunt! Een andere pensionklant had een op zich keurige proef, maar een eenvoudig paard geen winst.De jury kijkt ( meestal ) wel degelijk met wat voor paard je binnenkomt!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:01

nee niet alle jury's doen dat, meestal is het puur intresse. Maar ik heb er dus wel bij enkele geschreven die er wel op gingen beoordelen. En trouwens ook op uiterlijk van een paard of ruiter ging 1 vrouwelijke jury op beoordelen de hele tijd, vreselijk irritant was dat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:05

sjorsie schreef:
Ik schrijf geregeld en heel veel jury's niet allemaal natuurlijk, geven direct een 9 als het om bv een Jazz gaat en beginnen te zuchten bij bv een Fries, ookal rijd die Fries de sterren van de hemel, die mag dan blij zijn met net 1 winstpunt als die mazzel heeft. Bij sommige juryleden kun je van te voren zeggen wie er gaat winnen als je naar de startcoupons kijkt voor de afstamming en daar ben ik absoluut niet de enige in die dit zo ervaart.

Ik ken iemand die een gespikkeld paard had een knapstruber, ze moest de vouwen uit d'r rijbroek rijden voor een winstpuntje. Toen had ze een keer een kwpner die helemaal niet zo fantastisch liep, stroomden de punten meteen binnen Verward

Hoe zo oneerlijk Boos!

Laatst was er ook een topic over 'met bontje onder het zadel een 8 voor verzorging zonder een 7'. dat is toch gewoon niet leuk meer.

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:06

of ze naar afstamming kijken heb ik nooit op gelet. wel naar de eigenaar. de eigenaar van het paard waar ik wedstrijden mee rijd zit al jaaaren in dat wereldje van wedstrijden. en kent dus nogal wat juryleden, veel positief. Als hij erbij is heb bijna altijd wel winstpunten, of het moet zo bagger gaan dan zit ik er net 1 of 2 punten onder. Laatst was hij er niet bij, maar we reden wel ontzettend goed (een vriendin zei dat ze me nog nooit zo netjes had zien rijden met dit paard, zij is op alle wedstrijden ooit meegeweest) en ik had nét 180 punten. met heel veel zessen. en bv een 7 voor de verzorging, waar ik normaal toch wel een 8 voor heb. en ik heb toch wel altijd hetzelfde aan Knipoog

beetje oneerlijk, maar ja.. jurysport he

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:07

dat topic was bepaald genuanceerder, lees het maar eens helemaal door.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:09

venissa schreef:
Heb ook een keer geschreven, en ze keek ook naa de afstamming, en ik ook Lachen Maar dat was puur uit intresse! En ze beoordeelde niet op afstamming Lachen
Dus niet alle jury's zijn zo Knipoog

Idd dat was bij mij ook zo, Verder beoordeelde ze daar niet op als t paard goeie afstamming had en gewoon niet goed liep dan kreeg die gewoon de punten die een ander paard die slecht loopt ook zou krijgen

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:10

Het is en blijft een jurysport.
Toen ik nog met een haflinger startte was dat ook zo. Ik reed toen 2 proeven. Bij de ene jury had ik net geen winstpunt en bij de andere 2, vind ik toch een groot verschil *LOL*

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:16

Arabesk schreef:
Laatst was er ook een topic over 'met bontje onder het zadel een 8 voor verzorging zonder een 7'. dat is toch gewoon niet leuk meer.

ja, en ook dat is kul, want ik rijd mijn eigen paard zonder bontje en heb zowel 7ns als 8en, en merrie van mn instructeur rijd ik met bontje en...
7ns en 8en voor de verzorging
kortom, ligt niet aan bontje, maar aan wat de jury als standaard voor verzorging geeft.

En misschien bewegen sommige jazzen wel gewoon beter dan een simpel huis-tuin-en-keuken paard? krijgen ze daarom meer punten?
Waar ik zondag was stond de Jazz gewoon onder de simpele springvos hoor... en was op dat moment ook terecht.

maar ach, ga inderdaad lekker je energie verspillen aan zeuren over jury's, ipv gewoon trainen en die punten verdienen. De fout ligt gelukkig altijd bij een ander en de hele wereld is oneerlijk. Zo makkelijk om nooit eens naar jezelf te kijken.
Laatst bijgewerkt door Noukie op 19-09-06 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:16

Och dat toen ik met een haflinger/fjord/appaloosa/vos/schimmel doorhalen wat niet van toepassing is reed kreeg ik geen punten en met mijn kwpner wel.

Dan had je gewoon beter moeten rijden, ik denk ook weleens goh dat is laag gejureerd maar zo heb ik andere keren ook dat ik het niet lekker vond gaan en toch veel punten heb.

Als je niet tegen kritiek kan moet je lekker een bruine kwpn-er nemen en geen bijzonder iets, ik rijd met een haflinger, straks met een appaloosa en misschien neem ik mn shet ook wel mee op concours.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:22

Ik heb meer dan 15 jaar gejureerd en heb vaak collega's gehad die zich lieten verleiden paarden met "beroemde" bloedlijnen, of een "type" waar ze op vielen, hoger te punten dan de "gewonen". Boos! Boos! Boos!
Klopt voor geen meter natuurlijk, je moet jureren wat je ZIET, de zuiverheid van de gangen, het gereden zijn, de afwerking van de figuren enz.
Ook een eenvoudig paard dat qua exterieur niet alles mee heeft kan dressuurmatig goed gereden worden en een nette proef neerzetten! Haha! Haha! Haha!
Helaas telt niet alleen in de gewone wereld het uiterlijk, maar ook in de dressuurbaan............

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:24

Noukie schreef:

maar ach, ga inderdaad lekker je energie verspillen aan zeuren over jury's, ipv gewoon trainen en die punten verdienen. De fout ligt gelukkig altijd bij een ander en de hele wereld is oneerlijk. Zo makkelijk om nooit eens naar jezelf te kijken.

Afgod

Ik rijd nu op een springgefokte merrie met ook nog eens onbekende afstamming en zit 9 vd 10x in de prijzen. Heb voor een dressuurstal gereden en op een heel stuk talentvollere paarden en dan had ik echt niet per definitie prijs hoor (mét stalnaam voor de wedstrijdnaam en veelal bekende dressuurafstammingen!). En al dat 'gezeik' (sorry als ik nu mensen op hun tenen trap) van wedstrijdrijdende eigenaren van 'minder gangbare' dressuurpaarden gaat zo'n beetje vervelen, rijd gewoon keurig nette proeven en ga geen smoezen verzinnen als de punten tegenvallen! Wees kritisch en eerlijk tegenover jezelf en dan kom je wel op het juiste antwoord waarom je bijv. geen winstpunt had, of geen 2, of juist wel Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:32

een discussie kan nooit kwaad lijkt me en het feit dat er zoveel mensen reageren lijkt me bewijs genoeg dit echt leeft onder de mensen. je bent natuurlijk niet verplicht om in dit topic te reageren Knipoog

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:35

En nu ga ik denk ik een héle foute opmerking plaatsen, maar het zijn vaak de wat mindere ruiters die het meest te klagen hebben Nagelbijten / Gniffelen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:37

Diegene die ik sprak met haar spikkelpaard is niet de 1e de beste hoor en zij ervaarde toch wel degelijk verschil tussen of ze een bruinmetzwartemanen onder d'r kont had of een gespikkeld paard.

Maar goed meer kan ik er niet over zeggen, want ik rij geen dressuurwedstrijden Clown. Als je wedstrijden wilt rijden waarbij gewoon meteen duidelijk is wie beter is moet je gaan springen of endurance.

Dressuur is en blijft een jurysport. Net als kunstschaatsen en dansen bijv.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:39

Ik vind het onzin dat ze puur naar afstamming kijken... Ze zullen heus niet zomaar een 9 geven omdat je een 'ferro' of 'Krack C' heb, en waar zouden ze die 9 dan moeten plaatsen? Bij alle oefeningen? Bij de gangen?

Ik rij met mijn Welsh pony van 1.40 tussen paarden van Ferro, OO-Seven etc. En evengoed wordt ik nog vaak wel 1ste of 2de...
Rij nu L1 en ik ben me zeker bewust dat mocht ik de M halen dat het dan een stuk moeilijker zal worden omdat mijn pony geen bewegingswonder is en dus minder impuls etc zal tonen dan zulke paarden. Maar als je de oefeningen correct rijd moet je evengoed een 6 kunnen scoren...

Maar goed, dat zijn natuurlijk mijn ervaringen Knipoog

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:41

Arabesk schreef:
Diegene die ik sprak met haar spikkelpaard is niet de 1e de beste hoor en zij ervaarde toch wel degelijk verschil tussen of ze een bruinmetzwartemanen onder d'r kont had of een gespikkeld paard.

Maar goed meer kan ik er niet over zeggen, want ik rij geen dressuurwedstrijden Clown. Als je wedstrijden wilt rijden waarbij gewoon meteen duidelijk is wie beter is moet je gaan springen of endurance.

Dressuur is en blijft een jurysport. Net als kunstschaatsen en dansen bijv.

Dan was dat spikkelpaard misschien kwalitatief minder, ook een optie Pling . Iedereen vind dat ie een topknol onder z'n kont heeft, er zijn maar weinig mensen die echt weten wat voor kwaliteiten hun paard heeft en waar die het af moet leggen Ja

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:05

Dit valt mij idd ook altijd op. Gewoon beoordelen op wat je ziet, niet op wat voor afstamming het paard heeft is mijn mening. Met een 'gewoon' paard kan je tegenwoordig geen of amper puntjes binnenhalen.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:31

ILOVE_TARA schreef:
Dit valt mij idd ook altijd op. Gewoon beoordelen op wat je ziet, niet op wat voor afstamming het paard heeft is mijn mening. Met een 'gewoon' paard kan je tegenwoordig geen of amper puntjes binnenhalen.

Mijn ene paard is een Rossini x Onbekend, komt uit een Poolse slachtmerrie die 'per ongeluk' in Brabant op een paardenmarkt terecht is gekomen.
Loopt Z2-dressuur met winstpunten en heeft toch aardig wat wedstrijden winnend afgesloten....

Mijn wedstrijdpony had helemaal geen papier en was een vuilnisbakkenras, ook Z2-dressuur, L-springen en L-samengesteld.

Bovendien zie je tegenwoordig ook veel 'Duitse' paarden meelopen in d esport in Nederland en de meeste juryleden weten echt niet welke Duitse hengst bekend is en welke niet...

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:35

ACSM schreef:
Hier ben ik het niet mee eens, ik ben nog nooit benadeeld omdat ik een ouderwetse haflinger rij tussen de paarden... Je paard loopt goed of niet. Zo wel, dan rijd je je punten wel....

Helemaal mee eens

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:37

Tegenwoordig zie je overigens ook erg veel Friese Paarden in de dressuursport. Ik heb totaal geen verstand van Friese paarden (tenminste niet wat hengsten betreft) maar heb toch wel eens 'Friese' combinaties bovenaan staan. Niet omdat ik nou zo gek ben van Friezen (want dat ben ik niet) maar omdat ze een goede proef hebben gereden.

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:41

Noukie schreef:
Arabesk schreef:
En misschien bewegen sommige jazzen wel gewoon beter dan een simpel huis-tuin-en-keuken paard? krijgen ze daarom meer punten?
Waar ik zondag was stond de Jazz gewoon onder de simpele springvos hoor... en was op dat moment ook terecht.

Helemaal mee eens

saska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:01

ik had vorig jaar een welshcob pony mee op tornooi (paardentornooi) en men met mijn vorig paard, als ik met die welsh reed(wil niet opscheppen maar ging lekker mooi) was ik altijd inde 1e 5 maar nooit 1e, mocht dan over naar B2 en dan kreeg ik enkel maar 6e plaatsen, mijn pony liep super mooi en gecontroleerd bij hals stekken op de volte liep ze met contact der neus op de grond!!

nou heb ik een gribaldi merrie is in zomer bruin in winter zwart en ik geef toe dat niet alleen die gribaldi maar ook de ZWARTE KLEUR rol speelt bij de jury, ik heb geen problem tegen vos enzo maar je mag zeggen wat je wilt: zwart komt ALTIJD beter over ...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:09

saska schreef:
mijn pony liep super mooi en gecontroleerd bij hals stekken op de volte liep ze met contact der neus op de grond!!

Kijk en daar gaat het al fout, want jij ziet dat als super halsstrekken maar in feite is dat niet juist . Neus hoort tot op kniehoogte, hals moet nog wel gedragen worden. Als je dat met meerdere dingen hebt scheelt dat al gauw een héle hoop punten in een proef hoor Pling

saska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:13

nou ik wil maar bedoelen dat ik der zo hoog en zo laag kon rijden als ik wil, maja een welshcob 'stampt' inde middendraf en een paard 'zweeft)'

vorig tornooi was een vriendin van me 15e en reed een deftige proef maar niet echt 'aanteugel' haar paardje is wel redelijk oud en een kleine 1m58 en er komt een haf binnen met een pessoabit en die wint, naja zo kan ik mijn paarden ook aan teugel rijden hoor ..!!!