Waarom zonder cap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

Re: Waarom zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:36

Ik heb ook een hekel aan caps! Ik zweet me een ongeluk met dat onding en heb erna altijd barstende hoofdpijn. Tot voor kort reed ik dan ook werkelijk nooit met cap.
Nu heb ik hem vrijwel altijd op. Hoewel ik hem in de zomer nog wel eens durf "vergeten". Als ik buiten rijd heb ik hem wel altijd op en 's winters ook. De paarden zijn dan altijd wat frisjes. Je moest maar eens tijdens zo'n boksessie je evenwicht verliezen en op je hoofd terecht komen Scheve mond
Liever een mislukt kapsel dan een schedelbreuk.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 20:37

Tieme schreef:
Ik rij altijd met cap. zowel in de bak als buiten.
ik hoor vaak van die smoesjes als het zit niet lekker en het staat zo achterlijk.
dan denk ik: dan maar een cap op en er belachelijk uitzien dat hopelijk m'n hoofd bij een val red, dan zonder cap rijden en dan zometeen een schedelbasisfractuur of iets dergelijks oplopen. dan met 1 of ander ding om je hoofd moeten lopen om de boel bij elkaar te houden. nee, dat staat mooi en zit lekker.

Ik zou mij juist een rotzorg zijn of het lelijk is of niet!
Maar ik krijg er echt koppijn van en die casco cappen vind ik nou niet super
Op naar een andere dus!

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:41

Ik rijd eigenlijk altijd met cap. Ja Op de manege is het sowieso verplicht, en thuis in de bak heb ik hem ook eigenlijk altijd op. Destiny kan nog wel eens raar doen, af en toe rij ik ook zonder, weet wel precies wanneer ze iets gaat doen enzo Lachen In onze bak is ze nog nooit geschrokken dus daar ben ik ook niet zo bang voor.. Maar durf toch iets meer te rijden als ik een cap op heb Lachen
Als ik maar heel ff ga rijden, ben ik te lui om hem op te zetten Bloos

deborah26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:45

reed vroeger ook nooit met cap.terwijl ik een haflinger heb die heel druk ken zijn en heftig kan reageren..nu draag ik hem altijd..mijn haffie is s`winters erg druk en kan dan vreselijk hoog bokken en gek doen, ban er van de winter ook lelijk van afgevallen..had gelukkig wel me cap op maar had wel een flinke kneuzing in me rug en heb al een erg zwakke rug dus dat was niet zo best..nu ga ik deze winter als het erg koud is en me haf dan erg onvoorspelbaar is ook met een bodyprotector rijden om me rug niet nog eens zo klap te bezorgen..het hoef natuurlijk niet te gebeuren.heb me haf nu 7 jaar en ben er maar 2 keer van afgevallen maar wel twee x erg goed met een week niet kunnen lopen van de pijn tot gevolg..dus liever lekker beschermd op me paard dan letsel oplopen..daarom vindt ik altijd cap op, het is en blijven paarden hoe braaf sommige ook zijn er kan altijd wat gebeuren!

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:49

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:10

Anya schreef:
Vraag eens waar dat staat in de polis dan?

Dan zou er geen westernruiter meer verzekerd zijn... Lijkt me toch echt stug. Zeker omdat we op onze wedstrijden ook met hoed rijden (niet met cap dus).

Het staat niet in de "paarden "polis maar valt gewoon onder je Wa verzekering .

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:18

Aha ik heb verstand van verzekeringen: wat heeft je WA verzekering ( die alleen in actie komt als je schade toebrengt aan een ander persoon) te maken met het wel of niet dragen van een cap? Het wordt pas een probleem als je ziektekostenverzekeraar weigert om je ziekenhuisopname te vergoeden als je van je paard af bent gevallen en je had geen cap op maar bij mijn weten is er nog geen een verzekeraar die dat opgenomen heeft in de polis.
Maar dat neemt niet weg dat het veel verstandiger is om met een cap op te rijden en met de caps van tegenwoordig hoef je geen hoofdpijn te hebben en zie je er helemaal niet zo beroerd uit. Ik rijd altijd met een cap de laatste jaren omdat ik een goed betaalde baan heb waar ik mijn hersens voor nodig heb. Mocht ik dus door een val ( van bv mijn paard) zelf ook vallen en een hersenbeschadiging er aan over houden dan moet ik ander werken zoeken wat minder goed betaald en dat betekent dat ik mijn paarden moet verkopen. Zonde toch?
Vraag aan je ouders of je een goede cap mag kopen ( en elke ouder zal dat willen als je hem daarna altijd op zet) draag er een hip hoofddoekje onder van de Hennes & Mourits,dan blijft je haar ook redelijk goed zitten en is iedereen weer tevreden!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:22

Je bent gewoon verzekerd hoor,zonder cap.
Als je een ongeluk met de auto krijgt,en je had geen riem om,dan word je toch ook gewoon geholpen?

Ik rij zonder cap,omdat ik geen leuke kan vinden.
(ben wel op zoek trouwens..)

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:26

er is mij verteld dit door een ambtenaar in functie dat als je geen verantwoording draag voor je zelf ook niet voor je paard hebt dus vervalt je verzekering maar zo niet dan word het buiten ook geen cap meer op want dit was de enigste reden nl voor mijn om buiten mijn cap op de doen ....dus iemand mij kan vertellen of het werkelijk wel of niet is ben ik erg blij hier mee

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:31

dyaco schreef:
er is mij verteld dit door een ambtenaar in functie dat als je geen verantwoording draag voor je zelf ook niet voor je paard hebt dus vervalt je verzekering maar zo niet dan word het buiten ook geen cap meer op want dit was de enigste reden nl voor mijn om buiten mijn cap op de doen ....dus iemand mij kan vertellen of het werkelijk wel of niet is ben ik erg blij hier mee
Oud topic,maar misschien heb je er iets aan?:
viewtopic.php?sid=&f=13&t=395403&p=8032382#8032382
En deze ook:
viewtopic.php?f=1&t=321277&hilit=

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:37

Ik zet mn cap eigelijk alleen op in het bos....voor overhangende takken ed en op wedstrijd.
heb ook mensen heel erg rot zien vallen met en cap op en die braken daarbij toch hun been cap of geen cap.Vind het je eigen verantwoording

anitaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:40

het klopt als je zonder cap rijdt ben je niet verzekerd en het maakt niet uit als ej in een bak of het bos rijdt en je bent ook niet verzekerd als je alleen met schoenen rijdt dus zonder laarzen of chaps

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:49

Ik heb eerst van mijn 14e tot mijn 19e een haffie gehad, onwijs lief en nooit met cap gereden.

Daarna kreeg ik mijn merrie, die ging ik inrijden, ben er af gevallen, en zware hersenschudding gehad. (HEEL DOM ik had geen cap op, dacht dat doe ik wel even) Verward Hamer Bloos Frusty

Nu is ze ingereden en 1.78m dus als je daar van af valt kom je echt hard terecht. Op de een of andere manier lijkt t alsof ik altijd op mijn hoofd val. Boos!

De laatste keer dat ik er van af viel kwam ik goed terecht maar rolde door onder een ander paard. Die gaf een klap tegen m'n hoofd. Resultaat, enorme hersenschudding en m'n cap zo goed als in 2-en. Oftewel heel veel geluk gehad, het had m'n schedel kunnen zijn.

Sinds die keer rij ik echt nooit meer zonder cap. En als je een goeie hebt, heb je er ook geen last van.Voel me ook echt niet meer veilig zonder cap.

Dus liever dat mijn haar niet goed zit, dan dat ik straks van een paard afval en voor de rest van mijn leven gehandicapt ben of nog erger.En als je jezelf er aan went is het echt niet zo erg meer.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:51

zweet me kapot vind het een rotding en als ik val val ik niet op mn hoofd. zelf op mn paard(net 4 maanden onder het zadel) rij ik zonder cap ook in het bos enz. een cap is ook gevaarlijk want je kan ermakkelijker je nek mee breke. en voor zover ik eht weet ben je wel verzekerdmaar voor een bepaald gedeelte. en ik krijg erook barstende koppijn van en heb er al aardig vel verschillende geprobeerd.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:02

@ikke: Je hoeft ook niet perse op je hoofd te vallen. Toen ik onder dat andere paard viel kwam ik eerst ook gewoon goed terecht. Ik dacht nog he dat valt nog mee
niet dus

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:39

Ik zie hier een aantal keer staan dat iemand geen cap opdoet omdat ze hun paard/pony 100% vertrouwen. Nou vertrouw ik mijn paard ook 100% maar een paar jaar geleden was ik aan het rijden (op de weg) en ineens maakt mijn paard een soort koprol en ik knalde dus met mijn hoofd op het asfalt. Ze struikelde dus ineens. Ik was echt blij dat ik toen mijn cap op had. Maar voor een foto zet ik hem wel altijd even af (is toch mooier Haha! )

shavanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 07:10

Vroeger reed ik nooit met een cap op,totdat ik een ongeluk kreeg met mij paard en met een hoofdwond met gillende sirenes naar het ziekenhuis gebracht,was niet top hoor....

Dus nu jaren later met weer een nieuwe pony,rijdt ik nooit maar dan ook nooit meer zonder cap,en ook mij kinderen mogen niet zonder rijden....

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 07:21

ik zet NOOOIT meer een cap op.
Ik heb 2 keer een smakkert gemaakt MET cap, precies verkeerd gevallen, waardoor mijn letsel door mn cap was verergerd (okeej, toen had je nog die pastic dopjes wat een cap moest voorstellen) Toen ik in het ziekenhuis lag zeiden ze dat ik zonder cap er niet had gelegen. Blij ben je dan!

Soms is het wel prettig (lees bij felle zon of als het heel koud is), maar ik zet gewoonmn pertje op, en in de winter mn muts.
Nu moet ik er ook wel eerlijk bij zeggen, dat mocht ik op een onbekend paard stappen dan denk ik dat ik toch wel zo'n fietshelm cap vaniemand zou lenen. Mijn eigen paard is al wat ouder, hij is 400% verkeers mak, en behoorlik voorspelbaar na 9 jaar.
En tja, een onbekend paard is dan wel even heel eits anders

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 07:23

Ik heb bijna altijd m'n cap op. Gewoon een casco en ik vind m wel heel lekker zitten Lovers
Ik zou niet weten waarom ik er hoofdpijn van moest krijgen of waarom hij irritant zou zijn!

Vroeger reed ik bijna altijd zonder, ook springen, buitenrit, op wedstrijd bij de stallen enzo, ook zonder zadel/hoofdstel, maakte allemaal niet uit Haha!
M'n vriendin heeft toen een ongeluk gehad waarbij de cap haar redde, sindsdien heb ik 'm zo vaak op!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 07:25

Ik rijd ook altijd met cap, voel me dan veel veiliger, ik wil geen verlammingen of iets dergelijks, daarvoor wil ik nog teveel dingen doen in het leven!

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:05

Ik rij eigenlijk nooit met een cap... Zo'n vies zweetding op mijn hoofd, bah!

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:12

Ik rijd eigenlijk ook nooit met een cap.. Heel onverantwoord ik weet het

kleine_joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:16

Ja ik ben het wel met anya eens want dan zouden westernruiters en mensen die met wedstrijd met zo'n hoedje rijden ook niet verzekerd zijn.

Ik rij altijd zonder cap behalve op de manege daar moet je met(heb geen iegen paard maar verzorpony en rij 1X per week op de manege)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:21

Ik rij altijd met een cap en zal dat ook altijd doen. Nu ook zeker nog omdat mijn paardje erg schrikachtig is en we elkaar nog niet lang kennen, maar als dat allemaal in orde is, zal ik ook altijd met cap rijden. Binnen, buiten,het maakt me niks uit

Redenen als: Mijn paard doet toch nooit wat, snap ik niet zo, want je weet nooit 100% zeker of je paard niks doet. Een meisje op mijn vorige stal had dat ook. O nee, die doet nooit wat hoor.
Deed ie inderdaad ook nooit, maar toen vloog er een vliegtuig door de geluidsbarriere (je weet wel met zo`n knal). Meisje valt, hoofd op paaltje en ligt maanden in coma. Ze is nooit meer de oude geworden en heeft nooit meer paard kunnen rijden.

Nee, normaal doet ie niks nee, maar er kunnen altijd momenten zijn dat ze toch ergens van schrikken.

Dan heb ik toch liever een warm hoofd en wat hoofdpijn dan blijvend letsel.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:41

Ik rijd altijd met cap.
Omdat ik een meisje van haar paard heb zien vallen tegen de muur.
waardoor ze bewusteloos raakte zware hersenschudding.. ze had een cap op..
maar die is door 2en gebroken.. de binnenkant was helemaal los van de buitenkant..wat als ze haar cap niet op had gehad??

Ik vind het ook erg onverantwoord dat zoveel mensen zonder rijden en vooral buiten!!
En hun reden??

- Als ik iets krijg ben ik niet verzekerd..
- Vies zweetding
- Haar zit na het dragen van cap niet meer..
- Ik heb nog geen mooie cap gezien??
- Gewoon makkelijk zonder..

Wat een domme excuses!!
Wat is er nou belangrijker??
Even een uurtje je cap op of de rest van je leven als kasplantje??!!

En ik hoef en wil echt niet iedereen de les te lezen.. en ik zeg ook niet dat ik nooit zonder cap heb gereden, maar sommige reacties zijn echt te gek voor woorden!!
En mocht er ooit een van hen van hun paard vallen en iets ergs krijgen..
Echt niet dat ik medelijden met een van hen zou krijgen ..