Paard op je naam zetten! (voor wedstrijden)! SPOED!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

FleurHunter

Re: Paard op je naam zetten! (voor wedstrijden)! SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 09:38

toch nog een vraagje.. moet ik dan een handtekening van de vorige eigenaar nee toch?

Paardenfan52

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:51

nee toestemming hoef je van de vorige eigenaar niet te hebben.
heb ik ook niet hoeven te doen .
en ik ben naar het knhs zelf gegaan in ermelo
doen ze het gelijk voor je naam in het paspoort zetten.

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 17:06

Oke dat kan wel! maar is het ook duur? want mijn andere pony is NRPS en dat kostte al gauw 100 euro! en daar waren mijn ouders niet heel blij mee! maarja...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:26

Milaaahtjuh schreef:
Ik zou hem gewoon op jouw naam zetten het hoeft neit maar als jij de niewe eigenaar bent is het wel zo handig voor de startkaart is het niet nodig maar de vorige eigenaar hoeft toch neit officeel eigenaar te blijven.
Of je lid meot worden kan kj beter aan de knhs vragen zou ze zo in zo belle.
en als je je startkaart opstuurd zou ik heb aangetekend sturen zo weet je zeker dat hij aan komt !!

waarom is dat volgens jou handig dan?

volgens mij kost het alleen maar geld en is het nergens goed voor. behalve dat het leuk staat je eigen naam op het papier.

maar als ik het mis heb hoor ik het graag

Milaaahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:40

Als er wat gebeurd je paard molt wat van een ander of iets dergelijk is de ouwe eigenaar wettelijk nog aansprakelijk.
Want zijn naam staat nog op het papier !!

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:10

katie_hvjOuw schreef:
Ik heb sinds 4 weken een nieuwe pony! maar nu wil ik hem op mijn naam zetten hoe doe ik dat?
hij heeft een chip en ook een paspoort van het NHS! maar wij gingen daarheen bellen maar het nummer bestaat niet meer dat paspoort is in 1991 opgevraagt!
moeten we een nieuw paspoort laten maken of hoe moet ik hem anders op mijn naam zetten?
want ik wil graag wedstrijden rijden en dan moet dat toch??

groetjes fleur

je kunt even het KNHS bellen zie www.knhs.nl want volgens mij kun je dit paspoort daar dan heen sturen en dan zetten ze het op jou naam(kost denk ik wel wat geld maar zal niet veel zijn!)

gr. amazingstar

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:47

Milaaahtjuh schreef:
Als er wat gebeurd je paard molt wat van een ander of iets dergelijk is de ouwe eigenaar wettelijk nog aansprakelijk.

niet waar!
stamboek of chippapieren hebben niets met eigendomsrecht te maken.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:34

pol013 schreef:
Milaaahtjuh schreef:

niet waar!
stamboek of chippapieren hebben niets met eigendomsrecht te maken.

ik heb het even nagevraagd(kennis werkt bij het KNHS) en die zegt het volgende:
"Een paard moet op de naam van de huidige eigenaar gezet worden om problemen enz te voorkomen."
"als je paard bijvoorbeeld wordt gestolen kan men aan de hand van de chip kijken om welk paard het gaat en waar hij vandaan komt (als hij gevonden is) en dor je paard op je naam te zetten word het adres gewijzigd zodat ze de nieuwe eigenaar kunnen bellen ipv een eigenaar die het paard ervoor had!"

dan kun je dus zeggen ja maar dan kun je een paard stelen en op je naam laten zetten en niemand zegt dat hij niet van jou is want dat is niet te bewijzen maar dat is niet waar.
je MOET namelijk het paspoort hebben van het paard en die inleveren!

gr. amazingstar

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 16:59

oke.. want als ik hem niet op mijn naam laat zetten is die nooit echt van mij?! maar ik kan er wel gewoon wedstrijden mee rijden als ik het niet doe?

Milaaahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:57

ik zou hem gewoon eerst op jouw naam schrijven
wel zo verstandig !!

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:44

katie_hvjOuw schreef:
oke.. want als ik hem niet op mijn naam laat zetten is die nooit echt van mij?! maar ik kan er wel gewoon wedstrijden mee rijden als ik het niet doe?

bij wijze van spreken niet want mocht er wat gebeuren bewijs dan maar dat het JOU paardje is als hij nog op de naam van de vorige eigenaar is.
je kunt wel wedstrijden rijden hoor! want je startkaart word op jou naam gedaan! Knipoog
maar je voorkomt een probleem (mocht er iets gebeuren met je paardje) door het even op te sturen en het te laten veranderen!

gr. amazingstar

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 21:05

Oke hah bedankt datn denk ik er nog ff goed over na:P! haha
maar weet iemand ook hoeveel het kost?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 21:54

amazingstar schreef:
katie_hvjOuw schreef:

bij wijze van spreken niet want mocht er wat gebeuren bewijs dan maar dat het JOU paardje is als hij nog op de naam van de vorige eigenaar is.
je kunt wel wedstrijden rijden hoor! want je startkaart word op jou naam gedaan! Knipoog
maar je voorkomt een probleem (mocht er iets gebeuren met je paardje) door het even op te sturen en het te laten veranderen!

gr. amazingstar

nogmaals: dit is niet waar. het papier staat op naam van de eigenaar, maar het papier is geen eigendomsbewijs! hij kan hier dus niet mee aantonen dat het zijn paard is.

ik heb hier ook de knhs voor gebeld (afgelopen december toen ik rowdy kocht) en een beetje doorgevraagd.
zij zeiden in eerste instantie ook dat ik het paard gewoon op mijn naam moest laten zetten. toen heb ik dus gevraagd of ik hiermee kan bewijzen dat het mijn paard is en juridisch gezien kan ik dat dan niet! toch raadde ze mij aan hem op mijn naam te zetten om problemen te voorkomen. toen ik vroeg om een goed voorbeeld waarbij het van toepassing zou komen kon ze niks noemen
behalve voor de fokkerij, want dan is het wel nodig. maar ik heb een ruin dus kan er niet mee fokken.

jij hebt voor dat paard betaald, dus hij is van jou. hoe kun je dat bewijzen? niet met een paspoort of een chip in ieder geval
bewijzen zoals bonnen waarmee jij kunt aantonen dat jij voor dit paard zorgt worden wel als bewijs van eigendom gezien heb ik ooit gehoord. maar in hoeverre dat waar is weet ik niet precies.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 21:56

katie_hvjOuw schreef:
Oke hah bedankt datn denk ik er nog ff goed over na:P! haha
maar weet iemand ook hoeveel het kost?
]
verschilt per stamboek.
ik weet dat je bij het kwpn en fjordenstamboek een abbonement moet nemen. dat kost je al 100 euro ofzo. daarnaast het paspoort altijd aangetekend verzenden, dus dat kost geld. en waarschijnlijk kost het op naam zetten ook nog extra geld.
daarna niet vergeten het abbonement op te zeggen anders kost het je nog een jaar 100 euro.

maar gewoon even bellen naar het stamboek, dan weet je het zo

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 22:09

amazingstar schreef:
ik heb het even nagevraagd(kennis werkt bij het KNHS) en die zegt het volgende:
"Een paard moet op de naam van de huidige eigenaar gezet worden om problemen enz te voorkomen."
"als je paard bijvoorbeeld wordt gestolen kan men aan de hand van de chip kijken om welk paard het gaat en waar hij vandaan komt (als hij gevonden is) en dor je paard op je naam te zetten word het adres gewijzigd zodat ze de nieuwe eigenaar kunnen bellen ipv een eigenaar die het paard ervoor had!"

dan kun je dus zeggen ja maar dan kun je een paard stelen en op je naam laten zetten en niemand zegt dat hij niet van jou is want dat is niet te bewijzen maar dat is niet waar.
je MOET namelijk het paspoort hebben van het paard en die inleveren!

gr. amazingstar

Nou, wat een gedoe...
Ik ben, sinds ik mijn paard heb, al 2 x verhuisd. Ik ben geen lid meer van de stamboekorganisatie die mijn paspoort heeft uitgegeven. dus mij vinden ze ook niet zo eenvoudig weer...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 22:26

Overigens heb ik uit pure nieuwschierigheid eens gekeken wat het kost.
op de onovertroffen site van het KNHS was het natuurlijk weer eens nergens vindbaar. Daarom heb ik alleen gekeken voor onze eigen paspoorten, dan heb je een indicatie van de kosten:

voor mijn tinker (ICS) kost het 15 euro, voor mijn mans tinker (tinkerstamboek) kost het 17 euro.
je hoeft geen lid te zijn of worden van het stamboek.

Niet echt bedragen om van wakker te liggen, natuurlijk!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 22:36

Het KWPN is wel erg duur, en totale onzin om het paard op je naam te zetten. Mijn vorige paard staat nog op mijn naam, mijn huidige paard zelfs nog op de naalm van de fokker, terwijl hij echt een tusseneigenaar heeft gehad Knipoog

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:06

beantsje schreef:
op de onovertroffen site van het KNHS was het natuurlijk weer eens nergens vindbaar. Daarom heb ik alleen gekeken voor onze eigen paspoorten, dan heb je een indicatie van de kosten:

voor mijn tinker (ICS) kost het 15 euro, voor mijn mans tinker (tinkerstamboek) kost het 17 euro.

qoute kwpn.nl: Om een paard over te laten schrijven op uw naam moet u lid zijn van het KWPN. Het overschrijven is gratis. U dient de originele stamboekpapieren van het betreffende paard, liefst aangetekend te sturen naar KWPN, afdeling Stamboek, Postbus 156, 3840 AD Harderwijk. Met daarbij de gegevens van de nieuwe eigenaar waar het paard naartoe overgeschreven dient te worden.
quote kwpn.nl: De contributie bedraagt € 76,50 tot en met december van het lopende jaar en € 5,10 entreegeld.

dat is idd niet duur, maar bij het kwpn praat je over 80 euro. en dan doe ik liever iets anders met dat geld

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 14:49

loulou schreef:
beantsje schreef:

qoute kwpn.nl: Om een paard over te laten schrijven op uw naam moet u lid zijn van het KWPN. Het overschrijven is gratis. U dient de originele stamboekpapieren van het betreffende paard, liefst aangetekend te sturen naar KWPN, afdeling Stamboek, Postbus 156, 3840 AD Harderwijk. Met daarbij de gegevens van de nieuwe eigenaar waar het paard naartoe overgeschreven dient te worden.
quote kwpn.nl: De contributie bedraagt € 76,50 tot en met december van het lopende jaar en € 5,10 entreegeld.

dat is idd niet duur, maar bij het kwpn praat je over 80 euro. en dan doe ik liever iets anders met dat geld

amen
je overschrijving kost dus gewoon €80,- omdat je verplicht lid moet worden.
Ik heb al veel verschillende paarden gehad(ook op wedstrijd) en nog nooit een op mijn naam laten zetten,Alleen mn welsh hengst ivm dekkking(als je geen lid bent,geen dekbonnen ect)

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 17:52

oke nou ik zet hem dusss... niet op mijn naam want dat is nergens voor nodig:P! bedankt allemaaL!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:30

omdat dit topic gelinkt wordt in een ander (recent topic) deze late reactie: viewtopic.php?f=158&t=681007&hilit=
het volgende:
Er zit een verschil tussen te naamstellen bij een stamboek en opgeven dat je geheel of gedeeltelijk eigenaar bent geworden volgens de I&R regeling.
Om het stamboek papier op naam te zetten kan een stamboek lidmaatschap vragen/eisen, dit staat dus geheel los van de I&R regeling.

Het melden van je gehele of gedeeltelijke eigenaarschap volgens de I&R regeling aan de PUi (Paspoort Uitgevende Instantie) mag nooit verbonden/gekoppeld worden aan een lidmaatschap, alleen de daadwerkelijk gemaakte kosten mogen in rekening worden gebracht.

het registreren van de eigenaar volgens de I&R regeling heeft niets te maken met eigendomsrecht in juridische zin, meer met het in kaart kunnen brengen van het aantal paarden in een bepaald gebied met het oog bijv. uitbraak van besmettelijke ziekte.