Instructie, wat verwacht je daar eigenlijk van?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 15:34

Ik vind het moeilijk te omschrijven wat ik precies van haar verwacht. In al die 4 jaar dat ik bij haar train is het nog altijd zo geweest dat zij me heeft gewezen op fouten en problemen die ik zelf niet had voorzien. En ook nu blijven we steeds werken aan de basis en dat blijft een op 2 teugels en 2 benen rechtgericht nageeflijk en voorwaarts paard, alleen worden de details steeds belangrijker. Ik vind het altijd erg fijn dat ze me in normale taal kan uitleggen wat er niet goed is en hoe ik dat moet oplossen. Ik heb zelf een hekel aan van die instructrices die het uur vullen met wollige uitspraken als: "maak hem luchtig", "laat'm lekker vierkant stappen" Slapen
Door mijn instructrice heb ik veel meer inzicht gekregen in de belevingswereld van het paard. Hierdoor heeft dressuurrijden veel meer inhoud en diepgang gekregen en ben ik nog meer van paarden gaan houden.
Ik kijk iedere week echt weer uit naar de les omdat ik nooit zo goed rij als in de les en dat komt omdat zij me op het juiste moment de juiste aanwijzingen geeft. Ik denk dat dat wel genoeg zegt.

Als je geen geschikte instructie kunt vinden is het misschien een optie om af en toe een clinic van iemand te gaan volgen. Misschien dat je daar een stalgenootje warm voor kunt krijgen. Als je dat op video vast laat leggen kun je daar ook wel weer een hele tijd mee vooruit.

Succes er mee in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 16:21

Lov jij snapt precies wat ik bedoel, met dat van Kritische ruiter enzo...
Als ik dat zo hoor, dan weet je al heel goed wat je te doen staat. Zoeken dus. Je kunt nu wel met deze instructrice gaan praten over de dingen die je mist, maar jouw vertrouwen in haar kundige oog is niet meer optimaal en dat is gewoon noodzakelijk voor een instructeur.
Succes met zoeken.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 16:48

Ik verwacht van een instructeur dat we er samen aan kunnen werken om op een manier waar we beide mee eens zijn om steeds een stapje verder te kunnen gaan. Dan bedoel ik dat we er alledrie (paard inbegrepen) er een fijn gevoel bij hebben er dat we openstaan voor elkaars ideeen. Ik verwacht dat hij dan ook per keer naar paard en ruiter kijkt en daarop zijn lesgeven aanpast. Als ik er eens supermoe opstap, of ik heb 2 dagen niet gereden, dan gaat alles anders dan wanneer paard en ik allebei topfit zijn.
Ook verwacht ik dat hij me alles kan en wil uitleggen zodat ik weet wat het gevoel bij welk plaatje hoort. En wat ik ook belangrijk vind is geduld, maar ook mij of het paard aanpakken wanneer het eens nodig is.

Ik heb het enorme voordeel dat ik les krijg van de eigenaar van het paard. Hij ziet ons dus vaker rijden, weet hoe het wanneer met het paard gaat. Hij heeft er ook zelf een tijd op gereden, waardoor hij precies begrijpt als ik het gevoel wil uitleggen wat het paard mij geeft. Ik heb dan sowieso 1 uur per week priveles, en voor de wedstrijden of als het minder gaat een keer vaker. Ik ben hierdan ook dik tevreden mee.

daniel79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 17:56

Ik vind het heel belangrijk dat behalve te zeggen wat je moet doen, dat je er ook goede uitleg bij moet krijgen *waarom* je dat zus of zo moet doen, waarom het paard op een bepaalde manier reageert, als het goed of fout gaat. Ik rijd zelf het prettigste bij iemand die me vertrouwen geeft en uitstraalt dat hij/zij weet waar ie mee bezig is. Beetje vage omschrijving misschien. Ik merk aan mijn huidige instructrice bijvoorbeeld dat ze thuis echt nadenkt over hoe wij, paard en ik, vooruit kunnen komen, ze wil niet snel want ze ziet dat zowel paard als ik dat nu niet aankunnen, ze wil het op een correcte manier doen en vooral dat vind ik van belang.

En natuurlijk lol er inhouden, als je met tegenzin gaat zou ik het snel voor gezien houden.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 18:16

Sonja schreef:
Vooruitgang is eigenlijk niet het harde criterium waar ik voor ga. Ik verwacht van een trainer dat hij er elke les voor zorgt dat ik met een tevreden gevoel afstap, en dat hoeft echt niet elke keer te zijn omdat ik weer wat nieuws geleerd heb. Wordt op een gegeven moment ook wel erg moeilijk denk ik, als je al erg lang rijdt.

O jee, ben ik dan zo dom Haha! Ik rij al 30 jaar Bloos maar mijn huidige instructrice zorgt er iedere keer weer voor dat ik het gevoel heb dat er vooruitgang is. En het leuke vind ik dat mijn instructrice niet hoger heeft gereden dan Z en toch een kanjer is, geeft wel aan dat een instructeur/trice niet per definitie hoog gereden hoeft te hebben om goed les te kunnen geven. In het begin moest ik bij haar aanwijzingen nadenken over het hoe en waarom, tegenwoordig denk ik zelf vaak al in de training dat ik iets op een bepaalde manier op moet lossen, vlak voordat zij het zegt.

Wat ik ook belangrijk vind als ik anderen les zie geven/krijgen is dat je eerlijk bent. Zeg als instructeur niet dat iets goed gaat als het niet zo is. Je hoeft iemand niet de grond in te boren maar geef het wel aan zodat de ruiter het goede gevoel krijgt in wat goed is en wat niet. Anders leer je het toch nooit.

Overigens verwacht ik niet van een instructeur dat hij/zij zegt hoe ik mijn tijd in moet delen (buiten rijden, springen etc), natuurlijk mogen ze best advies geven maar uiteindelijk bepaal ik zelf hoe intensief ik train en hoevaak ik iets anders wil doen. Ook bepaal ik zelf hoeveel wedstrijden ik start en of/wanneer ik promoveer. Ook hierin is advies fijn, maar uiteindelijk bepaal ik het zelf en daar moet dan geen gezeur over zijn.

SuzanneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 23:21

Buiten wat de specifieke verwachtingen zijn, denk ik dat het belangrijkste is dat je vertrouwen hebt in degene die instructie geeft. Dat heb jij nu dus niet ( meer genoeg ). Het is natuurlijk prima om kritisch te blijven kjken , ook juist naar bekende en vertrouwde patronen/situaties/mensen , maar wanneer je iets wil leren , zal je toch een stukje autoriteit moeten aannemen en vertrouwen hebben . Dus in jouw geval : op zoek naar iemand die dat wel kan bieden. Meteen ook een springinstructeur ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 00:08

Nou, het kwam eigenlijk door de zeer goede ervaringen die ik had met een springinstructeur. Tijdens die lessen ging ik dus blind op wat diegene zei. In diegene heb ik dus wel heel veel vertrouwen, maar daar heb ik niks aan voor dressuur.

Vanavond heb ik nog les gehad en het merendeel van de lees hoorde ik het welbekende "zo houden". De manier waarop met de stap gewerkt wordt bevalt me al helemaal niet, daar kwam ik vandaag nog eens achter. De stap heb ik zelf nooit aangezeten en nu moet hij dus leren om klein te stappen en ik heb dus niet het vertrouwen dat degene op de grond voldoende waakzaam is op de problemen die daarbij op de loer kunnen liggen. Het is maar een voorbeeldje.

SuzanneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 00:21

Nu ik zelf een paard heb die snel tact fouten gaat maken in de stap, begrijp ik het risico van je voorbeeld heel goed.

Ach je bent wel eens vaker een periode "instructieloos" geweest , ik kreeg niet het idee dat Lab daar nu van achteruit ging, dus waarom neem je niet een tijd springles en dan rustig opzoek naar een andere dressuurinstructrice ( of de mannelijke variant daarvan ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 00:42

Ja, hij heeft een goede stap en dat wil ik graag zo houden *LOL*.
Wat je zegt over die periode dat ik geen instructrice had, daar zat ik toevallig ook aan te denken. Mede omdat die stalgenoot dus tegen me zei dat ik mijn instructrice (die ik nu heb) niet nodig heb om te doen wat ik doe en ook niet om verder te werken.

Haha, ander voorbeeld (ik moest er wel om glimlachen): we waren wat aan het stappen en de keertwendingen wilden niet zo, dus ik besloot de diagonaal te appuyeren. Rechts naast me hoorde ik wel wat, even niks en toen "oh, je gaat appuyeren, ja dat is ook wel goed", dat was wel grappig.

Misschien wel een idee om even wat anders te doen, instructeurs gaan op een zeker moment teveel op mijn zenuwen werken. Bovendien denk ik dat deze mijn paard (en misschien mij ook wel) verkeerd inschat en dat heb ik eerder meegemaakt helaas.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 09:26

Lovely schreef:
Ja, hij heeft een goede stap en dat wil ik graag zo houden *LOL*.
Wat je zegt over die periode dat ik geen instructrice had, daar zat ik toevallig ook aan te denken. Mede omdat die stalgenoot dus tegen me zei dat ik mijn instructrice (die ik nu heb) niet nodig heb om te doen wat ik doe en ook niet om verder te werken.

Als dat het geval is, kost het je alleen maar geldt, zonder dat het je wat oplevert. En als er iets is, wat ikzelf niet graag doe, dan is het wel geld uitgeven, zonder dat het wat oplevert (komt wrsch omdat ik alles van mijn stufie moet doen, dan ben je extra op je centen Haha! ).

Ik heb momenteel les van 2 instructrices, 1 voor met Duvel en 1 met Tryntje. Ik zou best van dezelfde willen lessen, maar dat kan eenvoudigweg niet, omdat Duvel bij mijn ouders in de buurt staat en Tryntje bij mijn studentenkamer.
Maar ik vind ze allebei goed lesgeven, zeker met het doel dat ik heb van de lessen. Met Duvel rijd ik wedstrijden en daar zijn we ook heel gericht voor aan het oefenen. Mijn instructrice is zelf heel fanatiek wedstrijdruiter en brengt dat mee in haar lessesn. Als ik met een probleem zit, kunnen we dat in de les oplossen.
Met Tryntje heb ik les, omdat ik wil dat Tryntje beter wordt (is nu een jaar ong. onder het zadel en ik rijd haar sinds maart ongeveer) en ik zelf te weinig ervaring heb om te voelen of alles goed gaat. Zij is dat extra paar ogen van de zijkant, om het zo maar te zeggen. Zij zal ook nooit zeggen: "voel je dat?" Maar: "WAT voel je nu?" Zij maakt mij heel bewust van wat ik aan het doen ben.
Ben dus heel tevreden met mijn lesgeefmensen, om maar een op bokt veel gebruikt woord te kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 10:32

Lovely schreef:
Bovendien denk ik dat deze mijn paard (en misschien mij ook wel) verkeerd inschat en dat heb ik eerder meegemaakt helaas.

Dat zegt al wel genoeg denk ik. Een goede instructeur/trice doorgrond de combinatie, zodat deze instaat is steeds met nieuwe verassende succesvolle benaderingen te komen.
Ik denk dat je beter je geld in je zak kunt houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 20:49

Jippie, daar dacht ik inderdaad ook al aan, nu nog even stappen zetten.

Marije, wat je zegt over problemen in de ring, daar kan mijn instructrice niet over meepraten, want die heeft nog geen proef van mij gezien. En de dingen waarvan zij zegt dat ik ermee zal scoren, die voelen niet lekker. En dan ben ik weer terug bij Jippie, onvoldoende inzicht in de combinatie. Ter illustratie wil ik nog even kwijt dat ze me héél vaak vertelt hoe zij het zou doen en hoe zij haar paarden laat lopen. Dat boeit me dus niet zo erg, want ik ben haar niet en mijn paard is ook geen van haar paarden, dus wat is dan de point?
Enfin, iedereen bedankt voor het helpen om de conclusie te trekken.